{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.021 visninger | Oprettet:

Øv mistanke om tandkødsbetændelse {{forumTopicSubject}}

Vores lille mis mojo på 7 måneder har et lille stykke tid (max 2 uger) lugtet ud af munden. Idag prøvede jeg igen at lukke hans mund op for kan ikke forstå at tørkost ånde skulle lugte sådan, og ja hans tandkød er rødt og havet smiley øv øv øv.

Ringer til dyrlægen i morgen, håber han kan behandles uden alle tænderne skal fjernes ;(

Er der nogle der har prøvet det før og kan fortælle mig om et sådan forløb?

Det skal lige siges hans tænder ser rigtig fine ud og han fodres med RC kitten og sund kat fisk fra land og fritid fordelt i to skåle, og han går ca lige meget til dem begge. Og han virker ikke påvirket i sin ædelyst.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv mistanke om tandkødsbetændelse
  • #1   17. mar 2013 det kan være tandskift..... det plejer dog ikk at lugte....

• #2   17. mar 2013 Han har skiftet har nemlig jævnlig kigget ham i munden og har set begge tænder altså både mælketanden og den blivende sidde der samtidig (det var hjørnetænderne jeg så det ved) men nu er der kun en.

• #4   17. mar 2013 Idag da jeg åbnede hans mund miavede han også en enkelt gang og det har han aldrig gjort før det var første gang der kom lyd ud af ham, pånær hans spinden, så det må jo gøre ondt ;(

• #5   17. mar 2013 Gitte s: jeg har bare siddet og søgt på Google og folk skrive alle mulige skræk historier om at tænderne skal hives ud da antibiotikaen ikke virker smiley

Men det er selvfølgelig også altid de grimme historier der bliver skrevet om

• #6   17. mar 2013 Hvis du kan lokke ham at spise råt kød så er det en rigtig god 'tandbørste' der hjælper med at holde tænder og tandkød sundt.

Herhjemme er katten også vild med tørret kød (kig i dyrebutik ved hundesnacks), man kan få nogle ret tynde strimler tørret and der er gode at starte med. Det er ikke helt så godt som råt, men kræver en del gnaveri der renser og masserer
    tandkødet.

Rå kyllingevinger og kyllingehalse er også gode for tænderne.

Men få ham lige tjekket først, han vil nok ikke prøve nye ting hvis han har ondt i munden.

• #7   17. mar 2013 Som Jennie siger så er Råt kød med ben vejen frem for at forebygge tandkøds betændelse.

Mine ene kat har også altid døjet med tandkødsbetændelse og det eneste råd jeg fik fra dyrlægen var at jeg skulle begynde at børste hans tænder dagligt med katte/hunde-tandpaste. Som du nok kan gætte er det ikke nemt at forklare en kat at man skal børste hans ømme ømme tandkød for at det skal holde op med at gøre ondt. Selvom at jeg brugte måneder på at servere malt på hans tandbørste ville han aldrig have den i munden. tvinger du en kat til at få børstet tænder så går det bare ud over jer begge...

Som sagt jeg har brugt måneder og faktisk år på at lære ham at få børstet tænder uden held men det tog mig ca 3 uger at lære ham at spise kyllinghalse og efter 2 uger med en kyllingehals hver dag er hans tænder nu erklæret "meget fine" hos dyrlægen og jeg skulle forsætte som jeg gjorde(han stod ellers til at skulle have tandrensning som nu ikke er nødvendigt).

