5.052 visninger
|
Oprettet:
Sphynx - fortæl? {{forumTopicSubject}}
Min mand har snakket om, når vi engang er klar og ovenpå igen efter tabet af vores elskede kat, kunne han godt tænke sig en Sphynx men JEG er meget meget skeptisk! Jeg ved intet om den og jeg vil ikke sætte mig ned og læse, jeg vil gerne høre folks egne erfaringer.
Jeg ser rigtig tit animal planet og der er ofte noget om de forskellige racer inden for katte, der hørte jeg for første gang rigtigt folk fortælle hvad de synes om Sphynxen, nu vil jeg gerne høre jer som har én af slagsen eller måske kender nogen der har?
feb 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 14 Svar: 353
okt 2011
Følger: 10 Følgere: 8 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 172
okt 2011
Det med jeg ikke vil sætte mig ned og læse er selvfølgelig heller ikke helt rigtigt for det har jeg gjort på sider hvor folk fortæller om deres katte af racen, og som sagt ser jeg det meget på amimal planet, det jeg ikke vil læse er hvordan racen er af personlighed, for nu ved jeg af erfaring at de skriver én ting og det er ikke alle af racen der er på samme måde, så hellere høre folks erfaringer for så får jeg lidt af det forskellige
feb 2008
feb 2008
jul 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 6 Svar: 161
Men den kræver meget kærlighed og opmærksomhed. Det er en race fuld af energi og narrestreger så hvis I drømmer om en kat, som ligger og sover hele dagen er det nok ikke en race for jer .
Min ene kat, Mr. Hyde har ALTID været en kat med krudt i r*ven. Nu er der dog kommet lidt ro på (efter næsten 5år!!) men han tager dagligt et par ture, hvor den får hele armen og det er gerne sammen med min næsten 8årige hunkat.
Udover det store energiforbrug er det også en race kræver ens opmærksomhed hele tiden men man får så meget kærlighed igen ! Mine to er konstant i samme rum som jeg, og får de chancen sidder de gerne på skødet og vil nusses med.
Der kan være store forskelle fra kat til kat selv af samme race så kan selvfølgelig kun snakke ud fra mine :). De er i hvert fald ikke tilbageholdne når vi har gæster. De vil gerne sidde hos dem og forstår ikke altid, hvis gæster ikke lige har lyst til at nusse dem. Reserveret kan man IKKE kalde dem.
Jeg har ikke børn men har ofte besøg af nevøer og niecer og dem tager de meget pænt. De er meget nysgerrige og bliver det for meget for kattene så går de bare.
Jeg kunne blive ved med at fortælle om, hvor fantastisk en race det er men synes helt klart du skal læse ALT hvad der er alt læse om dem - for de er ikke som en huskat fx.
Håber det besvarede nogle af dine spørgsmål.
jul 2008
okt 2011
Jamen papirer er ikke vigtigt på den måde, jeg bliver syg af folk der hele tiden fortæller andre at deres kat ikke er "rigtig" fordi den ikke har papirer, en kat er hverken rigtig eller forkert bare fordi der måske ikke er papirer på. Forstår du?
Charlotte, taaak for dine svar og ja jeg fik bestemt nogle gode svar, se det med en "hyper"kat, det vidste jeg faktisk ikke og heller ikke at den ikke er særligt langt fra sin ejer, præcis som Christina sagde det er dejligt at høre jeres fortællinger for det skulle jo gerne være den helt perfekte kat for os, det er jo mange år man har den
feb 2008
okt 2011
jul 2008
Men jeg synes du skal tænke over hvad du vil kigge efter når du (hvis I) skal købe kat.
Sphynxen har et par arvelige sygdomme som mange registrerede opdrætter gør rigtig meget for at undgå. Hvis man alligevel skulle være så uheldig at ende med en kat som fx har HCM, står man meget bedre hvis katte har stamtavle. Derudover er det den eneste mulighed for at vide om man faktisk får det man har betalt for. For man kan måske ende med en nøgen kat som intet har med en sphynx at gøre.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Den eneste ulempe ved racen er i min øjne, at prisen kan afskrække nogen. Men jeg vil på det kraftigste anbefale at købe en kat med HCM-frie forældre og naturligvis med en stamtavle.
apr 2008
Følger: 1 Svar: 76
Og ja - en sphynx er ikke en kat der kan være alene..
apr 2008
og samme sygdom fremhæves så (lige så særligt) hos "naturracer" som Norsk Skovkat og Maine Coon....
Derudover har Sphynx ikke helbredproblemer ud over dem man finder hos enhver katterace, incl. huskatte som gennemsnit....
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
apr 2008
apr 2011
apr 2008
apr 2011
feb 2008
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 30
jun 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 30
apr 2008
Der er ikke fundet en dna-test til NFO - kun til MCO - og den gælder kun for 1 eller 2 f de ca. 50 gener der kan give HCM...
Sphynx - fortæl?