Min kat tisser i sengen {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Nu er jeg simpelthen ved at blive forvirret.
For et par år tilbage købte min kæreste og jeg en hankilling, som efter få dage hoppede op i sengen, og tissede i den. Siden da måtte den ikke være i sengen, hvilket den hurtigt lærte.
Denne killing blev så desværre kørt ned, og vi købte en ny. Denne gjorde det samme, og vi blev enige om, at den nok var forvirret oven på flytningen, så da den var gammel nok, blev den kastreret. Den måtte heller ikke være i sengen efter denne episode, men hoppede alligevel nogle gange op i sengen, bare for at tisse i den. Som om at den "provokerede".
Vi skiftede dynerne ud, og pludselig stoppede den med det, så vi tænkte, at det måske var fordi den kunne lugte den anden kat.
Vi flyttede, og valgte at lade katten flytte ind ved min kærestes mor, da vi syntes at det var synd, at lade en ude/indekat være komplet indekat.
Siden det fik vi så også udskiftet vores topmadras, så nu var der slet ingen fare for, at sengen ville lugte af kat.
I går hentede vi så en ny kat. En 1 årig kastreret hankat, som var komplet indekat.
Her til formiddag ligger jeg så og hygger med katten i sengen, og det ender med at den ligger og sover der, i en lille times tid. Derefter hopper den ned af sengen og går. Den kommer så tilbage få minutter efter, hopper direkte op i sengen, og sætter sig til at tisse. Jeg tager ham så i nakkeskindet, og kaster ham ned af sengen, og nu ligger han så og gemmer sig - han ved godt at han har gjort noget dumt.
Men nu tænker jeg bare: Hvorfor gjorde han det? Og hvad kan jeg gøre for at han ikke gør det igen? Han har hele sit liv været vandt til at ligge i sengen, så synes måske det er lidt synd, at lukke ham ude af soveværelset, da jeg også føler at det er en del af hans hjem.
Er der nogen der kan hjælpe mig?
feb 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Katte: 2 Emner: 55 Svar: 2.031
Dernæst synes jeg det lyder mærkeligt. Har i prøvet måske at skifte vaskemiddel (visse dufte kan tiltrække katte), måske endda prøve at sætte en kattebakke lige foran sengen (det ser måske dumt ud og er i vejen, men det kan være en løsning O så ligeså stille flytte kattebakken ud af rummet, et par cm ad gangrn)
Evt få hende til dyrlæge og undersøgt for urinvejsinfektion (selvom det er alle katte der har gjort det, kan det stadig være en mulighed da det ikke er en ualmindelig lidelse for katte)
feb 2012
Den er rædselsslagen for at du gør ham ondt igen!
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 1 Svar: 7
Hvad der undrer mig mest er, at indtil dette uheld har brugt kattebakken. Jeg har også læst mig til, at hvis katten har en urinvejslidelse vil den ikke tisse i "store portioner", og vil desuden vise ubehag ved tisseriet - men det gør han ikke. Tværtimod.. Og det er jo kun godt, selvom at det er ganske frustrerende, ikke at vide hvad der går galt. Særligt når vi så har været ude for det samme, med to tidligere katte, begynder jeg at tænke: "Gør vi noget forkert som kattemennesker?" Men jeg kan ikke finde ud af hvad vi skulle gøre galt. Udover at fjerne ham fra sengen - i nakkeskindet - midt i hans tisseri.
feb 2012
Det eneste der har virket for mig (min kat tissede i sofaen) var at holde hende ude af rummet og kun have hende i sofaen når jeg Selv sad der. Sådan gjorde jeg i mange måneder indtil hun forstod at sofaen er et sted man sidder og ikke tisser
Måske i skulle lade katten se at sengen er til at sove i (altså have ham med i seng) og lukke døren når i ikke skal sove. Måske et par måneder på denne måde kan lære ham at sengen er et sted man sover (det er som sagt bare personlig erfaring)
jan 2008
Nu har jeg så siddet og læst lidt artikler om det, og kan se at det IKKE må gentage sig. Faktisk har jeg så skidt med at have gjort det, at det gør helt ondt.
Men tilbage til mit spørgsmål. Kan det være stress? Nu hvor han pludselig er hevet væk fra hans vandte omgivelser, og ind i et helt nyt miljø? Han kommer fra en lejlighed på landet, og vi bor så i en centrum af en stor by = mange nye lyde.
feb 2012
Jeg brugte derudover, med positiv effekt, feliway. Det er et middel der hjælper katten til at slappe af.
Mange herinde er ikke fan af at bruge kemiske midler til at afhjælpe stress, men jeg synes den virkede og havde fantastisk effekt, da Mew bliver VIRKELIG stresset af at flytte og den stress gjorde at hun gik ind og ud af løbetid med 4 dages interval og tissede overalt.
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Stuen har en god tråd om det, hun lykkedes med at få sin kat til kun at bruge bakken, held og lykke med det.
jan 2008
Jeg har en luftfjerner liggende til bilen - tror I den kan bruges?
Er det ikke risikabelt at flytte på hans kattebakke, når han allerede har vænnet sig til hvor den står, og når han desuden besørger den?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 61 Katte: 4 Emner: 73 Svar: 9.105
Du skal ikke flytte den bakke han har,, køb en mere og stil der hvor problemet er, og den kan du meget langsomt flytte hen hvor du ønsker den skal være, det kan tage måneder, men 2 bakker er godt til en kat
feb 2012
Luftfjerner? Til hvad:)?
jan 2008
Sorry, mente ikke luftfjerner, men lugtfjerner
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Er det et andet grus end det den er vant til??
Er det en åben eller lukket kattebakke??
Hvis den er lukket, så prøv at købe en mere som er åben og stil den i soveværelset ved sengen, hvis du ikke gider at have den fast i soveværelset så når den har lært at bruge kattebakken i stedet for sengen så flyt den langsomt til det sted du ønsker, og 2 katte bakker er altid en god ide også selvom de står ved siden af hinanden, nogle katte kan bedst lide at have en bakke til tis og en til bummelum..
Mht til det at den nu har tisset i sengen, så vask dyner (hvis det gik ud over den) sengetøj og alt hvor tis kom på som er muligt..
Du kan købe noget der hedder urine off det fjerner lugten for katten, Matsa har også noget der hedder R10 det er også godt og ikke farligt for katten, det skulle også fjerne lugten, har da virket hos mig..
Og godt du lærte at kattens nakkeskind er no-go, men kender godt det med at man handler i affekt når sådan noget sker, det vigtigste er man lære af sine fejl
jan 2008
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Men god ide at holde ham fra soveværelset en tid..
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
(og ja, jeg har læst at du har fortrudt, men stakkels kat altså :-().
jan 2008
Men jeg kan da også sige det fra en anden vinkel.. 1. dag med ny beboer, og så overpisser den ens seng? Heller ikke just nogen god start på et godt venskab
Men han er altså ikke død af det - men soveværelset er forbudt område pt.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Hvor gammel er han? Jeg har aldrig haft eller solgt úrenlige katte eller killinger. Kun en hvor det viste sig at være urinvejsinfektion
apr 2008
Følger: 1 Svar: 76
Nej, han har ikke gjort noget dumt, men det har du!
Og uheld af den slags er indenfor det normale af hvad man kan forvente når man får ny kat. Giv ham en kattebakke mere - mange katte gør stort i den ene og småt i den anden.
Min kat tisser i sengen