Jeg startede med at lære ham at spise kyllinge fileer i 2 uger(fra små stykker til en hel inderfile). Derefter fik han noget hakketkylling med knuste ben jeg købte færdigt hos en BARF forhandler for at han lærte hvordan knogler smagte. Derefter fik han serveret kyllingehalse der var lynstegt på ydersiden(indeni var halsene RÅ, aldrig server tilberedte knogler til katte eller hunde) også skåret i 1cm stykker. efter 2 stks lynstegte halse ville han gerne spise dem rå og derefter kunne jeg dele dem i større stykker(2c, 3cm, 4cm, hel hals)jeg har måtte smide en håndfuld ikke spiste kyllingehalse ud men nu kan jeg servere en hel og den bliver altid spist smiley

• #8   17. mar 2013 antibiotika har aldrig rigtig fjernet min kats tandkødsbetændelse. det har holdt det nede så han ikke har skulle få fjernet tænderne men det er jo ikke optimalt at han har gået rundt og har haft ondt.

Da han skulle lære at spise rå knogler fik han en antibiotika kur for at slå betændelsen ned så det kunne hjælpe på tandkødssmerterne. Han var nemlig ikke begejstrer i starten, han kunne dufte kyllinge kødet og ville have det men ville ikke tygge i knoglerne. Efter antibiotika kuren begyndte han at tygge mere og mere og nu er der aldrig problemer smiley Normalt kom betændelsen igen efter kun få dage men der er nu gået over 1 måned og der er ikke betændelse.

Jeg er så glad siden jeg fik min kat til at spise råt kød, jeg kan se han har det bedre og hans ånde er aldrig dårlig.

• #9   17. mar 2013 Antirobe er som at tisse i bukserne - kun godt et øjeblik. Måske colostrum kan hjælpe - gerne rørt op som pasta og på tandkødsranden

• #10   17. mar 2013 Tusind tak for jeres svar med hensyn til råt kød, har en file liggende i køleskabet fra aftensmaden i går som ikke er tilberedt vil da prøve at servere lidt af den sent i aften da han lige har fået lid vådfodder for en gangs skyld smiley

Men han skal vel stadig på antibiotika skal han ikke det rå kød kan vel ikke få bugt med det ?

Hvor meget tørkost spiser de hvis de for serveret rå kylling ? Har kun mojo og for hans bror i næste weekend som skal til sit 3 hjem siden salg ved avler smiley har så ondt af ham så måtte bare få ham hjem og gi ham et stabilt hjem. Så så er der to og vil ikke gøre forskel på dem så han kan lige så godt også få råt kød.

• #11   17. mar 2013 Du lader bare tørkosten stå fremme og sørger for der altid er nok, og så vådt og rådt en til to gange om dagen.

Selv hvis det er meget slemt tager dyrlægen ikke bare tænderne, begge mine døtre har haft katte som har fået brændt det dårlige tandkød, en har fået det gjort en gang som godt 1 årig, og en anden 2 gange også i en ung alder, den ene lever endnu og er 10 år, den anden blev 9 år og fik kun den ene behandling og der røg et par tænder de sidste par år.

• #13   17. mar 2013 Jeg tror at når du skriver at han allerede har røde gummer så skal din kat have antibiotika som minimum. Det skal være meget slemt og noget galt med tænderne før dyrlægen tager dem.

Det rå kød og ben er forebyggende og det er godt at komme igang med det samme som du også er ved smiley

Hvor meget tørkost de spiser ved siden af? Det kommer an på tørkosten. Nogle servere råt/vådt som tilskud til tørkosten for at forebygge tandproblemer, urinvejs problemer osv. Den rå mad vil mætte kattene bedre og længere end tørkost så hvis de hurtigt lære at råt kød er mad(mange katte genkender ikke kød som mad på grund af de kun kender tørkost) så tror jeg selv at de vil kunne regulere hvor meget tørkost de spiser.
    Jeg fodre mine 100% råt og det er ca 100gram om dagen for 5kg katte(2% af kropsvægten). En inderkyllinge file vejer ca 30gram. så jeg ville egentlig lade din kat få hele dens normale tørkost portion ved siden af kyllinge fileen. (jeg gætter på at du spørger fordi du portionerer tørkosten?)

