1.119 visninger
|
Oprettet:
komplikationer ved fødsel? {{forumTopicSubject}}
Min kat Blacky skulle gerne føde her omkring d. 21 og det glæder jeg mig til. Men da jeg aldrig før har haft killinger og aldrig har været til stede under en fødsel, har jeg brug for lidt hjælp!
Hvilke komplikationer kan der opstå og hvad kan man gøre ved dem?
Og hvordan kan jeg lokke min kat til ike at føde i bruseren men i en føde kasse?
På forhånd tak:)
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.524
Der kan ske nogle dage før og hun kan også sagtens gå flere dage over tid.
Du skal stille fødekassen frem hvor du vil have hun skal føde, et mørkt, roligt sted, f.eks. i dit soveværelse.
Tag hende med ind til kassen engang imellem, og hvis hende den, men du må ikke tvinge hende til at være i den. (hun vil ikke bruge for meget tid på sit fødested når hun ikke skal føde).
Hun vil højest sandsynligvis skrabe lidt i den.
Sørg for at der ligger underlag i den, så hun kan ligge det til rette
Slimproppen kan gå en uge før, den kan også en time før. Det er slimmet klat som sidder lige i åbningen, måske når du ikke at se den, hvis hun får vasket den væk selv.
Hun vil muligvis hente dig når hun skal til og i fødekassen, og så er det bare om at følge med.
Husk at vask hænder meget grundigt.
Når vandet går, skulle hun begynde at få veer. Plukveer kan være svære at se, men presseveer er meget tydelige.
hun må ikke have presseveer for lang tid.
Når den første killing er født, skal fosterhinden væk, så den kan trække vejret, hunkatten vil som regel slikke den væk selv, men gør hun slet ikke det, så fjerner man den lige.
Der kan sagtens gå flere timer før hun begynder at presse igen og den næste kommer.
Efter hver killing kommer der en moderkage, og det er MEGET vigtigt at man tæller efter hver killing om den kommer. Hvis den bliver oppe i hende, skal den opereres ud.
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 23 Svar: 45
Nu ved jeg såen nogen lunde hvad der sker under en fødesel:)
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=59350
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.020
Fosterhunden fjernes fra killingens ansigt så snart den er født hvis moderen ikke gør det
komplikationer ved fødsel?