1.012 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Avlsmateriale ? Avlsmateriale ?

Jeg har nu set mange annoncer om killinger til salg, hvor folk selv kan vælge om de vil købe dem til avl eller kæl...

Og det undrer mig i STOR grad.... er det alt der sælges ud til avl ? Bare folk vil betale?

Kigger opdrættere ikke længere på OM det ER avlsmateriale de sælger? (altså ifølge den standart der er på racerne.)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Avlsmateriale ?
  • #1   8. jan 2007 Jeg sælger kælekatte. Slut færdig.
    Med kælekatte forståes kastrater.

MEDMINDRE jeg sidder med en ekseptionel killing, eller jeg vurderer at chancerne for at denne kat, vil kunne give noget godt fra sig genmæssigt. Så sælger jeg MÅSKE til avl.

Men jeg vil 10 gange hellere sælge alle killinger ud til kæl, da jeg mener at genpuljen indenfor NFO er så stor, at den sagtens kan undvære en enkelt eller to (mine killinger)
    Det gør aller mest for at sikre mine killingers ve og vel fremover, samt jeg sikrer mig at der ikke kommer så mange UPS killinger (de er alle kastreret inden de flytter)

Annette

• #2   8. jan 2007 Hej smiley Jeg tænkte på. Det der med at kælekatte er kastareret når de sælges, hvad så hvis den nye ejer engang gerne vil have killinger på dem, ikke til avl eller noget men bare som kælekatte til sig selv måske? Kan man så det?

• #3   8. jan 2007 Hi hi hov smiley det kom vist lidt forkert ud. Det jeg mente var. Kan man ikke købe en kælekat der ikke er neutraliseret hvis man gerne vil have killinger engang? Skal de være neutraliserede for at være kælekatte? smiley

• #4   8. jan 2007 Skal de så være neutraliserede hvis de sælges som kælekat med stamtavle? men ikke hvis de sælges som kælekat uden stamtavle?

• #5   8. jan 2007 majken

efter min mening skulle de neutraliseres både med og uden stamtavle med mindre det er til avl og til folk der ved hvad de gør ....... høre nogle gange den der skrøne jamen en kat har da godt af at få killinger hmmmm NOT og jeg opdrætter så længe jeg kan gå ind på et internat og kigge hver enkelt kat i øjnene og love at en killing fra mig ikke ender der ....

• #6   8. jan 2007 Majken
    Som registreret opdrætter må man IKKE sælge sine killinger, uden at stamtavlerne følger med. Det er uanset om de er kastreret eller ej.

Hvis du virkeligt gerne vil have killinger på din kat, er det en meget god ide, at nævne det for opdrætteren. Nogle vil gå med til at sælge sine killinger ukastreret, hvor andre ikke vil.
    Det kommer helt og holdent an på dine holdninger/meninger om opdræt og om du får en god og ordentlig snak med opdrætteren.

Jeg vil ikke udelukke at det kan lade sig gøre, så tag en snak med opdrætteren og fremlæg din tanke, så er jeg næsten helt sikker på I vil kunne få en god og konstruktiv aftale hvis det er.
    Muligvis kan det være en "udstationeringskat" - altså en kat (eller killing) der ser rigtig godt ud, har en god stamtavle og et godt temperament, som opdrætteren godt kunne tænke sig killinger efter, men ikke rigtig har pladsen/muligheden for at beholde den. Killingen vil så - når den er voksen nok - kunne få killinger hjemme hos dig, men være registreret i opdrætterens navn..

Lidt lang og måske underligt formuleret, men jeg håber du forstår hvad jeg mener ;-))

Annette

• #7   8. jan 2007 Majken M: hvis du vil høre mere om en udstationering, er du velkommen til at spørge mig, da jeg har en killing, som er udstationeret hos mig ^^

• #8   8. jan 2007 * Poly-Cats * .skriver: er det alt der sælges ud til avl ?

