659 visninger
|
Oprettet:
Arve anlæg & korthårs/langhårsgener..? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en kat som jeg gerne, (når hun en dag bliver gammel nok) vil have killinger på.
Hun har blandet kort/lang pels, men må nok mest betegnes som en korthårs kat.
Hendes mor er halv huskat og halv Norsk skovkat, mens faren er en prægtig ren main coon!
Hvis jeg blander hende med en ren main coon, hvordan ser chancen for at få langhårede killinger så ud?
Og hvor mange killinger får katte i gennemsnit??
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 10 Katte: 2 Emner: 67 Svar: 761
han katten som du vil bruge har det, men hvis din nu giver korthårs genet vidre, blier de korthåret..
hun kan også give langhårs genet til nogen.. så får du blandet..
men maine coon er det ikke kun semi langhårs katte?
mvh sanne.
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.224
okt 2006
Følger: 47 Følgere: 43 Katte: 5 Emner: 268 Svar: 5.593
Jeg er måske lidt af en lyseslukker, men jeg vil lige høre om du allerede på nuværende planlægger/er i gang med at afsætte nogle af killingerne??
Grunden til jeg spørger er, at der findes så mange katte på diverse internater og der er (i mine øjne) ingen grund til at øge den procentdel yderligere.
Det er såmænd ikke fordi jeg ikke under dig et kuld, for det ER hyggeligt med killinger. Der følger bare et stort ansvar med.
Jeg har læst denne sætning et par steder på nettet, og jeg synes den siger meget:
Hvis du kan se internatkattene i øjnene, og love dig selv højt og helligt, at dine killinger aldrig vil ende sådan et sted, så er du på rette vej.
Mener du allerede har spurgt om dette tidligere?? Eller husker jeg forkert?
Annette
dec 2006
Følger: 10 Følgere: 40 Katte: 3 Emner: 89 Svar: 1.398
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 4
Jeg har tidligere fået mine katte fra internat da jeg var yngre og har også arbejdet somfrivillig på internat, så forstå udemærket hvad i/folk mener med de mange katte som har brug for hjem, det er også noget jeg vil tage med i overvejelserne...
Hvis vi går videre med parringen (hvilket ikke er sikkert, jeg er blot nysgerrig)
Så beholder vi selv de katte som mine veninder og venner ikke tager...
dec 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 2 Svar: 4
Til dét med internaterne skal de også siges at mange mennesker slet ikke er opmærksomme på at man kan få katte på internat, jeg ved hvor hurtigt kattekillinger nord for Kbh. bliver afsat og mange vil gerne have kat, menhar aldrig overvejet muligheden med internat.
De som arbejder på internat bør gøre mere for at få opmærksomhed omkring problemet, for der er mange aftager til dem derude, som blot ikke er godt nok informeret.
dec 2004
Følger: 33 Følgere: 30 Katte: 1 Emner: 107 Svar: 1.385
Jeg synes det er helt igennem super med internater. Jeg ville dog være gladere hvis der ikke var brug for sådanne steder.
Vi kommer aldrig problemet med uønskede katte til livs, men som katteejere/opdrættere har vi et ansvar for, at vores katte/killinger ikke ender der. En af måderne er; at begrænse antallet af katte, samt begrænse antallet af fertile katte i særdeleshed.
Jeg går derfor stærkt ind for tidlig neutralisering, ingen blanding af racer (hvor der er flere aspekter for min modstand, dem tager vi en anden gang ) og screening af killingekøbere.
Jeg kan godt forstå folk gerne vil have killinger, der er ikke noget mere livgivende end sådan et kuld små garnnøgler, men man behøver jo ikke sørge for at øge populationen af "gratiskatte".
Jeg undskylder på forhånd hvis du føler dig såret. Men jeg kan jo se ud fra dine saglige spørgsmål, at du ønsker at sætte dig ind i tingene, så det undrer mig du vil blande racer.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.311
Og Mea blev bare med en MCO som skulle være helt ren.
Hun fik 5 killinger, to langhårede og tre korthårede.
Mea er sorttortie m. hvidt og blev parret med en blå.
Alle tre røde var korthårede. (Gætter derfor på at det er det gen Mea har for korthåret fra hendes far)
Hun fik May der er sorttortie og langhåret.
Hun fik en 5. killing der var sort tabby og langhåret (måske endda mere langhåret end May, men han vendte forkert under fødsel og fik slugt for meget fostervand)
Det er så lige min erfaringer, du kan være heldig eller uheldig mht hvor mange der kommer.. Har du nogen ide om hvilken af moderens forældre moderen og dermed hun har korthårsgenet fra? Og hvilken farve de var? Og forældrene også? :o)
Arve anlæg & korthårs/langhårsgener..?