{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.516 visninger | Oprettet:

Katte og graviditet. ;) {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg er i den heldige situation at jeg er gravid og er 12+6 henne nu. smiley Er det korrekt at kattes afføring er farligt og nærmere sig... !! Når jeg skifter kattebakken så bruger jeg handsker og jeg nærmer mig hverken katte gruset med afføring i. !! Ordnede i kattebakke imens i var gravide. !!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Katte og graviditet. ;)
  • #1   18. okt 2012 <b>"Det er sådan, at katte ofte i deres tarmkanal har en meget lille parasit, Toxoplasma gondi, som udskilles med kattens afføring. Parasitten smitter andre dyr og mennesker, som kommer i kontakt med afføring fra katte ude i naturen ( f.eks. i sandkasser) eller for menneskers vedkommende hjemme, f.eks. ved at tømme kattebakken. Normalt bemærker man ikke, at man bliver smittet med toxoplasmose. I langt de fleste tilfælde (> 80%) er der ingen symptomer, og selv om parasitten forbliver i kroppen (i muskler og hjerne) resten af livet giver heller ikke dette anledning til nogen sundhedsproblemer, medmindre der skulle ske en voldsom forringelse af ens normale immunforsvar , som det kan ses ved f.eks. AIDS sygdom.

Da parasitterne således også livslangt kan sidde i kød (muskler) på dyr, som bruges til mad, kan man også smittes via råt kød. Smitte med toxoplasmose er helt almindelig i Danmark. Således vil omkring 25% af førstegangsgravide, som du selv, vise sig at have haft sygdommen (uden at ane det) hvis der bliver taget en blodprøve for antistoffer mod toxoplasmose. Har man allerede haft sygdommen før graviditeten, spiller den ikke nogen rolle for fosteret, som så ikke bliver smittet i livmoderen.

Har den gravide derimod ikke antistoffer før graviditeten og smittes under svangerskabet pga. kontakt med katte, kan sygdommen undertiden overføres til det ufødte barn. Smittes den gravide, er risikoen for overførsel af sygdommen til fostret størst i sidste tredjedel af svangerskabet (risikoen hér i størrelsesordenen omkring 60-70%). Imidlertid vil de fleste af de børn, der smittes i livmoderen, være uden symptomer og sygdom. Dog kan omkring en femtedel af børnene pådrage sig ubehagelige problemer i øjne og hjerne. Da graviditeten jo kun varer 9 måneder og den årlige smitterisiko for toxoplasmose formentlig kun er af størrelsesordnen ½-1%, er risikoen for, at en gravid uden toxoplasmose antistoffer blive smittet under graviditeten og oven i købet give smitten og sygdom videre til fostret meget lille ( omkring 0.1%)

På trods af denne meget begrænsede risiko for at pådrage sig smitte med toxoplasmose er anbefalingerne, at gravide de holder sig fra at indtage ikke varme eller frostbehandlede kødprodukter (= råt kød), som kan indeholde smittefarlige parasitter. Det anbefales også, at kattebakker rengøres dagligt, da det tager nogle dage før de parasitter, der udskilles med katteafføring, bliver smittefarlige). Men det er ikke gravide, der skal passe dette rengøringsjob, hvis det kan undgås!

Da risikoen for toxoplasmose smitte hos gravide, som det fremgår af tallene ovenfor, er meget begrænset, anbefaler man ikke screening af alle gravide med henblik på antistoffer mod toxoplasmose. Men det er muligt via egen læge at få en blodprøve, som kan vise, om man som gravid tilhører de ca. 75%, som ikke på forhånd er smittede med denne parasit. Mere nyttigt er det dog at overholde de nævnte simple anbefalinger om ”råt kød” og om at undgå direkte kontakt med katteafføring"</b>

Kopieret fra http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201101.htm

• #2   18. okt 2012 Og stort tillykke med graviditeten smiley

• #4   18. okt 2012 Du var lige lidt hurtigere Lotte smiley he he...

• #5   18. okt 2012 Jeg tømmer katte bakkerne da det kan min kæreste ikke klarer.. ;( Men ja de bliver skiftet hver dag. Er det en stor chance at der sker noget

• #6   18. okt 2012 Har i skiftet bakkerne under jeres graviditet

• #7   18. okt 2012 Nu har jeg så ikke selv været gravid..