Hos mig et det et stort nej, ikke alle killinger kan bruges i avl.
    Før jeg sælger nogen killinger i avl, er der nogen ting som skal opfyldes:
    1) Lever killingen op til standarten for racen.
    2) Hvor mange killinger, er der solgt i avl fra forældrene.
    3)Skal jeg beholde en killing selv :
    eks: ud af de tre kuld er de to, lavet for at jeg selv skulle beholde en hunkat,. Derfor er resten af kuldet solgt til kæl. Dog må jeg sige at det var meget svær med det sidste, da tre af dem var mere end lovende.

Som May-Britt, vil det også være sværere at købe en avlskat herfra. :0)

• #9   8. jan 2007 Poly-Cats - Jeg har undret mig over det samme, jeg syntes også at jeg gang på gang ser annoncer med killiger, hvis du vil købe til kæl er det en pris og til avl en anden pris.
    Jeg syntes folk bør passe meget på med dette, da det vil ødelægge standarten og mange års avlsarbejde. Jeg syntes dog mest at jeg ser det hos Mco, Nfo og Perser.

Det skal lige siges at jeg sagtens kan finde på at sælge en killing til avl, hvis jeg syntes at den kan gøre noget godt for racen og er racetypisk.
    Jeg har haft 5 kuld, 2 er blevet solgt til avl (men den ene aldrig brugt, da hun ønskede en kælekat. Men det er altså samme pris hos mig, jeg sætter ikke prisen ud fra hvad køberen vil ha, men ud fra hvad katten kan bruges til.) En anden fik lukket stamtavle, men åbnet igen, fordi hun simpelthen var så smuk, at det ville være ærgeligt ikke at få killinger på hende (de er så ikke kommet endnu, men det er planen) den sidste der så skal bruges i avl fra mit opdræt, er en hankat, men det er min egen.

Konklution: Man kan "sagtens" (der er selvfølgelig krav) købe en avls kat af mig, hvis katten altså egner sig til det!

• #10   9. jan 2007 Jeg skal have mit første kuld her i år sommer/efterår.. Jeg neutraliserer de killinger der sælges til kæl, men regner stærkt med at jeg kun selv beholder en til avl, resten sælges til kæl. For mine killinger skal ikke ender med at være i 100 stamtavler..

- Kristina

• #11   9. jan 2007 Jeg kan sagtens følge I der har små genpuljer. Hvis vi stod i samme situation, ville jeg sikkert heller ikke kastrere inden killlingerne flyttede i nye hjem.

Desværre er NFO og MCO blevet moderacer, så alt hvad der har en puls og muligvis har en bedstefars onkels tipoldefar, der er NFO eller MCO - DET bliver avlet på. Det er en af de ting jeg sikkert aldrig lærer at forstå, og derfor vælger jeg at kastrere mine killinger - medmindre den er meget lækker.

Jeg vil egentligt ikke have noget imod at sælge en kat til nye opdrættere, men jeg vil vide fra starten hvad personens planer er, ellers er det snip snip til killingen og et styks kastrat mere smiley
    Ved godt det er barsk, men jeg mener ikke det gavner hverken opdrættere eller genpuljen, at der er så mange i avl (af varierende kvalitet), samtidig men at jeg heller ikke er så synderligt begejstret over de BYBerer der efterhånden popper op alle steder.
    Det er såmænd ikke på grund af konkurrencen - mere fordi vores racer får et helt forkert ry, såsom aggressive, syyyyyyyyyyyyyyyyyyge, absolut IKKE børnevenlige og alt muligt. Det er ikke sådan vores katte er som en helhed (her tænker jeg på begge racer) men det folk der har en ½ eller 1/53759 del NFO/MCO mener at de dårlige gener bestemt må komme fra en tavlekat...

Derfor vil jeg ikke være med til at bidrage til den "storproduktion" af "ÆGTE UDEN STAMTAVLE".

Annette

• #12   9. jan 2007 samtidig men at jeg heller

men = med

• #13   9. jan 2007 Hejsa..

Spændende at læse om.. især når man selv står med en "racekat udeb tavle" eller hvad man skal kalde det..

