arvelige sygdomme arvelige sygdomme
Jeg har en hunkat som lige er fyldt et år. Jeg havde planer for at hun skulle bedækkes her til sommer.
Men hun har haft gentagne gange med tandkødsbetændelse. Jeg har nu behandlet hende over 30 dage med medicin mod betændelsen og desuden givet hende sprøjter til at styrke immunforsvarte med en gang i ugen i samme periode. Nu 14 dage efter behandlingen er slut kan jeg desværre se at hun er ved at få det igen. Jeg kommer så til at tænke på at hendes mor osse havde tendens til tandkødsbetændelse. Det blev osse ved med at komme igen med jævne mellemrum.
Nu kommer så mit spørgsmål. Kan den "sygdom" ligge i generne? I så fald skal jeg lade være med at lade hende få killinger? hun er en stor flot og ellers sund maine coon. hvad gør i andre?. min dyrlæge siger det er en etisk sag. nogen avler videre andre gør ikke.
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Jeg ville ikke sætte hende i avl.
nov 2006
Følger: 28 Følgere: 27 Katte: 12 Emner: 8 Svar: 312
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Jeg svarer i tråden fordi, jeg en gang har hørt omtalt, at der var en del MCO-ejere der kontinuerligt gav deres katte Q 10 som angiveligt skulle forebygge problemet.
Jeg kan naturligvis ikke vide om hverken omtalen eller forebyggelsen er sand, men er det ikke værd at undersøge?
Måske nogen kender til dette?
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 2 Emner: 27 Svar: 599
arvelige sygdomme