{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.292 visninger | Oprettet:

falsk drægtig eller absorberet? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der ved havd forskellen er - hvis der er nogen.
Selv har jeg en ide om en kat der er falsk drægtig ikke går tiden ud inden hun kommer i løbetid
og
at en kat der har haft fostre - men af ukendte årsager har absorberet dem går tiden ud.

Nogen der har erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  falsk drægtig eller absorberet?
  • #1   2. dec 2008 Jeg tror ikke, der er den stpre forskel adfærdsmæssigt på de to tilstande, men jeg har ingen erfaring på området - dvs min allerførste hunkat, som havde været i Finland til sin allerførste parring, gik tom... hun gik i lø sådan ca på det tidspunkt, da fødslen var forventet. Om hun egt aldrig var blevet parret, eller hun havde reabsorberet evt fostre, eller hun var falsk drægtig, aner jeg ikke - jeg var for uerfaren til at få det undersøgt...

  • #2   2. dec 2008 Hende jeg taler om er blev parret - mange gange, hannen var i Danmark og det forgik i mit hus. Hun er førstegangsmor. Han er en rutineret og produktiv han på 5 år.

    Jeg mener at have læst, men ved ikke hvor, at falske drægtige går ca. 50 dage.

    Hende her havde alle tegn - også vægtøgning. Derfor tror jeg hun har haft fostre, men de er absorberet. Hun gik i løbetid 67 dage efter parring.

    Surt og dyrt show, med en udenlandsk han, øv.


  • #3   2. dec 2008 Rigtig surt Lis, men kunne du mærke fostrene inde i maven? Var der liv om de sparkede osv, for dét kan vel ikke være falsk at fostrene sparker i maven, så kunne du måske få svar den vej?

  • #4   2. dec 2008 Katten bor ikke hos mig, men jeg ejer hende indtil den har født og er neutraliseret. Ikke noget jeg ellers gør, har kun gjort det den ene gang, det var vigtigt for mig at der var en mere fertil end den jeg selv havde hvis noget gik galt - gener der ikke var til at få fat i igen.

    Jeg var på besøg 14 dage før forventet fødsel - intet at se og mærke bortset fra røde dutter. Underligt var det, at jeg stod der og følte mig så usikker - der er åbenbart en forskel på om man selv er med i hele processen eller ej:-)

    Vi blev eninge om at scanne, manden havde taget fri hele december for at nusse de små - det kunne han jo ligeså godt lave om hvis der ingen var -. og det var der ikke.

    Dyrlægens bud var der havde været fostre - måske jeg spørge hvad hun begrunder det med.


  • #5   2. dec 2008 Jah, det ville jeg da nok gøre i hvertfald. Men det lyder da underligt :S Som sagt har du nok ret i, at man kan være usikker hvis man ikke er med i hele processen, og man ikke kender katten så godt, at man ved hvordan den ellers normalt er osv ?

    Har aldrig selv haft katte på foder, eller det har jeg så nu, men den er ikke blevet parret endnu. -Igen, linier som blev kappet her efter, og jeg MÅTTE bare holde fast i noget derfra. Heldigvis er det min kærestes søster som katten bor hos, og hun er selv med i alt, hvad mit opdræt går ud på.


  • #6   2. dec 2008 jeg har også hørt at de går i løb efter 6 uger, hvis de er falsk gravid, og det er adfærden der ændre sig og deres bryst der blir lyserød. Blir de ikke parret uden at gå i falsk graviditet er de jo allerede i løb efter 14 dage.

  • #7   2. dec 2008 kan da godt fortælle om begge dele med mine katte .
    Anella var falsk drægtig , vægtøgning , store dutter som producerede mælk tilsidst . masser af ryk ned over ryggen og på siden af hende . Alle tegn var der. Hun gik i 70 dage og der var bestilt tid til kejsersnit da dyrlægen kommer i tvivl og vi får hende røntgenfotograferet og hun er tom . ca 14 dage efter gik hun i løb.
    Machrissa blev drægtig , hun havde 3 killinger i sig, som vi så i en scanning ca 3 uger efter fik hun livmoderbetændelse og samtidig gik hun i løb.
    Ved ikke om de 2 historier kan hjælpe


  • #9   2. dec 2008 De røde dutter kommer ved hunkatten pga. en hormonændring. Hormonændringen forekommer ved ægløsning og senere at ægget sætter sig fast og en celledeling påbegyndes (hvis vi ser bort fra de relativt få tilfælde hvor hunkatten får bildt sin krop ind den er drægtig)

    Et eller andet sted mellem ægløsning og fødsel går ægget (æggene) så til grunde, og derfor ender vi ud i en situation hvor der ikke kommer killinger.
    En af de mest forekommende årsager er at æget/æggene ikke sætter sig fast i livmoderen. Allere så tidligt i forløbet kan de hormonændringer der er bilde kroppen ind at den er gravid og gi røde dutter.

    Det kan også ske at livmoderen afstøder æggene meget tidligt i graviditeten. Dettte er naturens egen forsvarsmekanisme, hvis der er noget der ikke er som det skal være. Æggene er her så små at de går til grunde og enten absorbers affaldsstofferne fra hunkatten, eller de udstødes og ses som en smule flåd. Dette er ofte forløbet når hunkattene går falsk drægtige. De når at blive drægtige, men graviditeten afbrydes, selvom symptomerne ikke forsvinder.

    Sidst kan det ske at livmoderen afstøder fostrene midt eller sent i graviditeten. Her absorberer hunkatten enten fostrene eller det forekommer som en abort. Hunkatte formår at absorbere fostrene sent i graviditeten men er vi efter 6-7 uge bør de komme som en abort.

    Jeg har aldrig hørt om et mønster i løbetiderne. Mit kendskab til løbetider efter en falsk drægtighed, har været fra 1 uge inden termin til flere måneder efter termin.

    Ved kvinder er det man kalder en biokemisk graviditet meget normal. Der sker en befrugtning af ægget, og de kan rent fakstisk teste de er gravide på den dag deres mens burde komme. 3-4 dage efter kommer deres mens, fordi ægget ikke har sat sig fast, men kroppen kan godt reagerer med graviditetssymptomer i flere uger derefter.
    Også ved provokerede aborter kan kroppen tror den er gravid og gi symptomer længe.


  • #10   2. dec 2008 Tusind tak alle sammen - ikke at jeg helt har styr på om det var en falsk drægtighed eller hun har absorberet. Der er sikkert ikke et mønster, det ville jeg jo gerne ha':-)
    Hun er frisk og sund og har været det hele tiden.
    Det eneste jeg måske tror kan være fejlen er hannen først kom 4. dagen i hendes løbtid - de parrede jævnligt (/blev st sammen) i 2½ døgn.

    Denne gang finder jeg en han i Danmark til mine venner (de kan jo ikke undvære hende) - så tager jeg selv til Belgien med en anden kat.


Kommentér på:
falsk drægtig eller absorberet?

Annonce