{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.239 visninger | Oprettet:

Mr. Davies
Mr. Davies
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Nyt medlem, hej alle :) {{forumTopicSubject}}

Hey folks! smiley

Jeg har lige ladet mig hverve til hjemmesiden, da jeg overvejer at anskaffe mig en kat. Dyr har præget hele min opvækst, har boet på landet med mange forskellige slags dyr, deriblandt katte.

Nu er det sådan at de katte jeg har kendt til, har været 100% udekatte på en gård. Nu bor jeg for mig selv inde i byen sammen med min hund Vicki på 12 år ( hun er stadig frisk smiley ) og mine to rotter samt lidt akvariefisk.

De her spørgsmål har nok været stillet før, hver for sig, men jeg kunne godt tænke mig at spørge hvad folk selv ville have gjort hvis de havde været i mine sko smiley

Jeg overvejer at føje en (måske to) katte til husstanden. Hvordan med de dyr som jeg har i forvejen? Min hund er vant til katte, da hun kommer fra gården og hvis bare kattene er vant til hunde (ikke er bange for dem) så går det fint.
Min største bekymring er rotterne.....hvad kan man gøre? For de bor i stuen og der er ikke andre steder at have dem. Eller kattene.

Lige p.t. er jeg på dagpenge men leder self. efter job og uanset hvad starter jeg på uddannelsen som mekaniker til januar. Så det med jobbet er mest for at få lidt god økonomi i ryggen.

Muligvis flytter jeg til sjælland (jeg bor på bornholm) hvis det ikke er muligt at finde en læreplads her på øen. Men det kan jeg ikke sige noget om på nuværende tidspunkt.

Hvad havde I selv gjort? Købt én? to? Killinger eller voksne katte? Eller havde i helt undværet at anskaffe kat?

Begrund gerne jers svar! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt medlem, hej alle :)
  • #1   1. sep 2013 Hmm du stiller sådan set nogle meget gode spørgsmål..

Men jeg er nok nød til at stille nogle mod spørgsmål..

Jeg har selv for nyligt været på dagpenge, og jeg tænker lidt, har du økonomi til så mange dyr??
    Det koster jo at have dyr, både i foder men da bestemt også i dyrlæge, jeg tænker bla. hvis du anskaffer dig killinger så skal den/ de jo neutraliseres inden de bliver 5 mdr. og så er der lige det hvis du er så uheldig at de bliver syge, og en hund på 12 år så er der jo også en vis risiko for alders sygdom ved den, kan økonomien klare det??

Hvis jeg var dig ville jeg nok vente med at få kat til du vidste hvordan din boligsituation ender, hvis du skal flytte for en læreplads så kan du jo ikke være sikker på at du kan finde en bopæl hvor du må have dyr eller hvor du må have mere end 1 dyr, og hvad så??

Et nok lidt mærkeligt spørgsmål, hvorfor er det du vil have kat??

• #2   1. sep 2013 For resten velkommen til smiley

• #3   1. sep 2013 Hej og velkommen til KG smiley

Jeg ville helt klart vente med at anskaffe kat i din situation - alene pga. usikker boligsituation. Og ja, jeg har selv ventet i årevis - endda ad to omgange - med at få kat pga. dette.
    Rimelig stabil boligsituation er IMO et must inden anskaffelse af kat.

Jeg vil også lige sige, at man skal være opmærksom på, at det er noget helt andet (og meget mere krævende på mange måder) at have indekatte end fritløbende. Jeg har selv indekatte - dog med indhegnet have - og er ikke sikker på at jeg ville anskaffe indekat i dag.

Økonomien, pladsen og de andre dyr, synes jeg også taler imod anskaffelse af kat lige nu.

• Mr. Davies
    Mr. Davies Tilmeldt:
    sep 2013

#4   2. sep 2013 Økonomien rækker til hvad man vil have at den skal række til smiley
    Jeg er helt med på hvad du mener, men umiddelbart ser jeg det ikke som et problem...men selvfølgelig skal det ikke ignoreres!

