{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.275 visninger | Oprettet:

Foder flere gange dagligt.. Råd søges {{forumTopicSubject}}

Kære KG.

Jeg har mine to dejlige drenge, som jeg nu overvejer om jeg er nødt til at fodre flere gange dagligt i stedet for bare at give dem i én skål og så håbe på de selv kan finde ud af at fordele det.

Men det kan de åbenlyst ikke! Joker vejer 7,5 kg og Kobe vejer 3,7 ca.
Joker blev 3 i juni, og Kobe fylder 3 til oktober.

Nu til selve spørgsmålet:

Hvor mange gange om dagen er det mest optimalt at fodre? Hvor meget mad ville i skære fra til den overvægtige, og hvor meget ekstra skal den lille have? Og ville det være en god ide at fodre den lille med noget killinge vådkost en gang dagligt?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder flere gange dagligt.. Råd søges
  • #1   10. sep 2013 Her ses forskellen tydeligt på dem.

profilbillede
  • #3   10. sep 2013 Men de har altid haft tørkost stående konstant. Men den store bliver bare federe og federe og den lille tager bare ikke på! Så det virker jo ikke for dem. Og den store kan jeg jo ikke fylde med vådkost når den altså seriøst skal tabe sig smiley

• #4   10. sep 2013 Plus den lille er enormt kræsen. Det er virkelig ikke meget vådkost den vil spise, og den vil ikke spise noget, hvis den lige har været ude ved tørkosten ;s

• #5   10. sep 2013 Det er også vigtigst, at den store får vådfoder. For vådfoder indeholder som navnet antyder - vædske. Og det mætter din den store, uden at det tilfører en masse unødvendige kalorier.

Jeg ville give din den store vådfoder flere gange om dagen - gerne med lidt ekstra vand. Og så ville jeg se på, hvilket tørfoder jeg havde til at stå. Der er stor forskel på tørfoder.

• #8   10. sep 2013 De får RC Indoor 25 (tror jeg nok det hedder) og det er det eneste tørkost jeg kan få begge to til at spise. Den store vil også godt spise Perfect Fit. Han spiste i hvertfald den prøve vi fik for et par uger siden. Men den lille pure nægter at spise andet.
    Vi har et par gange haft givet dem noget råt kylling, og det spiste de med velbehag (troede der skulle mere overtalelse til). Men jeg er på SU og jeg har simpelthen ikke råd til at skulle fodre råt hver dag.

Det giver jo enormt god mening med at vådkosten mætter mere til ham den store også. Vil i anbefale at jeg ligesom lægger en foderplan?

Og hvordan får jeg startet processen med, at nu står der ikke bare mad når de lyster. Men f.eks kun morgen, eftermiddag, aften og evt nat ved en 10 tiden (er det realistisk at give dem 4 gange dagligt?)

• #9   10. sep 2013 Og tusind tak for jeres svar. Jeg ved godt jeg spørg en masse. Men jeg vil hellere spørge til råds så de får det bedste jeg kan tilbyde smiley

• #10   10. sep 2013 Lux fra Aldi har vi faktisk fået begge til at spise mener jeg. Skal den lille så bare have lidt ekstra eller hvordan?

• #13   10. sep 2013 Jeg ville aldrig fjerne det tørre, det skal bare være der, og spiser din store dreng for meget, kommer han til at fiksere totalt på mad hvis du ændre det, men du kan få ham til, at spise langsommere hvis du putter tørkosten i funbord eller lignende aktivitets dims til mad ( så skal der arbejdes for maden)
    Du kan få kornfrit foder som ikke koster en bondegård, det ville også slanke.

Ja LUX fra Aldi og andet vådmad uden korn og sukker er fint.

Når du selv skal have noget med kød, så giv lige drengene noget af det.

For selv om du så køre på et tørfoder, jeg ikke ville bruge, så vil kød andelen af deres totale foder indtag stige, hvis du giver kød når du selv skal have det, og LUX og andet vådfoder med masser af kød.

• #15   10. sep 2013 Fruen - Du pisser mig ikke af smiley Jeg havde bare lige brug for Felis' forklaring åbenbart. Jeg synes bare det er enormt svært med det tørkost, fordi at de 8 timer om dagen jeg er væk, der kan jeg ikke se hvem der har spist hvor meget. Vil i så sige at jeg bare skal veje foder af til hvad de skal have dagligt, og hælde op og så må de selv styre det? Og så evt fodre med vådkost morgen, eftermiddag og aften? Evt nat også?

Men Joker (den store) skal vel stadig have lidt mindre end kobe? Ja, jeg spørg nok dumt. Her er et billede hvor hans vom er med.

Mht om den lille er FOR tynd. Altså han har altid set sådan ud jo. Men jeg mærker hans rygrad tydeligt og hans hofter er også tydelige at mærke. Men du kan ikke se hans ribben.

profilbillede
  • #17   10. sep 2013 Her er et billede af den lille. den gør sig lige lidt bred fortil. det er den ikke. men man kan godt se hvor meget han går indad bagved.

profilbillede
  • #18   10. sep 2013 Han er ikke kastreret smiley Kun Kobe.

