814 visninger
|
Oprettet:
Råfodring vs konstant adgang til mad {{forumTopicSubject}}
Nu undrer jeg mig igen.. Jeg er jo blevet lidt fascineret af tanken om på sigt at gå over til at fodre stort set udelukkende med råt og vådt..
Men jeg hører også tit at katten ikke kan tåle at faste og at den skal have konstant adgang til mad..
Hvordan gør man når man råfodre? Mine katte får forskelligt råt kød næsten hver aften (kylling, okse, svin, vildt) men jeg ville ikke synes det var vildt lækkert hvis de fik fri adgang til det.. Så forestiller jeg mig at jeg ville have råt halvdårligt kød i hele hytten..
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Selv fodre jeg 3 gange i døgnet, jeg har forsøgt at forøge det men hvis bare kattene før 20gram mad så gider de ikke komme ud i køkkenet efter mere før meget senere på dagen. De vil gerne have en godbid her og der men medmindre det er deres yndlings kød så gider de ikke før de er rigtig sultne igen.
40gram kød om morgenen(kl. 6-7) så løber de rundt og er glade indtil kl 16-17 hvor de så ved det er aftensmads tid og kommer hjem igen. Hvis jeg forsøger at give dem 10-20 gram der ved 12 tiden så gider de ikke(joo hvis det er et kyllingehjerte guffenuff siger de)
Alt efter hvor stort et bytte en kat fanger kan der være stor forskel i hvor mange gange de spiser om dagen. hvis de kun fanger mus på ca 10 gram så skal de bruge de der 16-20 stks om dagen. Men hvis de fanger større byttedyr som 50gram så skal de kun bruge 2-3 stks.
1 trick til når man ved man skal være væk i længere tid er at man kan lægge en portion frosen kød frem(ikke noget med ben) som så langsomt kan tø op. Så kan kattene selv vælge hvornår de mener at kødet er tøet nok til at de vil spise det.
Det har virket for mig uden problemer. Kattene går fra det frosne kød og kommer så tilbage et par timer efter og ser om det er klar(afprøvede det en weekend hvor jeg var hjemme)
Men jeg har også set min skøre hvide hankat nappe en kyllinge hals der lå i vand til optøning FØR den var tøet færdig.... hehe så fik han noget at arbejde med(holdt øje hele tiden så når nu der var ben i)
Min erfaring er at tallerkerne med råt kød ikke begynder at lugte da jeg rengører dem mindst en gang om dagen men for det meste 2 gange.
Det er skraldespanden med poserne hvor kødet har været der begynder at lugte. Jeg skifter skraldespandsposen hver anden dag ellers stinker mit køkken. blodet og de små rester fra kødet begynder hurtigt at lugte selvom jeg altid laver en knude på posen inden jeg smider den ud.
sep 2012
Forhåbentlig har jeg noget mere information med hjem
nov 2011
Følger: 38 Følgere: 95 Katte: 15 Emner: 62 Svar: 388
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 454
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 12 Katte: 5 Emner: 10 Svar: 337
Sasha: Hvad med kyllingerygge - er de også gode at give??
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.121
jan 2013
maj 2007
Nu bor jeg et sted hvor der er en lille fryster oven på køleskabet, hvor der knap er plads til mit eget kød
maj 2007
jan 2013
maj 2007
jan 2013
sep 2012
- Helle: Du kan servere alt fra en kylling til katte, hvis kyllingen er stor kan kattene have lidt problemer med baglår knoglen. Kattene kan godt spise ryg stykket mine katte bliver bare lidt forvirret. de har ikke helt styr på hvordan de skal tackle den Ribben, lår, vinger, hals har de ikke haft problemer med siden de lærte at spise knogler.
- gemme mad til senere: Hvis man servere et stort lår(jeg snakker et helt lår, over og under) og lader kattene spise 30-60 min(Mine plejer at være mætte efter 30 min gnaveri) så kan man godt tage resten af låret og putte det i en pose og ind i køleskabet. Hvis det er sommer og ekstra varmt skal man passe lidt ekstra på med hvor længe kattene har kødet liggende fremme.
På grund af at det er godt for kattene at kunne få lov at rive og gnave i kødet kan det vare en fordel af servere et helt lår så kattene får en ekstra god omgang tandrensning.
Her hjælper kattenes korte tarm system, hvor der ville være alt for mange bakterier på kødet efter 1 time i stue temperatur for os mennesker så gør kattens korte tarmsystem at bakterierne ikke kan nå at angribe katten. Det går simpelthen for hurtigt, de er blevet kørt igennem tarmene og lagt i kattebakken inden de kan angribe katten. Men man skal da stadig gerne være lidt påpasselig.
