Vægt på voksen kat {{forumTopicSubject}}
Min blandingskat blev sidste gang ved dyrlægen vurderet til at være ca. 8 år og var alt for tyk og vejer 6,44 kg. Jeg troede hun var yngre men alderen kendes ikke, da hun er fra internat. Hun er ingen stor kat men heller ikke lille. Hun har fået lov til at guffe lidt killingefoder og det skulle hun nok ikke ha haft lov til . Der er tegn på at hun har lidt svært ved at nå den bagerste ende og rengøre sig. Det er jo synd så jeg vil gerne gøre noget ved det. Dyrlægen sagde bare jeg skulle skære langsomt ned på foder. Hun spiser 60 - 70 g . Så får hun jo næsten ingen mad hvis jeg skal skære der. Hun får tilbudt våd mad men spiser det sjældent. Jeg mener mere det er fordi hun rører sig for lidt og jeg forsøger at få hende til at bevæge sig mere ved at vi går nogle ture sammen. Er der nogen der har nogle gode råd til hvordan jeg får hende slanket. Har i nogen bud på hvad hun bør veje. For hvis det er flere kilo hun skal smide og jeg skal tage meget foder fra har hun jo næsten ingen mad tilbage.
okt 2004
Følger: 31 Følgere: 23 Katte: 15 Emner: 65 Svar: 352
Jeg har selv en hittekat som jeg fandt i vejkanten for et par år siden, dengang var han radmager (ca 1,5 kg) og voksen. Alder kendes heller ikke her.
Han vejer nu 5,2 kg og er da en smule tyk, men har inten problemer med at vaske sig eller lign, desuden leger han meget og kan spurte huset rundt.
Ingen af mine katte er specielt glade for vådfoder, har 5 stk indekatte.
Dog får de det dog et par gange om ugen alligevel, de får ca en halv dåse til deling og de spiser ikke op sådan lige med det samme.
Synes ikke du skal skære ned på dens tørfoder, synes ikke 60 - 70 gram er ret meget. Men hvad for et mærke får den?
Mine får porta 21 grainfree fra zooplus. Det er som navnet siger, et kornfrit produkt som findes i et par forskellige smagsvarianter.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
Prøv at vende dens tørfoder i en klat vådmad. f.eks. LUX fra Aldi, for at vænne den til vådmad. Så kan du gradvist bruge mere vådmad.
Men hvad fodrer du med?
En kat kan nemlig godt være for tyk og samtidig være underernæret/fejlernæret.
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
SER katten tyk ud?
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
Jeg fik ved en fejl slettet hendes galleri, da jeg holdt en pause fra KG for flere år siden.
Hun har altid ligget omkring de 6 kg. Da jeg fik hende fra internatet var vi ved dyrlæge 3 uger efter jeg fik hende. Det var den samme snak med at hun var for tyk . Hun er også noget svær om maven . Jeg prøver at kigge på din ide Jette med det funboard. For du har nok ret i at det er nemmere at guffe noget tørfoder, når det bare står frit fremme. Det har jeg så heller ikke prøvet. Hun fik RC til steriliserede katte fra katte hjemmet og har gået på det nogle år. I år har vi så for en 5 md siden skiftet til Granata Pet og det er lykkedes helt uden problemer. Det er ikke nemt at skifte foder med hende Arcana vil hun ikke spise og jeg har også prøvet Applaws, Iams og flere andre over de 4 år. Hun får ganske lidt RC, det mod hårboller et par gange om ugen og lidt malt god bidder. Det er ikke noget problem med killingefoderet lige pt da de ikke spiser lige ved siden af hinanden . Jeg har holdt øje med hende de sidste dage og der har hun da været fin ren i bagenden. Hun har faktisk spist mere våd mad men efter jeg havde haft hende i 3 uger blev hun syg i 2 dage. Der kunne jeg kun få lidt torskerogn og vand i hende. Vi var så ved dyrlæge temmelig mange gange uden at han mente katten fejlede noget. De nåede så efter en del besøg frem til en underlig diagnose om lidt allergi i hoved , nakke området. Jeg skulle så købe deres allergi mad og hun skulle ikke ha våd mad. Det er så det rene vrøvl. Hun har ikke allergi. Hun var syg og dårlig af stress da jeg fik hende. Hun havde været meget længe på internatet. Man kunne slet ikke røre ved hende uden hun rev og hun slikkede sig meget og var utrolig nervøs. Selv når hun sov virkede hun plaget. Sådan er hun ikke mere og hun er en helt anden kat nu. Det var så ligesom efter den tur hun fik den underlige afsky for våd mad. Jeg ved godt det lyder underligt. De fleste gange hun får våd mad ser hun virkelig ud som om hun finder det ganske afskyeligt.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Vægt på voksen kat