580 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

arvelige sygdomme arvelige sygdomme

Jeg har en hunkat som lige er fyldt et år. Jeg havde planer for at hun skulle bedækkes her til sommer.
Men hun har haft gentagne gange med tandkødsbetændelse. Jeg har nu behandlet hende over 30 dage med medicin mod betændelsen og desuden givet hende sprøjter til at styrke immunforsvarte med en gang i ugen i samme periode. Nu 14 dage efter behandlingen er slut kan jeg desværre se at hun er ved at få det igen. Jeg kommer så til at tænke på at hendes mor osse havde tendens til tandkødsbetændelse. Det blev osse ved med at komme igen med jævne mellemrum.
Nu kommer så mit spørgsmål. Kan den "sygdom" ligge i generne? I så fald skal jeg lade være med at lade hende få killinger? hun er en stor flot og ellers sund maine coon. hvad gør i andre?. min dyrlæge siger det er en etisk sag. nogen avler videre andre gør ikke.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  arvelige sygdomme
  • #1   5. feb 2007 de gentagne tandkødsbetændelser er tegn på et dårligt immunforsvar og dermed er der noget,der rent genetisk ikke er i orden.
    Jeg ville ikke sætte hende i avl.

• #2   5. feb 2007 Jeg holder fuld ud med de andre, risikoen er for at det hænger sammen med dårligt immunforsvar er for stor. Og så ville det være syndt at sætte killinger i verden efter hende. Samt at en gravidlitet jo tag nok på en hunkat i forvejen, så hvorfor så udsæt en svækkede kat for det mere pres?

• #3   5. feb 2007 Jeg fik at vide hos Dr Dyr at det er et problem mange MCO har ( og jeg går ud fra hun ved hvad hun taler om eftersom hun er dommer hos MCO udstillinger).. man kan få et special foder som skal blandes i deres normale mad og som skulle afhjælpe problemet. Det er vores blandingskat Valdemar som har problemet, og nu blander vi fast Feline T/D i foderet

• #4   5. feb 2007 Jeg har ikke erfaring med problemet, heldigvis kan jeg vel sige, for jeg har da talt med mange som har haft det inde på livet.
    Jeg svarer i tråden fordi, jeg en gang har hørt omtalt, at der var en del MCO-ejere der kontinuerligt gav deres katte Q 10 som angiveligt skulle forebygge problemet.
    Jeg kan naturligvis ikke vide om hverken omtalen eller forebyggelsen er sand, men er det ikke værd at undersøge?
    Måske nogen kender til dette?

• #5   5. feb 2007 karen p... NEJ det er ikke det jeg skriver... Det jeg vil frem med er at det er ligesom med vores katte som os mennesker ikke kan være særlig godt at blive ved med at få penicilin og antibiotika.. så er det da meget sundere at give noget foder som kan afhjælpe problemet.. Syntes nu heller ikke jeg skrev noget om.. så bare fortsæt med avl

Kommentér på:
arvelige sygdomme

Annonce