• #19   10. sep 2013 Han skal fixes på et tidspunkt. Vi har bare ikke haft problemer med ham på nogen måder. Men han skal ikke bruge dem, så han skal fixes uanset hvad.

• #21   10. sep 2013 Eg har aldrig vejet af smiley har også haft en stor dreng på 10,7 kg, da jeg begyndte at give vådt 2 gange om dagen tabte han 700g på 3 måneder.

Katte må ikke tabe sig hurtigt, det kan de blive rigtigt syge af.

Så glem alt om at veje eller måle hvad de spiser eller hvem som spiser hvad, min store dreng ryddede op efter 2 andre katte (små) når det var vådkost og han tabte sig smiley

profilbillede
  • #22   10. sep 2013 Jeg har to katte der er utroligt gode til at drikke smiley De drikker rigtig meget. Men jeg tror jeg vil tænke over at hælde lidt mindre tørkost op om morgenen, men så det stadig rækker til en hel dag og så give dem noget vådkost 3 gange dagligt..

Men skal den lille så ikke have mere end den store? eller skal jeg bare blande den stores op med lidt vand?

Jeg er rigtig glad for at i siger han ikke ser så stor ud smiley for det er jo egentlig kun den delle under maven der får ham til at se rigtig tyk ud (i mine øjne). Han er selvfølgelig heller ikke særlig aktiv, så det skulle jo komme..

• #23   10. sep 2013 Giv du bare lidt ekstra Vand i hans vådkost, del det bare nogenlunde lige mellem dem, den store skal helst spise så længe, at han ikke stresser den lille til, at gå fra maden før han er rigtigt færdig med at spise.
    Jeg har oplevet at min ene kat tabte sig, bare fordi den store sad og ventede på, at han gik fra maden, at det var sådan fandt jeg først ud af da den store ikke var her mere, nu spiser den lille bimse i meget længere tid.
    Jeg syntes det var da fint som Manne bare ventede til Birk gik fra maden, sikke en sød dreng han var, men han har faktisk sendt signal til birk om, at nu ville han have hans mad smiley

• #24   10. sep 2013 Jette - jeg tror de skal skilles ad så. For det gør han faktisk. Præcis som du skriver. Han æder hans eget, men skuler til Kobe imens. Og kober spiser super hurtigt og går så fra maden og så går joker derover. Og så går Kobe så over og spiser Jokers rester? Og der er så tit ikke særlig meget tilbage.

• #26   10. sep 2013 Så må de få vådkost skilt ad så de ikke stresser hinanden. Og med tiden når de får det flere gange dagligt lærer de vel at de skal nok få mere smiley ?

• #27   10. sep 2013 Jeg nåede ikke at finde en løsning, Manne havde smerter og måtte aflives smiley

Selv om mine får vådmad flere gange om dagen, er der nu og da en som spiser mere end de andre.

Giv så meget til den store, at han ikke kan spise op, og bliv ved med det så han ikke føler han skal hamstre fra den lille.
    Samtidig kan du lade den lille spise lidt uden for synsvide af den store i en periode.
    Her får de om aftenen så meget hældt op, at de ikke kan spise det på en time ( resten smider jeg ud) om morgenen deler de en pose og der er tit lidt tilbage smiley

• #28   10. sep 2013 Det går bare total mod min logik at skulle overfodre den som egentlig skal tabe sig haha smiley

• #29   10. sep 2013 Ja men vådfoder er jo 80% vand smiley så det giver ikke så meget på sidebenene og det er jo en rar følelse, at være mæt, og ikke sulte på tørkost fyldt med korn, som lagres som fedt på katten smiley så lad du endelig din kat spise sig mæt i vådmad, gerne Lux og noget afvægsling med råt og andre mærker med mest kød.

• #31   10. sep 2013 Må de egentlig få alt råt? Har kun haft givet dem kylling smiley

• #33   10. sep 2013 Har lige været i Aldi. Efter at have smagt med kanin ville Kobe ikke have. Joker spiste lystigt. Oksekød og Kylling vil min lille prut gerne spise smiley Så nu er Joker ude og spise hans og Kobe har fået lov at spise i fred og ro. Men han kigger dog over på døren et par gange for at tjekke, at der ikke er nogen der kommer og stjæler maden smiley

• #34   10. sep 2013 Og har købt en bold til deres mad smiley

• #35   10. sep 2013 Det lyder da fint, et skridt på vejen, og godt der er noget de vil have smiley

Katte kan være lidt specielle, og vil først spise noget de har snuset til mange gange.