Men kender flere der har ordnet kattebakker under graviditeten uden den mindste bekymring smiley

Det er jo heller ikke kun i bakken parasitten kan opholde sig.. Det kan lige så vel sidde på katten, der har gravet rundt i bakken..

Bare du holder en god hygiejne omkring bakken, hvilket du jo allerede gør, så skal det nok gå...

• #8   18. okt 2012 Okey. smiley Ja det gør jeg. smiley

• #9   18. okt 2012 Jeg har ikke haft dyr under mine graviditeter... men min søn og svigerdatter som fik barn i jan, blev rådet af lægen til at hun IKKE måtte tømme/rengøre kattebakken, så det job måtte min søn stå får.. smiley Tror det bedste er at spørger din egen læge...

• #10   18. okt 2012 Jeg tror altså at folk lægger meget mere i det, end der er grund til smiley

Hvis man er omhyggelig med hygiejnen, kan jeg altså ikke se det store problem..

Skulle man følge anbefalingerne til punkt og prikke, må man jo heller ikke røre ved kvitteringer, fordi der sidder et eller andet hormonforstyrrende stof i :S

• #11   18. okt 2012 Fuldstændig enig. smiley Jeg er meget hygiejnisk omkring dette. smiley

• #12   18. okt 2012 Du kan vist testes hos lægen om du er immun over for den parasit.

• #13   18. okt 2012 Og hvem ved..
    Måske har du allerede været smittet..

"Således vil omkring 25% af førstegangsgravide, som du selv, vise sig at have haft sygdommen (uden at ane det) hvis der bliver taget en blodprøve for antistoffer mod toxoplasmose. Har man allerede haft sygdommen før graviditeten, spiller den ikke nogen rolle for fosteret, som så ikke bliver smittet i livmoderen."

Du kan jo prøve at blive tjekket for det smiley

• #14   18. okt 2012 Og der var Thilde hurtigere end mig smiley

• #15   18. okt 2012 Kommer dine katte ud? Og giver du dem rå kød?

Hvis nej til begge, så er der ingen risiko for smitte smiley

• #16   18. okt 2012 Nej det gør jeg ikke. smiley

• #17   18. okt 2012 Så skal du ikke være bekymret, for katte får parasitten fra deres byttedyr eller fra råt kød smiley

• #18   18. okt 2012 Jeg ville nu tage mine forholdsregler... Der fødes børn hvert år med toxoplasmose, som er blevet hjerneskadet af det, så jeg syntes bestemt ikke at man skal tage let på det... Jeg ville personligt holde mig fra kattebakken i graviditeten og lade manden få denne opgave, ville ikke turde satse... Det er jo ikke en harmløs sygdom hvis barnet får det i graviditeten.. Netop fordi hjerne osv. udvikler sig..

Men er det helt umuligt at holde sig fra at tømme kattebakken, kan man jo få taget en blodprøve hos egen læge for at se om man har antistoffer i blodet, så er "problemet" jo løst smiley For de antistoffer overføres automatisk til barnet...

Naturligvis skal man ikke gå og være bekymret og gå i en evig angst.. Men det er bestemt noget der skal tages alvorligt... Det er ikke bare stoffet i kvitteringer, indtagelse af light produkter osv. toxoplasmose kan give varige men hos barnet, også derfor læger/sygehuse advare imod at ordne kattebakker i graviditeten..

Men som sagt snak med egen læge eller jordmoderen og følg hans/hendes råd... For både her og andre steder er meningerne meget forskellige..

• #19   18. okt 2012 Når man kender årsag til smitte er det jo ret nemt at udelukke.. Og lige netop det her har jeg sat mig ret meget ind i, da det er en af mine "kæpheste" smiley Det er lidt ligesom når folk tror, de kan bliver smittet med HIV via toiletsæder - det kan man ikke!

Undersøgelser viser at risikoen for toxoplasmose er større ved at håndtere uvaskede grønsager.

