2.675 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

millenmuf M
millenmuf M
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 24

Kat kaster op, men vil ikke have skånemad (Blærebetændelse) Kat kaster op, men vil ikke have skånemad (Blærebetændelse)

Hej alle.

Min kat på 3 år fik i Onsdags konstateret blærebetændelse, og kom i behandling med Metacam. Hun havde også feber. Der var ingen krystaller, blærebetændelsen var bakteriel.

Vi fik RC Urinary s/o med hjem, som hun fik indtil igår aftes. Hun brød sig bestemt ikke om det, og ville faktisk næsten ikke spise noget af det, på trods af at hun normalt spiser rigtig ofte. Hun får normalt Hills Science Plan Light. Onsdag aften kastede hun op, og yderligere 2 gange torsdag og fredag, og igen i morges kl. 5, hvor jeg så ringede til vagtdyrlægen, for at få nogle råd. Han sagde at jeg skulle faste hende til i morgen tidlig søndag. Jeg er dog først hjemme fra job 7.30, og synes at 26-27 timer var længe at faste, når jeg heller ikke vidste hvad tid hun sidst havde spist. Derfor prøvede jeg at lave noget skånemad til hende her til aften (udkogte ris, torskerovn og A38), men hun nægter simpelthen at spise det! Selvom hun har plaget om mad hele dagen. Hun lugter lige til det, og går ellers tilbage og ligger sig i sofaen. Dyrlægen sagde at jeg i morgen tidlig skulle sætte hende tilbage på RC Urinary, men er det nu også en god idé?

Er der nogle af jer, der kan komme med nogle gode råd? Hvis det ikke er blevet bedre mandag morgen, kontakter jeg selvfølgelig egen dyrlæge, men der er jo længe til, og jeg vil meget gerne have hende til at spise noget mad.

På forhånd tak smiley

PS: Det skal lige siges at dyrlægen ikke kunne forstå hvorfor hun skulle kaste op af RC Urinary, men da hun fik taget den helt store blodprøve i onsdags, var alle hendes tal normale.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.
  • Fastmontere stik bag indbygget ovn - skal udføres af elektriker 750 kr.
  • Reparation carportlåge 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kat kaster op, men vil ikke have skånemad (Blærebetændelse)
  • #1   10. aug 2013 Hvorfor går du over til RC, når Hill's har et tilsvarende produkt, og din kat er vant til Hill's?

Min gad heller ikke spise RC.

Jeg ville få fat på Hill's S/O. Og indtil da ville jeg give hende vådfoder blandet op med ekstra vædske. Det er også med til at sætte urinens surhedsgrad ned.

• millenmuf M
    millenmuf M Tilmeldt:
    dec 2012

#2   10. aug 2013 Det var dyrlægen der gav mig en pose med 2 kg RC urinary med hjem, da hun kun skal have det i 14 dage, og så tilbage på normal kost. Jeg går ud fra at de gav mig det, fordi det er det de forhandler.

Men jeg vil helt sikkert få fat i Hill's S/O på mandag. Det er så svært med vådfoder, hun vil kun slikke sovsen i sig og så lader hun alt kødet ligge. Kræsne kat. Så hun får faktisk slet ikke vådfoder normalt.. med mindre hun skal forkæles med lidt sovs smiley

• #3   10. aug 2013 Hvilke slags har du prøvet? Mine er også kræsne, men Feline Porta 21, Cosma og Schesir kan bringe det værste frem i dem smiley

• MP
    MP Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 50
    #4   10. aug 2013 Har også lige døjet med en kat med blærebetændelse, vi klarede det dog med antibiotika og smertestillende, så ved ikke hvad du kan gøre i forbindelse med tørfoder.
    Men vil også anbefale vådmad af god kvalitet med ekstra vand.
    Derudover synes jeg 26-27 timers faste er lige lovlig lang tid for en kat, at gå uden mad, så jeg ville nok prøve at finde en anden løsning smiley

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #5   10. aug 2013 Min kat har også problemer med opkast, hun er i behandling. Jeg giver hende Zoolac 2 gange om dagen og kattemalt 2 gange om dagen, det hjælper hende så hun ikke kaster op. smiley
    Du kan jo prøve det i et stykke tid for at se om det skulle hjælpe på problemet.

Min anden kat har fået konstateret krystaller i blæren, så han er på RC Urinary s/o plus får han også vådfoderet Urinary s/o. Det er vigtig at de får meget af vand. Min dyrlæger siger at han KUN må få det foder og ikke andet mad ved siden af ellers vil det ikke hjælpe på problemet. .

Det lyder underligt at din dyrlæge anbefalede at hun skal faste i så mange timer.

Måske kan du bruge noget af det. smiley Pøj pøj med hende

• millenmuf M
    millenmuf M Tilmeldt:
    dec 2012

#6   10. aug 2013 MP, Helt enig, også derfor jeg forsøgte mig med udkogt ris,torskerogn og A38 men hun gider ikke spise det. Hun drikker dog masser vand. Hun fik en sprøjte et-eller-andet i nakken ved dyrlægen som skulle holde 14 dage, og så have flydende Metacam hver dag. Og så RC Urinary.

Hvor kan jeg skaffe disse mærker her i weekenden, ved du det Lone A ? smiley

Har læst at man kunne prøve at opbløde tørfoderet, så har lige taget en 10 piller og lagt dem i vand, nu slikker hun det i sig og spiser da også pillerne.. Hun har ikke kastet op siden i morges, hvor hun har fastet. Så nu håber jeg ikke at hun gør det igen i nat smiley

• #7   10. aug 2013 Du må ikke lade hende faste så længe. Det er ikke godt for en kat at gå uden mad.