Husk vådfoder kan fryses i mindre portioner, eller stå i køleskab i en bøtte smiley

• #37   10. sep 2013 Hej Lisa

Jeg har selv haft 2 drenge som ikke kunne styre at have 24/7 tørkost. Jeg har haft prøvet med aktiverings bolde og de er også ok til at give lidt mad når man ikke er hjemme men hvis de stadig har en skål med tørkost stående så vil de ignorere deres bold.

Jeg har haft fået mange råd fra dyrlæger som jeg nu idag kan se er tåbelige.
    Det med at afmåle tørkosten og kun give "dem den mængde de skal have" er en af de værste ting man kan gøre. Jeg gjorde det fordi det var jo det dyrlægen sagde, nu ser jeg tilbage og ser at det kun gjorde det værre. Mine overvægtige drenge gik konstant rundt og var sultne fordi deres mad var afmålt. De bevægede sig mindre fordi de var sultne. Den ene gik nærmest "amok" når han fik mad og slugte alt så hurtigt at han bare kastede op igen, men så var han jo sulten igen for nu var maden kastet op og ikke spiselig igen(han fik heller ikke lov at spise det igen)
    Jeg havde nogle meget ulykkelige katte som alligevel ikke tabte sig særligt.

Du har allerede taget nogle gode råd til dig ved at skifte over til LUX fra Aldi smiley og derved er ved at mindske indtaget af tørkosten der var fuld af korn og sukker. Rigtig god beslutning! Nu skal vi bare have lært begge katte at spise vådfoderet :P(jeg forstod det i hvert fald som om at Kobe ikke ville vådfoderet?) Nogle gange skal der lidt snyderi til at lokke en kat til at prøve noget nyt smiley
    Hvis de har noget de elsker, malt-pasta, en teske dåsetun(kun en lille lille smule om ugen) så smør en klump vådfoder med det og se om det kan lokke dem til at smage.
    Måske har de nogle yndlings godbider du kan knuse hen over vådfoderet.

De samme tricks kan bruges til nyt kød hvis de ikke lige kaster sig over det med det samme smiley

Jeg Råfodre 100% og servere ikke noget tørkost længere men kun fordi mine drenge får alt hvad de har brug for fra råfoderet. Da de var overvægtige serverede jeg mad 3-4 gange om dagen men nu kan jeg nøjes med 2 gange men foretrækker 3.

Hvad Råt kød kan de spise?
    Generelt alt smiley okse, kanin, svin, lam, vagtler, kylling, and, kænguru, egern, mus og rotter smiley
    Der er egentlig kun 2 ting du skal huske når du køber kød.
    Hold dig fra kød der er tilsat Lage(der står altid x% lage tilsat) Lage er nemlig salt og sukker vand som kødet er pumpet med. Kødet skal være Fersk kød.
    "frisk"/"naturligt" kød kan sagtens være pumpet med lage men hvis der står Fersk så er det rent.
    Hakket kød, der danner sig ekstremt mange overfladebakterier på hakketkød og det kan give diaree hos katte. det er bedre at købe en stor pakke koteletter også skære det ud i nogle småstykker selv end at købe noget der har været igennem en kødhakker.

Når de får vådfoder ved siden af det rå kan du godt servere kylling hver dag men dine katte vil have godt af at det bliver varieret. både så de ikke bliver trætte af det samme og for at give dem noget forskelligt kød protein.
    Rødt kød som oksekød vil være godt til at opbygge nogle muskler på din lille dreng Kobe, lige som lam er meget fedt så det ville også være godt for ham hvis han skal have lidt mere muskelmasse smiley

Hjertekød er rigtig godt muskelkød og nogle gange kan man få nogle gode tilbud hvis man holder øje med supermarkederne.
    Det bedste er at finder en slagter der gerne vil sælge afpudsninger! (det har jeg ikke haft held med her i kbh smiley )

Skriv endelig hvis du har spørgsmål omkring Råt.
    du kan også læse mere på dansk her: http://sashagg.com/katte_raafodring/

• #38   10. sep 2013 Phyyyy jeg ville blive stresset hvis jeg skulle holde øje med mine 5 katte... og hvem der spiste mest....

Her har jeg EN stor skål med tørfoder som bliver fyldt op når den er halv tom..... og så bliver der serveret LUX fra Aldi to gange om dagen morgen og aften... på en eller to tallerkner og så spiser de sammen.. dem der er hjemme.... derud over får de råt kød til aften (det vi får) ... dem er er hjemme får selvfølgelig det hele.... ellers fanger de selv i løbet af dagen.

De tager alle på herop til vinter... musene er fede... så bliver kattene det også... og så bliver de slanke her om foråret smiley De regulere det hele selv smiley

• #39   10. sep 2013 Sådan har mine drenge det også nu hvor de er på Råfodring smiley

Men hvis de får tørkost kan de ikke styre det. Nok heller ikke hvis de fik rent vådkost men det gik bedre med vådkost end med tørkost.

