777 visninger
|
Oprettet:
Er hun for tynd?? {{forumTopicSubject}}
Ja syns min mille er lidt tynd, selv om hun spiser hele tiden.
Min dyrlæge siger at hun er i fin stand, men hvad syns i??
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 110 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.512
Hvis hun spiser og drikker som hun skal og ikke fejler noget, så ville jeg ikke bekymre mig..
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Jeg har slev diskussioner med dyrlægerne omkring den korrekte størrelse på mine katte. Den ene dyrlæge siger de ikke må tabe sig den anden siger de skal tabe sig op til et kilo! Der sagde jeg altså at han lige måtte styre sig hvis de skulle tabe sig var det maks ½kg.
Hvordan vurdere du om en kat er for tydn eller for tyg? Den skal stå så du kan se den oppe fra. foreksemple på gulvet. hvis man kan se at dens talje er defineret pænt så er de efter pegefingerreglen i god form.(nu ser hun ud til at vore korthåret huskat så du burde kunne se tajlen)
Dertil skal du kunne mærke ribene når du let kører fingerene hend over hendes sider. du skal ikke trygge dine fingere ind i hendes. bare blidt mærke efter.
Hvis du kan se antydninger af hendes ribben når hun står op så er hun nok lidt for tynd.
Selv kan jeg ikke rigtig finde ud af om jeg kan se ribene på min ene kat. synes hans pels er alt for meget i vejen til at jeg kan vurdere det. Han har haft lidt dårlig mave og har haft tabt sig men spiser godt til nu her så regner med han tager en en lille bitte smule på igen. Min anden kat føler jeg er hend mod overvægtig(nr 4 på nedestående skema) men rimelig tæt på optimal kropsform og vægt. meget lidt han skal tabe sig.
Men det er faktisk en smags sag. jeg har fået mange forskellige beskeder fra dyrlægerne, nogle siger de skal tabe sig imens den anden dyrlæge siger de slet ikke må tabe sig men måske lidt tage 100gram mere på.
Her er et skema der vejleder den omkring overvægt og undervægt hos katte
http://rawessentials.co.nz/media/documents/aBCS.pdf
jul 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 104 Svar: 277
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Min ene kat er flot og slank på 4kg men den anden ville være stærkt undervægtig hvis han vejede 4kg og de er fra samme kuld.
Altså ham på 4kg når jeg kører hånden hend over ham i liggende stilling kan jeg sagtens mærke hans skulderblade og hofter.
Hvis du ikke er tilfreds med din dyrlæges vurdering så prøv hos en anden eller en da et par stykket. hvis de allesammen siger hun er i god form så er det jo nok rigtigt. men måske hun bare lige skal have en ekstra 100gram på
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.741
På billedet af hende i hel figur med siden til, ser hun ud til at mangle muskelfylde og være "hul" foran hofterne.
Hvad fodrer du kattene med?
dec 2012
Følger: 21 Følgere: 229 Katte: 2 Emner: 77 Svar: 2.873
jul 2010
Vil der være godt at give hende ekstra mad i forhold til hendes søster??
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
jan 2012
Har du fået tjekket at hun ikke har orm, så de tager næringen fra hende??
jul 2010
Her er et billeder fra i dag af
jan 2012
Sådan teoretisk set så kan du give en ormebehandling mandag og onsdag fanger din kat en fugl eller mus med orm og så bum så vil din kat altså have kunnet fået orm igen, men det er jo nemt at se, for de kan jo ofte ses i afføringen..
jan 2012
jul 2010
Er hun for tynd??