{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.416 visninger | Oprettet:

Julie S
Julie S
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Toxoplasmose {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med graviditet må man ikke tømme kattebakke pga risikoen for at få toxoplasmose... Hvordan er den risiko med indekatte? Har katte altid risiko for at videregive sygdommen, selvom de har været indekatte i flere år?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.
  • Manglende strøm i en væg og en toløbet kontakt, der ikke kan slukke i kolonihaven 880 kr.
  • Skift af bruse armatur 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Toxoplasmose
  • Julie S
    Julie S Tilmeldt:
    jun 2013

#2   29. jun 2013 Tak for svaret. Det vil jeg gøre smiley

• #4   29. jun 2013 få taget en test, de fleste har haft den allerede inden de blev gravide. Du kan få det af og røde råt kød og flere andre ting. Jeg nævnte for min læge jeg havde katte og de tog testen sammen med andet til blodprøvetesten og jeg havde haft det. Har du haft katte i nogle år skal du nok også forvente du har haft det.

• #5   29. jun 2013 Som Lotte og Christa skriver så det snart større risiko at får toxoplasmose ved håndtering og indtagelse af råt kød / rosa stegt og grønsager.
    For det andet så har størstedelene af Dk befolking haft toxoplasmose på et tidspunkt i deres liv og kan ikke får det igen.
    Så får taget en blodprøve.
    Og hvis du så ellers holder en normal hygiejne og vasket hænderne godt efter rengøring af bakker.
    De færreste kommer deres fingere direkte i munden efter de har gjort katte bakke ren smiley
    Og tillykke med familie forøgelsen smiley

• Julie S
    Julie S Tilmeldt:
    jun 2013

#6   29. jun 2013 En blodprøve, det var en nem løsning.
    Heidi: ikke kommet så langt endnu, men tak ellers smiley

• #7   29. jun 2013 NEJ, indekatte som udelukkende fodres med alm. Tørfoder og vådfoder (ikke råt kød) kan ikke være bærer af parasitten!

De får det fra byttedyr, så en stuetiger uden udeadgang og som kun får almindelig kattemad udgør slet ikke en risiko smiley

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #8   30. jun 2013 Nja, Camilla Toxoplasmose kan smitte fra mor-mis til hendes fostre, så selv en % indekat KAN bringe smitten videre. Har man haft kontakt med katte som barn eller senere, har man haft god mulighed for at danne de nødvendige antistoffer, som i dette tilfælde holder resten af livet. - Blodprøven ar absolut den bedste løsning sammen med almindelig god hygiejne.
    De allerbedste hilsener

• #10   30. jun 2013 Nu var det ikke holdninger til råfodring det handler om og mange fodrer med tørkost og vådfoder, uden at give råt kød også. Læs hvad der står i linket Lotte har lagt ind, når de bliver smittet udskiller de det i op til 2 uger og thats it smiley Det er ikke noget de er bærer af igennem hele livet. Så jo, det passer sgu det jeg skriver, har undersøgt det og læst ret meget op på netop det her emne smiley og siger ikke at de ikke kan have den, men under de forudsætninger jeg nævner så udgør de ikke en risiko. Bum slut! smiley

• #11   30. jun 2013 Ellers må du da meget gerne give mig en videnskabelig forklaring på, hvordan de kan udskille det - at din dyrlæge siger det er desværre ikke nok til at overbevise mig smiley

• #13   30. jun 2013 Jamen hvordan skulle det så hænge sammen, når katten udskiller det i 2 uger? Det er som sagt ikke noget de er bærer af, men bliver smittede og udskiller igennem afføringen i op til to uger. Og derefter udskiller de det ikke mere. Igen, læs linket og bliv klogere smiley

• #14   30. jun 2013 Kattedyr er hovedvært og den eneste dyregruppe, der udskiller oocyster med afføring. Oocysterne er meget modstandsdygtige og kan findes spredt i omgivelserne, fx. i jorden, sandkasser, køkkenhaver og i græsset. Oocysterne kan også findes indendørs i huset eller i stalde. Når en kat bliver inficeret, udskiller den op til 10 millioner oocyster over en periode på 2 uger. Men den enkelte kat kan formentligt kun udskille oocyster over en kort periode og kun én gang i sit liv. Oocysterne bliver infektiøse 1 - 5 dage efter udskillelsen, de kan spredes med overfladevand, og de kan overleve i op til et år. Dette forklarer, hvorfor kontakt med jord og vand kan udgøre en større smitterisiko end kontakt med katte.

• #15   30. jun 2013 http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=790/sprog=1/grp=2/menu=9/

Har man en kat, som udelukkende er indekat og som fodres med indkøbt foder, er der ingen mulighed for, at katten kan få sygdommen.

• #16   30. jun 2013 http://siamis.com/Helse/toxoplasmose.html

Katte kan blive smittet på samme måde som vi - og bliver immune på samme måde. Så hvis man har en indekat, der altid kun får tilberedt og gennemkogt mad, er risikoen for at katten skulle have toxoplasmose faktisk nul. Det kan være noget andet hvis katten får rå mad. Mus f.eks.

http://www.kattens-vaern.dk/?side=486
    For indekatte er der praktisk taget ingen risiko, men hvis éns kat færdes ude, kan der være en lille risiko for at katten inficeres.

• #17   30. jun 2013 Så er den ged vist barberet smiley smiley

• #19   1. jul 2013 Jamen det er jo ikke noget jeg har fundet på, det er altså fakta at sådan er det. Så synes ikke der er så meget at rafle om, når ikke de der påstår det jeg skriver ikke passer, ikke selv kan redegøre for hvordan det så skulle hænge sammen i forhold til smitterisiko. Andet end at de ved de har ret - det synes jeg egentlig er lidt arrogant og bedrevidende, især når de rent faktisk tager fejl..

Kommentér på:
Toxoplasmose

Annonce