{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.182 visninger | Oprettet:

racekattekillinger uden stamtavle? {{forumTopicSubject}}

Nu er nogle er jer sikkert ved at være trætte af mig *gg*, men jeg er virkelig forvirret over nogle af de diskussioner under annoncerne her på galleriet. Der kommer foruroligende ting frem...

Kan det virkeligt passe, at FD registrerede opdrættere lader køberne vælge, om de vil have stamtavlerne med på deres killinger eller ej? Dette er et klart brud på FDs regler!
Vil det sige, at stamtavlen faktisk er søgt og udstedt, men den følger ikke med killingen, hvis køberen vælger ikke at ville hav den? Dette er et klart brud på FDs regler!
Eller betyder det, at der kun bliver søgt stamtavler på de killinger, som køberne vil have stamtavle på? Dette er klart brud på FDs regler!

Hvorfor vælger køberne ikke at få stamtavlen med?? *uforstående*

Sådanne killinger, som jeg formoder har registrerede forældre med stamtavler, der sælges uden stamtavle - sælges de så også uden kontrakt? ukastrerede? uden kastrationsklausul?
Ja, nogle af dem sælges iaf ukastrerede, for de får killinger, kan vi læse i annoncer her på galleriet.

Jeg forstår ikke, hvordan dette foregår.
Jeg forstår ikke, hvorfor dette foregår.
Vil nogen være sød at forklare mig hvorfor? og hvordan? Hvad er idéen med at købe eller sælge en killing uden stamtavle efter registrerede forældre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  racekattekillinger uden stamtavle?
  • #1   17. mar 2006 Enig med jer smiley


  • #2   17. mar 2006 Jeenie er ikke engang god nok til udstilling. Jeg har da alligevel tavle på hende. Kunne ikke drømme om at købe racekat uden tavle.
    Dem der ikke sender tavlen med katten må jo have nogt at skjule.


  • #3   17. mar 2006 Jeg har ik en bønne forstand på det, men jeg har lige købt en racemisser uden stamtavle, ik så meget for at spare penge, men går ik så meget op i det og ska hverken bruge missen til avl eller udstilling. Bare for at sva på dit spørgsmål med hvorfor man køber uden =)

  • #4   17. mar 2006 Hmm.. Jeg kan i det hele taget ikke se hvad der i fedt i at købe en racekat med stamtavle, og lade den sidde i et bur på udstilling? - og hvor den lever under strenge forhold, fx. ens kost hver dag - for at pelsen er shiny. Det er da ikke et liv for en kat. Hvis katten havde et valg, ville den nok hellere ligge derhjemme og blivet nuset med.

    Nok bare mig der aldrig lære at forstå det gode ved det.. Katten er førstepriotet hos mig.. (Har nu godt nok også kun """"kedelige"""" huskatte).
    Mange folk går decideret efter racekatte, da de er "moderne" og man kan tage på udstilling med dem.. Hvad skal der ikke blive af af alle huskatte? Jeg vil gætte på at over halvdelen af katte uden hjem, der bliver aflivet, er almindelige huskatte. Min opfattelse af at anskaffe sig en kat, er for at sørge for den har en kanont godt liv og man selv har selskab - et KÆLEDYR.
    - Ikke en porcelænskat.



  • #5   17. mar 2006 jeg skal ikke gøre mig klog på det med at sælge uden stamtavle eller ej jeg kunne ikke selv finde på det og jeg er lidt i usikker på når du er registrert som opdrætter om det så ikke er uloveligt at sælge uden jeg ved det ikke men det er da til at finde ud af ved at ringe til Felis Danica.... ang udstillinger så er jeg meget usikker på om du i det hele tager har fået forståelse for det at udstille sin kat eller jeg (maiken Boie H) VI ER MANGE HER INDEN SOM UDSTILLER VORES DYR. !!!!!! det gør mig lidt gal over dine udtaleser da det sgu ikke er porcelænsdyr vi har os .vi elsker vores katte og de har det lige så godt som" kælekatte" jeg har også en huskat men forskellen er med racekatte at det er en kontroleret avl du går ind i så du forminsker ricikoen ved sygedomme i forhold til huskatten som parre sig med hvem som helst hvis de kan komme til det.jeg kender det fra mine egne .Alle katte er sgu elsket og bliver nusset og kælet med og alle de der huskatte du snakker om hvorfor kastere folk dem ikke så man kan undgå at de arme katte skal lide .det er folk hensynløshed fordi man syntes det kunne være sjovt at få killinger men glemmer at de bliver ældre og også skal havde et hjem fremover.Jeg føler virkligt med dem. da min huskat skulle prøve at havde killinger forhørte jeg mig ved venner og bekendte om de var intressert i en killing inden hun fik lov til at gå på drenge sjov og alle har et godt hjem den dag idag. hun er sterilisert . og maiken du er meget velkommen til at komme og besøg mig eller en anden opdrætter for at se hvordan deres liv er og få en snak man kan jo lære af det og vi er ikke farlige vi elsker at snakke katte ...det er også en af grunde til man går på udstillingen for at være sammen med mennesker med samme intresse KATTEN

