Hjælp - er desperat {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Og godt nytår til jer alle.
Jeg skriver, fordi min ene maine coon hankat (kastrat) Hugo har haft dårlig mave i godt 14 dage. Jeg ringede til dyrlægen efter nogle dage, som foreslog skånekost og Zoolac. Det prøvede jeg så - uden virkning. Samtidig var der nogle gange blod i hans vandtynde afføring. Så jeg ringede til dyrlægen og fik en tid. Hugo havde ikke feber eller noget andet, og vi kan på ingen måder mærke på ham at han er syg. Han fiser rundt og leger, og spiser og dríkker som normalt.
Nå men dyrlægen var i syv sind, og virkede meget usikker (hvilket jo ikke ligefrem hjælper mig). Så jeg endte med at få noget antibiotika - og med beskeden, at ringe ind til dyrlægen imorgen tidlig. Og der er ingen bedring overhovedet!!!!!
Er der nogle af jer der har oplevet noget lignede????
Næste skridt er vist en skanning og evt. indsend af afføring til prøve.
Kh
Mathilde
mar 2012
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 5 Emner: 76 Svar: 919
dec 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 1.018
Jeg ville helt klart starte med en test af afføringen.
maj 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 3 Svar: 25
Ja jeg kan heller ikke forstå, hvorfor min dyrlæge ikke bare foreslog indsendelse af en prøve.
Han talte også om binyrebark-hormon.. Nogen der har prøvet det med deres kat?
dec 2011
maj 2006
maj 2006
Meget kunne tyde på Giardia. Dog er står der, at det er smitsomt, og vores anden kat Messi lider ikke at det. Samtidig er de begge indekatte, og kommer ikke ud. Og der står på netdyrdoktor, at smitte kommer af noget som katten får ude fra naturen. Hmm..
dec 2011
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Første skridt bør være afførrings-prøve, men hvis katten er i behandling og indtil <i>jeg mener det er </i> 14 dage efter, kan man ikke nødvendigvis regne med resultatet.
Du skal have fat i en dyrlæge med erfaring og interesse for katte.
Der findes flere forskellige måder at teste afførrings-prøver, den helt store tur med det hele (DNA/RNA test) fik jeg foretaget, den blev sendt til lab i Tyskland (og kostede, prøven alene, lige knap 2000,- )
Pga denne ret høje pris er der mange dyrlæger der starter med lidt mindre, nogle prøver at behandle med antibiotika.
Scanning, røntgen, gastroskopi ville jeg vente med til jeg havde svar på en afførrings-prøve og gerne også blod-profil.
God bedring
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 47
jeg håber at i kommer godt ud af det.
men hvis du har brug for en anden dyrelæges mening, så er jeg meget glad for min dyrelæge i Glostrup, og hun har døgnvagt.
De er super søde, og meget dygtige.
sep 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 21 Svar: 751
Min den ene har haft Giardia, hvor den anden af mine katte ikke havde. Begge er indekatte. Vi kunne være blevet ved med at behandle med Zoolak, ProKolin, specialfoder, antibiotika. Det var bare penge ud af vinduet. Vi fandt ikke ud af hvad det var, før der blev sendt prøver til Tyskland.
dec 2011
dec 2011
apr 2009
Cathrine B: Har trykket enig, det er stort set til det hele, dog ikke at jeg har haft Giardia
Men enig, man kan lige så godt få testet ordentligt fra start
apr 2009
Jeg er ikke helt med på hvad du mener, men vil <i>tro</i> det er fordi jeg skriver
"Korrekt <i>kan</i> være giardia, men kan også være andet."
Jeg skriver sådan for at pointere at man skal passe på, at man ikke 'stirrer sig blind' på én diagnose og overser noget andet.
Jeg har vist heller ikke skrevet at du har skrevet ..... Og det mener jeg heller ikke
sep 2011
maj 2006
jan 2009
Følger: 57 Følgere: 55 Katte: 9 Emner: 22 Svar: 235
Jeg har så en dyrelæge som giver en sprøjte hver 3. dag x 3.. og det har 7-9-13 virket hver gang jeg har været den tur i gennem..
