7.067 visninger
|
Oprettet:
Lonnie (Husk internatkattene - De har også brug fo
28. dec 2011 Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
28. dec 2011 Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
Katte og råt fisk {{forumTopicSubject}}
Synes ikke rigtigt jeg har læst noget om katte og rå fisk..
Jeg vil selvfølgelig ikke give mine katte friskfanget fisk, da jeg ikke selv er så god til at fjerne benene...
Men må de få råt kød f.x. i form af pangasusfilet.... Har nemlig lige givet dem et lille stykke hver, da jeg skulle have fisk til aften. Det var de helt vilde med...
Min mor kogte tidligere fisk til sine katte...
Ved godt fisken skal have været frosset først for at være sikker på man ikke kan blive syg..
Giver I jeres katte råt eller kogt fisk?
Hvilken slags fisk giver I dem?
Hvor ofte og hvor meget???
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
(link fjernet)
Ferskvandsfisk ville jeg aldrig give rå pga. risiko for parasitter.
dec 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 92 Svar: 533
Hvis det er tilfældet kunne jeg jo prøve at købe et par stykker ved fiskehandleren og se om de kan lide det - Og så kan de jo også få en, når jeg har været på fisketur..
dec 2011
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Jeg kan ikke lige finde linket men det er var undersøgelse der også advarede mennesker imod at spise de billige pangasius fileer der kom fra Kina/korea
Jeg fodre mine katte rå sild og laks med ben i. Hvis det koges skal alle benene fjernes.
De fisk man helst ikke skal fodre er dem der indeholde Thiaminase fordi det nedbryder B1-vitaminerne hos katten og katten kan ikke selv producere vitaminen.
Jeg bruger denne liste(som jeg stadig er ved at oversætte :P)
<b>Fish Reported to contain Thiaminase:</b>
White Bass – Morone chrysops
Bowfin – Amia calva
Bream – Abramis brama (Not the U.S. fish; see this link). - Brasen
Buffalofish – Ictiobus cyprinellus
Bullhead catfish – Ameiurus m. melas
Carp – Cyprinus carpio - Karpe (skæl-, spejl-, rad- og læderkarpe)
Channel Catfish – Ictaluruspunctatus
Fathead minnow – Pimephales promelas (the red rosy is a color morph of this fish!)
Garfish (Garpike)
Goldfish – Carassius auratus
Moray Eel – Gymnothorax ocellatus (since someone recently asked about keeping the brackish water species with turtles…)
Gizzard Shad – Dorosoma cepedianum - Amerikansk kråsesild
Spottail Shiner – Notropis hudsonius
Buckeye shiner – Notropis atherinoides
Central Stoneroller – Campostoma anomalum pullum
Common White Sucker – Catostomus commersoni
Lake Whitefish – Coregonus clupeiformis
<b>Fish Reported to not contain Thiaminase:</b>
Largemouth Bass – Huro salmoides (I think that’s actually now Micropterus salmoides - Stormundet ørredaborre; stormundet bass)
Rock Bass – Ambloplitesrupestris
Smallmouth Bass – Micropterus dolomieu - Småmundet ørredaborre; småmundet bass
Bluegill – Lepomis macrochirus
Chub (Bloater) – Coregonus hoyi - Helt af en art (Coregonus albula Heltling - Coregonus lavaretus Helt; almindelig helt)
Cod – Gadus morhua - Torsk; almindelig torsk; atlantisk torsk (stortorsk: kabliau)
Crappie – Pomoxis nigromaculatus
Eel – Anguilla rostrata - Amerikansk ål; amerikansk ferskvandsål
Northern Longnose Gar – Lepisosteus osseus oxyurus
Northern Pike – Esox lucius - Gedde; almindelig gedde
Pumpkinseed – Lepomis gibbosus
Salmon – Salmo salar - Laks; atlantisk laks; østersølaks
Brown Trout – Salmo trutta fario- Ørred; havørred; bækørred; søørred; (små: foreller)
Lake Trout – Salvelinus namaycush- Amerikansk søørred; Canadarødding
Rainbow Trout – Salmo gairdnerii irideus- Forel?
<b>De fisk jeg er usikre omkring men har læst at folk fodre deres katte:</b>
Så er det jo oplagt at spørge til forslag til (ikke-fede) fisk man godt kan give - som helst også er til at få i almindeligt tilgængelige dagligvarebutikker
lys/mørk sej, rødfisk, rødspætte(plaice /flounder), rødtunge, sandart, skrubbe, søtunge, torsk, tun m.fl.
