Artikler e. lign. om korrekt fodring? {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg(/vi) er i dag blev katteejer - noget jeg havde troet jeg aldrig skulle være.
Han er kommet lidt "ind fra højre", da han er(var) min søsters killing som hun desværre ikke have mulighed for at beholde, og fordi han har et fuldstændigt unikt sind, ville vi rigtig gerne have ham.
Men jeg har aldrig sat mig mere ind i katte end basic knowledge, og dermed heller ikke i fordring af dem.
Det er vigtigt for mig at han får noget godt foder, men for at det kan lade sig gøre, er jeg jo nødt til at vide noget om det.
Er der derfor nogen der har nogle links til gode artikler eller hjemmesider der beskriver korrekt fodring af katte?
VH Line
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Adgang til kvalitets tørkost og vand 24/7 ...
Dåsemad og råt kød 2 gange om dagen ...
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
2. Katte er fra ørkenen og har ikke nogen naturlig drikkelyst da de er udviklet til at få deres væske fra deres byttedyr. Derfor er det meget vigtigt at fodre med vådfoder hver dag og ikke kun tørkost.
3. Tørkost renser <b>ikke</b> kattens tænder. Tænk over det som var det din egen mad. Tørkost er kiks, kiks knaser og derefter klumper det og sætter sig ekstra godt fast i tænderne.
<b>4. Dyrlæger bliver ikke uddannet i ernærings vejledning ud over det som foderproducenterne kommer og fortæller dem er godt for katten</b> Jeg har fået det bekræftet hos min egen dyrlæge, deres ernærings undervisning består af foredrag fra gæsteforelæsere fra foderindustrien, foderindustrien sponsorere de fleste dyrlæge uddannelse for at få deres egne mærker på banen. Dertil er en stor del af en dyrekliniks indkomst baseret på salg af foder...
- vil du have god ernærings vejledning til din kat skal du kontakte en Veterinær Ernærings Terapeut. http://bvet.dk/
- Katte er obligatoriske Rovdyr: https://www.google.com/search?q=faren+ved+t%C3%B8rkost&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&channel=fflb#channel=fflb&q=katte+er+obligatoriske+rovdyr&rls=org.mozilla:da%3Aofficial
- http://www.rawfedcats.org/carnivores.htm
Selv råfodrer jeg efter byttedyrs modellen for at give mine katte den mest naturlige kost.
sep 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 5
Derfor ville jeg gerne have nogle artikler e. lign. hvor jeg kunne læse lidt faktuelt om, hvordan katten fungerede
Kan forstå at jeg skal søge langt væk fra kornindholdigt foder mv. - det er jo ligesom med hunden.
Jeg vidste godt, at de skulle have adgang til tørkost 24/7, men jeg vidste faktisk ikke at de skulle have vådfoder også? Nu skriver du, Sasha, at de ikke har drikkelyst - men jeg har ofte bemærket at Monty (killingen) drikker?
Tusind tak for de gode links, Sasha og Lotte!
sep 2013
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 3 Svar: 5
Han har straks fået noget "Applaws" vådfoder her til aften
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Godt lotte kendte tallene for jeg havde dem ikke lige ved hånden ^^
hvis du servere meget vådt og råt vil du måske se at din killing drikker mindre
Jeg ser aldrig mine drenge drikke vand længere, de får god væske fra maden så det der vand der altid står frisk fremme det ignorere de ^^
Ja man kan hurtigt spare mange penge med råt og vådt. Selv har jeg sparet en tandrensning til Macro som var estimeret til 1200kr. Nu om dage siger dyrlægen at hans tænder er fine, hvor førhen var det bare en kurve ned af hvert år og da han så blev 5 år mente de det var tid til at rense dem(han er 6½ nu)
Men forebygning er helt klart bedre end reparation efter problemet er opstået, ligesom jeg måtte gøre
Artikler e. lign. om korrekt fodring?