Jeg var sikker på det ikke var giardia da jeg har været den tur igennem 2 gange og det fik jeg også ret i da vi tog en afførings prøve der var ikke andet at sige end af det var en slem omgang mave influenza..
Vi har så kogt masser kylling og hvid fisk til hele flokken og de (Jeg skriver de da det er hele min flok der er på det for jeg kan ikke rigtig forklare min pige at det er den skål foder hun skal spise) men jeg fik en sæk i/d foder hjem og det har de så fået, nu er jeg så ved at blande over til deres vantet forder igen..
Jeg fik også en gele pasta med hjem med "levende bakterier/ hjem hjem hun skulle have og nu er maven i orden igen..
Det skal lige siges at der hos hende heller INTET var at mærke hun var også helt normal i hendes opførsel
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
håber din kat bliver rask.
maj 2006
maj 2006
sep 2011
Hvis det var min kat, ville jeg kræve en undersøgelse af afføringen, som det næste skridt, og helst en fuld profil.
maj 2006
sep 2011
maj 2006
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 50 Svar: 414
maj 2006
jan 2010
jeg fik en forklaring en gang, og det gav mening. jeg har bare glem den igen ^^
maj 2006
Afføringsprøverne viste ingenting, ikke andet end forhøjet antal af colibakterier, hvilket også er slemt nok. Dyrlægen sagde, at han mener det kan være inflammatorisk tarmbetændelse, og at det vil kunne ses på en røntgen. Så skal have ham afsted imorgen. Kan dog ikke undgå følelsen af, at min dyrlæge famler lidt i blinde, og at røngten er sidste mulighed.... Samtidig har jeg kæresten som brokker sig lidt over alle de penge man bruger på dyrlæge.... Men sådan er det at have dyr! Når Hugo ellers virker som sig selv, spiser og drikker som han plejer, vil jeg aldrig kunne få tanken at skulle aflive ham!! Er i ikke enige???
apr 2009
Påtager man sig ansvaret for et dyr, må man også betale hvad det koster.
En forsikring er en god ting at have, vi tegnede efter at have brugt lige omkring 20.000 på den ene .......
(jeg tror jeg ville finde en dyrlæge med speciale i katte ....)
God bedring
maj 2006
Tak, prøver også at søge efter ny dyrlæge.
apr 2009
Som medlem af Kattens Værn får vi 10% rabat (medlemsnummer skal opgives), jeg mener vi betaler små kr 1000,- (900 et-eller-andet) pr kat pr år.
Prøv at kigge på de forskellige selskaber og læs endeligt deres detaljerede betingelser, ikke kun det overordnede.
sep 2011
Har endnu ikke haft brug for dem, men tør ikke lade vær med at have forsikringen.
maj 2006
Jeg blev selvfølgelig fortvivlet for hvad betyder det lige. Og Hugo er stadig sig selv: vil lege, spiser og drikker osv. Og symptomerne på megakolon er forstoppelse og nedsat appetit, samt dehydrering og ændret adfærd.
Er der nogen af jer der er stødt på megakolon? Nogen der ved hvad chancerne er for Hugo hvis i har oplevet det?
Kh en fortvivlet mig
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 369 Katte: 4 Emner: 181 Svar: 7.216
Det er vist et tidsskrift for fagfolk, men det ligner da at dyrlægen har fat i noget.
http://www.e-pages.dk/scanpub/188/25
maj 2006
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
Håber I snart får styr på den missemavse.
maj 2006
Nå lige en ny status på Hugo. Jeg skrev til en dyrlæge på nettet, som ikke mener det er megacolon.
Nå men i weekenden begyndte pillerne mod inflammation i Hugos tyndtarm så at virke. Det er ikke helt stabiliseret endnu. Men hans afføring er nu mere klumpet, ikke pølser endnu.
