{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.447 visninger | Oprettet:

Debat om avlsgodkendelse {{forumTopicSubject}}

(Jeg ved ikke om overskriften er passende)

Jeg er selv registreret opdrætter, men har ingen hunkatte i øjeblikket..

Jeg har lagt mærke til der ikke er de store krav til kattene i forhold til fx. hunde, hvor de skal avlsgodkendes først.

Ved heste mener jeg også der skal noget godkendelse til..

I princippet kan man jo avle på katte der er langt fra standarten, bare man gennemføre de test der nu er smiley

Hvad mener i om det? Burde der være en slags avlsgodkendelse?

Jeg er udmærket klar over ikke alle katte egner sig til udstilling, men for mig syntes jeg godt der kunne være en slags avlsgodkendelse, om det er udstilling eller en der kommer ud til folk og bedømmer ved jeg ikke smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat om avlsgodkendelse
  • #1   22. jan 2014 der er ikke engang krav om test på kattene foruden navlebrok og kryptokisme attester smiley

Ja kunne også ønske der var en avls godkendelse og at der var krav om race specifikke tests. Der er stadig en del der ikke testet for noget som helst smiley Der kan bruges ALT der har en åben tavle i avl uden der er krav til sundhed og udseende.

• #2   22. jan 2014 Testene er selvfølgelig den om navlebrok osv. jeg mener smiley

Det er nemlig det med udseene og sundhed der bekymre mig lidt..

En race kan jo blive fuldstændig forandret, fx med siameseren, der er fået fra en "kraftig" kat til en meget slank kat smiley

• #3   22. jan 2014 Jeg syndes i hver flad godt man kan stille flere krav om hvad dyrene skal testes for inden de må bruges i avl, så man undgår visse sygdomme… om dyret ligefrem skal alvsgodkendes ved jeg ikke rigtig… i så flad hvem skulle så gøre det ? dommer ? forbund ? andre opdræter?
    og hvad skal der så, i såflad til, for at dyret ikke bliver godkendt til avl?

• #4   22. jan 2014 Dommere har forskellige meninger til, hvordan den enkelte race skal se ud. Så at en dommer mener, at den er fin, behøver ikke at betyde at den næste mener det samme.

Desuden er det ikke alle af mine katte, jeg ønsker på en udstilling af hensyn til katten. Så rent praktisk bliver det noget nær umuligt at gennemføre. Det er jo ikke hunde og kan ikke sammenlignes med disse.

Der er i forvejen allerede krav om nogle test indenfor nogle racer. Påbyder man opdrætterne for mange udgifter, forudser jeg endnu flere "ÆGTE" uden stamtavle katte, fordi avler så simpelthen fravælger de udgifter og avler uden.

Der skal også være er reelt formål med at teste for noget. Tag eks. den Norske Skovkat. Den skal testes for GSD4. Ingen af mine katte har GSD4, og har alle andre opdrættere samme resultater, hvilket formål tjener det så at sige til opdrætterne, at de SKAL teste for noget, som måske optræder ved en promille af kattene?

Der er i forvejen så mange sygdomme, som man ikke kan teste for, og som dukker op med jævne mellemrum.

Hvor skal man starte, og hvor skal man slutte? Og vil ny ejer til at betale det dobbelte for en killing, fordi der skal testes for meget mere?

• #5   22. jan 2014 http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Testdetails/tabid/258/ProdID/218/Language/nl-NL/CatID/8/_Combinatiepakket_Erfelijke_Ziekten_.aspx 55 euro burde ikke fordoble prisen på killing. 1-2 hcm skan til 750-1000dkr burde heller ikke ruinere folk.

• #6   22. jan 2014 Tzari, læs venligst hvad jeg skriver. Hvor skal man starte, og hvor skal man stoppe?

Vil en evt. køber være villig til at give 6000+ for en kælekat?

Og så mht. hcm scanning så varierer priserne jo en smule mere end det, du skriver der. http://pawpeds.com/healthprogrammes/vetlist.html

• #7   22. jan 2014 Life(kbh) ca en tusse. Bygholm(ved horsens) ca 750 kr
    tvivler stærkt på de er eneste der giver mængde rabat hvis man kontakter dem som race forening og via foreningen samler 8-10 katte. Er ikke umuligt med lidt kordinering.
    Og gentestene er som sagt ikke urimelig dyre.

