1.295 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

avl på døve katte avl på døve katte

af ren nysgerrighed vil jeg gerne vide om døvhed er arveligt. jeg har selv en hvid døv kat jeg ska ha neutraliseret og derfor ikke skal avle på. så det er på ingen måde fordi jeg overvejer det.

men det døve gen nedarves på det hvide gen. men nedarves hvid recessivt eller dominerende? for hvis man så får killing der er andre farver fx hvis man parrer med en sort han hvis farve dominerer hvid så burde killingerne vel kunne høre?

og igen kun ren interesse for genetik for vil ikke avle på min døve kat - hun ville jo heller ikke kunne høre killinger kalde på hende.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  avl på døve katte
  • #2   9. sep 2009 som sagt har absolut ingen intention om at avle på hende. vil deriomd neutralisere hende. interesserer mig bare for genetik.

da døvegenet er bundet til det hvide gen skal det hvide gen videregives før killingerne bliver døve. men hvordan nedarves det hvide gen?

• #3   9. sep 2009 Hvid nedarves dominant - hvis den ene forælder er helt hvid, vil der også være hvide killinger i kuldet.
    Døve katte findes i alle farver, dog synes der at være flest hvide med blå øjne. En hvid kat med gule øjne eller et gult og et blåt øje kan som regel høre.

• #4   9. sep 2009 Ok så hvid nedarves dominant. Jamen så er chancen for at få hvide, døve killinger jo stor. Tak for det.

Min killing er helt hvid med et helt lyseblåt og et brunt øje og alligevel er hun altså døv.

• #5   9. sep 2009 Er hun døv på begge ører? Nogle er kun døve på det øre med det blå øje - giver det mening?

• #6   9. sep 2009 hun er fuldstændig døv desværre. har testet hende og der er intet at komme efter der.

• #8   9. sep 2009 døvhed er arveligt, måske er det derfor, at det ikke (i FD) er tilladt at opdrætte på døve katte....
    dermed siger jeg ikke, at døve katte bør aflives eller noget, men de bør holdes som indekatte og kan der have et dejligt liv, trods deres handicap.

• #9   9. sep 2009 men det er stadig ikke tilrådeligt at opdrætte på dem, da killingerne ikke kan få tavler hvis en af forældrene er døve...

men her er der måske tale om køkkenopdræt (BYB) ...

jeg er glad for at høre at den døve kat bliver neutraliseret..... *smil*

• #10   9. sep 2009 Forældrene til hende er ikke døve. og som sagt skal jeg under ingen omstændigheder avle på hende. det var blot ren nysgerrighed om arveligheden. Det ville også være synd da en døv kat jo ikke kan høre sine killinger kalde på hende. Lige meget om hun så kunne høre ville jeg ikke avle på hende da hun jo ikke er renracet og det gider jeg ikke avle på.

• #11   9. sep 2009 Døvheden har intet at gøre med farven på kattens øjne, det hænger kun sammen med genet for hvid :o)

• #13   9. sep 2009 Jeg fatter slet ikke, hvis nogen tænke på at ville avle på en døv kat..

Det med øjnefarve er en gammel skrøne..

Jeg har 3 hvid hunkat, en med blå øjne en odd eye og en med ravgule øjne, deres forældre er fuldt hørende.. de er alle audio testet

Marianne ja der er mange katte der ikke burde blive brugt i avl..

• #15   9. sep 2009 Marianne S
    "Hvide katte er smukke. Så bør man ikke opdrætte racekatte. Jeg ser gang på gang herinde, at en kat har hjertefejl, nyresvigt og andre skvanker. Hvorfor så avle? "

Nu er der rimelig styr på det med hvid katte og døvhed. Nu er der tilfældigvis gået mode i hvide - så mange vil have en del af den "kage"

Ja der er mange andre lidelser - nogen er til at styre andre er ikke. Langt de fleste gør et stort arbejde for at sætte sig ind i hvad de avler på for at undgå diverse lidelser.

Der findes ikke det dyr, præcis som med mennensker der ikke har et eller andet.

Døvhed er et stort handikap - det kræver utrolig meget af de mennesker der køber dem. En døv kat kan aldrig gå frit

• #18   10. sep 2009 jeg har selv hvide katte, og de er hørende.. men har da lavet døve killinger. men døv eller ej, hvid eller ej kan allle jo få div handicap..

så synes man skærer lidt hårdt ind til kammen ... ved at siger IKKE AVLE PÅ HVIDE KATTE..

jeg mener at det betyder meget hva der ligger i ens kat gener, og har man katte der laver døve gang på gang så ville jeg ikke tvivle et sekundt at den skulle neutraliceres.

Vi ved jo aldrig hva det er der kommer , lige meget farven, hva med skæve ben, gane spalte, hjerte fejl, nyre problemer, øjen problemer, ja bunken af arvelige sygdomme / liderlser er jo stor..
    men som med mennesket tager vi jo chancen når man vælger at få børn/ killinger/ hvalpe.... heldigvis har vi muligheden for at slutte livet for dyrenen der er født med alvorlige handicap.

hmmm det blev vist en længere roman, håber der er hovede og hale i det *GG*

men som tidligere skrevet, har vi jo forskellige meninger og holdninger
    Lonnie

• #19   10. sep 2009 Marianne S - i hvilken racer avler man bevist på katte med hjertefejl og nyresvigt?

• #20   10. sep 2009 Marianne S - Hvordan kan man undgå at vide ens kat er døv? Man kan jo se på en kat når den ikke reagere på lyde osv.

Så jo, dem der avler på en døv kat gør det bevidst.

• #21   10. sep 2009 Marianne S - Og jeg spørger igen inden for hvilke racer gøres det bevist?

Jeg vil genre have et svar, og ikke et modspørgsmål

• #22   10. sep 2009 Marianna S - Jeg har kigget mig omkring og har ikke set hvilke racer de bevist avler på de katte..

Så gider du sige hvilke racer det er?

Kommentér på:
avl på døve katte

Annonce