Der er tips og tricks til at lære en kat at spise råt kød her: http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/103995-start_paa_raafodring___min_kat_er_toer___

• #14   17. mar 2013 Nej han har fri adgang til tørkost, det var bare fordi så ville jeg ikke købe så store sække ind af tørkost da jeg forestiller mig at hvis det står åbent længe så mister det noget smiley

Han vejer 3,1 kg

Antirobe og colostrum hvad er det ? Er det noget dyrlægen ordinere ?

• #15   17. mar 2013 Og glemte lige at jeg har lige serveret 4 strimler kyllinge file og hold da op han ved godt han er et rovdyr der var ingen problemer med at smage på det smiley og spise det

Sådan nogle kyllingehalse hvor for jeg fat på det er det slagteren?

Siam og ori er det forkortelser for nogle racer ? Kan ikke lige se det sku være forkortelser for nogle af de racer der er i mojo han er ragdoll, birma, perser exsitic og huskat. Ja en god blanding;)

• #17   17. mar 2013 jeg tror at Siam er ment som Siameser og Ori er Orientaler smiley sådan læste jeg det men er ikke 100% sikker på at det er det ^^

Når han er så glad for det Rå kan du overveje at få ham 100% på Rå det er mange fordele smiley Prøv at søg lidt omkring Rå fodring eller BARF på kattegalleriet så kan du læse hvorfor mange vælger Rå fordring(der er også lige blevet lavet denne tråd om hvorfor folk vælger det. http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/103985-hvorforhvorfor_ikke____raafodring_ og andre interessante tråde :))

Jeg køber kyllingehalse hos en BARF forhandler her i Rødovre men der er mange online forretninger som kan levere f.eks prof-pet (midlertidigt udsolgt af frosne halse :S) (link fjernet)
    eller http://www.rigtighundemad.dk/ der kan du se hvilken af deres forhandlere der er tættest på dig. (hvis man skriver rigtigkattemad.dk bliver man sendt til deres rigtighundemad.dk webside da det er de samme personer.)
    Almindelige kyllinge vinger i rå form kan bruges. Det eneste du skal huske når du køber ind i supermarkeder er at du ikke må give katte den slags kylling som er tilsat lage(det er nemlig sukker eller saltvand og din kan vil få alt alt for meget hvis den får disse fileer, en enkelt gang her og der er ok men hvis det er hele tiden at det er tilsat lage er det ikke godt for den)

Du kan også købe daggamle kyllinger som kattene kan få(prof-pet sælger dem) Mine ene kat er helt vilde med dem og den anden synes det er lidt mistænksomt med alt det gule dun smiley

• #19   17. mar 2013 Der er heller ikke meget exotic i ham fik afvide han var 75 % ragdoll og de sidste 25% var birma, exotic og huskat.

Har søgt lid på barf mad tror jeg vil prøve at købe her (link fjernet)

Der kan man få 5 kg til 135 kr det var lige det billigste jeg kunne finde.

Men så er mit spørgsmål , hvor meget fylder det i fryseren sku jo også gerne ha plads til lidt mad til resten af familien smiley mine unger vil nok ikke æde halse smiley

• #20   17. mar 2013 Se lige mojos smukke bror, som vi for hjem i næste weekend, han er en rigtig rod, håber han falder til ro når han bliver kastreret smiley

Nå det var lige et sidespring smiley måtte bare lige vise ham smiley

profilbillede
  • #22   17. mar 2013 Tak smiley Ja han er rigtig dejlig, og han har de samme bedrøvede øjne som mojo har hvilken race det så end kommer fra smiley

Har bare ikke lige et billed på iPaden med åbne øjne jeg kan ligge ind

• #24   17. mar 2013 Ja det må det næsten være, smiley de ser godt nok søde ud

• #25   17. mar 2013 Jeg ville nok vente med at bestille 5 kg halse, indtil jeg er sikker på at de bliver spist. smiley
    Tror du kan få 'rester' med ben og knogle hos de fleste slagtere til en lille peng. Især hvis du bestiller et par dage inden.

