hvordan kommer man igang som opdrætter hvordan kommer man igang som opdrætter
Som overskriften lyder: hvordan kommer man igang som opdrætter?
Jeg har gået og leget lidt med tanken om at blive opdrætter, når jeg er færdiguddannet.
Ideén er stadig kun på "tanke-plan".
Der er jo en masse man skal lære om genetik, sygdomme, stamtavler, og så videre.
Hvordan er andre kommet igang?
Det er jo ikke lige noget som man hopper ud i, det er jo liv det handler om.
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 6 Emner: 46 Svar: 486
De kontakter du opnår dig kan evt være en hjælp når du engang skal ud og købe avlskat.
jul 2005
Følger: 36 Følgere: 35 Katte: 4 Emner: 157 Svar: 765
Der er feks opdrætterseminar her til april. Indenfor Norsk Skovkat, kan du tage en kørekort. osv..
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 6 Emner: 46 Svar: 486
jul 2005
Men ja, der er enomt meget at lære. Føler mig stadig på starts nevue *G*.
Slug også alt den info til dig som du kan. Læs gamle tråde her på KG, der står også meget godt i der er værd at vide..
aug 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 25 Svar: 96
Men alle er jo startet fra bunden på et eller andet tidspunkt....
Kristina: hvor er det opdrætter-seminar, og kan man bare komme som privatperson?
aug 2006
jul 2005
Private kunne også deltage. Det var i Horsens denne gang - også derfor jeg tilmeldte mig. Hehe. Jeg har 200 m hen til hvor det skal holdes. De vil snakke om tandsygdomme, drægtighed osv denne gang.
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Det allerbedste du kan gøre, er at få dig en mentor.
Mit råd er at du først finder ud af hvilken race der interesserer dig mest. Surf rundt på nettet og ser du et sted, hvor du kan lide kattene, beskrivelsen af opdrættet osv. så tag kontakt og fortæl om dine ønsker.
Mange opdrættere,( jeg selv incl) vil foreslå dig at købe en neutraliseret kat, der kan udstilles. Hvis du udstiller et stykke tid, samt deltager i diverse seminarer, kursus osv. vil du være rustet med en god baggrundsviden omkring katten, racen og opdræt generelt. Derefter er det bare med at lytte og lære hos mentor.
Held og lykke.
aug 2006
Følger: 118 Følgere: 115 Katte: 9 Emner: 76 Svar: 911
Blander mig lige i tråden..
Men hvad hvis man er vild med flere racer.. Jeg er fx. helt vild med somali, hellig birma og bengalerkatte.. Men vil nok helst opdrætte maine coon og norske skovkatte..
Se det er lidt mange racer ikke..Har fået anbefalet kun at have en race, men kan bar ikke beslutte mig.. Hvad ville i gøre..
- Lena
dec 2006
Følger: 3 Følgere: 22 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 1.154
aug 2006
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Den race er "kendt" for at være racister. De er som individer super kælne og rolige katte, men i én flok, hvoraf der også er korthårskatte, kan de blive til de rene furier og tolererer ikke deres tilstedeværelse.
Jeg kan godt forstå du går med tanker om MCO og NFO, de er smukke.
Men jeg ville aldrig binde an med Bengaler, som nybegynder. Den er smuk, men ret speciel efter hvad jeg har hørt og læst.
Somali er gudeskøn. Men jeg kender ikke meget til racen, som sådan.
Min mening er altså, at det ikke er smart at blande for mange racer i en flok, det KAN blive et problem.
aug 2006
Mange tak for dit svar.. så lærte jeg lidt mere om hellig birmaer.. Har godt hørt at de har et herligt temperament.. men vidste ikke at de ikke er gode i en blandet flok..
Har hørt at en frarådede somali og bengaler sammen, så lidt ærgerligt, hvis hellig birma heller ikke går sammen med somali..
Jeg regner heller ikke med at starte med en bengaler.. ved godt de er lidt kringlede som nybegynder at opdrætte.. Ville helt klart starte med maine coon og norske skovkatte.. Men har altid drømt om hellig birma og somali og senere hen om bengaler..
Men det er også bar drømme.. heh.. Men tak for info.. håber ikke jeg har ledt Madeleine's tråd ud af et alt for stort sidespor..
aug 2006
Det er da godt at jeg først er udlært om 3 år, så jeg har lidt tid til at overveje,kigge og spørge alle de "gamle rotter".
aug 2006
Mange tak for dit svar..
Havde, hvis det skulle være, ikke tænkt mig at have egen han på alle racerne.. puha det kunne være sjovt at skulle holde styr på.. så skulle de jo nærmest have hver deres rum..
Men hvis jeg skulle noget, skulle det være en race af gangen, og som jeg skriver ville jeg gøre det sådan at jeg sammenarbejdede med den jeg købte katten af, sådn at de hjalp med en hankat og med alt hvad der ellers hører med..
Og så efter et kuld, skulle hunkatten så være kælekat, dvs. neutraliseres.. Sådan at jeg ikke havde 2 fertile hunkatte, hver sin race og kun en fertil race hankat.. Så der ikke sker uheld..
hmm.. er det forståeligt?? Synes det lyder kringlet.. thi..
Men det er selvfølgelig meget at sætte sig ind i med så mange racer.. Men ved ikke hvad jeg gør endnu..
Har meldt mig ind i Racekatten og går og brygger lidt på en hjemmeside, skal bar lige ind i det.. Og overvejde også at finde på et navn til et stamnavn, ved godt det ikke skal være med en race i navnet.. ville være dumt for mig..
sep 2006
Følger: 74 Følgere: 118 Katte: 17 Emner: 59 Svar: 1.066
mit er en forkortelse af mine to racer Tyrkisk van og Ragdoll! Dette er blevet til Vandoll!
hilsen christa
aug 2006
Det havde jeg også tænkt lidt på..
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.282
Det er en oplagt mulighed for at se et bredt udvalg af mange racer
aug 2006
Ja det vil jeg også prøve.. Har også været et par gange og skal her søndag igen.. Men indtil videre er jeg altså bar vild med alle de racer ejg har nævnt..
hvordan kommer man igang som opdrætter