FIP, blodprøve? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Sagen er den at jeg hentede en killing på internat for nogen uger siden desværre gik der ikke længe før jeg opdagede han var syg og tog til dyrlæge på internatets regning, der var mistanke om FIP men ingen klare tegn så vi så tiden an. Dette var en torsdag, søndag stopper han så med og spise og jeg kan se han ikke har det særligt godt tager til dyrlæge igen mandag hvor dyrlægen og jeg kan konstatere han har tabt 200 gram siden torsdag og hans mave er blevet meget vommet i det (har fået ormekur så kan ikke være orm) Hun kigger hurtigt på mig og siger hun ikke er i tvivl om at det er FIP da hans blinkehinde er helt gul og hans mave fyldt med væske Der er desværre kun en vej for ham
Sagen er jo så den at vi nu står med en killing der savner sin ven og vi vil sådan set gerne have en ny men der er jo en risiko for at vores nu er smittet Jeg skal have ringet til dyrlægen imorgen og hørt ad uanset men kunne være der var nogen kloge hoveder her, ved i hvor hurtigt man kan teste for og se om et dyr er smittet? Vi vil jo gerne vide om vores er smittet inden vi evt. anskaffer en ny.
Og hvad nu hvis vores så er smittet, bør man så helt lade være at få andre katte? Det ville jeg virkeligt være ked af hvis vi ikke kan.
Håber på svar fra nogen kloge hoveder! Det har været et virkeligt trist forløb
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 439
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 798 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.266
Coronavirus smitter, men det er kun ved nogle få katte, det mutterer og bliver til FIP.
Så køb du dig roligt en lille legekammerat til din kat derhjemme.
sep 2011
Ja det har været en meget uheldig oplevelse men jo ikke noget nogen kan gøre for, internatet betaler regningen for ham og regner da med at jeg bliver tilbudt at hente en ny, skal lige have ringet til dem imorgen
nov 2013
nov 2013
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 7 Emner: 18 Svar: 305
Vi mistede selv en sidste år (21 uger gammel )
FIP Smitter ikke men er en mutation af coronavirussen
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.021
http://racekatten.dk/filer/materialer/fip.pdf
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.021
maj 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 7 Emner: 18 Svar: 305
FIP (Felin Infektiøs Peritonitis);
FIP står for smitsom bughindebetændelse, som skyldes et coronavirus.
Der findes to typer af feline coronavirus (FCoV); feline enteric coronavirus (FECV) & feline infectious peritonitis virus (FIPV).
I store kattehold ses det, at op til 90 % af kattene har coronavirus i sig, hvorimod det i en generel kattepopulation normalt ses, at op til 40 % af kattene har coronavirus i kroppen.
Undersøgelser har vist, at coronavirus i nogle tilfælde muterer, og dermed bliver til FIP. Det er tilsyneladende ikke hos alle katte, der er smittet med viruset, hvor det bryder ud. Derfor får størstedelen af katte med FIP ikke smitten fra en anden kat, men fordi deres egen coronavirus muterer.
Man ved ikke med sikkerhed hvorfor, men det tyder på at stress kan have en stor negativ påvirkning.
Overførsel af FIP direkte fra kat til kat er derfor mere end undtagelse end en regel.
Lidelsen kan opdeles i tre former. – En tør, våd og en kombination af de to typer.
Den tørre form opdager ejeren typisk ikke, fordi kattens udseende ikke er forandret. Ved denne form kan symptomerne være øjenbetændelse og nervelammelser.
I modsætning til den våde form, hvor kattens bugomfang og brysthulen kan være forøget, idet der ofte indeholdes væske.
Symptomerne ses som feber, ophørt appetit, forandret vejrtrækning, slingerhed, krampe og balanceforstyrrelser.
Diagnosen er meget svær at stille, og der findes ingen behandling for sygdommen. Det er ikke muligt at forebygge ved hjælp af vaccination.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Den store misforståelse skyldes, at FIP helt fejlagtigt også kaldes "smitsom bughindebetændelse".
Ved mistanke om (våd) FIP kan dyrlægen med en kanyle hente noget bugvæske fra katten. Ved FIP har denne væske en karakteristisk strågul farve, og dyrlægen kan trække proteintråde af væsken.
Og nej, man kan ikke vaccinere mod det.
jul 2008
Følger: 57 Følgere: 737 Katte: 12 Emner: 708 Svar: 7.978
har selv arbejdet på internat, og vi havde da også killinger som blev aflivet pga fip, og her kunne ejeren komme og få en ny kat. Fordi det var noget som måske bryder ud når katten bliver stresset over en længere periode, og dem rammer mest killinger og ungkatte op til ca 3 år.
Så hos os valgte vi at sige at hvis katten fik fip indenfor det første år, ja så fik de en ny kat
sep 2011
sep 2011
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 947
Det var da vist godt I ikke fik nogen kat derfra, når nu de havde så meget sygdom.
Og godt I valgte at tage venindens kat i stedet, den havde I jo også et bedre kendskab til.
nov 2013
nov 2013
FIP, blodprøve?