Forventet levealder for kat med sukkersyge? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Vores dejlige kat Ajax (norsk skovkat på tre et halvt år) har vi lige fået hjem i dag fra dyrehospitalet efter han var indlagt der i to dage. Vi tog ham til dyrlægen første gang i tirsdags fordi han kastede op og var virkelig svag og ville ikke spise. Dyrlægen gav ham et par sprøjter og sagde at hvis ikke det var bedre onsdag morgen skulle vi ringe igen. Det var så sket ikke bedre så vi var afsted igen med ham onsdag hvor dyrlægen vurdere at han skal have taget blodprøve og at han virkede dehydreret ( på trods af jeg faktisk synes han drak og tissede nærmest mere end normalt) så han synes han skulle indlægges. Dagen efter ringer de fra hospitalet at han stadig er rigtig sløv så de havde taget blodprøve og havde lagt drop og ville så gerne beholde ham derude til dagen efter hvor Blodprøven kom retur og så de kunne holde lidt øje med ham.
Blodprøven viste så at han med alt sandsynlighed har sukkersyge.
Mit spørgsmål er så: hvor længe kan msn forvente en kat kan leve med sukkersyge hvis man får den under kontrol selvfølgelig. Han var stadig sløv da vi fik ham hjem i eftermiddags men her til aften/nat er han tilbage til sit gamle jeg. Vi har fået en sprøjte med insulin som vi skal give ham to gange om dagen plus foder til katte med diabetes ( Hills m/d) hvad erfaring har folk med det? Ajax virker ikke super interesseret i det men vil hellere have det foder han plejer at få ( Royal canin indoor long hair) og hvad med godbidder må han overhovedet få det mere? Han er meget madglad Sorry for romanen men man har lige pludselig så mange spørgsmål
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Drop tørkost og fodr kun med råt kød og dåsemad med høj protein og lav kulhydrat (ingen korn, majs, sukker osv) Mange små måltider daglig.
Støder der ikke andet til kan de leve et langt og godt liv. Faktisk kan man være heldig at det korrekte foder kan justere blodsukkeret så insulin ikke er nødvendig
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Line god bedring med din kat.
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg har også været igennem møllen med en diabetes-kat.
Hvis den ikke kan lide Hills M/D så prøv Royal Canin Diabetic.
Du skriver at du har fået en sprøjte med hjem. Får den Caninsulin?
Vi fik ret hurtigt styr på Mads' sukkersyge, men han fejlede andet og der stødte komplikationer til, så levealder vil jeg ikke give et bud på.
Men for at undgå fald i blodsukker, så er det tørkost ad libitum. Et råd herfra:
Først mad, så insulin, for hvis den en dag nægter at spise, så kan det gå galt med dosis og du skal i gang med druesukkeret.
Godbidder? ikke med mindre at du selv monitorerer blodsukkeret, som du måler i øret - og det var Mads bestemt ikke glad for.
Det er en sygdom hvor du skal have et tæt samarbejde med dyrlægen og hvis du holder dig til diætfoder, så skal du såmænd nok få styr på det. Det er også vigtigt at insulin gives på faste tidspunkter - også om søndagen
nov 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
nov 2008
http://www.katzendiabetes.ch/2878.html
http://yourdiabeticcat.com/protocol.html
aug 2010
I øvrigt findes Hills M/D også i dåsefoder
nov 2008
Skal forsøge at finde hvad de forskellige speciel tørfoder indeholder - ingen af dem duer - det der kommer nærmest er Purina
nov 2008
(link fjernet)
Igen proteinindholdet skal være højt (Kød) kulhydrat (ris, korn osv skal være lavt, læs her:
http://www.catinfo.org/?link=felinediabetes
Og Hill's MD - stadig ikke godt nok, så var man bedre tjent med Orijen eller Aplaws kan man ikke finde ud af det med det våde i korrekt kvalitet
aug 2010
især ikke har man argumenterne i orden -. dem mangler jeg så.
Rolig nu, vi rådgiver alle efter egne erfaringer og jeg er sikker på at TS sagtens kan finde ud af at Google
Jeg har gjort mine erfaringer som jeg deler ud af, du har dine og ikke 2 katte er ens, så ingen af os behøver at have ret
nov 2008
apr 2007
Følger: 71 Følgere: 63 Katte: 9 Emner: 27 Svar: 1.472
Forventet levealder for kat med sukkersyge?