MEN så i forgårs aftes begyndte han at nyse en del. Tilfældigvis skulle jeg ringe til dyrlægen igår for at give en opdatering på pillernes virkning og jeg fortalte ham at Hugo var begyndt at nyse ret meget - og om det kan være en bivirkning på pillerne. Men dyrlægen nærmest grinede lidt af mig, og sagde at Hugo nok bare havde fået noget i næsen.
Det skal siges at dyrlægen selv sagde at pillerne er kraftige, og Hugo virker også slået ud lidt efter han har fået dem, og dyrlægen frarådede en langtidsvirkende sprøjte fordi det kunne være kraftige bivirkninger. Så piller i stedet.
Og idag er nysen til dels erstattet af en hiven efter vejret. Hans næse er meget våd. Så spørger jeg jer, kan en kat blive forkølet?? Og kan det mon være midlertidige bivirkninger/stress over pillerne.
Mathilde
sep 2011
Jeg ville seriøst se mig om efter en anden dyrlæge.
Den ene gang jeg har haft en kat med nysen og hiven efter vejret, var der tale om lungebetændelse.
Synes ofte man læser at katte ikke kan blive forkølede, og at hvis de har symptomer på forkølelse er det et tegn på anden sygdom. Men jeg ved faktisk ikke om det er rigtigt.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.958
God bedring!
aug 2010
God bedring.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.019
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 13 Svar: 1.078
Jeg synes helt bestemt du skal snakke med en anden Dyrlæge. Ved ikke hvor du bor men der må da være en anden i nærheden og hvis ikke så ville jeg forsøge at ringe til en dyrlæge og snakke med dem om symptomerne.
Du skriver ikke hvilken medicin du fik til tarm infectionen men jeg ville google navnet og nysning.
Har desværre ikke nogen anelse om hvad han fejler
Omkring forsikring så har jeg forsikring hos Agria og betaler 1800kr om året for 2 katte. Jeg har været fuldt tilfreds og har fået erstatning (kun et lille beløb da det værken var en stor eller lille behandling) da min ene kat fik skadet en klo og der var gået betændelse i det. Det var ikke helt billigt med søndags dyrlæge og antibiotika, så det var rart med forsikringen.
maj 2006
Men var Hugos hiven efter vejret rigtig slem igår. Han spiser eller drikker heller ikke. Så jeg spurtge dyrlægen om det kunne være bivirkninger, og han siger, at det kan det selvfølgelig godt være, men med de piller, er det meget sjældent set ved kat. Så jeg fik med hiv og sving tvunget pillerne i ham - forklædt i oksefars. Ellers har han ikke spist eller drukket. Jeg spurgte også dyrlægen hvor lang tid der går, før Hugo evt. bliver dehydreret... Og nu skal i høre, dyrlægen sagde: "Jamen det bliver han ikke"...... Øhh okay...?!?!?!
Nogle af jer har nævnt at det kunne lyde som katteinfluenza eller lungebetændelse, og det spurgte jeg også dyrlægen om. Og det afviste han blankt, da Hugo er indekat. Så han kan ikke have fået smitten. Hvad er jeres holdning til det??
Her til morgen hiver Hugo ikke så slemt efter vejret, men han virker stadig sløv. Og har stadig ikke rigtig spist eller drukket. Ikke hvad jeg har set i hvertfald. Min næste bekymring er så, at Hugo ikke har lavet lort siden igår engang tidligt på dagen. Så nu begynder tankerne om megacolon (læs tidligere tråd her) at vende tilbage. Og den tanke kan jeg næsten ikke bære, da det ikke kan behandles.
Vi bor i Odense området. Så har allerede kigget efter en ny dyrlæge.
Kh og tak for opbakningen
jan 2010
har du eventuelt prøvet at snakke med dem der solgte ham?
