{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.207 visninger | Oprettet:

MORAL & ETIK ? {{forumTopicSubject}}

Hvad gør man (som opdrætter), hvis man har kendskab til, at en opdrætter ikke overholder fx
- basis vaccinationer eller årlige vacinationer.

Uden selv at få "stemplet" (dårlig opdrætter uden moral).

Jeg har nævnt for vedkommende at det ikke er særlig smart det hun gør. Men vedkommende mener jeg skal blande mig uden om hendes opdræt.

Dette ser jeg absolut ikke som nogen fordel for vores (opdrætternes) rygte i fremtiden
Hvad gør jeg ?
Jeg vil ikke hænge vedkommende ud (på nogen måde) fordi hun har lavet en fejl. Men pt kender jeg til flere brud på normal gængs viden og gøren.
Et eller andet sted syntes jeg som opdrætter, at jeg har pligt til gøre noget ved det.... Da vi som opdrætter bliver betroet som et folk med styr på tingene.

Hvad ville du gøre ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MORAL & ETIK ?
  • #1   26. mar 2008 Hvis hun er registreret opdrætter kan du så ikke melde hende...

• #2   26. mar 2008 Det er et registreret opdræt.

• #3   26. mar 2008 hmm... ja det er en svær situation, måske prøv at tage den op med felisdanica rådet? bare rådføre dig hos dem, ikke nødvendigvis indstille en klage, hvis du ikke vil hænge hende ud. det er synd og skam hvis hun som opdrætter ikke følger vaccinationer m.m., da det ofte er derfor man køber killing/kat hos opdrættere, fordi de netop har styr på disse ting, det ville være ærgeligt hvis opdrættere skulle få et dårligt rygte pga. nogle få "uansvarlige".

• #5   26. mar 2008 Ja nu er jeg heller ikke opdrætter men kan man ikke melde det til alvsforbundet?

• #6   26. mar 2008 Syntes helt ærligt at du skal tage det op med nogen der har noget at skulle have sagt....der bliver slået så meget på herinde hvorfor man skal købe hos registrerede opdrættere så derfor syntes jeg da også at i må hjælpe til med at holde orden i egne rækker......

• #7   26. mar 2008 Hej Lise.
    - Jeg ved at 2 af hendes egne (hjemmeavlet) killinger ikke fik basis vacc nr 2 inden salg. Killingerne fik som normalt, første basis vacc (hos min egen dyrlæge, derfor ved jeg det) som ca 12 uger gamle.
    Og de 2 omtalte killingerne blev solgt 2½ eller 3 mdr efter 1 basis vacc. (hvor opdrætter blot fortæller, at hvis køberen giver vaccinationen inden 1½ måned, så sku det være ok). Jeg har ordene fra killingekøberen selv, som har købt de 2 omtalte killinger.

I et andet tilfølde er det en købt killing/kat (udefra) som ikke er blevet givet sin 1 års vaccination hos (den omtalte opdrætter).

I mine øjne kan det ikke være rigtigt, at en opdrætter kan få lov at opdrætte katte/killinger på den måde. Samt med fuld overlæg, behandle sine killingekøbere på den måde.

Jeg har jo prøvet at fortælle hvad der var gængs osv..., men hun ber mig blot, blande mig uden om.
    Det syntes jeg bare ikke er ETISK korrekt af mig at gøre. Men på den anden side ønsker jeg heller ikke at dolke hende i ryggen.
    Hva pokker stiller jeg op ?

• #8   26. mar 2008 Faktisk syntes jeg ikke at hun er berettiget til at være opdrætter....meld hende

• #9   26. mar 2008 Hun er jo egentlig ikke bedre end en BYB

• #10   26. mar 2008 Nu har jeg ikke så meget forstand, på hvad der er regler om.. men mener da at hvis det hun gør er et brud på reglerne ifølge de forskellige klubber, så synes jeg helt sikkert du skal melde det..

• #11   26. mar 2008 Hej Birthe.
    Jeg er helt enig med dig ´. Vi opdrættere bør holde sammen og sørge for at disse "svipsere" får bragt tingene i orden. Og bliver et opdræt, som vi kan være bekendt etisk og moralsk (for vores omtales skyld).

Men på den andne side, kan man hurtigt selv blive dolket som en skidderrik, netop fordi man har blandet sig.

Detfor har jeg lagt denne tråd ud, hvor opdrætter er og forbliver anonym. For at høre hvad der er moral & etik.

Det er jo også noget moralsk og etisk fra min side, ved fx nævne opdrætteren (om det så er her, eller hos "de høje magter"). Om så jeg har bevider eller ej.

• #12   26. mar 2008 Dorthe det er jo der i skal være store nok og sige at det rager jer en sk** hvad andre tænker fordi i skal sørge for, som registrerede opdrættere, at jeres renome er intakt....tag eventuelt kontakt til andre ordentlige opdrættere og få eventuelt dem til at tale med hende også....