Mine drenge har dog tabt sig her hvor det er blevet koldere så har lagt lidt ekstra oven i den normale mængde de sidste par dage smiley
    Aidan har ellers slæææbt egen fangst hjem og spist dem ret meget men han forbrænder så meget at det bare ikke er nok smiley

• #40   12. sep 2013 Sasha - Tusind tak for dit svar! smiley Vi har haft held med at Kobe rigtig gerne vil spise Oksekød/kylling fra Lux! Så nu forsøger vi med vådkost to gange dagligt, og igår da jeg kom hjem kunne jeg allerede se at der var spist mindre tørkost, fordi de havde fået vådfoder til morgen smiley

• #41   12. sep 2013 Det er jo dejligt!
    Så kan man rigtig se at de føler sig mætte og glade smiley

Håber det forsætter med at vise fremgang smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #42   15. sep 2013 Pas nu på med alt for fine udskæringer af rent kød! Der er for meget protein i og det slider hårdt på nyrerne. Katte har brug for 8-12% protein (målt på hele fodermængden ikke kun på tørstoffet!)

Visse rå fisk (siær sild) indeholder Thiaminase, som er et enxym, der nedbryder B1-vitamin. Katte, der fodres med en stor del rå fisk, kan udvise rigtigt slemme mangelsymptomer (den først sete er ofte grim pels og voldsom fældning - disse symptomer kan også ses ved mange andre problemer, men hvis man har fodert med rå fisk i lang tid er det godt at vide!)

De allerbedste hilsener og PØJ-PØJ

• #43   15. sep 2013 smiley rå kylling glider ned her smiley

profilbillede
  • #44   15. sep 2013 ***Pas nu på med alt for fine udskæringer af rent kød! Der er for meget protein i og det slider hårdt på nyrerne. Katte har brug for 8-12% protein (målt på hele fodermængden ikke kun på tørstoffet!)***

Hej A.I. Jeg er overhovedet <b>ikke</b> enig i med din udtalelse og jeg vil meget gerne høre hvor du har din information fra?

Katte er Rovdyr de <b>SKAL</b> have protein. Deres naturlige byttedyr er rotter, mus og andre gnavere. Altså skal en kats naturlig mad bestå af 80-85% kød, 10% knogler og 10% organer. Baseret på hvad et gennemsnitslig byttedyr består af.
    http://www.rawfedcats.org/nature.htm
    http://www.rawfedcats.org/carnivores.htm

Katte er obligatoriske rovdyr.
    Engelsk tekst skrevet af dyrlæger og oversat til dansk: http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf

• #45   15. sep 2013 A.I.

Øhhh katte er rene rovdyr... så de skal jo kun leve af kød.... for meget protein til rovdyr??? ... det har jeg aldrig hørt om før .... tænker du ikke på hunde, som er alt ædende ??

Er enig i at man netop ikke skal fodre med for meget fisk (heller ikke deres naturlige byttedyr, når den oprindelige kat er et ørkendyr smiley ) Dog koger jeg netop sild til en lækker suppe .... hvilket også fjerner de høje mængder af det nedbrydende enzym.

• #46   15. sep 2013 Jeg er ikke rå fodre, simpelthen fordi jeg ikke har fryser til det og så har jeg og har haft katte som ikke ville spise det, men de to drenge her elsker når der kommer råt frem, Mitti klare det også fint, det er lidt svært for ham med underlår, så næste gang bliver der skåret lidt i det, så han nemmere kan få fat.
    Lige i øjeblikket er der blandet Killinge foder fra RC, sammen med Orijen og lidt Acana og faktisk tror jeg det killingefoder er grund til at Birks pels er vanskelig lige nu? Og der bliver ikke købt mere af det smiley gradvist kommer der mindre i blandingen og heldigvis er de andre foder typer til alle aldre.
    Lille Mitti tror jeg så ikke spiser ret meget tørt, han tikker hellere vådmad, og helt klart vil mine katte helst have det som lugter af det det indeholder og man kan se hvad det er,, de får også LUX af og til, simpelthen for at holde prisen lidt nede og give så meget vådt og råt som muligt.
    Den eneste som ikke vil spise råt er Birk, men ville han så fik han, også selv om han har problemer med nyrerne, kød giver ikke dårlige nyre og det eneste tidspunkt, at nyrekost har sin berettigelse er når nyrerne er så dårlige, at de ikke længere kan filtrere ordentlig mere, så kan du udsætte det uundgåelige en tid.
    Alt det våde Birk får har normaliseret hane nyretal.

• #49   16. sep 2013 God løsning med kommoden, jeg vil bruge den, for lige i øjeblikket får mine tørt i skålen, fordi Mitti ikke har fundet ud af at bruge funbordet, jeg har i hvert tilfælde ikke set det smiley
    Og de gamle spiser mere tørt nu smiley det skal de ikke! Jeg kan mærke Røde har taget på.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#50   16. sep 2013 G.H: "
    Øhhh katte er rene rovdyr... så de skal jo kun leve af kød.... for meget protein til rovdyr??? ... det har jeg aldrig hørt om før .... tænker du ikke på hunde, som er alt ædende ??

