1.867 visninger
|
Oprettet:
Kathrine & Anakin - som helst vil være enebarn! .
18. mar 2006 Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 95
18. mar 2006 Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 95
Hvornår er en hunkat klar ? {{forumTopicSubject}}
Ja, meget simpelt spørgsmål. Hvornår må en hunkat få killinger? Hvor gammerl skal de være?
feb 2007
Følger: 20 Følgere: 33 Katte: 3 Emner: 154 Svar: 2.847
feb 2007
mar 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 95
Tina M . i gamle dage fik man da børn da man var klar gjorde man ik? haha
mar 2006
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 107 Svar: 2.227
feb 2007
:-S
Men heldigvis, siger jeg da bare, er det ikke herhjemme. For selvom det fysisk kan lade sig gøre, er pigen næppe mentalt parat.
Det samme med en killing på 6 måneder - den er stadig en killing og jeg ville aldrig byde en hunkat at den skulle have killinger i den alder. Men sådan er vi jo så forskellige...
okt 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 63 Svar: 618
feb 2007
feb 2007
okt 2008
Hvordan finder du ud af om en kat er mentalt klar ?? Laver en test på den ?
Jeg synes vi overføre for mange menneskelige værdier overpå vores katte, de er dyr med instinkter og har ikke menneskelige følser... Personligt synes jeg at 1 års alderen er en fin alder til det første kuld. Min gik i løb som 11 mdr, og blev parret i anden løbetid..
okt 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 63 Svar: 618
mar 2006
Ang., den anden diskussion der er startet, så er jeg egentlig enig med Felis
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 20 Svar: 216
Jeg er enig med dem, som siger at det er noget antropomorfisk fis at tale om, hvornår en hunkat er "mentalt klar". Men jeg vil gerne tilføje til debatten, at det er vigtigt, at din hunkat er i TIPTOP fysisk form, når hun skal parres. Hun skal altså hverken være for tyk eller for tynd, hun skal ikke døje med parasitter, virus eller andet, som får hende til at skrante, hun skal være strukturelt i orden, dvs. korrekt bid, korrekt benstilling, korrekt knoglestruktur, veludviklet muskulatur, korrekt størrelse osv. Det samme gælder hankatten.
Det burde altsammen være selvfølgeligt, men det er det desværre ikke. Alt for mange mennesker kan ikke identificere en ukorrekt benstilling, eller er ikke i stand til at vurdere deres kats fysiske form, eller bagatelliserer små-sygdomssymptomer, eller, eller, eller...
Og alfa og omega for at få sunde og velfungerende killinger er altså, at man starter med at selektere ordentligt, og kun bruger sunde og velfungerende forældre.
jul 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 8
Ikke alt hvad der kan lade sig gøre ren fysisk (det nogen her i tråden kalder naturligt) er gavnligt for hunkattens (eller pigebarnets) helbred.
Ofte bliver hunpattedyr kønsmodne før de er fysisk eller strukturelt modne. Dvs de muligvis kan gennemføre en normal graviditet men kan få komplikationer i forbindelse med fødslen. Under alle omstændigheder vil en graviditet og fødsel være en enorm og usund belastning for hundyrets krop hvis ikke hun fysisk er fuldt udviklet og i optimal fysisk form.
Og i glemmer i jeres naturromantisering at mange af de 13-årige piger dør i barselseng eller er lemlæstet for livet fordi deres krop ikke er fysisk i stand til at bære eller føde et barn.
Så min pointe er - det er for let købt og fatalistisk at sige: det er naturligt og naturen skal have lov at gå sin gang. Vi har valgt at holde katten som kæledyr, vi har påtaget os ansvaret for dens ve og vel, derfor må vi også tage ansvaret for dens reproduktion og afkom.
Jeg har haft en hunkilling som kom i løbetid først gang 4 mdr og 1 uge. Og det var med numsen i vejret og lange kald på Raoul. Hun blev ikke parret før hun var 10 mdr. Måske havde hun kunne gennemføre en graviditet, måske kunne hun have gennemført en fødsel og måske havde hun været mental klar til at passe et kuld killinger...men måske ikke. Jeg var bare ikke parat til at tage ansvaret for alle de måske'er. Hvad nu hvis hun ikke kunne føde killingerne, hvad hvis hun fik varige fysiske skader af en svær fødsel, hvad nu hvis hun stadig havde været så umoden at hun hellere ville lege end ligge 24-7 hos sine nyfødte killinger?
okt 2008
Hvornår er en hunkat klar ?