Jeg kan bare godt lide katte ligesom resten af jer herinde, såååå det er derfor jeg vil have kat smiley

Jeg bor i et hus på ca. 100 kvadratmeter så der er plads nok, og hvis jeg flytter bliver det tidligst om et halvt år men jeg tvivler. Derimod er det mere sandsynligt at jeg flytter om et år. Men der er jo et helt år til smiley
    Men hvis I stadig mener at det vil være smart at vente så venter jeg, no worries!

Dertil har jeg bare et sidste spørgsmål som hedder, hvor langt ind i fremtiden skal man kunne se sig selv bo et sted før det er ansvarligt at have kat? smiley
    Hvis man flytter ofte, er det selvfølgelig en dårlig idé at have dyr, for det gør de utrygge og stressede, men at man flytter én gang, måske to inden for noget der ligner 10 år er vel håndtérbart? smiley

Jeg takker rigtig mange gange for jeres input som jeg selvfølgelig vil følge, jeg spørger bare lidt mere fordi jeg er nysgerrig smiley

• #5   2. sep 2013 Hej og velkommen til KG smiley

For at starte med boligsituationen, så har du jo da rigelig plads - også til 2, men når der nu også er en hund og noget andet "lækkert" smiley at se på, så kan jeg ikke se problemet i kun at anskaffe 1.

Jeg ville vente indtil du har fået læreplads.
    Så har du også lidt mere tryghed omkring økonomi og du véd om du skal til at kæmpe for at finde en egnet bolig på Sjælland.
    Jeg håber dog at du bliver på Bornholm, for hvis du skal flytte i almennyttigt boligbyggeri, skal du sørge for at der er tilladelse til både kat og hund.
    Jeg véd ikke hvordan det forholder sig med tamrotter, men krybdyr er også forbudt nogle steder.
    Så jeg håber at du bliver i huset smiley
    Håber at du får nogle sjove og lærerige oplevelser herinde.

• #6   2. sep 2013 For resten, så er der brugere herinde der både har kat og rotter, så det burde kunne lade sig gøre smiley

• #7   2. sep 2013 Velkommen til KG smiley

Uha sikke mange variationer i den beslutning! Personligt ville jeg nok når nu du har rotter vente til de ikke længere er der. Rotter er trodsalt naturlig føde for katte.
    Dette siger jeg fordi at rotterne ikke er vokset op sammen med katten. De fleste der har kat/hund/rotter sammen har det hvor dyrene vokser op sammen så de lærer ikke at frygte hinanden. Hvis rotterne frygter killingen vil de dufte ekstra lækre og katten vil se dem som de byttedyr de er.

Det med at have et hjem også have katte kan hurtigt blive besværligt tror mig jeg har været der! smiley
    Jeg fik mine katte imens jeg stadig studerede men var dog flyttet hjemmefra. Jeg valgte at holde dem som indekat da jeg vidste at der var stor chance for at jeg skulle til UK og studere. Derfor havde jeg tjekket at det var muligt omend lidt besværligt at få sine kæledyr med.
    Havde jeg ikke fået mine katte kunne jeg havde fundet billigere og bedre bolig end det jeg endte op i(UK). Det var billigt nok men det var et gammelt faldefærdigt hus som var elendigt at opvarme om vinteren. Men jeg gør alt for mine katte smiley De fik også deres egen radiator til vinterkulden om natten.
    Da jeg kom hjem til DK var det også noget værre rod at finde bolig med 2 katte specielt nu hvor de var blevet til udekatte! (vil aldrig fortryde at de blev udekatte og vil aldrig have indekatte igen da det fra mit synsvinkel er unaturligt nu hvor jeg har oplevet indekatte på nært hold.).
    Det var rigtig svært at finde en bolig med tilladelse til katte hvor jeg også kunne have dem fritløbende. Mange bolig foreninger siger maks 1 kat og igen mange siger at de kun acceptere indekatte. (jeg bor i KBH - Rødovre). I min forening er der tilladelse til 1 hund eller 2 katte men foreningen er flexible og jeg har nu tilladelse til 3 katte. Jeg måtte dog også vente 4 måneder på at få boligen + de måneder det havde taget mig at finde den smiley

