{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.486 visninger | Oprettet:

Mærkelige "anfald" {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo overtaget denne her dejlige kat; Amanda på 8½ år. Vi arbejder stadig på at få hende til at falde til hos os, og indrømmet; det kunne godt gå bedre, men p.t. prøver vi at give hende det foder, som hedder "Calm" fra Royal Canins dyrlægeserie, i håb om at det kan hjælpe. Det er sidste forsøg, for hun er meget urenlig, og den nuværende situation er ikke holdbar i længden. Så virker foderet ikke, må jeg have fat på tidligere ejer og beslutte, om hun skal tilbage, hvor hun kom fra, eller om vi skal finde en anden løsning.

Men det er hverken stress eller urenlighed som sådan, jeg søger råd og erfaringer til her.

Amanda har loppeeksem, og det har netop været i udbrud. Men efter behandling og et nyt slags loppehalsbånd, som holder loppefri i 7-8 måneder, er loppeeksemen stort set væk igen.

Imidlertid får hun af og til sådan nogle "anfald", som umiddelbart ligner, at noget "bider" hende, eller at det pludselig kløer MEGET voldsomt, så hun tumler rundt og nogle gange tisser på sig selv og der, hvor hun ligger.

Det skal siges, at hun har haft disse anfald stort set i al den tid, hun har boet hos os. Hun er tjekket grundigt igennem af en dyrlæge, som tilskrev anfaldene loppeeksemen og mente, at de ville forsvinde helt, når loppeeksemen var væk.

Der har også været flere dage - faktisk et par uger, tror jeg - hvor vi siden besøget hos dyrlægen og behandlingen mod loppeeksem osv. ikke har set nogen anfald, og som sagt er loppeeksemen nu stort set væk. Men i går havde hun hele to anfald igen; et i går formiddags og et i går aftes. smiley

På alle andre måder virker hun sund og rask, omend stadig stresset, og er som sagt også tjekket grundigt igennem af en dyrlæge for 14 dage siden. Jeg ringer naturligvis til dyrlægen igen i dag og tager en snak med dem, men samtidig kunne jeg godt tænke mig at høre, om nogen af jer herinde nogensinde har oplevet eller kender til noget tilsvarende?

Amandas tidligere ejer siger, at hun aldrig har set hende opføre sig sådan, hvilket næsten gør det endnu mere mystisk, for hun har gjort det stort set alt den tid, hun har været hos os...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkelige "anfald"
  • #1   14. feb 2014 Med kat og eksem kender jeg det ikke smiley men har selv eksem på grund af allergi,,, før et udbrud kan det stikke noget så grusomt i det område hvor et udbrud er på vej smiley
    De steder hvor udbrudene starter er oftest de samme igen og igen, og tit værst når man skal til, at sove, og stres kan give problemer.

Jeg kan godt forstå det er en begrænsning på jeres arbejde med hende, både for jeres og for hendes skyld, jeg kan ikke forstå at tidligere ejer ikke har oplevet noget tilsvarende, men har hun mange katte kan man vel komme til, at overse det?

• #2   14. feb 2014 Tidligere ejer havde faktisk kun Amanda... og så to hunde. Det var pga. den ene af hundene, at Amanda skulle omplaceres, fordi hunden ikke ville acceptere, at katten ikke måtte jages.

Det er sandsynligvis også, fordii Amanda nu skal fungere i en større katteflok (vi har 5 katte foruden Amanda) uden at være vant til dette, at hun stresser så meget. Da hun ellers er meget mild af sind og vores katte også er ret tolerante overfor andre katte, idet de er vant til, at vi ofte har haft plejekillinger i huset også, regnde jeg ikke med, at dette ville blive så stort et problem, men lige nu ser det altså lidt sort ud... desværre...

Jeg har nu talt med dyrlægen, som har bedt mig prøve at filme, når Amanda får et anfald og så komme ned med videoen, for de fastholder, at de ikke fandt noget som helst - ud over loppeeksemen, som jo er behandlet - som ellers burde kunne give sådanne anfald. Derfor har de brug for at se, hvad der reelt sker med hende. Og så må vi tage stilling derfra...

• #4   14. feb 2014 HELT og aldeles enig med Felis.

