"Herreløse katte" {{forumTopicSubject}}
Jeg er lidt nysgerrig. Der bliver tit snakket om at folk er for hurtige til at give "herreløse" katte nye hjem. Jeg er for så vidt enig. MEN nu er det så jeg tænker lidt.. der ER mange herreløse katte, og vælger man ikke at chippe eller give den en øremærkning er det så ikke lidt den risiko man tager? Som at lukke en kat ud, der kender man vel også risikoen for at den KAN blive kørt ned, tages af en ræv osv? I mit område ved jeg at de for tiden er ved at fange herreløse katte simpelthen fordi her er alt alt for mange. Det vil nødvendigvis sige at hvis man ikke har chippet eller tatoveret sin kat og har den ude i området.. ja så risikerer man altså at miste den.. ikke? Jeg har 3 indekatte, der alle er chippet, og jeg forstår egenlig ikke hvorfor man ikke gør det . jeg laver IKKE tråden for at "hate" på nogen, det her er bare en nysgerrighed jeg gerne vil have stillet
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Er umærket katte allemandseje eller kan man sige man ejer en kat der ikke er mærket.
Vil i hvert fald følge med her. Det kan være jeg bliver klogere på hvad jeg mener
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Først da kan man tillade sig at overveje at finde den et andet hjem.
Jeg synes, at der er en tendens til, nååårh der går en kat, den ser sulten ud, den tager vi, og så giver vi den et nyt hjem, for den bor sikkert ingen steder. Og det sidestiller jeg med tyveri. Man kan ikke tage en kat og forære den væk, fordi den ser sulten og kold ud.
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
dec 2010
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 8 Emner: 28 Svar: 65
hvad så når man har fået den tjekket og forhørt sig? hvornår er i orden at vurdere at en kat er hjemløs?
Og kan man tillade sig at kalde det tyveri hvis katten ikke er registreret nogen steder, ikke er chippet eller ellers mærket? Fedt at i melder ind
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
I princippet er det jo ikke tyveri da du som ejer ikke vil kunne bevise at katten er din hvis ikke den er mærket i dit navn, så nej (:
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 795 Katte: 20 Emner: 113 Svar: 7.255
Vi tog en killing ind. Vi fandt den i Fakta. Den var omkring 8 uger gammel og havde særlige kendetegn i øjnene.
Vi fremlyste den i næsten en måned. Og vi var forberedte på at beholde bettepus selv. Selvom mine misser bestemt IKKE var enige.
Pludselig en dag ringede en dame. Om vi havde fundet hendes kat? Hun boede 25 km fra os. Hun kunne fortælle os alle dens kendetegn, og hendes kat var mor til den bette killing. Mormis viste sig at være en perser.
Den har åbenbart gemt sig i motorrummet på hendes bil og er stukket af ud, da hun holdt ved fakta for at handle på vej om til sin bror, der bor i vores by.
Killingen kom hjem og blev lykkelig genforenet med mor og søster.
Såååå at en kat ikke er mærket, er langt fra altid ensbetydende med, at den ikke har et hjem.
At jeg så ikke synes, at man skal have fritgående katte uden mærkning, det er så en helt anden sag.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
sep 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Katte: 3 Emner: 43 Svar: 1.243
jul 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Katte: 8 Emner: 14 Svar: 282
Min ene staldkat er p.t. ikke mærket, da han er en "genbrugskat" og ikke mærket hos tidligere ejer (han er dog kastreret), men det bliver han, når han om et par måneder skal til Dr. Dyr til sin årlige vaccine alligevel.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
På den anden side, så er det noget sjusk ikke at mærke og registrere sine katte (men der <i>kan</i> jo være tilfælde, hvor det af forskellige årsager er glippet).
Det er rimeligt at forvente, at katteejere efterlyser deres bortløbne katte vidt og bredt både på nettet og i lokalområdet. Og at de tjekker fremlysninger her og der.
Det er også rimeligt at forvente, at dem der har taget en muligvis hjemløs kat ind, fremlyser den vidt og bredt. Og at de tjekker efterlysninger her og der.
Hvis både katteejere- og findere gør sig umage med at finde hhv. kat og ejer, så ville MANGE flere katte, end tilfældet er, komme hjem til ejer igen.
Dyreinternatet her i Århus fremlyser indleverede katte i én uge. Og så vidt jeg ved, er det de færreste af dem, der kommer henvendelser på .
Om det skyldes mangel på fantasi eller ligegyldighed hos kattenes ejere, at de da ikke kontakter internatet, ved jeg ikke, men det UNDRER mig, at folk ikke gør sig mere umage med at finde deres bortløbne katte :-S .
# 1) Arh, mon dog det lige er sådan det hænger sammen Tror ikke det er boligselskabet, der opkræver 500 kr. i løsepenge.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg synes at det er sløseri at lukke en fertil kat ud, så den kan producere virkelig herreløse katte.
Så synes jeg at det er komplet uacceptabelt at anskaffe sig en kat bare for at smide den ud - og ja, I læste rigtigt!
Det er komplet vanvittigt at anskaffe sig en kat og have den i 2½ måned for så at finde et nyt hjem til den fordi "man" ikke havde råd til den...
Hvis man vil have kat, så skal man have råd til det basale:
Neutralisering
Tatoo /chip
Vacciner
Og selvfølgelig de variable omkostninger
Og når en kat er mærket betragtes ejer af katten at det også er den juridiske.
Derfor er det så hammer-vigtigt at få den omregistreret hvis man overtager en mærket kat.
"Herreløse katte"