Jeg ved godt at opdrætterverdenen kan være svær og bitchy...min søn opdrætter hunde og har fortalt mange horrible historier

• #13   26. mar 2008 Men at holde hånden over en der ikke har orden i tingene...ja det forstår jeg ikke

• #14   26. mar 2008 Hej Birthe.
    Jeg er igen helt enig med dig.
    Men indtil jeg kan bevise det hele 100%, må jeg nok nøjes med at lufte folks / opdrætters mening.

Den med 1 års vaccinationen, har jeg beviser på. Men jeg har ikke 100% bevider på de to killinger (andet en køberens udsagn). Men jeg satser på at modtage div... papir/dokumentation på det i løbet af i morgen. Og så må jeg handle ud fra det (sammenholdt med hvad min etik siger mig)

• #15   26. mar 2008 "flere brud på normal gængs viden og gøren."

Der er ikke nogen regel, som specificerer, at man skal følge "normal gængs viden og gøren". Med andre ord, hvis du synes, at hun har gjort sig skyldig i et eller flere strafbare forhold, kan du kontakte hendes klub, men måske var det en idé først at studere reglerne og finde ud af, om hun egentlig overhovedet har brudt nogen af dem?

• #16   26. mar 2008 Hvis killinger bliver mere en 1 mdr hos opdrætter efter første vaccination, så SKAL opdrætter naturligvis bekoste vacc nr 2. Om opdrætter så ligger det på killingens pris, eller bare "tar" den selv, det er op til opdrætteren, men killingen må nødvendigvis ha en frisk vaccine ved salg, det siger reglerne.

• #17   26. mar 2008 Vil give Lis ret

• #18   26. mar 2008
    Lad os fx sige killingerne blev født d. 5 januar.
    Første basis vacc d. 1 april (som ca 13 uger gamle).
    Killingerne bliver solgt d. 1 juni.
    Men udsagn på skrift i salgskontrakten, om at killingerne skal have anden basis vacc senest d. 1 juli (altså 13 uger senere end første basis-vaccination)

Dette er ikke de rette datoer og måneder, men et eksempel med samme interval som i den konkrete sag.

Muligvis er det oki. Jeg syntes det ikke.
    Der er vel en god grund til, at dyrlægerne skriver i sundhedsbogen at anden basis-vaccination skal gives ca 4 uger efter første basis vaccination.

• #19   27. mar 2008 Dorthe:
    De 4 uger er et udgangspunkt. Jeg har haft drøftelsen med min dyrlæge, da jeg havde en kat, som blev syg imellem de to vaccinationer og derfor ikke kunne revaccineres efter 4 uger og jeg var: "Åh, nej, nu skal vi starte op med basisvaccination igen..." Her kunne dyrlægen (Pia Bisgaard, Aalborg dyrehospital) heldigvis fortælle mig, at det slet ikke var noget problem med de 6 uger, der gik imellem første og anden vaccine.

Jeg vil, som andre også mene, at det ville være helt fint at have billettterne 100% i orden, inden en tråd som denne oprettes, i sidste ende kan det jo ende med at blive ris til egen..., her tænker jeg på, at vi også skal passe på ikke at skabe så meget smuds omkring opdrættere, at BYBere bliver et brugbart alternativ.

• #21   27. mar 2008 Hej Pernille & andre opdrættere.

Netop af hensyn til vores (opdrætternes ry osv) burde I vel ha skrevet, at hvis der var tilstrækkelig beviser, så ville vi stå sammen, og tage en snak med vedkommende, så der igen (forhåbentlig) kom orden i tingene.

Men fair nok. Jeg burde nok ikke ha lavet denne tråd inden jeg har beviser. Men det forventer jeg at have i eftermiddag. Pt har jeg kun køberens ord for at det jeg har skrevet er korrekt.
    Kan se (ud fra trådens ende), at man helst ser denne sag omtales yderligere herinde, og jeg vil derfor slette den snart.
    Hvis I som opdrættere vil "stå sammen", og hjælpe med rene linier i vores omdømme, så kan jeg kontaktes via mail eller PB. Tråden vil blive slettet i aften !

Tak for alles indput.

• #22   27. mar 2008 Du har pligt til at "melde" hende til hoved forbundet men det foregår sådan at de først "besøger" vedkommende og undersøger om alt er i orden. men tag en snak med Felis Danica- det skader jo ikke.

Det kan jo være flere mforhold som gør at hun ikke har fået det gjort??

• #23   27. mar 2008 Hej Troldemor.
    Det med at vi skulle tage en snak med vedkommende : der mente jeg at vi opdrættere internt (en eller 2 gamle eller what ever) kunne forsøge at oplyse hende om bla bla bla. Inden der blevet grebet fat i "de højere magter".
    Det var skam medt som en kærlighilsen, for opdrætterens egen skyld !!