Hvis det du servere har noget med maveinhold(kyllingemave, kallun, lammekallun ect) så ville jeg fraråde at gemme det efter at man har serveret det en gang.
Nogle gange har jeg set at selv hvis jeg kun servere et underlår så spise kattene det yderste af kødet også har de fået nok til deres morgenmåltid. Så kan jeg sagtens lægge det i en pose i køleskabet også servere det aften hvor de er sultne igen. så spiser de alt inklusiv knkoglen(nogle gange efterlader de lige endestykket af knoglen)
jan 2013
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Og løver i flok spiser til de revner og så lidt mere, men stjæler lige så gerne, og er der knapt med føde også ådsler af selv døde dyr.
Personligt er jeg glad for at Røde spiser op, når han får et underlår, for jeg vil s** ikke have det ind i mit køleskab igen
nov 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
sep 2012
Jeg servere deres rå kød på en flad tallerken som står på et viskestykke. Så kan kattene hvis de vil tage det rå af tallerkenen og spise fra viskestykket. Det gør de næsten altid. Den ene har en lidt dum tildens til at tage sit "bytte" med ud i gangen(lige foran dærkarmen ind til køkkenet) og spise midt på mit gulvtæppe.
Somregel er det kun de mus/rotter han selv fanger han ligger der men det hænder 1-2 gange om måneden at han altså bare lige har lyst til at tage sit kød med derhen.
takket være mine viskestykker under madtallerkenen så skal jeg kun vaske gulv hver anden dag. Viskestykkerne bliver skiftet hver dag og lagt direkte i vaksemaskinen indtil jeg har et bunke af dem at vaske. Jeg koge vakser dem altid bare for en sikkerhedsskyld.
Det eneste mad jeg har set mine lege med er dag gamle kyllinger eller fodermus(døde) så her til sommer vil de fremover blive serveret udenfor.
Hvis kattene er vandt til at spise af skålen(ved siden af deres skåle) så burde du ikke få de store problemer med af de slæber maden rundt. Det er sket et par gange at mine er løbet med deres kød men så tager jeg dem og kødet med ud i køkkenet igen og sætter dem ved deres skål. Jeg tror egentlig kun det er sket 2 gange i alt...
Jeg har læst at nogen spræder et plastik dække ud der hvor de vil lade kattene spise også kan de fjerne dækkenet når kattene er færdige. Den jeg læste der skrev de at de løftede hjørnerne så området var grænset af.. ikke at kattene var lukket inde men der var tydelig markering om "her er mad arealet". En boksdug ville jo vare god til det. Samme princip som dem der lære deres katte at spise på et håndklæde, de har tit brugt klikkertrænings tricks til at lære katten at det er positivt når den er på håndklædet/plastik dækket.
Lige i starten da jeg begyndte på råt var der meget fodring fra hånden så det blev der hvor jeg nu end stod i køkkenet(det er kun 3 meter langt men det bliver alligevel til mange pletter over det hele når man lige rykker sig et skridt eller 2 :P). Fordi kattene var bedre til at prøve nye slags kød hvis det kom fra min hånd som om det var en godbid. Når ejg så var sikre på at de kunne lide noget bestemt kød så kunne jeg ligge det på deres madtallerken og servere. Så rykkede det sig somregle ikke mere end 20cm væk fra tallerkenen.
nov 2012
Jeg har forsøgt at lægge et badehåndklæde ud som de kan spise på når de får knogler.. (på billedet jeg har vedhæftet har de fået fasan på håndklædet) Men de spiser alligevel så tæt på kanten at noget falder udenfor håndklædet..
Aslan har sågår også haft slæbt kylling ind i sengen fordi jeg ikke lige holdt øje med ham.. Og det synes jeg ikke er videre lækkert..
sep 2012
hmmm...
Hvis nu man lavede et par "vægge" af pap så kunne man afgrænse området hvor kattene spiste(tænker bare 40-50cm høje). Så ville det være nemmere at holde øje med om de smutter væk. Jeg sider gerne ved vores køkken dør når kattene får mad. bare lige for en sikkerhedsskyld. Holder også øje med om den ene kat stjæler den andens mad, det nytter jo ikke at den ene får dobbelt portion bare fordi den anden ikke lige er sulten pt.
Råfodring vs konstant adgang til mad