Vi var førstegangskøbere og fik ingen tavle med, vi anede ikke at det var påbudt, havde vi vidst det, ville vi have krævet det. Vi fortryder meget at der ikke var tavle på hende, da vi ellers kunne have krævet en højere standard.. Bailey, som hun hedder, var fyldt med lopper, var ikke vaccineret, havde orm, var fejlernæret (hun lignede en ballon) og så havde de lige behandlet hende mod lopper, da vi kom (hun var våd hele vejen ned langs ryggen med frontline).. Så i kan nok forestille jer et chok vi fik og skyndte os at tage katten med hjem og køre hende til dyrlæge, hvor hun fik ormekur, vacc. og en beroeligelse om at der ikke var noget langt værre galt med hende..

Vi har så efterfølgende lært en del herinde og er dybt taknemmelig over at have fået kendskab til denne side.. Pga. folk herinde har vi lært alle de fejl hun har lavet som reg. opdrætter og vi har skrevet til flere af katteklubberne (som vi dog stadig venter på svar fra)

MEN vil bare lige tilføje, JEG forstår godt dem der gerne vil sikre sine killinger et godt hjem ved neutralisering, men jeg er også glad for at der er andre opdrættere der er villige til at hjælpe nybegyndere.. Vi ville jo gerne have flot, sød racekat der kunne få killinger en dag, men vi nu hvad vi skal kræve og se efter en anden gang..

ps. undskyld hvis jeg fylder i jeres debat.. smiley

• #14   9. jan 2007 ja jeg er i hvert fald glad for at have lært noget herinde.. er jo bidt af det med opdræt.. Har lige meldt mig ind i en katteklub og håber på at jeg en dag får mere plads til flere katte og så jeg kan få stamnavn og hvad der ellers hører til.. nu har jeg jo også fundet en masse jeg spørge til råds.. smiley

• #15   9. jan 2007 Lena du skal ikke undskylde ;-)) Du kommer med din konstruktive del af debatten og det er rigtigt dejligt at høre..

Jeg er ked af at du har haft sådan en oplevelse med din første "racekat". Men jeg er også glad for at du fortæller om det, så du på den måde kan give dit besyv med ;-)))

Det du har oplevet, er der uheldigvis mange der har oplevet. Det giver desværre de mange opdrættere et dårligt ry, for mange tænker "hvorfor give så mange penge, når de kun er ude på at tjene penge på deres killinger" eller noget i den retning..

Det store arbejde der bliver lagt i opdræt, bliver næsten "fejet af bordet" af de "avlere" der ikke gør ret meget for at sikre sundhed og kvalitet på deres killinger. Nogle har så den (uvane) at skære alle over en kam, så derfor vil de spare der hvor de kan, hvilket er ualmindeligt ærgeligt.

Det er ikke fordi jeg beklager mig, men jeg bliver bare så ærgelig når jeg hører om tilfælde som dit, for det er slet ikke sådan de seriøse opdrættere arbejder.

Annette

• #16   9. jan 2007 Tak for jeres medfølelse.. Jeg også ked af det skulle gå sådn.. og JA Vibeke J hun blev en dyr kat i længden, selvom hun var billig.. Hun har nu kostet det dobbelte, hvis man lægger dyrlægeudgifterne oven i købsprisen.. smiley
    Jeg ved ikke om opdrætter bare ville tjene penge, tror nærmere hun var meget uvidende om regler og hvordan man i det hele taget bør opdrætte og behandle katte.. Og det er ikke kun mig der har den opfattelse.. desværre..

• #17   9. jan 2007 *** Christina *** - Var det et spørgsmål el. hvad relaterer du til i min tekst?

• #18   10. jan 2007 Først og fremmest vil jeg sige at jeg synes det er en rigtig interessant debat det her smiley

Mht. hvad vi selv vil gøre, når vi har fået vores første kuld herhjemme, kan jeg kun sige at det bliver på samme måde som den opdrætter vi har fået vores katte fra.

