{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.052 visninger | Oprettet:

Sphynx - fortæl? {{forumTopicSubject}}

Min mand har snakket om, når vi engang er klar og ovenpå igen efter tabet af vores elskede kat, kunne han godt tænke sig en Sphynx men JEG er meget meget skeptisk! Jeg ved intet om den og jeg vil ikke sætte mig ned og læse, jeg vil gerne høre folks egne erfaringer.
Jeg ser rigtig tit animal planet og der er ofte noget om de forskellige racer inden for katte, der hørte jeg for første gang rigtigt folk fortælle hvad de synes om Sphynxen, nu vil jeg gerne høre jer som har én af slagsen eller måske kender nogen der har? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sphynx - fortæl?
  • #1   4. feb 2013 det er den skønneste, sjoveste kærligste ballademager der findes.

• #2   4. feb 2013 Hvordan er den af personlighed? Mange katte kan være reserveret og tilbageholdende, selvfølgelig har det også noget med opvæksten at gøre men er den reserveret af natur? Hvordan har den det med mindre børn? Kan den lide selskab i form af nusseri og hygge?

• #4   4. feb 2013 Jeg kan godt se jeg har formuleret mig forkert smiley undskyld for det.
    Det med jeg ikke vil sætte mig ned og læse er selvfølgelig heller ikke helt rigtigt for det har jeg gjort på sider hvor folk fortæller om deres katte af racen, og som sagt ser jeg det meget på amimal planet, det jeg ikke vil læse er hvordan racen er af personlighed, for nu ved jeg af erfaring at de skriver én ting og det er ikke alle af racen der er på samme måde, så hellere høre folks erfaringer for så får jeg lidt af det forskellige smiley

• #5   4. feb 2013 nu kan jeg ikke se hvor i landet du er fra, men det er en go ide at tage ud og besøge en sphynx d den er aparte både af opførsel og udseende

• #6   4. feb 2013 en "go" sphynx vil ha velkro på maven, de er sjldent længere end en meter fra deres ejer som de ELSKER.

• #8   4. feb 2013 Mere fantastisk kat findes ikke (efter min mening smiley ) !!
    Men den kræver meget kærlighed og opmærksomhed. Det er en race fuld af energi og narrestreger så hvis I drømmer om en kat, som ligger og sover hele dagen er det nok ikke en race for jer smiley .
    Min ene kat, Mr. Hyde har ALTID været en kat med krudt i r*ven. Nu er der dog kommet lidt ro på (efter næsten 5år!!) men han tager dagligt et par ture, hvor den får hele armen og det er gerne sammen med min næsten 8årige hunkat.
    Udover det store energiforbrug er det også en race kræver ens opmærksomhed hele tiden men man får så meget kærlighed igen ! Mine to er konstant i samme rum som jeg, og får de chancen sidder de gerne på skødet og vil nusses med.

Der kan være store forskelle fra kat til kat selv af samme race så kan selvfølgelig kun snakke ud fra mine :). De er i hvert fald ikke tilbageholdne når vi har gæster. De vil gerne sidde hos dem og forstår ikke altid, hvis gæster ikke lige har lyst til at nusse dem. Reserveret kan man IKKE kalde dem.
    Jeg har ikke børn men har ofte besøg af nevøer og niecer og dem tager de meget pænt. De er meget nysgerrige og bliver det for meget for kattene så går de bare.

Jeg kunne blive ved med at fortælle om, hvor fantastisk en race det er men synes helt klart du skal læse ALT hvad der er alt læse om dem - for de er ikke som en huskat fx.

Håber det besvarede nogle af dine spørgsmål.

• #9   4. feb 2013 .... og husk at de færreste katte kan lide at være alene katte.. og SLET ikke sphynxer. Hvis I kun ønsker jer en enkelt kat så gå efter en ældre kat, som man ved har det bedst med at være alene.

• #10   4. feb 2013 Susan, nej det med udekat ved jeg godt om racen, det har jeg dog fået læst og fået fortalt, jeg ved også at hvis den skal i nærheden af solen, så skal den have solcreme på smiley
    Jamen papirer er ikke vigtigt på den måde, jeg bliver syg af folk der hele tiden fortæller andre at deres kat ikke er "rigtig" fordi den ikke har papirer, en kat er hverken rigtig eller forkert bare fordi der måske ikke er papirer på. Forstår du? smiley

Charlotte, taaak for dine svar og ja jeg fik bestemt nogle gode svar, se det med en "hyper"kat, det vidste jeg faktisk ikke og heller ikke at den ikke er særligt langt fra sin ejer, præcis som Christina sagde smiley det er dejligt at høre jeres fortællinger for det skulle jo gerne være den helt perfekte kat for os, det er jo mange år man har den smiley

• #11   4. feb 2013 og som første gangs sphynx ejer vil jeg på det kraftigste tilråde at købe i danmark efter hcmscannede forældre og MED stamtavle da en tavleløs sphynx meget hurtigt kan blive et MEGET dyrt bekendtskab.

• #12   4. feb 2013 Tusind mange tak for alle jeres svar, det er så sødt af jer smiley

• #14   4. feb 2013 Det med papirerne er en helt anden diskussion som vi nok ikke bliver enige om.. så den lader vi bare ligge.
    Men jeg synes du skal tænke over hvad du vil kigge efter når du (hvis I) skal købe kat.
    Sphynxen har et par arvelige sygdomme som mange registrerede opdrætter gør rigtig meget for at undgå. Hvis man alligevel skulle være så uheldig at ende med en kat som fx har HCM, står man meget bedre hvis katte har stamtavle. Derudover er det den eneste mulighed for at vide om man faktisk får det man har betalt for. For man kan måske ende med en nøgen kat som intet har med en sphynx at gøre.