• #5   14. feb 2014 Jeg må hellere lige for god ordens skyld sige, at jeg IKKE vidste, at katten havde problemer, udover loppeallergi, som jeg ikke forventede ville blive et problem, eftersom vi ikke har/havde lopper. Og jeg havde fået at vide, at katten fungerede fint med alle andre hunde end den, som jagtede den, samt havde været ligeglad med alle de andre katte, den havde mødt. Da hun samtidig blev beskrevet som rolig, mild og kærlig, valgte jeg at forsøge at give hende chancen, da mine andre katte er meget tolerante, og jeg trods alt tidligere har set eksempler på succesfuld omplacering af ældre katte.

At omplacering af en ældre kat så helt overordnet set ikke er den mest optimale løsning, kan vi for så vidt godt blive enige om, og havde jeg stået i samme situation, som Amandas tidligere ejer, var det hunden, som var røget ud (eftersom det var den, der lavede balladen), men der er jeg nødt til at respektere, at mennesker har forskellige prioriteter.

Tidligere ejer fastholder, at hun aldrig har set nogen former for anfald hos katten og ej heller har oplevet, at Amanda har været urenlig hos hende - ikke engang, efter de fik jagthund, som ikke ville lade hende være i fred. Umiddelbart har jeg ingen grund til at tro, at hun lyver for mig. Hun er min kollega, så vi kender hinanden, og jeg har aldrig oplevet hende som andet end et 100% reelt menneske. Ellers ville jeg heller ikke have sagt ja til at prøve at give Amanda et nyt hjem. Og at jeg tager tidligere ejer med på råd vedrørende Amandas fremtid skyldes, at det lovede jeg, da jeg overtog hende.

At Amanda måske kunne have epilepsi har også strejfet mig, men dyrlægen syntes ikke, det lød som epilepsi ud fra min beskrivelse af anfaldene, og når jeg søger på epileptiske anfald hos katte på YouTube, ligner anfaldene på de videoer, jeg kan finde derinde, slet ikke, det Amanda gør. Det er dog noget af det, vi kommer til at kigge på, når dyrlægen har set videoen, hvis det lykkes mig at filme et anfald, og hvis det viser sig, at Calm kan hjælpe mht. stressen, så det bliver forsvarligt at lade Amanda blive hos os.

Det skal i øvrigt siges, at jeg naturligvis gør ALT, hvad jeg overhovedet kan, for at gøre det så behageligt og let for Amanda, som muligt. Faktisk bliver hun vartet op i hoved og mås, som min kæreste udtrykker det. Og overfor mig er hun den sødeste, kærligste kælekat. Så snart, hun ser mig, "snakker" hun til mig, og hun putter hos mig og spinder, så det runger, så snart jeg sætter mig i sofaen. Desuden har jeg sat en deadline til næste weekend mht. stress og urenlighed. Er der ikke synlig bedring mht. relationerne til de andre katte og mht. urenligheden, så må der træffes en beslutning.

Og så må lærestregen til mig være: "Stop med at lade dit blødende hjerte løbe af med dig og lad folk om selv at tage ansvar for deres dyr!"

Indtil næste gang jeg står overfor et dyr i nød... smiley

• #6   14. feb 2014 jeg har en som måske gør som din. Mit råd til dig er at få hende vasket med KV medisinshampoo - fåes bla i petworld. Det er det eneste som virker på min
    Når du så har fået vasket hende, så skal du give hende en ordenlig tur med frontline spray.

Har du prøvet dr bach rescue ? ellers fåes det hos matas og skal bare i vandet til dem alle sammen. bruger det her os mig, da min motorvejskat har haft det svært ved at vi har haft håndværker i en periode af 4 mdr - on/off. Det har virkelig hjulpet rigtig meget.

Omplacering af en kat på 8 år, er ingen ting. Jeg har været med til at sælge katte på over 10, uden problemer. Så det skal nok gå.
    Vi overtog også selv en på 8, og det tog da også lidt tid inden at hun faldt til. Men i dag er hun da 15 år, og stadig en dame med stor D.
    Jeg vil sige at jeg syntes at det er synd at folk vil sætte gamle katte på internat, men hvis katten ellers er god til fremmede mennesker så kan jeg ikke se problemet i at skulle finde et godt hjem til den. Men man skal gøre det privat ikke igennem internat. Det kræver meget af en kat at skulle ind på sådan et sted.

• #7   14. feb 2014 Lige et par spørgsmål:
    Hvor mange kattebakker har du til hvor mange katte?
    Kan hun gå på bakken i fred, uden de andre katte generer hende?
    Skal hun over et af de andre kattes usynlige domæner for at komme på bakke?

