Jeg har fået en gammel bog... {{forumTopicSubject}}
Yep! Lademanns Leksikon om katte, trykt i 1981!
I bogen er der også et kapitel om ernæring som kan give stof til eftertanke, når man ser de nye tendenser.
Jeg citerer:
"Proteiner der er opbygget af aminosyrer er uundværlige for opbygningen og vedligeholdelsen af organismen. Kosten bør indeholde et vist antal af disse syrer da de ikke kan produceres af dyret selv. For kattens vedkommende er det vigtigste cystein og methionin, men disse stoffer findes i en meget ringe mængde af kød. Man kan tilføre disse 2 aminisyrer ved at tilsætte kornsorter."
Længere nede er der et kapitel om grøntsager:
"Disse bruges til at fremme fordøjelsesprocessen og gøre portionen fyldigere. Kartofler bør undgås!"
På samme tidspunkt var de første tørkostprodukter kommet i handlen.
Allerede da bogen blev trykt i 1981 havde man mistanke om en tendens til udvikling af urinvejslidelser som følge af udelukkende fodring med tørkost.
De ligger naturligvis vægt på, at katten er kødæder og at derfor skal kød være en hovedbestandel af kosten.
Og hvorfor så skrive denne smørre?
Jo, for hvis man vælger et kornfrit produkt, så får de kartofler som stivelse, vælger man RC eller andet stort mærke, så får de korn.
Hvad er så bedst?
Får de udelukkende råt, så kan de blive syge eks. hvis de får for meget lever. Kød er rigt på vitaminer og fosfor, men fattigt på kalk.
Med andre ord:
Noget tyder på, at selvom vi går back to basis, så er det heller ikke optimalt.
Såååå........ jeg vælger våd og tørt og
så fatter jeg ikke at de ikke vil have råt, når de nu er kødædere
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 370 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.218
Jeg synes faktisk at sådan en gammel bog kan give stof til eftertanke, for "Da jeg var barn..." der døde de ikke af urinvejslidelser eller var for tykke. Jeg kan godt huske da man kunne købe kattemad i pølse på frost - ved siden af lå der kallun og det var noget af det første.
Måske lider dyrene også under industrialiseringen?
jan 2012
Måske er det alle de tilsætningsstoffer som både de og os mennesker bliver udsat for, både dyr og mennesker bliver skisme mere sarte af det eller??
aug 2010
Vores katte var fritløbere og de fleste (vi havde en del op igennem årene) blev kørt ned, én spiste rottegift, to fik cancer i en alder af 15 år - begge sikkert en følge af p-piller.
De fik ormekure og loppekure, men jeg husker ikke at der var årlige sundhedstjek eller vaccinationer. De kom til dyrlæge når de var syge - og sådan var det!
Måske var de mere robuste? Måske pylrer vi for meget? Måske "dyrker" vi dem mere end nogensinde - og meget viden er jo da også at foretrække og vi behøver jo ikke at gå på biblioteket, Google klarer mange ting for os.
Vi kan bare vende blikket mod os selv.
Vi får jo (jeg gør i hvert fald) sundhedsflip. Så prøver man at leve økologisk. Det bliver så for dyrt og man falder tilbage til alle tilsætningsstofferne. Så skal det være stenalderkost næste dag og 3 gang skal det måske være konditionstræningen der stiger én til hovedet.
Vi har jo også racekatte som aldrig før! Eller dvs. jeg har kun erfaring med huskatte, vores eneste siameser blev kørt ned kort efter min fødsel.
Er det virkeligt så slemt at de får kattemad "til dagligt" og hvis der er suppe på menuen, så kartofler med suppe og kødboller til aftensmad (det elskede Sorte og hun blev 15 år) og hvis det kneb med pengene så måtte de nøjes med kattemad om morgenen og leverpostejmadder om aftenen. Hos fiskehandleren fik man fiskerester som blev kogt og serveret med ris eller kartofler....... Hvis vi fik fisk, blev hovedet smidt ud på fliserne og så var der fest! Hvis I der er født før 1980 tænker tilbage, mon det så var så slemt at give dem menneskemad når det kneb og "billig" (for der var ikke så meget på markedet) kattemad drøjet med ris eller pasta?
Mon ikke også at tilsætningsstoffer og forurening har indflydelse på vores dyr? Jeg har da én som nægter at komme i form, så han er noget overvægtig. Han er så mega-doven så han ikke engang gider at lege når Elvis byder op! Det er da også usundt!
Mon vi behøver at stå i køkkenet og servere daggamle kyllinger eller købe Anti-Hairball? Hvad er der mon i deres grus? Det der var "i gamle dage" var moler og klumpede og stank af kat!
Vores hjem bliver i stigende grad forurenet med radon. Hvilken skade gør det?
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
MEN var man obs på kattens helbred dengang, som man er det i dag?
Jeg tror det ikke. I dag tager man til dyrlægen, hvis katten ikke trives, eller man har mistanke om, at noget er galt. Gjorde man det før? Nej, der døde kattene "bare", og hvem ved, hvor mange af dem er døde af f.eks. sukkersyge, dårligt hjerte, dårlige nyrer eller sprængt blære.