Jeg gør det at jeg plejer at købe en 2-3 forskellige kød/fisk som jeg skær i portioner, og så har jeg en katteboks i fryseren så han kan få lidt af hvert. Lige nu får han torskfilet, andebryst og kalkun med knogler (de to første fra netto, og kalkunen fra barf forhandler).

• #26   17. mar 2013 Hehe ja det ku du ha ret i smiley tænker også det nok vil stå på hals for hele familien dyr som mennesker smiley

Hvis man køber bla i supermarked hvilken slags kød skal jeg så vælge og bliver alt spist med ben også fisken ?

• #28   18. mar 2013 Det eneste kød jeg ikke fodre så meget med er okse kød på grund af det høje histidin værdi så kan det give mave problemer. Men det er mere fordi den ene af mine katte har lidt sart mave efter en omgang IBD smiley
    Ellers så køber jeg alle græs/korn spisende dyr

Laks og Torsk er gode fisk at købe til katte og de kan spise det hele(også hoveder ;)) de skal bare lære det hvis de ikke kaster sig over det med det samme smiley
    Nogle fisk indeholder Thiminase som nedbryder B1 vitamin som katte skal have og ikke selv kan producere derfor er det en god ting lige at tjekke hvilke fisk der indeholder Thiaminase.denne her bog "nutrien requirements for minks and foxes" fortæller hvilke fisk der testet for thiaminase. fra bunden af side 64 og frem er en liste af fisk UDEN thiaminase. http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=1114&page=64
    Pangasius fileer fra kina eller korea er ikke godt da vandet fiskene er opvokset i er fyldt med medicin affald. almindelige mennesker er også blevet afvaret imod at købe de billige pangasius fileer til middag.

mine katte <b>elsker</b> kylling, specielt hjerter smiley de skal dog helst ikke have mere end maks 2 stks om dagen hvis de får det dagligt. vinger er rigtig gode tandbørster, det er ryg og ribben også ^^ Der er mange muligheder hvis ens katte ikke er kræsne smiley Killinger er tit nemmere. Mine 2 gamle drenge på 5 år er lidt svære at lokke til at spise noget nyt.

• #29   18. mar 2013 Ok men er der ikke også tilsat lage i vinger og lår fra supermarked ?

Og når det er frossent skal det så tøgers op før servering ?

• #30   18. mar 2013 Er ved at skrive en lille sædel om hvad han kan og må spise, vil i ikke skrive hvad han kan få til de punkter jeg ikke har udfyldt smiley

Råt kød til mojo og hans bror

Max 2 hjerter Per dag, Per kat.
    Fisk: fx torsk og laks (må ikke indeholde thiminase)
    Ko: ikke for meget da det kan gi dårlig mave
    Kylling: må helst ikke være tilsat lage
    And:
    Lam:
    Gris:
    Kalkun:

• #31   18. mar 2013 hehe. jeg sad også og skrev mange råd og lister ned omkring råt til katte da jeg begyndte. det hjælper til at man kan huske det. Jeg har næsten aldrig kigget på mine lister siden jeg skrev dem XD

Indtil videre kender jeg ikke nogen restrictioner på and, lam, kalkun. Der er en generel regel om at hvis de KUN får kød så skal man variere det for at de får nok næring. det vil sige max 2 dage med kun kylling for eksemple(men når en kat skal lære at spise 100% råt så er det tit at man fodre den samme slags kød i 1-2 uger da små perioder er ok men ikke lange perioder. varieret er bedst). hvis du fodre vådfoder/tørkost ved siden af det rå så kan jeg ikke se nogen problemer i at de får kylling i længere perioder, men måske kattene bliver lidt trætte af kyllingen smiley

Nogle siger at svindekød i store mængder er dårligt for katte men jeg har ikke læst noget om hvorfor dette skulle være... mine får svindekød en gang imellem så de får en varieret kost.