• #8   14. feb 2014 Jeg synes du skal filme det og vise dyrlægen de anfald. Jeg har en kat med foder allergi og selv om det klør har jeg aldrig set den adfærd. Men jeg har haft en hund med epilepsi og den fik korte anfald hvor den tumlede om og tissede. Stress forøger antallet af anfald. Jeg håber du finder ud af årsagen.

• #9   15. feb 2014 Mega, som svar på dine spørgsmål. smiley

Normalt har jeg 6 kattebakker til 6 katte, men pga. Amanda har jeg sat et par ekstra kattebakker op i stuen, fordi hun ikke rigtigt har fået mod på at bevæge sig ud og udforske resten af huset endnu. Så p.t. har jeg 8 kattebakker til 6 katte, hvoraf de 2 altså står i stuen, hvor Amanda holder til.

Jeg har ikke set de andre katte genere hende på bakken, men omvendt virker hun bange for at komme derind (jeg har prøvet at sætte hende derind og sidde udenfor for at sikre, at de andre katte holder sig på afstand), så måske hun har haft en oplevelse, hvor hun er blevet skræmt? Jeg kan i hvert fald ikke udelukke det 100%.

Om hun skal over et af de andre kattes usynlige domæner for at komme på bakken, kan jeg desværre ikke svare dig på, for det ved jeg ikke. Jeg har forsøgt at flytte rundt på bakkerne, så de har været lettere tilgængelige for hende, men det har ikke hjulpet.

Det eneste, jeg ikke har prøvet endnu, er en åben bakke, der hvor hun typisk går hen og sætter sig og tisser og besørger (det er nemlig pudsigt nok næsten altid samme sted), da alle mine bakker er overdækkede toiletter, men sådan en har jeg allerede tænkt på at få fat i her i løbet af weekenden for at se, om hun har mere mod på at bruge sådan en (jeg tænker, at hun måske kan føle sig indespærret/fanget i en lukket bakke, hvis en af de andre katte skulle komme forbi).

Hun har ikke haft nogen anfald i dag, men kløer sig stadig, har jeg bemærket, så jeg tror, jeg vil prøve at kontakte dyrlægen på mandag og spørge, om vi evt. kan prøve med en mild binyrebarkkur for at forebygge kløen.

Det skal lige siges, at hun havde Frontline Combo pipetter med sig, da jeg fik hende, så sådan en gav jeg hende med det samme, jeg opdagede, at hun kløede sig (cirka 3 dage efter hun flyttede ind), men den har tilsyneladende ikke virket. Nu har hun et Seresto loppehalsbånd på efter dyrlægens anbefaling, idet dyrlægen mente, at det var en bedre løsning til loppeallergi, idet sådan et halsbånd (som i øvrigt skulle være noget relativt nyt) virker mod lopper og flåter i 7-8 måneder. Halsbåndet har hun nu haft på i 14 dage.

• #10   15. feb 2014 Anja N, tak for dine råd. Kan KW Medicinshampoo mon bruges sammen med loppehalsbånd? Ved du det? Ellers må jeg lige spørge dyrlægen.

Ang. Bach's Rescue Remedy dråber, så har jeg faktisk en flaske, jeg selv bruger af ved f.eks. forkølelse. Men vil kattene godt drikke vand med dem i? De smager jo lidt anderledes...

• #11   15. feb 2014 der må jeg godt nok sige at det ved jeg faktisk ikke vedr halsbånd og vask. Har aldrig prøvet halsbånd nemlig.
    Shampoo virker super på min. Han tager nogle turer en gang imellem, hvor han faktisk gør lige som din. Men det virker altså med en vask med medicinshampooen, jeg giver ham en tur med det rent - man kan nemlig fortynde det, og lader det sidde i nogle min og så skyld ud igen.
    Men du skal nok regne med at din dyrlæge mener at du er helt tosset at ville vaske katten. Min ser altid på mig som om at jeg ville sende kattene til mars eller sådan noget når jeg siger at de bliver vasket (vasker ca 3-4 gange om året alle kattene)

vedr loppekurer så er det ikke altid at fronlinie virker mere, så prøv advantare i stedet for

jeg kommer dr bach i mine kattes vand, altså ikke mere end en 1 dråbe rent i en 1/4l vandskål, og alle drikker uden problemer.

vedr det med bakker. Har selv nogle katte som er lidt dumme og sætter sig ved siden af bakken. Men kun når de syntes at bakkerne trænger til rigtig vask. Så nu bliver alle 7 bakker vasket 1 gang om ugen, ellers er de dumme. Jeg har en bakke hvor jeg tømmer gruset over i, og så bliver bakkerne vasket og tørret og så kommer gruset retur.