• #15   4. feb 2013 Det er en herlig, kærlig, opmærksomhedskrævende og robust lille kat, der er fuld af narrestreger. Det er bare med til at gøre den rigtig sjov. Dog vil jeg ikke anbefale racen som alenekat, medmindre at det er en af de få Sphynxer, der foretrækker sit eget selskab. Pasning og pleje af katten finder jeg faktisk ikke særlig kompliceret. Jeg bader min ca. en gang om måneden (men hun har også pels), mens der er andre Sphynxer, der skal bades lidt oftere. Heldigvis plejer de fleste opdrættere at træne deres killinger i at blive badet.

Den eneste ulempe ved racen er i min øjne, at prisen kan afskrække nogen. Men jeg vil på det kraftigste anbefale at købe en kat med HCM-frie forældre og naturligvis med en stamtavle.

• jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Svar: 76
    #16   4. feb 2013 I det øjeblik du fravælger stamtavlen på en sphynx - så fravælger du også garantien for at få en racetypisk kat - både i udseende og opførsel. En sphynx er kærlig, fuld af ballade og alt hvad de andre også har skrevet - men dette er du kun sikker på at få, hvis du køber med stamtavle og efter HCM-fri forældre. I modsat fald risikerer du meget nemt at få en kat der ikke gider dig, og i løbet af 2-3 år bliver syg af HCM...

Og ja - en sphynx er ikke en kat der kan være alene..

• jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

#18   4. feb 2013 "det er da også velkendt at mange sphynx har helbredsproblemer, særligt fremhæves hjerteproblemer"

og samme sygdom fremhæves så (lige så særligt) hos "naturracer" som Norsk Skovkat og Maine Coon....

Derudover har Sphynx ikke helbredproblemer ud over dem man finder hos enhver katterace, incl. huskatte som gennemsnit....

• #19   4. feb 2013 HCM findes altså slet slet ikke så så stor stil hos norsk skovkatte eller maine coons - mere.

• #20   4. feb 2013 Derfor er det vel forsat et problem hos skovkattene og Maine Coons, Thilde.

• #21   4. feb 2013 Jeg ser det ikke som et decideret omfattende problem.

• #22   4. feb 2013 Hvor er jeg glad for, at flertallet af de danske Sphynx-opdrættere har en anden holdning i forhold til deres race.

• #23   4. feb 2013 Maibrit du misforstår - kan jeg så tydeligt læse..

• #24   4. feb 2013 den størte forskel ml MCO/NFO og sphynx er at der hos sphynx ikke er udviklet en dna test hvor man kan finde hcm genet som man kan hos de andre, der har simpelt hen ikke været nok hcm positiv dna materiale hos sphynx.

• #26   4. feb 2013 Som mange andre skriver er Sphynx'en en MEGET aktiv kat, også efter killinge stadiet.. smiley Sphynx katte er meget selskabelige og ikke egnede til at være alene, kan nærmest være "klæbende".... Personligt elsker jeg mine drager og måden de er på, der er intet bedre end to glade drager der tager imod mig når jeg kommer hjem og herefter følger mig overalt stort set uanset hvad jeg laver... MEN, de kræver man har masser af tid til dem, og ikke betragter dem som "en kat der alligevel sover det meste af dagen" du vil sagtens kunne mærke forskel på om du har været hjemme i løbet af dagene eller om de er meget alene. Min veninde bor få blokke fra mig og er jeg væk det meste af dagen pga jobbet, tager hun over og underholder dem et par timer. Hun har en Main coone og en Norsk skovkat, og hun indrømmer blankt hun ville få stress hvis hun havde mine katte istedet... smiley Det er ikke for at afskrække, jeg ville på ingen måde bytte mine drager væk, men blot for at oplyse. Sphynx ER en speciel race, i mine øjne kun på den positive måde, men ikke alle har samme opfattelse når først de har haft dem et par måneder. Desværre ser jeg flere gange halv voksne Sphynx sælges pga "tidsmangel" eller "flytning" og her tror jeg desværre blot vi snakker folk der ikke har sat sig ind i racen før de købte.... Jeg vil som andre klart anbefale dig at besøge et hjem med Sphynx katte inden anskaffelsen, og slutte af med ordene: DE HAR VUNDET MIT HJERTET TOTALT OG JEG GÅR ALDRIG TILBAGE TIL ANDEN RACE. smiley

• #27   4. feb 2013 Måske har jeg misset det, men kan ikke se hvor du bor, men er det i Nordjylland er i mere end velkommen til at hilse på mine drager hvis i vil opleve dem "live" smiley

• jan b
    jan b Tilmeldt:
    apr 2008

#28   4. feb 2013 "den størte forskel ml MCO/NFO og sphynx er at der hos sphynx ikke er udviklet en dna test hvor man kan finde hcm genet som man kan hos de andre"

Der er ikke fundet en dna-test til NFO - kun til MCO - og den gælder kun for 1 eller 2 f de ca. 50 gener der kan give HCM...

Kommentér på:
Sphynx - fortæl?

Annonce