  • #6   17. mar 2006 Jeg har haft racekatte hele mit liv. De er ved gud ikke porcelænskatte. Da vi havde opdræt fik kattene lov at være i have om sommeren. Et par af vores venner havde sågar deres racekatte med til Spanien. Opdræt er ikke ensbetydende med bure og special kost. Der var ved gud ikke nogen der gad have opdræt, hvis ikke de føler noget for dyrene.
    Hvorimod jeg kender mange fra landet, der er ligeglade med deres gård katte, hvilket jeg er dybt forarget over.
    Hvis ikke man i det mindste kan ofre kroner til en neutraalisere sin gårdkat, så burde man ved gud ikke have tilladelse til at have kat.
    Lige nøjagtig derfor holder jeg meget på at har man råd til at købe racekat, så har man også råd til at have den.


  • #7   17. mar 2006 Charlotte L:

    Okay, fair nok holdning - men det er da ikke KATTEN der vil på udstilling - det er EJEREN! Du har ret, jeg har ikke en bred viden om udstilingskatte, men kender mange der har samme holdning som mig.. Jeg synes bare det virker alt alt alt for opreklameret for tiden. Folk går så forfærdelig meget op i om katten nu er 100% ren og bla bla bla.. Whatever!? Så længe katten har det godt, så kan det da være fuldstændig ligegyldigt med hvem der er forældrene. Det med sygdomme skal da nok passe, men de katte min mor har haft ("kedelige" huskatte) har aldrig fejlet noget som helst - eller jo, de har haft orm - men det kan alle katte da få!

    Min egen kat, Minnie, er måske drægtig (ved det ikke endnu, den havde et lille "uheld" med en hankat) - og jeg frygter da at jeg ikke ville kunne komme af med kattene. Tænk nu hvis de ikke er "pææne" nok, eller hvis jeg ikke får dem vacc. og neutralliseret - hvilket jeg slet, slet, slet ikke har råd til.

    Jeg har så tit fået af vide, at ALLE katte burde neutralliseres, da der aflives mere end 20.000 katte hvert år - BARE på det grundlag at der er ingen der vil have dem. Hvorfor avler man så racekattene bevidst? Man kunne istedet tage de hjemløse katte til sig og sørge for at de har et godt hjem - hvis man VIRKELIG, VIRKELIG elsker KATTE! Tænk på, at de killinger man avler bevidst tager chancerne for at finde et hjem, fra de andre katte. Stof til eftertanke.


  • #8   17. mar 2006 Camilla B -
    Er dine katte så på udstilling?

    Jeg har ikke selv råd til at neutralisere mine INDEkatte, og det er selvfølgelig ikke for smart, men HVIS mine søde misser blev syge, så skal jeg garantere, at jeg ville SULTE mig selv, bare for at de har det godt.

    Deres tidligere ejer havde dem som udekatte, og tilfældigvis ved jeg at han aldrig ville gøre noget ved dem, så havde det ikke været for mig, tænk så på hvor mange killinger der kunne have været i maj.