Flytning og stress - katte kan godt tilvænnes at lære nye territorier. Da mine var killinger tog jeg dem med mig på weekend besøg hos mindre forældre meget ofte. Nu om dage kan jeg tage den ene med mig hjem hos min farmor og slippe ham løs som om han bare var en hund på besøg. Han går pænt ud i haven og hygger sig i solen men går aldrig væk fra huset/havens område. Den anden er lidt mere sky + han elsker at løbe langt så jeg kan ikke sikre mig at han ikke tager det ind i sit hoved selv at løbe hjem fra min farmor.
    Mine drenge er 6 år og jeg har flyttet hmmm 4 gange. Det var kun den sidste flytning hvor de var udekatte at vi så lige havde en lille ops med den ene der fik forvildet sig ned i en kælder og var fanget der i 5 dage inden jeg blev henvist til at nogen havde set en hvid kat i den kælder.
    Start. Nakskov 1år
    1. KBH forældre 4-6 måneder
    2. UK + "ferie besøg hos en familie i UK når jeg besøgte DK" 3 år
    3. KBH forældre Fra July til Maj.
    4. KBH Rødovre nuværende smiley 1år

• #8   2. sep 2013 Med hensyn til at du bare altid har kunnet lide katte, jamen fint svar, grunden til at jeg spurgte var at det ikke virkede som om du havde haft ret meget med katte andet end gårdkatte at gøre tidligere, og det lyder lidt til at det er kælekatte du ønsker dig og de er jo immervæk lidt noget andet, men det skal bestemt ikke afholde dig fra at få kat smiley

Du siger hvor langt ud i fremtiden skal man kunne se sin boligsituation før man anskaffer sig kat??
    Det er ikke et spørgsmål om hvor langt, for en kat kan godt finde ud af at flytte, det der er afgørende for din situation er at du kan få meget svært ved at finde en bolig hvor du må have både 1 hund, 1 kat og x-antal rotter, så grunden til at jeg i din situation ville vente var for at gøre det lettere for dig at finde en bolig, det ville jo være sørgeligt om du måtte ende med at give afkald på din kat om et halvt til et helt år fordi du ikke kan få anden bolig end hvor det kun er tilladt med 1 dyr eller ingen..

Men hvis du ikke selv mener at det er et problem at finde en bolig på Sjælland hvor det er tilladt med flere dyr, så spring ud i det, men skal du i lejebolig i boligforening, så kan det altså være ret svært..

• #9   2. sep 2013 Normalt skal man vist ikke søge tilladelse til andet end hund og kat, så rotterne tæller nok ikke, med mindre at naboen får "rotte-skræk" smiley

• #10   3. sep 2013 **Økonomien rækker til hvad man vil have at den skal række til**

Mjøehh til dels, men en vis indtægt kræver det jo altså. Og boligmuligheder er afhængig af indtægt. Og som andre har nævnt kan det være møgsvært at finde lejebolig, hvor det er tilladt at have mere end et dyr.

Jeg fik forresten mine katte ved, at jeg skulle passe dem, mens ejeren søgte katte-egnet bolig i Kbh. Det var dog helt umuligt for ham at finde en betalelig bolig, hvor kat var tilladt. Så efter jeg havde passet dem i måneder, overtog jeg dem (heldigvis :-)).

• #11   4. sep 2013 Velkommen smiley

Som mange af de andre skriver ville jeg nok vente med at anskaffe mig en kat til du ved om du flytter eller om du bliver boende smiley plads har du nok af. Normalt råder jeg altid til at anskaffe sig flere katte, men i din situation er 1 måske nok. Katten vil jo have selskab af hunden, men på den anden side så kan det godt være at 2 katte ville være en ide med en hund på 12 år ? det kommer lidt an på hundens tilstand smiley
    med hensyn til killing vs voksen så har en killing nemmere ved at vænne sig til flytning og nye steder og det vil også være nemmest at føre 2 killinger sammen.