Hun sælger ikke sine katte neutraliserede, da det er en relativ lille genpulje hun arbejder med (den gamle Brite), og derfor ville det være ærgerligt hvis der gik nogle gode gener til spilde der. Tilgengæld sorterer hun meget i sine killingekøbere, og holder en tæt kontakt med sine killingekøbere.

Hun tager ikke forskellige priser for en kælekat og en avlskat, og det vil vi heller ikke. Selvfølgelig kan man se om der er nogle lovende killinger, men alt kan jo stadig gå galt smiley De kan efter de første 2 fældninger ende med en alt for blød pels, eller de kan ende med at blive for små. Så derfor sorterer hun ikke i killingerne efter deres kvalitet.

Tilgengæld har hun en meget stram kontrakt man skriver under på. Hun har selv fået den lavet i samarbejde med hendes advokat, og den er rigtig god. Hun har faktisk 3 forskellige kontrakter. Men fælles for dem alle er at der står at hun skal bestemme hvem katten skal parres med hvis det bliver relevant, og hvis man får et kuld som hun ikke har sagt god for, skal alle killingerne neutraliseres inden de forlader hjemmet og de skal sælges (hvis de er med stamtavle) med lukket stamtavle. På den måde sørger hun fo rat hendes killinger ikke ender hos nogle idioter. Hun tager sig også meget tid til at snakke med køberne om hvad hun forventer sig af dem, og hvad de kan forvente sig af hende smiley

Og så har hun jo sit lille kartotek hvori alle køberes oplysninger står, så hun altid kan komme i kontakt med hende smiley

• #19   10. jan 2007 i kontakt med dem, mener jeg ^^

• #20   10. jan 2007 Tak for alle jeres mange og fornuftige indlæg.
    Jeg var blevet lidt obs på "problemet" ( hvis man kan kalde det et sådant) da jeg selv har en af moderacerne - Mainecoon - og derfor følger lidt med i hvad der sælges af killinger.
    Og osse ofte støder på teksten at man selv må vælge om det er til kæl eller avl, og når man så kigger på killingerne - bevares de er da super skønne allesammen -men bestemt IKKE avlsmateriale allesammen.

Mener bare, at på den måde kommer der jo flere og flere "dårlige" avlskatte. Som ikke er i stand til at holde standarten. Og hvad skal vi så med forskellige standarter på kattene, så ender de jo med at være mere eller mindre ens om maaaange år......

• #21   10. jan 2007 * Poly-Cats * siger:
    Mener bare, at på den måde kommer der jo flere og flere "dårlige" avlskatte. Som ikke er i stand til at holde standarten. Og hvad skal vi så med forskellige standarter på kattene, så ender de jo med at være mere eller mindre ens om maaaange år......

Mmm, det kan jeg kun give dig ret i. Kan ikke lade være at tænke på hundeverden, hvor ens avls hund først skal avlsgodkendes, før man kan få stambogsført sine hvalpe ( Er vokse op i hunde verden).

Det her er taget fra Dkk´s side:
    Pkt. 5
    Forældredyr skal før parring være godkendt til avl i overensstemmelse med nærværende stambogsføringsregler, jf. sær-ligt pkt. 10, og med racens eventuelle avlsrestriktioner.
    For racer, der er frameldt ordningen i pkt. 10, skal faderen til hvalpene have dyrlægeattest/bedøm--melsesresultat, der beviser, at han har normale testikler på normal plads.
    Importerede hunde og udenlandske avlsdyr skal være godkendt til avl efter tilsvarende regler som danske.

Er det sådan nogle regler, vi vil havde for vores race katte? Så standarten ikke bliver dårliger?

• #22   10. jan 2007 Misha Chloé W

Ja - det synes jeg ville være en fin ide........

• #24   10. jan 2007 Det lyder umiddelbart som en god ide

MEN jeg er imod idéen, for der er katte i avl af yderst lækker kvalitet, der ikke bryder sig om udstillinger.
    En katteudstilling er ikke helt det samme som en hundeudstilling. Kattene sidder i et bur, med en nabo (læs kat) der muligvis strinter. Det er noget så provokerende på katte, så de reagerer nogen gange på det.
    Det kan også være at ejeren er stresset, hvilket påvirker katten. Igen er det ofte på en negativ måde.
    En kat der er sur på dommerbordet, vil ikke få samme bedømmelse som en kat der er glad.