Men prøv at lokke hende evt. med lidt råt kød, hvis hun kan lide det. Kog det evt. og kom lidt af kogevandet ved. Mine er syge med kogte kyllingehjerter.

• millenmuf M
    millenmuf M Tilmeldt:
    dec 2012

#8   10. aug 2013 Det var vagtdyrlægen jeg snakkede med i nat, der sagde at jeg skulle faste hende i 24 timer. Dvs. søndag morgen sagde han helt præcist. Men det kunne jeg simpelthen ikke byde hende. Håber hun ikke kaster op i nat, ellers må hun afsted til dyrlægen igen på mandag.

• #9   10. aug 2013 Janne, dyrlæger taler som vinden blæser. Vædske er alfa og omega til en kat med urinvejsproblemer. Ja, Hill's eller RC urinary er fint foder til at kickstarte helbredelsen, men vædske, vædske og vædske er vejen frem.

Katten får netop problemer med urinvejene, fordi den ikke få nok vædske. Så klø på med at finde noget, hun kan lide. Og prøv med Hill's på mandag. smiley

• #10   10. aug 2013 Iøvrigt bliver hun ved med at kaste op, så har hun sikkert kvalme af pillerne, og så kan kvalmestillende fra dyrlægen hjælpe smiley

Jeg køber primært mit foder i Tyskland, men måske er du heldig, at der er en i nærheden af dig, der kan undvære en dåse?

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.368
    #11   10. aug 2013 Lone A Det er rigtigt, derfor skrev jeg også "Det er vigtig at de får meget vand"

• millenmuf M
    millenmuf M Tilmeldt:
    dec 2012

#12   10. aug 2013 Hun har slubret de opløste RC Urinary piller i sig nu, og ligger og sover igen.

Hehe ja, det kan jo nemlig godt være et problem at fremskaffe noget ordentligt vådfoder på en lørdag aften/søndag... Vil prøve at ringe til dyrlægen mandag og høre om de har noget der kan hjælpe hende hvis det ikke stopper smiley ellers må jeg ud og finde noget Hill's og håbe hun tåler det.

• millenmuf M
    millenmuf M Tilmeldt:
    dec 2012

#13   10. aug 2013 Har lige været ude og tømme bakken. Der var rigeligt med tis, så tisse kan hun i hvert fald, men ingen pubæ fra i dag af. Er det fordi hun ikke har fået mad hele dagen? Normalt laver hun 2 gange om dagen...

• #14   10. aug 2013 Har i ikke en butik, der har længe åbent/søndagsåbent, og som sælger kyllingehjerter eller andet godt guf? smiley

Jeg måtte gå over til Hill's dengang, for frøkenen gik i sultestrejke over RC. Så jeg kender problemet smiley

• #15   10. aug 2013 Kommer der ingen mad ind, kommer der ingenting ud.

• #16   10. aug 2013 Jeg kan se, at Maxi Zoo har noget vådfoder, de kalder Pet Balance Urinary med kylling og oksekød. Måske var det et alternativ til mandag?

Det skal siges, at jeg kender ikke det pågældende foder.

• millenmuf M
    millenmuf M Tilmeldt:
    dec 2012

#17   10. aug 2013 Tusind tak Lone, det vil jeg se på i morgen smiley !

• #18   10. aug 2013 Hmm jeg undre mig lidt over behandlingen du er blevet anbefalet..

Min kat har lige endt behandling for blærebetændelse..
    Eneste behandling hun har fået er antibiotika i pilleform og smertestillende..
    Ingen specialfoder, det fik hun da hun havde krystaller i urinen for 3 år siden, men ikke nu..

Når hun ikke kan lide RC så giv hende dog Hills som hun er vant til, og så vil jeg sige at netop Urinary foder øger tørsten hos katten, det er det der gør foder til specialfoder ved urinvejsinfektion..

• #19   11. aug 2013 Heidi, selv om en blærebetændelse er bakteriel og uden krystaller, er det fornuftigt at give Uninary foder alligevel, for betændelsen gør urinen basisk, og basisk urin giver risiko for dannelse af sten og krystaller.

Så jeg går ud fra, dyrlægen har ordineret det for at forebygge.

Jeg personligt ville i denne situation finde det vigtigtigere, at min kat fik noget at spise, og at faste en i forvejen svækket og syg kat i 24 timer ville jeg ALDRIG gøre.

TS - Det kan godt være, at kvalmen og opkastningerne skyldes Metacam, og jeg ved, at man så i stedet for kan give Onsior (også smertestillende).

• #20   11. aug 2013 Kog en hel kylling i rigeligt vand i et par timer, lad det køle lidt og pil ALLE ben fra (mos det hele grundigt igennem, så du er sikker på at finde alle ben) når det er lunkent kan du servere det for katten.
    Kyllingesuppe er skånekost for både katte, hunde og mennesker;-)
    Mine får det som ekstra lækkert guf.
    God bedring!

• #21   11. aug 2013 Nååhhrr ja ok Mega det giver mening, det er nok fordi min allerede har haft krystaller for 3 år siden og får et specialfoder fra dyrlægen som skulle forebygge krystaller at der ikke blev ordineret yderligere, men jeg skal også aflevere en ny urinprøve om en uges tid, for at sikre at det heler er fint..

Min viste tegn på blærebetændelse ved at kaste op om morgenen, og det stoppede da hun fik smertestillende og antibiotika..

Jeg ville aldrig faste en kat med blærebetændelse, det gælder jo om at få så meget væske i katten så muligt, og det er jo nemmest at gøre ved at fodre med vådmad som indeholder rigtig meget væske..

Kommentér på:
Kat kaster op, men vil ikke have skånemad (Blærebetændelse)

Annonce