Er enig i at man netop ikke skal fodre med for meget fisk (heller ikke deres naturlige byttedyr, når den oprindelige kat er et ørkendyr ) Dog koger jeg netop sild til en lækker suppe .... hvilket også fjerner de høje mængder af det nedbrydende enzym. "

Nej, katte har som du skriver behov for væsentligt mere protein end hunde! Derfor kan man ikke gøre en kat til vegetar. (Hunde egner sig heller ikke som vegetarer, men overlever længere end katte på sådan en diæt - men jeg ville ikke byde nogen at dé arter en kødfri diæt i længere tid - og slet ikke katte).

Forfærdeligt mange tamkatte dør alt for tidligt, fordi deres nyrer er "slidt op". Det skyldes oftest alt for meget protein gennem meget lang tid. Derfor: Tilbyd katte et afbalanceret foder med passende indhold af protein såvel som calcium, fosfor, fedt, kulhydrat og alle de andre næringsstoffer!

Kogt fisk er alle tiders kattemad, når man passer på med fiskeben og finner, der i sjældne, men meget ulykkelige tilfælde kan gennembore mave/tarm indefra.

Prøv for sjovs skyld at tilbyde jeres katte kartoffelpil næste gang I har fået kogte pillede kartofler. En lille dråbe kødsaft på toppen... Hvorfor spiser mange katte hele bunken af kartoffelpil??? - Fordi de trænger til noget groft, som KAN fordøjes :o)

Sasha G: "Hej A.I. Jeg er overhovedet ikke enig i med din udtalelse og jeg vil meget gerne høre hvor du har din information fra?

Katte er Rovdyr de SKAL have protein. Deres naturlige byttedyr er rotter, mus og andre gnavere. Altså skal en kats naturlig mad bestå af 80-85% kød, 10% knogler og 10% organer."

I ovenstående opgørelse over byttedyrs indhold er ikke medtaget hud, hår, maveindhold m.m. Det gør en væsentlig forskel, da huden er pattedyrets største organ og IKKE indholder ret meget protein. Byttedyrets maveindhold er oftest korn, græs og frø, og det ædes med stor fornøjelse af alle kattearter - bl.a. tiger, leopard, karakal og vores kære små sofa-løver, hvis ellers de får chancen.

Dem, der skriver om 40-50% protein-indhold måler i tørstof-delen af kattemaden. Da der ofte er ca 75% vand i dåsemad, kan der umuligt være op til 50 % protein i dåsen/maden. Derfor skriver jeg 8-12% protein af indholdet og ikke 40-50 % af tørstoffet i indholdet. (Hvis der er 75% vand i maden er der 25% tørstof altså 1/4. Derfor er det lige meget om man siger ca. 10% i hele mængden eller 40% i tørstofdelen)

Det er ligesom med skære-ost til os mennesker: Danbo 30+ ost omtaler vi ofte som en 30% ost, men dét er fedt-andelen af tørstofindholdet (når der er et + efter tallet). Kig på jeres ost eller i supermarkedet: Mejerierne er begyndt at skrive om fedt%'en i hele osten og angiver så et tal (med %-tegnet efter), der er ca.1/3 lavere og ser bedre ud, hvis man er bange for fedt.

Råfodring med hele daggamle kyllinger eller andre hele byttedyr med fjer/pels og knogler og maveindhold er tip-top-super-duper! Desværre er det ikke os alle, der har mulighed for at skaffe dën slage i tilstrækkelige mængder. Især ikke, når disse byttedyr ikke må varmebehandles eller fryses (frosne knogler splintrer omtrent lige så nemt som kogte...) for at leve op til betegnelsen "Rå".

Summa sumarum: Vælg kattemad ud fra deklarationen og ud fra hvad den enkelte kat tåler og synes om :o)

Jeg vælger dåsemad fordi mine to hankatte er kastrerede. Jeg vælger Whiskas, fordi det lever op til både mine og mine kattes krav til god kattemad (nej, jeg har stadig ingen kontakt med producenten af Whiskas :o)

Jeg supplerer dåsemaden med lidt råt kød om aftenen, når jeg laver mad og lidt tørkost som belønning, når der er grund til dét

De allerbedste hilsener

• #51   16. sep 2013 Der har i mange år været en fejlagtig tro på, at katte med nyreproblemer skal have mindre protein.
    Men højt indhold af protein har kun en betydning for katten i slutstadiet, hvor der er uræmi på grund af minimal nyrefunktion som ikke længere kan rense affaldsstoffer fra proteinomsætningen.
    Det som slider på nyrerne er den konstante væskemangel.

Selv ved en kat i slutstadiet af kronisk nyresygdom er det vigtigere at katten spiser end hvad den spiser, men de skal helst ikke have tørkost.