Med hensyn til rotterne tror jeg ikke at det bliver et så stort problem. Slet ikke hvis du anskaffer dig en killing. Hvis den lære fra lille at den ikke må gøre dem noget tror jeg nok at det skal gå smiley jeg har set katte og kaniner sove sammen og putte/nusse hinanden så hvorfor ikke også rotter ? nu er kaniner godt nok ikke noget de "normalt" spiser men nogle katte tager jo også harre killinger.

Det er vigtigt at du sørge for at få dem neutraliseret o.s.v ! og husk også på at det ikke kun er katten du skal købe du skal også have råd til alt det der følger med (kradsetræ, mad til rotter+hund+kat, grus, doktor dyr til rotter+hund+kat.....) husk også at der skal være råd til forudsete dyrlægebesøg o.s.v.

Er du for resten interesseret i huskatte eller racekatte? smiley

• Mr. Davies
    Mr. Davies Tilmeldt:
    sep 2013

#12   5. sep 2013 Hej Igen!

Sory at jeg først skriver tilbage nu, men har haft lidt meget at se til. Jeg har gennemlæst alle jeres svar flere gange, og jeg tror vi alle er enige; jeg venter med at anskaffe mig flere dyr til situationen er mere stabil smiley

Jeg ved ikke om jeg anskaffer mig en eller to (eller flere) når den tid kommer, men det bliver alm. huskatte, alle samme køn og fra samme kuld, men det bliver nok ved den ene kat. Den eneste grund som jeg kan se til at have flere, er at de så ikke er helt alene når man er væk. Det ville blive ude/inde katte, da jeg ikke er interesseret i at have en bakke stående, det synes jeg er for ulækkert smiley

Om det skal være en han eller hun ved jeg ikke, men det kommer vel ikke så nøje, rent adfærdsmæssigt?

• #13   5. sep 2013 Jeg syntes det er rigtig fint at du vil vente lidt, så du ved hvordan din situation evt bliver..

Om du vælger en eller flere katte når de skal være fritløbere er ikke så væsentligt, det er mest hvis det er indekatte at de kan komme til at kede sig alene..

Du skriver at du ikke ønsker en kattebakke, så skal du lige skrive dig bag øret at du skal have kattelem så kattene kan komme ud når behovet er der og samtidig kan komme ind når du ikke er hjemme..

Det at du ønsker fritløber og skal have kattelem, det er også ting du skal have i tankerne når du skal kigge efter anden bolig, for mange steder (boligforeninger) er det ikke tilladt med fritløbende katte og kattelemme er ofte totalt no-go, der er rigtig mange aspekter for dig, det er ikke nemt i boligforeninger at have kat, og samtidig har man fritløber så skal man også lige tage det hensyn til sine naboer at de måske ikke syntes det er verdens bedste ide at du har kat og de dermed også har en kat rendende inde på deres grund som skider i deres bede, fanger deres guldfisk i havedammen, sover deres havemøbler, går på deres biler, går ind af deres åbne vinduer og døre osv. osv.
    Katte kan meget nemt blive forulempet pga naboer der ikke ønsker dem på deres grund.. smiley :(

Med hensyn til køn af kattene så nej det er ikke så væsentligt så længe du får dem alle neutraliserede, der er selvfølgelig en lille forskel i sind hun og han kat imellem, hunkatten er mere selvstændig, bliver tættere på sin bopæl, hvor hankatten nok er mere afhængig af sit menneske men samtidig også går lidt længere fra sit hjem, generelt set, for der er aldrig regler uden undtagelser smiley

• #14   5. sep 2013 Jeg vil lige påpege at det er godt at tilvænne sin kat til kattebakken i tilfælde af at man flytter(også til de første 14 dage af kattens tid i dens nye hjem) eller hvis man af anden grund er nødsaget til at holde katten indendørs i en periode.
    Her kan det være på grund af ferie, sygdom eller bare at man vil have tjekket en urinvejs prøve eller afførings prøve.

Der er katte der nægter at bruge katte bakke hvis de ikke har lært det fra små smiley

Jeg har selv fritløberer og har da haft brug for min bakke i ny og næ smiley (førhen var de indendørs så de kender bakken og ved hvad den er til)

Kommentér på:
Nyt medlem, hej alle :)

Annonce