• #12   15. feb 2014 Tak for dit svar, Anja. Jeg må lige prøve at spørge dyrlægen om det med shampoo og halsbånd. Jeg har nemlig heller ikke prøvet halsbånd før. Normalt er jeg imod halsbånd, fordi jeg er bange for, at katten skal komme til at hænge i noget og blive kvalt i det, men lige netop Amanda er en meget rolig kat, og hun kommer heller ikke ud og løber frit, så derfor valgte jeg at lytte til dyrlægens anbefaling.

Jeg vil prøve at putte lidt rescue remedy i Amandas vand. Det kan da i hvert fald ikke skade hende.

• #13   15. feb 2014 Hvad angår kattebakkerne, tror jeg, du har fat i noget rigtigt, så kan du ikke blot fjerne overdelen på et par stykker af dem?

Jeg bruger Advantage (loppemiddel) til mine hunde og katte, da lopperne er blevet resistente over for Frontline, og så har jeg forresten læst, at en del katte får allergi af loppehalsbånd.

Og lige et spareråd:¨
    Køb Advantage til hund på op til 40 kg. og en engangssprøjte til i alt 1 ml.
    Tryk Advantage ud i et lille glas og sug op i sprøjten (som er inddelt i 10 gr).
    Som tommelfingerregel siges:
    en kat op til 4 kg. skal have 0,4 ml., en kat derover 0,7 ml.
    Men mange vejer katten og giver 0,1 ml pr. kg.

• #14   15. feb 2014 Det loppehalsbånd virker godt, det er vist i familie med advantage .
    Halsbåndet virker ikke så længe hvis det bliver vådt, nor min datter vasker hunden bliver det taget af.
    Bad til kat skal kun være hvis dyrlægen siger god for det smiley hvis huden ikke bliver tør efter bad kan det gå galt og klø mere, hvis katten tørres for grundigt med føn, kan den få tør hud og klø mere.

• #15   15. feb 2014 har du endelig ikke indlægsedlen til halsbåndet ? der må stå i hvordan med vask

til #14
    udstillingskatte kommer altså tit i bad, alt efter hvor meget de går på udstillinger. Man skal jo sørger for at købe shampoo som er til katte. for bruger man til hund eller noget andet, så er ph-værdien ikke den som passer til katten
    ts har problemer med kløen og her virker KV medicinshampoo altså super. Har selv en som har problemer som ligner ts´s kat. Og ham har jeg vasket 2-3 gange og der har ikke været noget siden.

Vedr advantage, så fik jeg denne udregning af min dyrlæge (med 19 katte i forskellige vægt klasser, så køber jeg også altid til hund)
    0 til 4 kg: 0,4 ml
    4 til 8 kg: 0,8 ml
    over 8 kg: 1,0 ml

• #16   15. feb 2014 Ja raske udstillings katte uden hud problemer, der Khan du jo ikke undgå det smiley

Min kat blev nød til, at komme akut til dyrlæge, da jeg forsøgte mig med katte shampoo og også tør shampoo smiley han kunne kun vaskes hvis det var strengt nødvendigt og så med neutral shampoo, som jo er allergi mærket.
    Så nej jeg anbefaler absolut ikke vask af katte, og selv min dyrlæge udtalte, at det er for dårligt der ikke er indholdsfortegnelse eller mærkning af skønheds produkter til dyr smiley der kan indholde alt muligt skidt som ikke gør noget godt for en kat med hudproblemer.

• #18   15. feb 2014 til Jette
    jeg ved bare at det er det eneste som har virket på min, som har samme symtomer som TS . Nemlig det shampoo.
    har prøvet andre mærker og det har ikke været så godt som KV shampooer. Ja de er lidt dyrere og man skal lede efter et sted som sælger det.

• #19   15. feb 2014 Kv har de i Petworld og er ikke noget problem smiley og er da vist i den billige ende, ellers har det ændret sig de sidste 3 år siden jeg havde noget i huset smiley og har ikke vasket de senere år, det er lettere, at klippe de snavsede totter væk hvis der har været dårlig mave smiley
    Godt det virker på din kat, men jeg mener man skal passe på!