Hvis det var mig der handlede som vedkommende. Og ikke anede det ikke var fair, så ville jeg sku da blive lykkelig, hvis en eller to (gamle)opdrættere (venligt) ville hjælpe mig med at komme på ret kurs. Det kan jo være det bare er af uviddenhed opdrætteren gør som hun gør ! Og så syntes jeg da hun skulle ha en chance, inden vi maler fanden på væggen.

Har jeg medhold i min synspunkt, eller er jeg bare helt ved siden af ?

• #24   27. mar 2008 Hej Lis.
    Jeg er helt enig.
    Men nu ved jeg at opdrætter påstår overfor killingekøberen at hendes killingerne aldrig har været syge (så den med at de kunne ha været syge, holder ikke i dette tilfælde).

• #25   27. mar 2008 Det kunne godt tænkes at tråden (efter nøje overvejelse) bliver hængende herinde lidt endnu. Da jeg tror det er til stor gavn for os alle, og lærerigt "ikke mindste" at få en god debat med/om holdninger, moral og etiske værdier osv.... på det omtalte område (og evt generelt)

• #26   27. mar 2008 Nu har jeg dokumentation på, det skrevne er sandt.

• #27   27. mar 2008 jeg har søgt stamnavn og venter kun på at høre fra dem (har ventet i 3mdr)

Og jeg har 1 mentor eller jeg tror faktisk jeg har 3 men jo flere jo bedre..

Jeg sidder og tænker på at det med vaccinaion er noget som dyrelæger er gode til at fortælle når de ved at man er nystartet.. Så jeg forstår ikke at de ikke får 2 vaccinationer.. (generalt lyder hende i skriver om meget uvidende.. så jeg støtter jeg fuldt)

Men en anden ting.. det kan være svært at tage imod råd som ny.. Der går jo så mange rygter om at alle snakker bag ryggen på hinanden, så engang imellem kan det være svært at se om de råd man får er velment eller nedladende.. Jeg har f.eks. svært ved at se om det folk siger til mig er for at hjælpe mig eller fordi de synes at jeg ikke burde være opdrætter (man er jo altid lidt uvidenden når man starte)

• #28   8. apr 2008 Jeg siger det lige en gang mere. Jeg har ALDRIG haft til hensigt at dolke opdrætteren, blot give hende en hjælpende hånd på vej i den rigtige retning. Så burde det være sat på plads !!!

Jeg håbede på at kunne hjælpe både *den omtalte opdrætter* og dens killingekøber.
    Killingekøberen har fortalt at den ene killing har haft tyndskid, lige siden den trådte ind af døren hos dem. Og jeg har snakket med killingekøberens dyrlæge som bekræfter dette, samt oplyser diverse test og behandlinger på katten siden den kom til køber (pris for behandlingerne hos dyrlægen ligger indtil nu i underkanten af 5000 kr)

Men da opdrætter slet ikke er til at komme på go tale med, har jeg set mig nødsaget til at vende den med klubben pr telefon (for killingekøberens skyld).
    Klubben siger at den sag skal direkte i klagenævnet, og killingekøberen vil få medhold i at *varen* var defekt ved overdragelsen.

Håber inderligt at *den stakkels frustreret killingekøber*, sender sagen ind.
    Det må være straffen for ikke at ville hjælpes, og får at være lige glad med både killing & køber, samt velvidende at omgå reglerne med rejst pande !

P.S. Det er fair nok hvis man laver en fejl. Men erkend det - og kom videre i rigtige retning. (hos mig er man tilgivet denne forseelse, og sikkert også nr to bummert)
    Men det er ikke fair at lave en, to ,tre osv.... fejl, og være total lige glad med det- samt fortsætte som det passer en selv bedst. Det er ikke tilgiveligt, heller ikke selvom opdrætter står og undskylder at hun er ny, og ikke ved så meget.

VIL man være opdrætter, sætter man sig sq ind i tingene, og arbejder ud fra det.
    Fx det med vaccinationerne, må da være alm viden (Dyrlægerne skriver det iøvrigt også i sundhedsbogen, men måske opdrætter heller ikke kan læse).
    Iøvrigt ved jeg at dyrlægen sagde til opdrætteren at killingerne sku vacc igen om ca 4 uger (det var nemlig hos min egen dyrlæge killingerne fik første vacc og sundhedsattest).

P.S. Jeg står med hendes killingekøber som siger, hun ALDRIG kan anbefale andre at købe racekatte overhovedet !
    Og det vil altid være de brodne kar som høres. Hvor er det et ærgeligt ry for ærlige og reelige opdrættere som går op i deres katteri med liv og sjæl.

• #29   8. apr 2008 Hej Karen.
    Jeg ved godt du ikke misforstod mig. Så meget kunne jeg da forstå ;O)
    Men bare for at slå det helt fast i *i alle som læser dette emne*.
    Det er og har aldrig været min hensigt at dolke nogen eller noget.
    Håber alle, som er med på tråden, forstår dette.

Kommentér på:
MORAL & ETIK ?

Annonce