Man kan ikke få dårlige nyre af for meget protein, men har katten dårlige nyre, kan man aflaste nyrerne i slutstadiet ved at give mindre protein.

Nogen/ mange mener tilgengel at de vaccinationer katte får er skadelige!
    Katte vaccine er dyrket i en substrat at nyreseller og vi faktisk vaccinere vores katte til dårlige nyre, katten produksere autoantistoffer imod nyresellerne i deres egne nyere smiley og vi vaccinere alt for meget.
    Der er nye retningslinier for vaccination fra World Small Animal Veterinary Association, WSAVA
    Guidelines for the vaccination of Dogs and Cats, kan findes på nettet.

• #52   16. sep 2013 Bus glemte kilde henvisningen smiley

profilbillede
  • #53   16. sep 2013 ***Forfærdeligt mange tamkatte dør alt for tidligt, fordi deres nyrer er "slidt op". Det skyldes oftest alt for meget protein gennem meget lang tid. Derfor: Tilbyd katte et afbalanceret foder med passende indhold af protein såvel som calcium, fosfor, fedt, kulhydrat og alle de andre næringsstoffer!***
    <b>Nej det er fordi de bliver stopfodret med tilsat protein som for det meste kommer fra planteføde og ikke fra rigtig kød. Kattenes nyre bliver overbelastet fordi det er PLANTEprotein de får og ikke kødprotein som deres krop er bygget til.
    Som du selv skriver så er det TAMkattene der dør tidligt grundet deres kost. Herreløse katte dør somregel af en infektion eller fordi de ikke kan finde føde. Den føde de selv jager er godt for dem(medmindre de er uheldige og fanger dyr som har spist rottegift)</b>

A.I. man kan ikke se hvornår du kvoter andre og hvornår du svarer.... det er helt forvirrende at læse din post.

Jeg tror du har nævnt noget nyt her:
    Sasha G: Katte er Rovdyr de SKAL have protein. Deres naturlige byttedyr er rotter, mus og andre gnavere. Altså skal en kats naturlig mad bestå af 80-85% kød, 10% knogler og 10% organer."

AI svar: I ovenstående opgørelse over byttedyrs indhold er ikke medtaget hud, hår, maveindhold m.m. Det gør en væsentlig forskel, da huden er pattedyrets største organ og IKKE indholder ret meget protein. Byttedyrets maveindhold er oftest korn, græs og frø, og det ædes med stor fornøjelse af alle kattearter - bl.a. tiger, leopard, karakal og vores kære små sofa-løver, hvis ellers de får chancen.
    mht: Maveindhold - Du læste hvis ikke mine svar omkring dette eller kigget på de links jeg har skrevet enten i denne eller den anden tråd du skriver disse ting i.
    <b>Katte Rovdyr(løver, tiger, geoparder osv) Spiser IKKE maveindholdet fra store byttedyr, det gør ulve heller ikke. Det er en misforståelse. </b>En løve eller ulv vil spise mavestrukturen, selvom organet uden indhold, fordi den har gode enzymer. Det har intet med hvad byttedyret har spist.
    Dyrepasser fortæller at løver ikke spiser maveindholdet: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080728092120AAxj7Ws
    Er det små byttedyr så gider rovdyrene ikke pille maven fra men spise hele dyret, hud og hår.
    MHT: Hud/fjer/pels - Der er ikke noget næring i huden som ikke kan skaffes via kød. Pels og fjer har næsten ikke noget protein og er meget svært at nedbryde. En ulv vil hvis den har tid og fred plukke fuglen den spiser(hvis fuglen er stor altså) en en ekstra klump kød kan give ulven mere næring end huden og fjeren kan
    Du kan jo sammenligne en kyllings hud med kød på USDA - http://ndb.nal.usda.gov/
    kyllinge råt skin: protein 13,33g pr 100g, fedt 32,35g pr 100g
    Kylling kød: protein 21,39g pr 100g, fedt 3,08g pr 100g
    Dobbelt så meget protein i kødet og kun en brøkdel af fedt i forhold. Hvis katten er meget aktiv skal den selvfølgelig have fedt men det er da også derfor jeg tit serverer kylling med skin til mine drenge.

Alt mad skal balanceres, og alle former for opstilling om hvad mennesker eller dyr skal spise er vejledende. Jeg har på intet tidspunkt skrevet at de 80-85% kød skulle være uden hud eller uden fedt. Det er vejledende tal om hvad et byttedyr består af og hvis du så satte dig ned og læse om byttedyrs modellen ville du kunne læse at maden også omhandler fedt til forbrænden.
    Dem der er friske på at servere hele dyr gør det og andre servere frankenprey fordi de måske ikke kan få fat i byttedyr der er hele.

Der er ikke noget værde i hud, pels eller fjer som katte har brug for.
    Maveindholdet på store byttedyr bliver ikke spist, det er ikke vigtigt, selve bugen er mere vigtig og råfodre man så servere man organer som giver de vigtige vitaminer, enzymer og mineraler.