Ydermere er der "dræberklasserne", hvor der er 10 eller flere katte om et certifikat. Har faktisk prøvet en udstilling hvor der var 18 hunkatte i åben klase. Kun EN af disse 18 får et certifikat, men der er meget tit mange katte, der kvalificerer sig til at få det.
    Nogle gange kan det tage op til 2 år, inden de får de 3 første certifikater og dermed bliver champion. Hvis disse katte først kan blive avlskårede som 2 år og 10 mdr. gamle, så er det ved at være for sent at parre en kat for første gang.

Det er tnok meget nemmere med de små genpuljer, men i racer som MCO og NFO vil det ikke være rimeligt.
    Jeg har selv NFO men det er ikke derfor jeg siger som jeg gør.

Der kan være årsager der gør det umuligt at avlskåre en kat.
    Hvis den ikke vil på udstilling af forskellige årsager, hvordan kan man så avlskåre en kat?

Annette

• #25   10. jan 2007 Diana jeg kan sagtens følge dig i det du siger.

Umiddelbart ville jeg næsten hellere foreslå en "avlsgodkendelse" af opdrætteren.
    Altså forstået sådan at opdrætteren skal gennemgå en eller anden form for kursus, for at være "kvalificeret" som opdrætter.

Det er nemlig menneskene bag et opdræt, der kan lave alle fejlene, hvis de ikke er ordentlig inde i standarden for sin egne race.

Der er utroligt mange meninger omkring dette, men det er rigtigt godt at få snakket om, hvad der egentligt "burde" være et "krav" for at opdrætte.
    Ved at der kommer et eller andet "krav" om godkendelse, vil det helt sikkert højne standarden for de forskellige racer OG nogle opdrættere der ikke arbejder så hårdt for racen og sundhed osv. vil MÅSKE kunne se lyset i det..

Hmmm jeg ved det ikke..

Annette

• #26   10. jan 2007 Jeg neutraliserer mine killinger inden de flytter hjemme fra
    når de er 14 -16 uger

De 3 opdrætter jeg har min avlskatte fra jeg ikke have noget problem med at sælge en avlskat til.

Tina

• #27   11. jan 2007 Annette O siger: MEN jeg er imod idéen, for der er katte i avl af yderst lækker kvalitet, der ikke bryder sig om udstillinger.

Det kan jeg nu godt give dig ret i, har selv to piger som ikke bryder sig om udstillinger. Det var nu også ment som en tanke.
    Men kan adligevel ikke helt komm væk fra tanken, da en avlsgodkendelse ikke behøver at forgå i samme klasse som selve bedømmelsen. Man kunne jo lave en avls klasse helt for sig selv, hvor det ikke galt om at vinde, men om at få godkendelsen. Altså at flere katte godt kan få godkendelsen samme dag, bare så længe de lever op til standarten for racen. Igen bare en tanke ;0)

Annette O siger også : Umiddelbart ville jeg næsten hellere foreslå en "avlsgodkendelse" af opdrætteren.
    Altså forstået sådan at opdrætteren skal gennemgå en eller anden form for kursus, for at være "kvalificeret" som opdrætter.

Her kan jeg igen give dig ret. Ved at de forskellige kluber er begyndt med opdrætter kuruser, men indholder er vis ikke helt ens. Dog kunne jeg godt tænke mig, at DF lave en "avlsgodkendelse" som var fælles for alle medlemer.

• #28   11. jan 2007 Det drejer sig IKKE om hvorvidt man sælger et par avlskatte eller 7, men om alle de annoncer hvor alle katte i et kuld er til AVL eller KÆL vælg selv .... og hvor det tydeligt ikke er alle killinger der egner sig til avl.

Så jo Jeg synes stadig det er en god ide med avlsgodkendelse af dyret. Det ville tvinge opdrættere til virkelig at vurdere om deres killinger der sælges til avl -nu osse var avlsmateriale.....