Og så man sin kats tænder efter jævnligt eller fik lavet tandrensning?
Nej. Jeg husker tydeligt, at en fortalte, at hendes kat havde problemer med at spise og lugtede ud af munden.
Men så en dag havde den tabt et stort stykke gumme med rådne tænder i, og så kunne den spise igen.
Jeg tror ikke, at de "gode, gamle dage" altid var så gode endda.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Fik den en fiske krog i hals eller mund, ja så fjernede man den selv, hvis ikke det lykkedes blev den skudt.
Naboens kat fik killinger så tit den kunne de eeeelskede deres kat som havde egen lænestol, killingerne stod missemor og så på når de blev puttet i en sæk og banket i segment gulvet er der noget at sige til, at hun var bims i låget.
Hos os kan jeg ikke huske katten fik andet end rugbrød med leverpostej, og så det hun selv fangede.
Mine forældre syntes naboen var barbarisk når han aflivede killingerne, men de havde da ikke tænkt på hvad der skulle ske med dem Pussi ville komme hjem med :D. Og da vi flyttede måtte hun blive tilbage så kunne naboen jo overtage hende...
Jeg vil nu ikke tage alt for gode vare i så gammel en bog
jan 2012
Vi har lært noget om katte mad, men jeg tror ikke at kattene tog skade den gang da de jo fangede meget mad selv, dengang var der ingen der havde indekatte, alle katte var fritløbere, jeg husker da min søster fik MCO som skulle være indekat i lejlighed, var det første gang jeg stiftede bekendtskab med en kat som ikke var fritløber, og klart det at have indekat sætter nogle krav til ejer omkring foder og aktivering, i en helt anden grad end hvad man kendte til for 30 år siden..
aug 2010
Jeg er opvokset i byen og det med at drukne killinger eller andre alternative aflivningsformer er aldrig blevet brugt.
Det er fuldstændig rigtigt, at neutralisering det var ikke noget man bare gjorde! Vi havde én der fik livmoderbetændelse og så fik hun selvf. fjernet det hele.
Vi har nu altid haft dyrlæge til vores dyr når de var syge. De fik også penicillin hvis det stod galt til.
Vi fik engang en tilløber der var meget syg- lungebetændelse, snot i næsen osv. Det har måske været en gang katteinfluenza. Vi ville gerne beholde ham og dyrlægen talte ikke om kastration - næhh... det handlede om at få ham rask! Han blev en god kat og han "forsynede" os med killinger, for når hans "kæreste" havde fået killinger og disse var store nok, så tog Mitti dem med hjem!
Dem beholdt vi og efterhånden som vi blev teenagere, så ville vi have "vores" katte neutraliserede. Det synes min far ikke var særlig tiltalende at de skulle kastreres.... men det blev de - og derefter kørt ned.
Men ja!
Vi er blevet bedre til at opdage sygdomme og ja, diabetes har sikkert også eksisteret dengang. Tømte katten skål vand, så var den nok bare tørstig... ;).
Jeg er glad for at der er sket så store fremskridt indenfor veterinærmedicin. Jeg vil - ligesom I andre gøre alt for at mine kræ har det godt.
Idag er vi lige så dus med dyrlægen som med tandlægen eller vores egen læge.
Min dyrlæge kender både mig og kattene. Jeg er glad for ham. Jeg kan godt lide, at han giver et blidt puf i den rigtige retning hvis man bare ikke kan give slip.
Det oplevede jeg da jeg havde bestilt tid til aflivning af Tarzan eftersom han havde FIV og FeLV. Jeg spurgte ham ligeud: Hvad ville du gøre hvis det var din? Prompte svarede han: Jeg havde aflivet den da diagnosen blev stillet! Det lyder barsk, men som DK Feline også skriver, så har vi sikkert også fået sværere ved at give slip.
Men bogen bragte mig mange minder om en svunden tid og "de gode gamle dage" var da sikkert ikke så gode endda, men vi vidste ikke bedre.
maj 2012
Jeg tror jeg stjæler det, håber det er ok, og så vil jeg tænke på at han har fået navn efter en hankat som havde mange killinger
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
I magasinet ( bibliotek) hvor vi har mange gl bøger finder man mange sjove ting.
Bla et gammelt leksikon hvori der stod hvorfor mørke mennesker ( neger som der står i bogen ) er mere dyrisk ,ubegavet end den hvide race ......Uha Uha
aug 2010
Det er omkring 26 år siden Mitti forsvandt - en lokal idiot indfangede katte og puttede dem i hjemmelavet gaskammer, men da ingen havde billeder, kunne der ikke føres en sag. Vi mener at Mitti røg i fælden hos denne idiot.
Så det vil da være en hæder at give den dejlige stribede huskat med mange efterkommere den ære at opkalde en racekat efter ham ;). For Mitti var pragtfuld! :). Han var så klog så at han ikke strintede inde, men så snart døren blev lukket op for ham, blev diverse buske og blomster "vandet".
aug 2010
Ja uha, og alene ordet "neger" må vi heller ikke bruge mere. Der findes ikke negerboller, men flødeboller
maj 2012
Jeg har fået en gammel bog...