***Prøv for sjovs skyld at tilbyde jeres katte kartoffelpil næste gang I har fået kogte pillede kartofler. En lille dråbe kødsaft på toppen... Hvorfor spiser mange katte hele bunken af kartoffelpil??? - Fordi de trænger til noget groft, som KAN fordøjes :o)
    Ja de spiser det men dine børn vil også rigtig gerne have pomfritter, is og kage ikke? Næsten alle katte kan lide salt ligesom mennesker også gerne nyder salt på maden, derfor vil mange katte spise kogte kartofler fordi der er salt i kogevandet.
    <b>Bare fordi kattene eller hundene spiser det betyder det altså ikke at det er godt for dem. </b>
    Min Macro spiser ALT, selv plastik og han er den eneste af mine 3 katte der overhovedet er intereseret i kartofler, ris og pasta. De andre vil kun have sovs og kød.
    Hvis dine katte har brug for noget at tygge i så giv dem en rå kyllinge hals.

hunde = omnivores(altædende), Ahhhh det kan man så diskuttere. Er en ulv da omnivore eller er den carnivore? Hvorfor spørger jeg, fordi forskere allerede har sammenlignet hundens fordøjelsessystem og konstateret at de er ens.
    Så hvis en ulv er et rovdyr, carnivore, og ikke en omnivore så er en hund da heller ikke omnivore. Hunde har udviklet sig lidt, men også kun meget lidt til at kunne tåle planteføde bedre end katte. Men det er stadig tydeligt at deres krop har brug for en kødbaseret diæt.
    Hunde er overlevere lige som katte, de kan overleve på rester men det er ikke godt for deres krop.
    http://www.dogfoodadvisor.com/canine-nutrition/dogs-carnivores-omnivores/
    http://rawfed.com/myths/omnivores.html

Det er nok en debat vi heller ikke kommer til at se ens på.

• #54   16. sep 2013 Ja jette, det der med vacciner.
    Jeg læste en artikel om at den vaccine som vi i DK giver vores katte HVERT år faktisk er beregnet til at holde hele kattens liv efter de har fået de 2 første sprøjter som killinger!

Følte mig godt nok snydt og misvejledt af min dyrlæge da jeg læste det.

• #55   16. sep 2013 Ja men nogle har brug for at få en buster nu og da, det kan afgøres ved blodprøver.

Jeg har tænkt mig flere modeller til mine katte, ud fra de nye anbefalinger.
    Birk på 8 skal nok ikke vaccineres mere, syge katte må ikke vaccineres smiley det er mine blevet og flere dyrlæger gør det før tid bare fordi det måske hjælper?? Det gør det ikke! Det svækker katten i ca 14 dage smiley hvis han er her om 2-3 år får han taget tittertal/ blodprøve.
    Røde bliver ekstremt stresset når han skal ud af døren, han skider i kassen, og gisper i et væk, ham vil jeg nok nøjes med at få taget prøve på hver 3 år, og få lavet helbreds eftersyn og blodprøve hvis han er der akut smiley burde have fået det gjort da jeg var der på grund af hvepsestik, men var ikke kommet så langt i mine overvejelser.
    Mitti reagere kraftigt på vaccinen, har været "syg" begge gange, han skal have lavet prøve til foråret om han er dækket eller skal have sin 3 vaccine.

Tittertal eller som det er, en blodprøve får man en kviterring på hvis katten stadig er dækket, og den gælder både til udstilling og overfor forsikringsselskabet, hvis katten ikke er dækket så vaccinere man med det samme.
    Hvis dyrlægen ellers har udstyret, tager det ca 1/2 time at få resultatet.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#56   16. sep 2013 Kære Sasha

Herunder har jeg skrevet de links, du så flittigt har garneret dine kommentarer med. Rigtig godt med henvisninger til, hvorfra man har sin viden. Desværre viser det sig ved opslag på de 7 jeg har skrevet øverst, at hjemmesiderne tilhører virksomheder, der sælger forskellige dyrefoderprodukter eller mennesker, der har en holdning til foder, men tilsyneladende ikke tilstrækkelig viden, at have deres holdning i.
    Det nederste link er bedre, da det hviler på reelle undersøgelser af de forskellige fødemidler. Desværre er listen, hvor man kan vælge emne lavet ud fra mad til mennesker (hjemmesiden har også en "veterinær" del, men ikke en næringsstofliste over foderemner) Fødevarestyrelsen har i øvrigt en tilsvarende liste over alle mulige og umulige ting, mennesker kan find på at spise og deres næringsstof-indhold

For at kunne skelne objektive oplysninger fra salgssnak er det rigtig godt med grundlæggende viden - her er biokemi, veterinær fysiologi, anatomi, kemi m.m. en god start.
    Du er jo helt klart rigtig god til at finde oplysninger på nettet, så måske vil du kunne finde væsentlige sammenhænge ved at starte på Google med at søge på fvst.dk/næringsstoffer - Derfra kan du finde mere om, hvad et protein egentlig er og hvilke aminosyrer, der er vigtige for mennesker. Der er også en MEGET fyldig liste over adskillige næringsstoffer i utroligt mange fødeemner til mennesker - præcis som på den amerikanske liste nederst i denne kommentar.

