Kat kaster op, men vil ikke have skånemad (Blærebetændelse) Kat kaster op, men vil ikke have skånemad (Blærebetændelse)
Hej alle.
Min kat på 3 år fik i Onsdags konstateret blærebetændelse, og kom i behandling med Metacam. Hun havde også feber. Der var ingen krystaller, blærebetændelsen var bakteriel.
Vi fik RC Urinary s/o med hjem, som hun fik indtil igår aftes. Hun brød sig bestemt ikke om det, og ville faktisk næsten ikke spise noget af det, på trods af at hun normalt spiser rigtig ofte. Hun får normalt Hills Science Plan Light. Onsdag aften kastede hun op, og yderligere 2 gange torsdag og fredag, og igen i morges kl. 5, hvor jeg så ringede til vagtdyrlægen, for at få nogle råd. Han sagde at jeg skulle faste hende til i morgen tidlig søndag. Jeg er dog først hjemme fra job 7.30, og synes at 26-27 timer var længe at faste, når jeg heller ikke vidste hvad tid hun sidst havde spist. Derfor prøvede jeg at lave noget skånemad til hende her til aften (udkogte ris, torskerovn og A38), men hun nægter simpelthen at spise det! Selvom hun har plaget om mad hele dagen. Hun lugter lige til det, og går ellers tilbage og ligger sig i sofaen. Dyrlægen sagde at jeg i morgen tidlig skulle sætte hende tilbage på RC Urinary, men er det nu også en god idé?
Er der nogle af jer, der kan komme med nogle gode råd? Hvis det ikke er blevet bedre mandag morgen, kontakter jeg selvfølgelig egen dyrlæge, men der er jo længe til, og jeg vil meget gerne have hende til at spise noget mad.
På forhånd tak
PS: Det skal lige siges at dyrlægen ikke kunne forstå hvorfor hun skulle kaste op af RC Urinary, men da hun fik taget den helt store blodprøve i onsdags, var alle hendes tal normale.
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1.018
Min gad heller ikke spise RC.
Jeg ville få fat på Hill's S/O. Og indtil da ville jeg give hende vådfoder blandet op med ekstra vædske. Det er også med til at sætte urinens surhedsgrad ned.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24
Men jeg vil helt sikkert få fat i Hill's S/O på mandag. Det er så svært med vådfoder, hun vil kun slikke sovsen i sig og så lader hun alt kødet ligge. Kræsne kat. Så hun får faktisk slet ikke vådfoder normalt.. med mindre hun skal forkæles med lidt sovs
dec 2011
okt 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 50
Men vil også anbefale vådmad af god kvalitet med ekstra vand.
Derudover synes jeg 26-27 timers faste er lige lovlig lang tid for en kat, at gå uden mad, så jeg ville nok prøve at finde en anden løsning
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
Du kan jo prøve det i et stykke tid for at se om det skulle hjælpe på problemet.
Min anden kat har fået konstateret krystaller i blæren, så han er på RC Urinary s/o plus får han også vådfoderet Urinary s/o. Det er vigtig at de får meget af vand. Min dyrlæger siger at han KUN må få det foder og ikke andet mad ved siden af ellers vil det ikke hjælpe på problemet. .
Det lyder underligt at din dyrlæge anbefalede at hun skal faste i så mange timer.
Måske kan du bruge noget af det.
dec 2012
Hvor kan jeg skaffe disse mærker her i weekenden, ved du det Lone A ?
Har læst at man kunne prøve at opbløde tørfoderet, så har lige taget en 10 piller og lagt dem i vand, nu slikker hun det i sig og spiser da også pillerne.. Hun har ikke kastet op siden i morges, hvor hun har fastet. Så nu håber jeg ikke at hun gør det igen i nat
dec 2011
Men prøv at lokke hende evt. med lidt råt kød, hvis hun kan lide det. Kog det evt. og kom lidt af kogevandet ved. Mine er syge med kogte kyllingehjerter.
dec 2012
dec 2011
Katten får netop problemer med urinvejene, fordi den ikke få nok vædske. Så klø på med at finde noget, hun kan lide. Og prøv med Hill's på mandag.
dec 2011
Jeg køber primært mit foder i Tyskland, men måske er du heldig, at der er en i nærheden af dig, der kan undvære en dåse?
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
dec 2012
Hehe ja, det kan jo nemlig godt være et problem at fremskaffe noget ordentligt vådfoder på en lørdag aften/søndag... Vil prøve at ringe til dyrlægen mandag og høre om de har noget der kan hjælpe hende hvis det ikke stopper
dec 2012
dec 2011
Jeg måtte gå over til Hill's dengang, for frøkenen gik i sultestrejke over RC. Så jeg kender problemet
dec 2011
dec 2011
Det skal siges, at jeg kender ikke det pågældende foder.
dec 2012
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Min kat har lige endt behandling for blærebetændelse..
Eneste behandling hun har fået er antibiotika i pilleform og smertestillende..
Ingen specialfoder, det fik hun da hun havde krystaller i urinen for 3 år siden, men ikke nu..
Når hun ikke kan lide RC så giv hende dog Hills som hun er vant til, og så vil jeg sige at netop Urinary foder øger tørsten hos katten, det er det der gør foder til specialfoder ved urinvejsinfektion..
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Så jeg går ud fra, dyrlægen har ordineret det for at forebygge.
Jeg personligt ville i denne situation finde det vigtigtigere, at min kat fik noget at spise, og at faste en i forvejen svækket og syg kat i 24 timer ville jeg ALDRIG gøre.
TS - Det kan godt være, at kvalmen og opkastningerne skyldes Metacam, og jeg ved, at man så i stedet for kan give Onsior (også smertestillende).
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 228 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.871
Kyllingesuppe er skånekost for både katte, hunde og mennesker;-)
Mine får det som ekstra lækkert guf.
God bedring!
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Min viste tegn på blærebetændelse ved at kaste op om morgenen, og det stoppede da hun fik smertestillende og antibiotika..
Jeg ville aldrig faste en kat med blærebetændelse, det gælder jo om at få så meget væske i katten så muligt, og det er jo nemmest at gøre ved at fodre med vådmad som indeholder rigtig meget væske..
Kat kaster op, men vil ikke have skånemad (Blærebetændelse)