Killingefarve spørgsmål. {{forumTopicSubject}}
Moderen er sort tortie blotchedtabby.
Faderen er rød nonagouti (men viser blotchedtabby)
Faderen har som ca 1 år gammel *udviklet* hvid-spottet-hed. (nogle små hvide pletter er kommet til syne, dog mest i hovedet). Men en del hvide hår i halen er der efterhånden også hale om. Man kan se hvis i dag, uden at bruge lup.
Faderens far var blå med hvidt.
Nu til spørgsmålet :
Kuld på 3 killinger efter ovenstående far og mor.
1. Jeg har en sortbrun nonagouti killing. Men den har hvide hår i ørene (jeg er da selvfølgelig ikke helt sikker på om de er 100% hvide. Killingen er kun 11 dage gammel i skrivende stund. Kan bare se at hårene i ørene ikke er sortbrune som på resten af killingen).
Er min killing mon´s tro *mco n 09* eller er den *mco n* ?
Nogle der tør give et bud ?
2. Jeg har en rød blotchedtabby killing. En gelt almindelig rød tabby killing. Men jeg undre mig lidt over at det hvide under hagen, næsten går ned til bringen på killingen. Det ser ikke umiddelbart ud som om det er *mco d 22 09*. Jeg har set rød tabby katte, som ikke har *udviddet tabby-aftegn*.
Min killing har ikke en synlig grænse imellem rød og hvid på brystet/bringen. Så gætter jeg forkert, hvis jeg mener killingen er *mco 22* ?
I teorien kan den samme killing jo være nonagouti som sin far. Kan man se hvornår en rød killing er nonagouti, og når den ikke er ?
3. Sidste killing er rød makreltabby. Den har ikke så meget (udviddet tabby aftegn som nr 2), men tilgengæld er den rødere end nr 2..
Den kan jo også være nonagouti efter sin far.
Igen, kan man se forskel på agouti & nonagouti på røde killinger ?
Nr 2 er en pige, og nr 3 er en dreng. Kan det have noget at sige ?
Jeg har jo tid nok til at undersøge killingerne nærmere, jo større de bliver (killingerne er jo kun 11 dage gamle lige nu).
Men det ku være sjovt at høre om nogen kender *en rette snor* ham kan hægte sig på.
Venligst Dorthe
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 26 Emner: 24 Svar: 1.698
Mht til de røde, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med om de er agouti eller nonaguti.
Pil herinde fra gav mig et godt råd, mht at se om katten var med hvid.
Du tager et helt almindeligt stk hvidt papir og holder op med det "hvide", så vil du kunne se om det er hvidt eller bare lyst
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 28 Katte: 6 Emner: 18 Svar: 528
Den med papiret kender jeg. Og jeg syntes stadig det er hvidt.
Men overgangen til rødt kommer helt flydende. Det er det der undrede mig.
Venligst Dorthe
mar 2007
Har været inde på din hjemmeside og kigge, men man kan ikke rigtig se det der?
Og tillykke med dem forresten
mar 2007
dec 2007
Farmand er nonagouti
(farmanden er efter 2 nonagouti forældre)
;O) he hee *smiler*
dec 2007
mar 2007
Ikke fordi jeg tror jeg kan hjælpe dig, men vil da også gerne se billeder af de små skønheder
dec 2007
Desværre er den sorte *draget op til Vor Herrer*. Så ham kommer vi ikke til at kunne følge.
Missemor holdte *store flytte dag*, og det var altså for meget for ham. Han nåede at blive kold, og sov stille hen derefter.
Men jeg skriver lige en besked, når jeg har nye billeder på hin HP, som kan vise hvad der undre mig.
mar 2007
Men så vil jeg se frem til, at se nye billeder af de 2 sidste smukke misser.
dec 2007
Pga pc problemer, kan jeg ikke opdaterer tråden med nye billeder.
Men så snart min *gamle pc* er oppe at køre igen, så skal jeg nok lægge de nye billeder ind.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.951
nogen gange kan det lyse godt snyde en... især på de røde...
dec 2007
Yeps, det ved jeg ;O)
Problemet er bare at faderen har udvikelt *hvid spottet hed* i en alder af ca 1 år. Og så kan hans killinger vel i teorien godt være med hvid ?
(Farfar´en er blå/hvid, og faderens hel søster er med fint hvid). - Det er derfor jeg spørger herinde - bare for at høre andres mening.
Den er da ikke længere, end at jeg registrerer uden hvid (og så må en farvebedømmelse evt på et senere tidspunkt afgøre om killingen er med eller uden hvid).
dec 2007
Så har jeg lagt 1 billed herind som kan vise hvad jeg mener.
Klik på Woodoo´s profil. Det er det sidste billed i kan se det på.
(spørgsmålet gik på om hun var med hvid eller ej)
mar 2007
Hun ser hvid ud på hagen også går det over i mere lyst....
Men ja om hun er med hvid eller ej, det er et godt spørgsmål.
Men hvis hun er hvid på hagen, så ville jeg nok sige hun var med hvid
Og hvor er de bare lækkre din små mislinger - MUMS
dec 2007
Kigger man på Sunset, ja så er der ingen tvivl om at han ikke er med hvidt. Men holder man Woodoo op ved siden af Sunset, ja, så vil jeg mene at Woodoo er med hvidt.
He he. Det var jo også derfor jeg spurgte herinde. Da jeg selv er mega i tvivl.
Syntes bare at *udviddet hvidt* plejer ikke at gå helt ned på halsen !?! Det er derfor jeg er så meget itvivl.
Killingefarve spørgsmål.