HAN eller HUN? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen, undskyld overskrivten er skrevet stor men angående min thema:
Jeg har tænkt mig at købe en killing, kuldet er klar til midt i juni og jeg har valget imellem 4 killinger fordi hele kuldet er frit endnu. Der er 3 hunner og 1 han, jeg indrømmer med det samme at jeg prøvede først at vælge efter farve (avleren bor i den Tschekiske Republik så det er ikke muligt at besøge killingerne før de er gamle nok)
Jeg har drømmet om at få en kulsort Orientaler siden jeg så en med de pæneste grønne øjne og så siger mange at de er ret loyale ejeren overfor. Der er 1 hun der er hel sort så jeg troede det hele var afgjord indtil ejeren spurgte mig om jeg havde spørgsmål og så kom tvivlen om en hun er bedst fordi jeg faktisk syntes at den eneste han i kuldet er også ret pænt. Men på den 3. side kunne jeg ikke beslutte mig indtil videre så tænkte jeg måske på begge to, men hvem af dem skal så kastreres?
Hele kuldet har stamtavle og med den farve og aftegn hannen har vil det være en skam ikke at avle på dem begge to lige meget om han er i mine hænder eller ej...
Så mit spørgsmål er:
Hvem af er bedst af køn?
Hvorfor?
Er der fordele/ulemper ved hver køn?
Er der ting der giver et mønster ved all de forskellige katte her? (ved jo godt de har forskellige Charakter)
PS: Det skulle være en indekat
[Hvis i har spørgsmål eller ting i vil vide for at hjælpe mig: spørg løs ^^]
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.104
Ellers ville jeg sige, tag dem begge, og fiks dem begge, så får du nogle dejlige katte der vil elske dig og det selskab de har af hinanden, og når de er neutraliseret betyder kønnet ikke så meget.
Hvis du bor i lejlighed er det ikke så smart med en fertil hankat, på et tidspunkt begynder han jo at strinte.
Men hvis du har besluttet dig for at blive seriøs opdrætter må du nok på kursus og måske have dig en mentor
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Men til kæl er mit råd: Tager du to, så tag samme køn. Han og hunkatte (heller ikke de kastrerede) leger ikke ens. Drengene vil gerne tumle og slås for sjov, det gider hunkattene sjældent når de er blevet voksne.
Hvorfor køber du i øvrigt så langt væk? Har du nogen opdrættere eller andet med erfaring på sidelinjen til at hjælpe?
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
okt 2010
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 18
Hvis du kun får den ene fikset, vil det skabe en del forvirring imellem dem...
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Og i min overbevisning kan du godt vælge en af hvert køn, blot du får den begge neutraliseret, hvis du ikke ønsker at avle..
Hankatte strinter når de bliver kønsmodne og det kan hunkatte også begynde på, og de skriger på hankatte i løbetid samt en fertil hunkat der gennemgår gentagne løbetider uden parring har forhøjet risiko for livmoderbetændelse m.m. Så kælekatte bør altid neutraliseres uanset køn..
Hvad du skal vælge er jo svært at sige for det afhænger hvad du er til, ja der er en forskel på sind fra hun til han..
Generelt er hunkatte meget egenrådige, de bestemmer hvornår de vil kæles og kan være lidt nogle mokker kærligt ment..
Hankatte er ofte lidt mere klister, forstået på den måde at de gerne vil have opmærksomhed 24/7..
Men jeg er nød til at påpege at dette er generelt set, for det passer langt fra altid, jeg har selv en hunkat, der af sind burde være en hankat, så den holder altså ikke..
Tror det har noget med neutraliseringen at gøre så bliver grænsen ligesom flydende
Men forstår ikke lige helt ud fra det du skriver om du ønsker at avle....
Jeg kan nu heller ikke forstå din sætning med at med de farver og aftegn hannen har at det vil være en skam ikke at avle på ham??? Farver og aftegn på hans killinger bliver jo ikke nødvendigvis som dem han har, det er jo generne der bestemmer, og de aftegn han har fået stammer jo fra de gener hans forældre blandt andet havde, så det er jo en stor mis mask af ting der afgør farver og aftegninger og ikke blot hvordan faren ser ud..
dec 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Det er så langt væk, ja, fordi jeg søgte på nettet og så var de der. Andre avler har ikke svaret mig endnu og avleren af denne kuld ser meget seriøs ud, har allerede snakket med mig i tlf. og har med det samme sendt mig billeder af alting. Forældrene, killingerne hvordan de ser ud nu osv. Så jeg tænkte nok på princippet gode folk - god opdrætter. Og så har de Stamtavle på sig og jeg vil gerne gå på udstillinger. Og så er det bevis for at de er ægte ^^
Jeg ønsker ikke ligefrem at være opdrætter, men tænkte at jeg kunne have 2-3 kuld? Men på den anden side er det self. synd for hunnen hvis den får dette der med livmoderen for jeg har også hørt meget om det.
Jeg hader bare at neutralisere dyr, så er lidt i tvivl om jeg skulle gøre det med kattene, kan de få overvægt//dårlig pels ligesom hunde efter de bliver kastreret/steriliseret?
@Heidi - Det med aftegnene: Ja det har du ret i, tænkte ikke ligefrem på det XD
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Dårlig/ mat pels har jeg aldrig hørt om pga. neutralisering, det er mere pga. dårligt foder..
Må jeg spørge om hvorfor du er imod at neutralisere???
Har du erfaring med katte i løbetid hun som han?? Har du hørt den kattejammer der følger med?? Og husk på hunkatte kommer i løb ca hver 20. dag når de ikke bliver parret..
Og sorry, men du vil gerne købe en kat med tavle, du vil ikke opdrættte, men har ingen problemer med at avle 2-3 kuld som så vil blive uden tavle, hvorfor ødelægge de gode gener du selv har opfattelsen af at de kommer fra??
Syntes du bør sætte dig ind i katteopdræt før du begynder at overveje at avle på en kat..
Har du overhovedet snakket med opdrætter om at du kunne forestille dig at avle på killingen?? De fleste opdrættere laver en kontrakt om at katten skal neutraliseres inden 6mdr. hvis man ikke er reg. opdrætter..
HAN eller HUN?