{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Nedarvningsgangen af farver og mønstre {{forumTopicSubject}}

Jeg har haft en del indlæg om denne slags her, men nu laver jeg et nyt igen, har nemlig endnu flere spørgsmål

Det er nemlig fordi jeg er lidt i tvivl om det med det reccesive gen.. Og koder han katte for to farver, det må de da have? eller?
Og kan en hunkat være sort sølv og så have et creme (sølv) gen liggende?
May er jo efter min egen der er sorttortie blotched m. hvidt. Hendes far er helt blå uden mønster. Har hun så et gen der koder for blotched og et der koder for intet mønster?

Det er fordi at den kat hun skal parres med er creme sølv makrel tabby, hvis far er helt sort og moderen er sort sølv (ved ikke lige med mønster når de er sorte eller blå, så er det vel ikke som med hvid hvor mønstret kan liggee under, der har de bare ikke noget mønster eller?) hvordan kan han så være creme? Er det faderen eller moderen der har haft mulighed for at give ham cremegenet? Og hvad af mulige gener har han ellers liggende reccisivt fra de forældre? (Kan nok også finde ud af bedsteforældrene, hvis det er?) Og hvad vil der så være af mønster gener i ham? Han kan jo have noget liggende under makrel genet?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nedarvningsgangen af farver og mønstre
  • #1   9. okt 2006 Har så fundet ud af at det hos katte kun er forældrene man skal se på?

• #2   9. okt 2006 når man snakker farve mener jeg. Betyder det at de kun har et gen for farve? Eller har de to? Hunkatte kan jo have to, men kan han katte kun have et?
    det røde/orange gen sidder jo kønsbundet til x-genet så det kan de kun have et af. Men det sorte sidder vel ikke kønsbundet? Så hvordan er det med at de kan have det?
    Hehe, håber jeg gør mig forståelig, er lidt forvirret lige nu

• #3   9. okt 2006 Eva,
    Jeg foreslår, at du kontakter Jane Thurah & Jan Krag www.thurah-cattery.dk - de er supergode til at forklare farvegenetikken.

• #4   9. okt 2006 Tak :o)

• #5   9. okt 2006 Den mail jeg fandt på deres hjemmeside virker ikke?

• #6   9. okt 2006 Gør den ikke? Hmmm - prøv jane@thurah-cattery.dk

• #7   9. okt 2006 tak.. den anden hed thura@......

• #8   9. okt 2006 hehe det fattede jeg så bare minus af :o)

• #9   9. okt 2006 Eva,
    Jan Krag er genetik-konsulent for Racekatten - den email er genetik@racekatten.dk

• #10   9. okt 2006 Hejsa
    Jeg kender en lille smule til hvordan gener opfører sig, men ikke direkte om farver..
    Men ved at der findes dominante gener og ressesive gener. De dominante er dem der kommer til udtryk, i dette tilfælde farverne. Men der er også de ressesive gener, som er slukkede gener , dvs. de ikke kommer til udtryk. Men hvis man parrer 2, her katte, med et ressesivt gen hver, er der chance for at det ressesive gen kommer til udtryk, en tegning forklarer det bedre. Men din kat skal bære genet og hankatten skal bære det.
    Håber det gav mening.. thi smiley

• #11   11. okt 2006 Hehe, morkatten til den creme er så blå tortie silver, så nu fatter jeg det hele..

Og så var jeg til kredsmøde ved jyrak her i mandags, da fik jeg det hele forklaret. Hankatte koder kun for én farve, hunkatte for to :o) Så giver det hele mening

• #12   11. okt 2006 Sabrina og Lundkvist - Hehe, hvis I vil have det forklaret skal I bare sige til.. Jeg har efterhånden helt styr på det igen..

• #13   11. okt 2006 (det var mormoderen der var sort sølv tror jeg nok, moderen blå tortie silver blotched tabby)

Og som jeg lige har skrevet til Tina M i en besked:

Hvis jeg parrer May, som er sorttortie blotched tabby med en creme silver makrel tabby hankat:
    Så jeg kan altså få creme hanner og blå hanner. Samt blå tortie og sort tortie hunner, og så kan jeg få sort og rød tabby af begge køn.. Og alle med og uden hvidt, da May jo er med hvidt..

Og så burde jeg kunne få makrel og blotched tabby.. Jeg ved May har et gen (fra hendes helt blå far) der koder for non-augouti (intet mønster) hvordan det lige kommer til udtryk ved jeg ikke. Tror ikke mønster-genet er kønsbundet, så hankatten som er makrel kan have enten blotched eller intet mønster liggende (moderen til hankatten er blotched blåtortie silver blotched tabby og faderen sort)
    Ud fra mormoderen som er blå tortie og morfaderen som er sort silver makrel vil jeg sige at hankattens mor har et gen for blotched og et for non-augouti (intet mønster) Så han har et fra faderen for makrel og så enten blotched eller intet mønster fra moderen.. Bliver spændende at se hvad.
    Har han for blotched under makrel får vi makrel og blotched killinger, har han får intet mønster får vi makrel, blotched og intet mønster (eks. helt blå/sort eller tortie uden tabby)

• #14   11. okt 2006 farmoderen = sort sølv, kan jeg da ikke bestemme mig, suk *G*

Kommentér på:
Nedarvningsgangen af farver og mønstre

Annonce