  • #9   17. mar 2006 Har du råd til at have kat, har du også råd til at få dem neutraliseret. En gård/ude kat er ikke avlet til et liv indendøre. De har brug for meget plads, da de er meget mere aktive. Det er derfor synd at tvinge dem til at være inden døre.
    Den kat jeg har tilbage er en del af fremavlen af Burmillaen, derfor ikke egnet til udstilling.
    Da vi havde opdræt, ja der var de i haven og ja de var på udstilling. Vores avls han blomstrede op når han kom på udstilling


  • #10   17. mar 2006 nej slet ikke stof til efter tanke her, jeg kan godt forstå hvad du mener med det du siger, og vi vil kunne blive ved med at diskutere fra nu og til evig tid. jeg har også haft huskat der blev over 16 år men du skal passe på med hvordan du skriver det, når du ikke helt er inde i tingene .du kan træde mange folk over tæerne .jeg kan se du er en ung kvinde på 15 år du kommer til at lære meget meget mere omkring det at havde katte. men ved du hvad selv min huskat har fået taget kejsersnit hvor,mange offer over 5000 kr på en huskat?Du skal bare huske en ting! Maiken alle lære igennem livet og bliver kloger .vi har alle vores forskellige meninger og det skal vi også for ellers er liver trist bare man skriver med omtanke !
    hov glemte en ting man avler racekat for at opretholde den racetypiske race som man nu engang har valgt og det er racer der her existrere igennem mange generationer nogle er flere hundre år.


  • #11   17. mar 2006 Jamen så har jeg åbenbart ikke råd til at have kat. Jeg lever at 400kr om ugen - deraf skal alt betales (self efter husleje m.m.). Jeg har råd til at fodre dem og give dem legetøj, og helt ærligt... er det ikke bedre end at de bliver aflivet måske?

  • #12   17. mar 2006 maiken jeg ved du vil gøre alt for dine katte da jeg var i samme aldre som dig boede jeg heller ikke hjemme og jeg havde også kat jeg vil til sidste ønske dig alt mulig lykke til i dit liv og til dine katte
    knus herfra


  • #13   17. mar 2006 Charlotte L.

    Døm mig ikke på min alder (desuden fylder jeg 16 i næste måned*Ss*). Selvfølgelig lærer jeg meget gennem livet, det ved jeg da.. MEN jeg bliver bare så ked af det hver gang jeg ser en huskat blive aflivet, eller når jeg ser annoncer "Huskat afhentes gratis" i butikkerne, for jeg vil så gerne redde dem alle sammen, men kan jeg desværre ikke. Jeg bliver endnu mere ked af det når jeg ser racekatte der bliver avlet, for prøv at tænk på de huskatte der hver mandag bliver aflivet hos dyrlægen fra dyrenes værn/beskyttelse? Racekatte er jo ligefrem nemme at komme af med for tiden, så behøver man virkelig avle flere end nødvendigt? Havde jeg haft en større bolig, flere penge - og været ældre, så havde jeg sandsynligvis bygget mit eget internat og taget imod alverdens katte - samtidig med at kæmpe for at mindske bestanden..

    Ikk' had mig bare fordi jeg er så blød smiley


  • #14   17. mar 2006 jo, det er godt du vil tage dig af din kat.
    Jeg har arbejdet de sidste 13 år på landet. Det tager tid at overbevise bønder om hvordan de bør holde kat. Derfor ved jeg også at mange landkatte lider en grum skæbne, de kunne være foruden, hvis der var nogen der gjorde en indsats for det.
    Oplevede så sent som igår, at jeg fik atvide at det var da synd, hvis hun neutraliserede sine 2 hankatte. Det var jo ikke hende der havde hunkattene, så det kunne da ikke være hendes problem. Jeg bliver bare så rasende når jeg møder sådanne mennesker. Så det er ikke noget personligt med at du holder huskat. Jeg er glad for at der er nogen der gør noget for dem smiley


  • #15   17. mar 2006 Du er en af de mennesker jeg kan græde af glæde over er til smiley


  • #16   17. mar 2006 hejsa igen du ved du hvad vi er alle bløde når vi ser dyr lider og det er lige meget om vi er 10 eller 100 år .jeg dømmer dig slet ikke for du lyder til at være en pige med hjerte på det rette sted. stort knus herfra

  • #17   17. mar 2006 Bare surt at være lille og fattig *Gg*..
    Hvis jeg ikke kommer af med de killinger Minnie sandsynligvis får (den har ændret adfærd), så bliver jeg nød til at beholde dem og spare sammen til at kastrerer evt alle hankatte.. Men det er også dyreplageri at have for mange katte på se lidt plads som jeg har.. Ved ik hvad jeg skal gøre? - OG NEJ, jeg nægter dyrenes beskyttelse, for da jeg var i praktik som dyrlæge blev der aflivet 4 katte derude fra (mangel på hjem).. Det var ren rutine..