(hvis han ellers ikke er hjemmelavet
det kunne være at de havde nogle råd.
maj 2006
Jeg har heldigvis et godt forhold til dem, der solgte mig ham. Så jeg har løbende sendt statusopdateringer til dem og fået gode råd tilbage - de er opdrættere. Men de er ligeså stort spørgsmålstegn, som jeg selv.
sep 2011
nov 2008
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
Det er MEGET vigtigt at du lokker mad (helst fugtig dåsemad af dens yndlingsmærke eller friskt råt eller tilberedt kød) og især væske i din syge kat så mange gange i dagens løb som muligt. Ved diarre mister den meget væske. Jo mere væske den mangler, desto sværere har den ved selv at bekæmpe infektionen. Desuden får katte permanente leverskader, hvis de ikke får protein i mere end 3 døgn! Derfor er det vigtigt at lokke mad i katten.
Hvis det er en infektion må der ikke bruges binyrebarkhormon, da den største effekt af dét, er at dæmpe immunforsvaret - godt ved allergi, ikke godt ved infektion, uanset om det er bakterier, virus, svampe eller parasitter.
Sørg godt for den med masser af kærlighed, passende varme, ikke for meget lys (hvis den ikke selv opsøger det), fred og ro. Alt sammen faktorer der er positive for dens eget immunforsvar, som den har hårdt brug for lige nu.
Der er mange resistente bakterier i Danmark for tiden. E.Coli kan både give diarre (ofte gulbrun og undertiden slimet og blodig) og lungebetændelse. Det kan også være forskellige andre bakterier eller virus, der har angrebet din kat.
Hvordan med vacciner? Ved du hvad den er vaccineret mod og hvornår?
Har den fået ormekur? Visse orm kan både give diarre og vejrtrækningsproblemer. Hvilken ormekur?
Hvad med lopper? Har den haft det for nylig? Er det behandlet og med hvad? Hvis den har haft lopper kan de smitte med æg fra parasitter og kuren mod lopperne tåles ikke altid af alle katte.
Hvad gør/siger din nye dyrlæge? Vigtigt at finde ud af problemet og starte en behandling, der har en chance for at virke. Er det E.Coli af den resistente type hjælper alm. antibiotika/penicillin ikke - i så fald skal der foretages en test af præcis de bakterier din kat evt. har og det korrekte antibiotikum skal bruges i den rigtige dosis og i det rigtige tidsrum for at katte bliver rask og bakterierne ikke bliver resistente for endnu et antibiotikum.
Jeg tror ikke på MegaColon, som et problem. Masser af dyr og mennesker har det uden problemer, undertiden blot forbigående.
Lad os endelig høre hvordan det går og glem ikke at nusse den anden kat også :o)
De allerbedste hilsener
maj 2006
Hugos diarre er stoppet for nogle dage siden, så det var mest hans nysen og sløvhed der bekymrede mig. Tror at det han får hedder prednisolon.
Og som status til jer alle som har fulgt denne tråd: Så er der forhåbentligt godt nyt (tør næsten ikke håbe). MEN i nat havde Hugo et voldsomt nyseanfald, og kort tid efter lavede han den fineste og største kattelort (pølse). Så efter to dage uden afføring kom der endelig en helt almindelig lort! Jubiiii. Han virker også mere frisk, og spiser og drikker lystigt. Tænker at hans lidt sløvhed skyldes at få det sidste ud af kroppen, samt mangel på søvn, fra de sidste par dage.
Og endelig i morges var han villig til igen at super kæle. Så kom lidt for sent på arbejde imorges fordi Hugo bare gerne ville ligge og nusses
Så vi håber på fortsat bedring. Men dyrlægen siger at han fortsat skal have prednisilon for at få 100 % bugt med betændelsen.
KH
maj 2006
nov 2008
maj 2006
Men på den anden side, hvis det er TF, så skal jeg jo bestemt ikke blive ved med at give Prednisolon. Har som sagt lige talt med en anden dyrlæge (som var helt fantastisk) og på få sekunder havde hun sporet sig ind på TF.
Ved ikke engang om afføringsprøven vi sendte ind tidligere, testede for TF. Så jeg må lige give min dyrlæge et ring igen!
aug 2010
maj 2006
Hjælp - er desperat