• #20   15. feb 2014 Felis, Amanda er vant til overdækket bakke, derfra hvor hun kommer. Det havde jeg tjekket op på, før hun flyttede ind. Jeg har endda spurgt ind til, hvilket grus hun er vant til (i tilfælde af, at det kunne spille en rolle for hende) for at gøre det så let for hende som muligt at falde til her. Hun brugte også bakken fint de første dage, hun boede her... urenligheden startede først efter 3-4 dage. Derfor gætter jeg på, at hun måske kan være blevet skræmt og følt sig indespærret i bakken = at hun nu ikke vil bruge den. Så nu prøver vi med åben bakke og ser, om det hjælper.

Samtidig vil jeg ringe til dyrlægen på mandag og spørger ind til loppehalsbåndet og vask. Hvis det er okay at tage halsbåndet af, vaske hende og sætte det på igen, vil jeg prøve den KV shampoo.

I aften har vi haft en rigtig hyggeaften i sofaen, Amanda og jeg. Hos mig er hun i hvert fald tryg, det er der ingen tvivl om. Så må de andre katte også godt komme tæt på, for "mor" passer på hende. Jeg synes også sådan helt generelt at kunne spore en lille forbedring i forhold til i hvert fald birmaerne og den hittekilling, vi endnu ikke har fået solgt. Hun knurrer ikke længere ad dem i samme grad, når de hopper op i sofaen til hende. Så måske begynder det der "Calm" foder at virke? Man har da lov til at håbe... selv om jeg godt ved, at jeg ikke skal skrue mine forventninger for højt i vejret.

• #21   16. feb 2014 hvor længe har du endelig haft den fine dame ?

• #22   16. feb 2014 Amanda har boet hos os i knapt 2 måneder, efterhånden. Helt fra start var jeg forberedt på, at det ville tage tid for hende at falde til, hendes alder taget i betragtning, men det hele gik så fint de første dage. Jovist knurrede og hvæsede hun af de andre, når de kom tæt på, men ellers virkede hun totalt cool og var også en tur ude i køkken/al-rummet.

Men så må der være sket et eller andet, for pludselig ville hun KUN være i stuen, og hun har meget med at udvælge et sted (p.t. er det vores ene sofa), som hun betragter som "hendes" og så være der. Jeg har sådan set bare fulgt hendes ideer, så godt jeg kunne, for at lade hende tage tingene i hendes tempo, samt sikret at hun havde ro til at spise, drikke osv.

Jeg begynder dog efterhånden at være meget tæt på at opgive... Urenligheden fortsætter; den åbne bakke, der hvor hun plejer at tisse og lave, ser ikke ud til at hjælpe. I stedet har hun tisset og besørget i sofaen i dag. Og det har ikke været pga. anfald - jeg har i hvert fald ikke set nogen.

Dette her er IKKE fair overfor katten. Så jeg tager en snak med hendes tidligere ejer i morgen om, hvad vi gør. Umiddelbart vil jeg nok mene, at det bedste måske ville være at lægge hende til at sove. Sandsynligvis ville hun kunne trives i et hjem, hvor hun var alenekat, men eftersom hun er urenlig, som det er nu, synes jeg ærligt talt, at det vil være for stort et sats at flytte hende igen...

• #23   16. feb 2014 Jeg så engang et afsnit af My cat from Hell hvor katten lider af Feline hyperesthesia syndrome (FHS) eller Rolling Skin Disease - der gør at katten angriber sin egen krop, fordi den bevæger sig mod kattens vilje.

Måske hendes anfald kan være noget i den stil? Der findes en del videoer på youtube med katte der har disse anfald.

• #24   17. feb 2014 Hold da op! Jeg søgte lige på Feline hyperesthesia på YouTube... og det ligner MEGET, det Amanda gør; Amandas er bare ret voldsomt ind imellem. Jeg har nemlig ofte lagt mærke til, at hun har sådan nogle "ticks" i sin hud ind imellem. Egentlig troede jeg, at det skyldtes loppeeksemen... men FHS kunne bestemt godt være en forklaring. Må lige prøve at forelægge min dyrlæge den idé. Tusind tak, Ginger. smiley

• #25   17. feb 2014 Det er hvert fald værd at få det undersøgt smiley
    Katten i det afsnit var også ret voldsom ved sig selv og blev super bange. Måske du kunne se afsnittet og få nogle gode råde fra ham Jackson. Afsnittet hedder Crazy Daisy og kan findes hvis du googler det smiley

Kommentér på:
Mærkelige "anfald"

Annonce