Så må man jo bare lave udstillingerne om i avlsgodkendelsesklassen, så man kunne få bedømt sin kat uden katten nødvendigvis skulle blive på udstillingen en hel dag

• #29   11. jan 2007 Diana J
    Jeg er helt enig i at det er fuldstændig tåbeligt, hvis en opdrætter gennemgår et kursus i en klub... Flytter til en anden klub og er nødt til at starte forfra. Det burde kunne gøres bedre og anderledes.

* Poly-Cats * .
    Det er på en eller anden måde også en god idé med avlskåring, men hvem skal definere om katten er egnet til avl?? En dommer har ikke nogen som helst forudsætning for at vide, hvad der gemmer sig i generne på en kat.. Han/hun kan se hvad katten viser med det blotte øje, og kan derfor ikke vurdere om katten kommer af rigtig gode linier, eller den kommer af "dårlige" linier (fænotypisk og/eller genetisk).

Når en kat så er avlskåret, hvor lang tid gælder den avlskåring så?? Skal man bare sig "SÅ er katten avlskåret, så kan vi lave killinger efter den de næste 5 (eller mere) år eller skal avlskåringen fornyes? I så fald hvor ofte?
    Noget andet er, hvis katten ikke ser ud af meget, men laver de mest pragtfulde killinger. Skal den så også udelukkes fra avl, på grund af evt. små ører eller for kort hale??

Jeg er bange for at hvis man begyndte at avlskåre alle avlskatte i DK, så ryger langt størstedelen af avlskatte, og så ender vi med et flaskehalsproblem, hvor der kun er få katte til at opretholde genpuljen, så racen fortsat kan eksistere. (Her tænker jeg mest på de små genpuljer)
    Modsat vil en NFO eller MCO kunne avlskåres på et meget lille grundlag, for bare den har ørerne, profilen og pelsen, så er den hjemme (tænkt eksempel) Mange MCO og NFO ligger lige på grænsen til et cert, men de får det ofte, da dommerne vurderer standarden på hver deres måde. Hvis den ene dommer ikke vil avlskåre katten, så vil den næste ihvertfald. Hvor er vi så henne med avlskåringen??

Hvis opdrætterne i stedet gennemgår et eller andet kursus - med en efterfølgende opsamling (eller eksamen) så mener jeg der er større grundlag for at racernes standart forbedres, idet de derved får en større indsigt i hvad opdræt egentligt er.
    Spørgsmål som genetik (både udseende og sygdomsmæssigt), racernes standard (selvfølgelig indenfor ens egen race) og sundhed/opdræt i al almindelighed, vil være noget at det der burde komme på dagsordnen.
    Dette "opdrætterkursus" burde gælde for alle - ikke kun de nye.

Jeg ved godt at det kan lyde lidt hårdt når jeg siger det på denne måde, men det er på ingen måde tænkt som et angreb på dig overhovedet.

Annette

• #30   11. jan 2007 Men noget helt fjerde er, at vi opdrættere er nødt til at tage os mere sammen, med hensyn til salg af vores killinger.
    Der er så mange opdrættere der går med hovedet under armen, når de laver et kuld killinger.
    De tænker ikke altid på hvem der køber deres små darlings, ejheller om katten i bund og grund er egnet til avl.
    Det bundet oftest i uvidenhed, enten fordi de ikke har fået ordentlig information fra opdrætteren, eller også fordi de er ligeglade.

Jeg vælger at være "kylling" og kastrerer mine killinger, fordi jeg ikke vil lade killinger fra mit opdræt, sprede deres gener på må og få, uden hensyntagen til om de er racetypiske.
    Selvfølgelig har jeg ikke noget imod at sælge kilinger til opdræt, men jeg vil spørge meget inden folk får lov, fordi jeg vil sikre mig, at de kommende (eller eksisterende) opdrættere ikke bare køber for at købe..

Annette

Kommentér på:
Avlsmateriale ?

Annonce