905 visninger
|
Oprettet:
Søskende. {{forumTopicSubject}}
Hvis det er man har en han og hunkat som er søskende så må de da ikke parre ?
Jeg mener selv nej !
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
jan 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 54 Svar: 333
mor+bøn
far+datter
bror+søster
ellers kan man kalde det linie avl
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Det er set flere gange, at der er lavet parringer mellem far-datter, mor-søn, bror-søster, bedsteforældre-børnebørn, halvsøskende osv.
Sådanne parringer har til formål, at fremme bestemte egenskaber hos kattene. Det kan f.eks. være man ønsker at parre tilbage til noget sundshedsmæssigt godt i stamtavle osv.
Ved tætte parringer dobler man populært sagt op på såvel gode som dårlige egenskaber. Det kræver derfor et godt kendskab til kattenes bagland for at foretage sådanne parringer.
Min holdning er den, at der intet er i vejen med at lave tætte parringer, sålænge man ved, hvad man arbejder med. At afkom efter tætte parringer skulle være mindre sunde end andre, er der efter min overbevisning ingen belæg for.
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 34 Svar: 120
Jeg har bare hørt man ikke må pga de kan få fejl og nogle kan dø
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Man skal være forberedt på der kan komme defekter - og på forhånd have gjort op med sig selv hvad man vil gøre med dem.
Kender man ikke linierne - så skal man holde nallerne væk
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
Jeg ville ikke selv gøre det, for jeg har ikke forstand på det, men ved man hvad man har med at gøre og har gode begrundelser for det, så kan jeg ikke se noget galt i det.
jan 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Katte: 5 Emner: 34 Svar: 120
Søskende.