  • #18   17. mar 2006 Det er rigtigt. Der er bare alt for mange landmænd der er nogle idioter, når det handler om nogle kroner til gårdens katte. De kroner de skal bruge på dyrlægen er sparet mange gange på mus og rotte bekæmpelse. Hvor er det bare svært at banke ind i knolden af dem. Jeg har bare været hysterisk mange gange overfor mine chefers holdning til det.
    Men det er også lykkes at overtale een. Takket være dyrlæge Thomsen fra Ulsted. Han gør det til en pris, der selv kan overtale nærige svinebønder smiley


  • #19   17. mar 2006 Tina M moderen har stamtavle, men faderen har ikke da han er fundet i grækenland som forladt killing. Det er en main coon og jeg har set begge forældre g de er rigtig store og flotte cooner. men hvis begge forældre havde haft stamtavle havde jeg stadig købt uden for mener ik jeg har noget og bruge den til =)

  • #20   17. mar 2006 Hov glemte det sidste. jeg skal give 1800 for ham og så blir han vacc inden jeg henter ham

  • #21   17. mar 2006 Tina -
    okay, lyder mere rimeligt nu. Jeg læste bare på en profil at der var en der gjorde det. ;-). Det er da også fair at vise sin kat frem såfremt katten nyder det :-).

    Knus


  • #22   17. mar 2006 Camilla -
    Så sandt.. Der er alt for mange gårdkatte/vildkatte, der yngler som de spiser.


  • #23   17. mar 2006 Nej det ved jeg godt, men det gør mig heller ik noget. Jeg har bare altid ønsket mig en rød coon så om den er 100 % ægte eller ej gør nu ik det store. Hun havde andre ægte med tavle jeg ku købe, men nu var det ham jeg ville have =)

  • #24   17. mar 2006 Matilde,
    Hvorfor vælger I en hankat, der ikke har stamtavle til jeres hunkat med stamtavle?
    Er begge forældre blodtypetestede? Der er store problemer hos Hellig Birma med blodtyperne - hvis moderen er B og faderen A, kan der være problemer med killingernes overlevelse... Ved I, hvordan man "sikrer" killingerne i sådan en situation? Kan I gå tilbage til Medusas opdrætter og spørge om råd?


  • #25   23. mar 2006 Maiken, jeg er nødt til at kommentere på nogle af de ting, du skriver......

    Racekatteavl handler ikke om at opdrætte katte, der er bedre end huskattene. Det handler om at opdrætte katte med bestemte egenskaber - både hvad angår deres udseenede, men i høj grad også hvad angår deres temperament. Racerne er vidt forskellige at leve sammen med, og det ser jeg i høj grad som en fordel, for så har man nemlig muligheden for at vælge en kat, der passer til ens eget gemyt.

    Jeg er selv meget glad for aktive katte, der helst deltager i alt, hvad jeg laver - hvor andre ville blive drevet til vanvid af, at de altid går i vejen, ligger i ens nakke og kravler under dynen om natten. Er det virkelig så galt, at der findes noget for enhver smag? Og tror du ikke at denne mulighed for at få en "skræddersyet" kat netop kan forebygge, at den senere havner på et internat? Køber ved hvad han går ind til, allerede når han anskaffer katten smiley

    Husk desuden på, at mange racer er noget, naturen har opfundet. Og mange mennesker har i generationer gjort et stort stykke arbejde for netop at bevare disse racer.
    Opdræt handler om kærlighed til katte generelt, men een race i særdeleshed. Det blive resten af kattebestanden ikke mindre værd af smiley Jeg kan skrive dig side op og side ned om, hvorfor burmeseren er så fantastisk et væsen at dele sit liv med, og hvorfor jeg gerne vil være med til at bevare den. Men det betyder ikke, at jeg holder mindre af mine andre katte.