(link fjernet) er en meget god Dansk side omkring det at fodre råt til sin kat smiley Hvis du bare køber fersk kød hos supermarkederne/slagteren så skulle det være i orden smiley Indvolde er rigtig godt for kattene og kan tit fåes billigt hos en slagter eller andre afpudsninger smiley

• #32   18. mar 2013 Ok tak smiley så and lam og kalkun kan de spise alt fra, ik?

Hvorfor skal fisk være frosset ned først før de må få det ?

Og det skal vel tøgers op før det serveres ik ?

Og hvad med de lår og vinger fra supermarked må de få det eller er der også lage i det ?

Grunden til jeg overvejer bare at købe i supermarked er fordi vi bor i en lille bitte by hvor der er en dagligbrugs og de har tit kød der er billigt da det er ved at udløbe i dato.

• #33   18. mar 2013 Så spiser han lige lidt mere af den file vi tog hul på igår han er bare så dygtig smiley

Har prøvet at ringe til dyrlægen, men han er ene mand i sin klinik så han tog selvfølgelig ikke Tlf så skrev en SMS håber snart han svare igen så han kan se på ham smiley

profilbillede
  • #34   18. mar 2013 Fisk skal fryses inden kattene kan spise det af hendsyn til parasitter. Ja.
    Fisken skal tøes inden kattene får den til mad. (hvis det er hele fisk med skind, ben og indvolde så er det bedst at tø dem op ved at putte dem i en plastik pose også i et lunt vandbad. tog ca 15 min da jeg tøede en lille fiske portion op sådan ^^)

kylling, vinger og lår er der <b<som regel ikke</b> lage i men det kan ske at nogle kyllingelår er blevet pumpet med lage. Det står på pakken med "x% lage" det er bare om lige at tjekke inden man putter det i kurven smiley
    Tøes op før servering: Ja smiley Hvis det er frossen kan du tage lægge det i køleskabet aftenen før. jeg pose med 2 vinger er tøet op på ca 8 timer.
    Har man glemt at tage kødet ud så put det i et lunt vandbad og genopfrisk vandet hvis det bliver varmt. så tøer kødet hurtigere og uden at benene bliver tilbered som ville ske i en microovn.

Så længe kødet er frisk endnu er der ikke noget galt med at købe på sidste salgs dato smiley Ganske som hvis du købte til dig selv. Hvis kød har ligget ude og er begyndt at blive fordærvet så vil mange katte ikke spise det. (hvis nu du gav Mojo en kyllinge file om morgenen og den stadig ligger der om aftenen så vil han nok ikke spise den længere fordi den lugter forkert)

Nogle katte vil helst have deres kød "byttedyrs lunt" det vil sige at man enten lægge kødet i et lunt vandbad eller lige holder kødet ind under den varme hane for at lune det lidt. Mine spiser det direkte fra køleskabet men nogle gange vil de gerne have det lunet. smiley

Dine katte kan spise alt fra dyrene, så længe du ikke giver dem knogler der er større end hvad de normalt ville spise i naturen. kyllinge knogler er nok noget af det største de normalt ville nedlægge. nogle katte spiser ikke lår knogler fra kyllinger hvis de føler at knoglerne er for store. I starten ville mine ikke spise lår knogler men den ene har lært tricket nu ^^
    Hvis du vil sammenligne knogler så tænk på kaniner og kyllinger som det største. smiley

• #35   18. mar 2013 Tusind tak for din vejledning, tror når han har været ved dyrlægen jeg vil gå lidt på opdagelse i kød verden, og tag til slagteren og så om han har noget "affald" jeg kan købe til mine små pus.:)

• #36   18. mar 2013 Du er meget velkommen smiley Jeg håber Mojos tænder snart har det bedre!

Kommentér på:
Øv mistanke om tandkødsbetændelse

Annonce