http://www.dogfoodadvisor.com/canine-nutrition/dogs-carnivores-omnivores/
    http://rawfed.com/myths/omnivores.html
    http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080728092120AAxj7Ws
    http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10573/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf
    http://www.rawfedcats.org/nature.htm
    http://www.rawfedcats.org/carnivores.htm
    http://sashagg.com/katte_raafodring/

http://ndb.nal.usda.gov/

De allerbedste hilsener

• #57   17. sep 2013 Folk har altid en mening eller er sponsoreret et eller andet sted fra med nogle som "lægger press" på hvad der skal siges/sælges.
    Jeg forsøger altid at tage folks "dette er det bedste i verden!" udsagn med et gram salt. Og et af de ting de fleste holde imod råfodring er at der ikke er lavet særlig mange officielle og uafhængige undersøgelser på om råfodring er bedre end produceret foder.
    Jeg lader de ændringer jeg har set i mine katte og tusindvis af andre folks succes historier tale for sig. Det er ikke succes historier som er opstillet af diverse forretninger men dem som bliver skrevet af privat personer i grupper som http://groups.yahoo.com/neo/groups/rawcat/info . de er desværre bare ikke tilgængelig med mindre man er medlem af gruppen.

Dyrlæger i Danmark og USA får deres "ernærings viden" fra producenter af de store fodermærker men først omkring 1980 begyndte almindelige dyrlæger at sætte spørgsmåls tegn på hvor godt det var at have en salgsorienteret partner lære dem om ernæring og ikke uafhængige kilder.

Jeg har fået bekræftet hos min egen dyrlæge at den eneste ernærings viden de får under uddannelsen er fra foderproducenterne. Producenterne er også dem der giver tilskud til dyrlægernes uddannelse og giver gode tilbud på "sælge vores produkt og så hjælper vi dig sådan og sådan".
    Dyrlægernes indkomst er mere baseret på salg af foder end på klinik vejledning/undersøgelser/vacciner.

Der er flere og flere dyrlæge i Danmark som støtter råfodring og derved helt fjerner kornfyldte foder mærker fra deres hylder. Men desværre har jeg allerede fortalt dig at de ikke ved meget om ernæring smiley medmindre de har taget VET uddannelsen.

En ting er at der ikke er lavet særlig mange Officielle undersøgelse som ikke er blevet sponsoreret et eller andet sted fra, en anden ting er at der slet ikke er lavet nogen med fokus på kattene som alle dyrlæger ellers er enige om er "Obligatoriske kødædere".
    Man diskuttere stadig om hunde er kødædere eller omnivores.

Ja derfor har jeg svært ved at give dig links med ordentlig information om hvad forskellene er. Jeg kunne godt sætte mig ned og blive professor i biokemi, veterinær fysiologi, anatomi, kemi m.m <b> men nu er mit valgte hovedprofession altså digital animation</b>. alt det info jeg samler omkring råfodring er i min fritid og som hobby.

Jeg har sat mig ned og læst http://www.rawmeatybones.com/book.php som fortæller om Dyrlægen Tom Lonsdale der ikke kunne forstå at alle hans 4 benede kødædende patienten fik dårlige tænder, diabetes og andre sygdomme som vi generelt betegner som "livsstilssygdomme". Samme med nogle desperate kæledyrs ejere startede de deres eget projekt med at fodre katte og hunde kun med råt. Deres hjemme eksperiment gav fantastiske resulter og overbeviste dem at det var den rigtige vej at gå. Derefter kommer kampen med at blive hørt hen over de store foderproducenters monopol.
    - meget spændende læsning, god information og meget teknisk på en hel masse områder. Mange mange argumenter og modargumenter som besvares frem og tilbage. tung læsning men spændende!

Nu kan jeg ikke lige huske andre pt XD sådan er det jo når man står og skal bruge det. hehe

• #59   17. sep 2013 Jo tråden er røget lidt ud til en side, men lærerig og godt TS ikke er sur over det smiley
    Og det er altid godt med flere meninger og en diskussion i god tone er altid godt smiley

• #60   17. sep 2013 Haha, ja den kørte da lidt af sporet smiley Men det gør da ingenting. Man kan altid lære nye ting jo.

Vi har faktisk flyttet tørkosten ud i gangen, hvor det før stod i stuen. Tror han syntes det var hyggeligt at spise sammen med os smiley

• #61   17. sep 2013 Det er godt at hører Lisa!
    og ja jeg undskylder da for at være med til at hijacke tråden til lidt OT diskussion smiley

Kommentér på:
Foder flere gange dagligt.. Råd søges

Annonce