• #8   22. jan 2014 Jeg betaler iøvrigt omkring 500 kr. alene for hcm gentesten, så skal jeg teste for pkd, sma og hvad det ellers alt hedder, kommer det meget højere op. Jeg foretrækker, at alle test foregår ved min dyrlæge.

• #9   22. jan 2014 Tzari, nu er det ikke let at samle en masse katte til hcm scan hernede, hvor der ikke er så voldsomt mange opdrættere. For dig synes det nok let, men min nærmeste godkendte dyrlæge tager lidt over 1.000 kr. for en kat.

Og så kommer som sagt alle øvrige test oveni. Det ville skulle ligges på prisen af killingerne.

Er killingekøberne villige til det?

Og hvad med racegodkendelse? Hvad skulle det koste? Hvem skulle udføre det? Hvor skulle det udføres? Hvem skulle bestemme, om ens kat er "god nok"?

• #10   22. jan 2014 Hvis det kan fungere for hunde og heste kan jeg ikke se hvorfor det også skal fungere for katte (:

• #11   22. jan 2014 Fordi katte ikke er en hund eller en hest. Ikke alle katte egner sig til at tage med på udstillinger. Jeg har blandt andet en kat, der hader at blive løftet på. Skal hun udsættes for en udstilling?

• #12   22. jan 2014 Eller hvad med de katte, der bliver enormt køresyge?

• #13   22. jan 2014 Det vil man jo så kunne træne sine katte til fra de er små og så vil det jo ikke være et problem (:

• #15   22. jan 2014 Jeg har som sådan ikke noget imod avlsgodkendelser, jeg har bare enormt svært ved at se, hvordan det rent praktisk skal gennemføres. Og hvad med foundationkatte? De er langt fra alle lige "racetypiske". Skal de så forbydes?

• #16   22. jan 2014 Liv B, nu er det de færreste af mine katte, jeg har haft som små. Så jeg har ikke haft en jordisk chance for at træne det med dem. Desuden køresyge kan man ikke altid træne væk. Heller ikke hvis kattene er nervøse overfor store mængder fremmede mennesker og katte.

• #17   22. jan 2014 skal fondation katte ikke altid godkendes i klasse 13b?

• #18   22. jan 2014 Nej men der er da garanteret også hunde der bliver køresyge, sådan er det jo. Men blev det aktuelt så kan jeg ikke hvorfor man ikke kan vende katten til fra lille af at komme ud til udstilling, ud og køre mm. jeg kan ikke se hvorfor katten er så speciel at det ikke kan fungere, når der kan fungere for så mange andre dyr.

• #19   22. jan 2014 Tzari, der bliver skrevet, at alle katte skal avlsgodkendes, så de er sikre på racetypiske katte. Foundation katte er langt fra altid så racetypiske men giver nyt blod til de indavlede racer.

• #20   22. jan 2014 Liv B, katte ER ikke hunde. Ikke alle katte synes at det er fedt, at de kommer med på udstillinger, hvor der er tonsvis af mennesker og dyr.

• #21   22. jan 2014 jeg snakker de NUVÆRENDE regler der skal fondation katte altså godkendes i 13 a eller 13b som det er nu er jeg 99,9% sikker på smiley
    Hvis du f.eks parre perser ind i bimser, brite ind i Europe eller vil bruge en huskat til Europe avl skal katten igennem her for at godkendes

• #22   22. jan 2014 Tzari, debatten går jo på noget helt andet, så hvis du holdt dig til emnet, ville det være fint.

Liv B, jeg har mine katte for kært til at tvinge dem på udstilling.

• #23   22. jan 2014 Susanne, som skrevet så er det jo noget en kat kan trænes til. Læser du slet ikke hvad jeg skriver?? Hvis man helt fra killing træner katten til det, tager den på udstilling, vender den til at køre bil osv. vil det da ikke være et problem. Selvfølgelig vil der altid være katte der måske bare ikke er egnede trods træning, men sådan er det jo med alle dyr. Hvorfor er det man ikke kan det???