    Du har ret i at sundheden er det vigtigste ved enhver kat, og det er i langt de fleste opdræt også det, der proriteres højest, når et avlsprogram planlægges. Men kan nogen forklare mig, hvordan man sikrer sine katte og sin races sundhed på lang sigt, hvis ikke man registrerer slægtskaber? Ansvarligt opdræt er langt mere end bare at lave søde killinger med to tilfældigt udvalgte katte. Man er nødt til at tænke langsigtet, hvis man vil holde racerne sunde og racetypiske.

    For mig er stamtavlerne et uundværlig arbejdsredskab, men det handler også om respekt for racernes ophav. Jeg har aldrig forstået, hvordan nogen kan påstå, de elsker en bestemt race, men samtidig ikke vil kendes ved racens historie og det avlsarbejde, der er lavet (stambøgerne). Det er respektløst overfor den race, man påstår at sætte pris på og de opdrættere, der har gjort arbejdet. Og det er bl.a. derfor mange opdrættere bliver stødte over racekatte uden stamtavler og div. blandinger.
    Desuden finder jeg det temmeligt dobbeltmoralsk at frasige sig stamtavlen og stadig kalde sine katte racekatte. Hvordan kan man det, når ikke man vil vedkende sig deres ophav?

    Desuden vil jeg gøre opmærksom på, at stamtavlen altså ikke bare er et tilfældigt stykke papir - den er et dokument, som viser at opdrætteren har underlagt sig FIFé og Felis Danicas regler for opdræt. Det er regler, som er der for at beskytte kattene smiley


    Det er korrekt, at man anslår at der aflives 20.000 katte hvert år. Men hvor kommer disse katte fra?
    Man anslår, at der er er 650.000 ejerkatte og 500.000 herreløse katte i Danmark. Det er ialt 1.150.000 katte. Heraf er ca. 55.000 stambogsførte racekatte. Det er under 5 % af den samlede kattebestand. Af disse lever langt de fleste et liv som kæle-kastrater - Der stambogsføres kun ca. 6000 racekatte årligt i DK . Hos opdrætterne foregår avlen jo netop under kontrollerede forhold, og det er derfor dybt urimeligt at forlange, at opdrætterne skal stoppe deres arbejde for i stedet at gøre plads for de mange 1000 uønskede killinger, som hver år kommer til verden i Danmark. Det er IKKE opdrætternes ansvar, når alm. katteejere ikke kan finde ud af at påtage sig ansvaret for deres dyr. Tværtimod er opdrætterne i høj grad med til at informere om nødvendigheden af neutralisereing - mange sørger selv for at neutralisere både killinger og katte, der ikke skal bruges i avl, inden de sælges. Og mange opdrættere tager hellere end gerne en solgt kat tilbage igen, hvis den nye ejer må skille sig af med den (det har jeg selv gjort). Hvor mange, som afhænder huskatte og div. raceblandinger gør det samme? Maiken, det er bestemt ikke raceopdrætternes skyld, hvis ikke du kan finde gode hjem til dine killinger - det er udelukkende dig, der bærer det ansvar.

    Og så blev jeg i øvrigt lidt harm over dine undskyldninger om ikke at have råd til neutralisering og vaccination. Alt for mange anser katten for at være et kæledyr, man ikke behøver ofre noget særligt på - de passer jo nærmest sig selv - Det er ikke en indstilling som er særligt fordrende for kattens status. Og det er nok nærmere der, du skal finde årsagen til de mange katte, der hvert år må lade livet, fordi ingen gider at tage sig af dem.

    Jeg er dog overbevist om, at du gerne vil dine katte det bedste, men jeg er også overbevist om at du har meget at lære smiley

    Undskyld at det blev langt...og så kom jeg ikke engang ind på udstillingerne smiley Men hvis du vil se hvor forfærdeligt et liv sådan nogle "fine" udstillingsmisser har, kan du jo prøve at tage et kig på min side smiley

    - Har du forresten husket, at du kan forlange penge for dine killinger, hvis du sørger for vaccination og måske neutralisering inden de flytter hjemmefra? Jeg kender eksempler på neutraliserde huskillinger, som er solgt til både 1000,- og 1250,- kr. Det er helt rimelige beløb for en "pakkeløsning", synes jeg smiley


Kommentér på:
racekattekillinger uden stamtavle?

Annonce