avl på døve katte avl på døve katte
af ren nysgerrighed vil jeg gerne vide om døvhed er arveligt. jeg har selv en hvid døv kat jeg ska ha neutraliseret og derfor ikke skal avle på. så det er på ingen måde fordi jeg overvejer det.
men det døve gen nedarves på det hvide gen. men nedarves hvid recessivt eller dominerende? for hvis man så får killing der er andre farver fx hvis man parrer med en sort han hvis farve dominerer hvid så burde killingerne vel kunne høre?
og igen kun ren interesse for genetik for vil ikke avle på min døve kat - hun ville jo heller ikke kunne høre killinger kalde på hende.
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 16
da døvegenet er bundet til det hvide gen skal det hvide gen videregives før killingerne bliver døve. men hvordan nedarves det hvide gen?
dec 2004
Følger: 247 Følgere: 205 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.129
Døve katte findes i alle farver, dog synes der at være flest hvide med blå øjne. En hvid kat med gule øjne eller et gult og et blåt øje kan som regel høre.
sep 2009
Min killing er helt hvid med et helt lyseblåt og et brunt øje og alligevel er hun altså døv.
dec 2004
Følger: 247 Følgere: 205 Katte: 17 Annoncer: 1 Emner: 69 Svar: 3.129
sep 2009
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
dermed siger jeg ikke, at døve katte bør aflives eller noget, men de bør holdes som indekatte og kan der have et dejligt liv, trods deres handicap.
jan 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 4 Emner: 41 Svar: 1.641
men her er der måske tale om køkkenopdræt (BYB) ...
jeg er glad for at høre at den døve kat bliver neutraliseret..... *smil*
sep 2009
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 22 Katte: 18 Emner: 64 Svar: 1.806
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Det med øjnefarve er en gammel skrøne..
Jeg har 3 hvid hunkat, en med blå øjne en odd eye og en med ravgule øjne, deres forældre er fuldt hørende.. de er alle audio testet
Marianne ja der er mange katte der ikke burde blive brugt i avl..
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
"Hvide katte er smukke. Så bør man ikke opdrætte racekatte. Jeg ser gang på gang herinde, at en kat har hjertefejl, nyresvigt og andre skvanker. Hvorfor så avle? "
Nu er der rimelig styr på det med hvid katte og døvhed. Nu er der tilfældigvis gået mode i hvide - så mange vil have en del af den "kage"
Ja der er mange andre lidelser - nogen er til at styre andre er ikke. Langt de fleste gør et stort arbejde for at sætte sig ind i hvad de avler på for at undgå diverse lidelser.
Der findes ikke det dyr, præcis som med mennensker der ikke har et eller andet.
Døvhed er et stort handikap - det kræver utrolig meget af de mennesker der køber dem. En døv kat kan aldrig gå frit
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Katte: 3 Emner: 2 Svar: 85
så synes man skærer lidt hårdt ind til kammen ... ved at siger IKKE AVLE PÅ HVIDE KATTE..
jeg mener at det betyder meget hva der ligger i ens kat gener, og har man katte der laver døve gang på gang så ville jeg ikke tvivle et sekundt at den skulle neutraliceres.
Vi ved jo aldrig hva det er der kommer , lige meget farven, hva med skæve ben, gane spalte, hjerte fejl, nyre problemer, øjen problemer, ja bunken af arvelige sygdomme / liderlser er jo stor..
men som med mennesket tager vi jo chancen når man vælger at få børn/ killinger/ hvalpe.... heldigvis har vi muligheden for at slutte livet for dyrenen der er født med alvorlige handicap.
hmmm det blev vist en længere roman, håber der er hovede og hale i det *GG*
men som tidligere skrevet, har vi jo forskellige meninger og holdninger
Lonnie
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
maj 2007
Så jo, dem der avler på en døv kat gør det bevidst.
maj 2007
Jeg vil genre have et svar, og ikke et modspørgsmål
maj 2007
Så gider du sige hvilke racer det er?
avl på døve katte