Man skal da ikke tage let på det, hvis man har udekatte, men indekatte som ikke får råt har ingen risiko for at få parasitten og derfor må TS jo gerne tømme sine kattes bakker. Og nej, læger og JM har faktisk sjældent sat sig ind i det, de siger bare nej uden at spørge nærmere ind til omstændighederne.

Men bild da gerne manden ind at du ikke må, det gjorde jeg smiley Men havde nu tømt bakker uden skrubler hvis jeg havde været alene, hehe

• #20   18. okt 2012 Jeg fik i øvrigt også taget en blodprøve for, om jeg havde haft det og den var negativ - hvilket blot bekræfter mig i at mine indekatte aldrig har haft og dermed smittet mig med parasitten smiley

• #21   18. okt 2012 Hvis jeg husker rigtigt blev jeg tjekket for antistoffer ved rutineundersøgelsen og des's blodprøve. Jeg har ikke haft kat før nu, men havde fine antistoffer. Så der er da stor chance for at du er sikret. smiley
    Men maven vil helt sikkert blive et problem for at komme i 'tøm kattebakke position'... smiley

• #22   19. okt 2012 jeg var hys under min graviditet og ingen mand i huset... brugte engangs handsker (sådan nogen som på sygehuset) og så en maske
    der skete intet her =)

• #23   19. okt 2012 Hej Maria..
    Tillykke med graviditeten. smiley
    Men bliver lige nød til at spørge dig om noget.. Jeg troede du var allergisk over for katte eller har jeg misforstået?? .

Håber du har det godt..
    .

• #24   19. okt 2012 Det er en kat jeg skal passe i en lille måned. smiley Men min allergi er ved at blive meget bedre. smiley

• #25   19. okt 2012 Ja jeg har tømt bakker da jeg var gravid og ingen af mine tre drenge tog skade af det. Jeg har faktisk aldrig hørt om nogen som har taget skade men jeg brugte selvfølgelig også handsker og vaskede hænder bagefter. Tillykke med graviditeten

• #26   19. okt 2012 Kristina k... Tusind Tak

• #27   19. okt 2012 Jeg tømmer altså også kattebakke selvom jeg er gravid. Der er større chance for at blive smittet ved at røre ved råt kød og spise råt kød, end der er ved at tømme kattebakke. Derudover bliver det først et reelt problem med kattebakken hvis den har stået et stykke tid - Så så længe man tømmer den jævnligt, flere gange om dagen, burde der ikke være nogle problemer.

Jeg synes ærlig talt det er noget opreklameret *** alt det med kattebakke. Som sagt er der større chance for at blive smittet af alt mulig andet som vi er i kontakt med i løbet af vores hverdag, problemet er bare, at menneskers frygt for katte hænger stadig ved, så det med kattebakken bliver blæst helt ude af proportioner ..

Og Tillykke (; Vi ligger slet ikke så langt fra hinanden (:

• #28   19. okt 2012 Nestea. Den bliver gjort ren når den er beskidt og det der. ;). Hvor langt er du henne. smiley Er gået ind i 13+ idag

• #29   19. okt 2012 Det samme gør jeg, men er helt ærligt ikke så hysterisk mht sådan noget. Jeg omgåes kræene og deres rumper 24/7 - Hvorfor skulle det være anderledes i en bakke?

Så er jeg da lige lidt bagud endnu, jeg er 12+4, men har først nf scanning nu her på mandag, så må vi se hvad der sker (;

• #30   19. okt 2012 Okey. smiley var til NF i mandags. smiley og det gik rigtigt godt. smiley

• #31   19. okt 2012 Det var da godt (: Så må jeg krydse fingre for at samme gælder her (;

• #32   19. okt 2012 Ja det håber jeg også

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #33   20. okt 2012 Hvis man har haft kat som barn behøver man ikke være bekymret under graviditeten. De fleste børn, der har nærkontakt med katte danner antistoffer mod toxoplasma, og er derfor livsvarigt beskyttede. Hvis man vil være helt sikker bør man bede sin læge teste, om man har antistofferne.
    Superfint at lægge teksten fra Net-doktor ind!

Kommentér på:
Katte og graviditet. ;)

Annonce