Fra indekat til udekat et sted med mange lejligheder. {{forumTopicSubject}}
Jeg har en neutraliseret hankat, mc/ns, han er 2,5 år gammel og har været vant til at komme ud i haven med snor på, hvilket han har været tilfreds med. Min nabo skulle så passe ham en dag, og desværre stak han af. Dog kom han tilbage igen efter en del timer. Nu har han jo så desværre fået blod på tanden og higer efter at komme på tur.
Kan jeg godt lade ham være inde og udekat? Var det blot et tilfælde, at han kom hjem?
Derudover har jeg en killing, som jeg har haft i 14 dage. Han har været vant til at komme ud før, men ville han allerede nu kunne finde tilbage til mig, hvis han kom ud sammen med den gamle?
Jeg bor i et område med mange lejligheder, og lige ud til en kæmpe legeplads, dog er der noget skov lidt herfra, uden at skulle over vejen, som jeg tænker de vil bruge.. Men kan en kat godt finde hjem, selv om alle lejlighederne ligner hinanden og der er mange af dem?
De fleste i området ved, at det er min kat, er ikke så bange for at han bliver stjålet, men mere om han kan finde ud af det med biler osv, de kører dog lidt væk fra os.
Please hjælp mig.. Kan mine katte blive delvist udekatte?
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Som sådan betyder det ikke noget at bygningerne ligner hinanden da katte meget bruger deres lugtesans til at komme hjem, så på den baggrund kan du godt gøre dem til ude/ indekatte, jeg ville dog nok vente lidt med den lille sådan lige 14 dage mere mindst..
Og vigtigst af alt sørg for at dine katte er neutraliserede og øre/ chip-mærkede før du lukker dem ud til fritløb, for hvis de bliver væk eller kommer til skade så er det altså 100 gange nemmere for folk at finde dig hvis de er mærkede..
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Er det fordi de kun får lov at komme ud efter du er kommet hjem fra arbejde? altså du åbner døren lader dem løbe en times tid også lukker dem inde om aftenen?
Til at finde hjem bruger katten sin lugtesans, når du allerede går tur med ham så kende rhan jo godt området. Nok derfor han kunne komme så hurtigt hjem igen. Hvis han får lov at være fritløber(altså har adgang til en kattelem) vil han måske tage længere turer.
Killingen ville jeg holde inde mindst 14 dage, der skal opbygges duftspor. hvis den kan lide det så start gerne på at gå ture i sele så killingen også kan lærer området at kende.
Enig
***Og vigtigst af alt sørg for at dine katte er neutraliserede og øre/ chip-mærkede før du lukker dem ud til fritløb, for hvis de bliver væk eller kommer til skade så er det altså 100 gange nemmere for folk at finde dig hvis de er mærkede.. ****
Mine drenge havde været indekatte i 4 år før de blev til fritløbere. Det er gået godt Hvis de bliver skræmte løber de hjem. De har langsomt gjort deres løbe område større og større. Nu kan de godt være væk et par timer men i starten var de ikke længere væk end at de kunne kaldes hjem(selvom jeg ikke kunne se dem)
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 26 Svar: 108
Ja, jeg bor nede ved jorden med en lille have til. Den kan de dog sagtens komme ud af hvis de ikke har snor på..
Det er ikke meningen at der skal kattelem i døren, men at de kan komme ud når jeg er hjemme. Det vil typisk være om middagen/eftermiddagen, og i weekenderne når jeg er hjemme. Er de ikke hjemme inden jeg går, må jeg lade havedøren stå på klem, eller bede naboen have hans dør åben (han arbejder ikke, og de er vant til at komme med derind. Han er en god ven af mig)
Nå....jeg tror jeg forsøger at lukke den store ud uden snor på her til eftermiddag, når der ikke er så mange børn på legepladsen mere. Så har han også rigelig tid til at komme hjem igen..
OG OG OG! Så finder jeg satme lige ud af, at den lille IKKE er en dreng, MEN en pige!!! Hmm.. Surt at finde ud af nu, men nå, hun bliver jo ikke mindre dejlig af den grund. Dog skal hun IKKE ud før hun er neutraliseret!
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Det er trådhegn og det øverste har fået et buk ind i haven, så er der svære, at komme over.
Mine er også kun ude i haven når jeg er hjemme, og aldrig når det er mørkt!
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
Vi lukkede vores indekatte ud, den ene blev kørt ned efter tre måneder, bum.
Så fik vi sat hegn op i haven og det er et absolut hit for begge parter. Det kostede lidt slanter og en hel del knokkel arbejde men resultatet er blevet fantastisk. Ikke flere bekymringer og tilmed glade missere. Win - Win.
Den overvejelse du skal gøre dig, for den er helt reel. Vil du kunne leve med at din kat blev kørt ned, for det er den risiko man tager. Misserne husker ikke at kigge sig for inden de løber over vejen/skinnerne og er de vandt til et risikofrit miljø så vil jeg personlig vurdere risikoen for at du pludselig står og mangler en af kattene som ret stor.
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 26 Svar: 108
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Jeg vil råde dig til at finde tråd hegn der er 5x5 cm jeg har sat net op på mit fordi Mitti kan komme igennem 5x10 huller.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men hvis hegnet er lavet højt nok og med et indbuk vandret for oven så burde stødtråd heller ikke være nødvendigt..
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 4 Emner: 24 Svar: 205
Vi gik ned i Jemogfix og købte træ stolper, voliere hegn, stød tråd og et stød apperat. Derpå gik turen til XL byg hvor vi købte lægter, søm, skruer og klamper. Så sørgede vi for værktøj hos en maskinudlejer. Vi lejede et pælebor, en pæle skovl og en elektrisk høvl til at skære træet til.
Det tog os fire dage og med en samlet pris på cirka 7.000kr fik vi hegnet cirka 100 kvm ind med to meter højt hegn i træ ramme, med stød på toppen samt en træ låge.
Vi har brugt det hver eneste dag siden og det er skønt at kunne komme ud med kattene.
Det lyder måske meget svært men når man er kommet igang er det rimelig logisk hvad der skal til, dog skal du bruge et par hjælpende hænder da det kan være hårdt arbejde.
Fra indekat til udekat et sted med mange lejligheder.