Skrubber(Platichthys flesus) skulle være ok at give råt, for det er mager fisk, og ligeledes mørksej
Sild(Herring)
Havbrasen, højfinnet - Taractes asper
Havbrasen; almindelig havbrasen - Brama brama
Guldbrasen - Sparus aurata
Guldbrasen, japansk - Pagrus major
sep 2012
Jeg har undersøgt det på flere steder.
listen der jeg har linket kommer fra en side der specificeret har testet fiskene om de har thiaminase. Men linket er på min hjemme Computer
sep 2012
Derfor er der også lavet bøger med refference lister.
Her er pdf format(dårligt at læse da man ikek kan zoome. men i bunden af side 64 starter listen af fisk uden thiaminase og på side 65 såtr der laks.
http://books.nap.edu/openbook.php?record_id=1114&page=64
Det er ikke alt laks der er uden Thiaminase men atlantics laks er uden(salmo salar)
sep 2012
Det jeg har læst er at katte kun skal have maks fisk en gang om ugen da det ikke er en særlig høj del af deres normale byttedyr
sep 2012
Sild står på den liste jeg har med uvisse ting...
Den liste jeg orignalt fandt havde ikke et link til bogen men var fra en fiskeriundersøgelses side som jeg ikke kan finde pt. Og på den liste var der ikke "Herring"/sild. men læste at nogen giver deres kat sild så det kom på listen over uvisse ting.
Jeg ved at BARF forhandlere sælger Sild til katte og hunde.... Det stoler jeg dog ikke på.
Hvis man sørger for at katten får rigeligt med B1 vitamin så kan den godt tåle at få en fisk der indeholder thiaminse i ny og næ men det frarådes.
sep 2012
Ved at der er forskel på om fisk inderholde thiaminase alt efter hvilken region de er fra og om de er ferskvands fisk eller saltvandsfisk.
Derfor kigger jeg kun på de latinske navne når jeg handler fisk.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
(jeg skrev før at der kan være parasitter i ferskvandsfisk - det kan der også i andre fisk, har jeg googlet mig frem til).
dec 2011
- Måske har jeg overset evt. svar..
dec 2011
Er det lidt som med sushi at alt skal fryses ned, inden det spises råt???
Er vist lidt forvirret - Eller bare usikker. Det var jeg i hvert tilfælde også første gang, jeg gav dem rå kyllingelår.
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Har lige købt friske silde filet til kattene idag... de er røget i fryseren... men jeg havde planlagt at de skulle have dem rå imorgen....
Nå pyt... de bliver bare kogt...
Lonnie
Alle fisk skal fryses, ligemeget hvor friske de er. Også dem fra Netto (se på pakken om de har været frosne)
sep 2012
dec 2011
Må de få lidt fisk hver dag?
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 6 Katte: 10 Emner: 53 Svar: 1.405
Ja mine katte er meget madglade .... og de får fisk ca 1-2 gange om ugen...
og jeg giver 5 kr for en frisk sildefilet ved fiskemanden... og nogengange kan jeg lige få et par hoveder med også fra andre fisk ... dem smider jeg så i haven så de har lidt at hygge sig med... ellers slæber de dem rundt i hele huset
Jeg har ikke prøvet dem der i forvejen er frosset ned.
sep 2012
Jeg har haft givet mine rå sild(10 gram hver så de har ikke taget skade med hendsyn til Thiaminase da de også fik kyllinge hjerter dage efter som er fyldt med vitamin B1) en enkelt gang og det stinker virkelig fælt efter min mening
Det var første gang de fik fisk med ben så det vidste ikke rigtig hvad de skulle, derfor måtte noget af det ryge i skraldespanden som jeg ikke gik uden for med den aften... meget dum ide, vi skyndte os at få den smidt ud næste dag men skabet under vores vask stank i 3 dage selvom jeg vaskede hele området.... øv.
Men mine elsker lakse filere, Jeg køber altid vildlaks og 10kr for 200gram-400g ,de skal snart prøve laks med skin og ben
sep 2012
Laks er de altid glade for
sep 2012
Hvis jeg vil give mine katte noget stort at flå i som et helt kyllinge lår(både over og under lår) så giver jeg dem det på tid. Altså de får måske lov at flå og gnave i det en halv til en hel time(de går somregel efter 30 min for der er de begynt at blive mætte) også tager jeg låret lægger det i hver sin pose og ind i køleskabet. Så får de det 1-2 gange serveret senere på dagen når de er sultne om aftenen er der somregel kun det tilbage du ser på billedet
Mine katte er okay, selvom noget kød har ligget ude i 5-6 timer(fordi de ikke spiste det) så kommer de stadig tilbage og spiser der hvis de er sultne. Det sker nogle gange om natte hvis de ikke har været sultne når vi går i seng.
Katte og råt fisk