• #24   22. jan 2014 ja og mit indput i denne debat er fondation katte allerede ER underlagt det så er ikke noget HELT nyt og fremmed i katte verdenen og det fungere med fondation kattene

spørgsmål er også en kat der IKKE kan tåle EN udstilling har den overhoved et stabilt nok temperament til at avles med

• #25   22. jan 2014 Liv B, du læser åbenbart ikke det, jeg skriver. Jeg opgiver. Held og lykke med at træne dine voksne katte.

• #26   22. jan 2014 Lige en allersidste ting fra mig. Man kan ikke træne en killing til at begå sig på udstillinger. Man kan kun træne håndtering, at køre bil osv. Men en killing må først medtages på show, når den er 4 måneder gammel og færdigvaccineret. Og det er langt fra alle opdrættere, der træner deres killinger til noget som helst. Det har jeg da fundet ud af.

• #27   22. jan 2014 Nu opdrætter jeg ikke katte mere, men schæferhunde....Og en hund som ikke kan klare at blive stillet, ja den kan ikke godkendes til avl...Og heldigvis da for det...Jeg er helt klar over at hund og kat er meget forskellige har selv 4 katte og pt. 5 hunde...Og hvis katten ikke kan klare en enkelt udstilling, så synes jeg faktisk ikke man skal bruge den i avl...For så får dens killinger det formentlig også svært, når de sælges til familier med børn...Og det er synd for familierne og kattene

• #28   22. jan 2014 Kan se, at der er kommet 3 tråde om lidt det samme, med forskellig indfaldvinkel...Det synes jeg er rigtig godt..For en stamtavle er vigtig få nogen enkelte punkter, men meget langt fra en sikkerhed for, at man får en sund og rask killing

• #29   22. jan 2014 links? smiley

• #30   22. jan 2014 Nej men Susanne du skal da bare være på tværs. Hvis det blev aktuelt ville opdrættere jo kunne blive nød til at træne killingerne hvis de vil sælge dem til avl. Det kan da godt være du ikke kender nogen der gør det nu, men de ville de nok begynde på hvis det bliver aktuelt. Kan dine voksne katte så ikke trænes, jamen så må du jo finde nye avlskatte, hvis det blev aktuelt med avlgodkendelse.

• #32   22. jan 2014 Hold da op
    Killinger fra en kat som ikke er glad for udstillinger kan altså sagtens begå sig godt på en udstilling.
    Ellers er der i hvert fald noget galt med mine katte.

Jeg synes så ikke der skal en masse folk ind og godkende mine katte.
    De bliver testet for det de skal, jævnfør racen, og udstillet hvis de er egnet til dette. En kat kan sagtens være racetypisk, og have det helt rigtige temperament selvom den ikke kan begå sig på en udstilling med 500+ katte

Jeg mener det er op til den enkelte opdrætter at tage tests osv som er indenfor racen. Enhver seriøs opdrætter vil gøre dette.

Og som Susanne siger, hvem betaler for godkendelsen? Alle opdrætters udgifter lægges på killingernes pris - dette tror jeg ikke køberne er interesseret i - mange himler stadig over priserne på racekillinger den dag i dag.

Hunde og katte kan ikke sammenlignes. Hunde har en helt anden status end katten i dagens Danmark
    Den dag katten har opnået samme status kan vi igen snakke om godkendelse.

• #34   22. jan 2014 Der har for mange år siden været avlsgodkendelse af katte. Katten skulle være i stand til opnå et CAC.
    Husker ikke hvorfor det blev skrinlagt

• #35   23. jan 2014 DK Feline. Duskriver:En god avlskat kan altså sagtens være en kat som har synlige "fejl" iflg. standarden, men som laver nogle fantastiske killinger (med rette partner naturligvis...Ja det kan den muligvis...Men samtidig giver den disse fejl videre så de kan dukke op i næste led.. Til evnt. stor ærgrelse for køberne af killingerne som de evnt. vil avle videre på.

• #37   23. jan 2014 Jeg er meget inde i hestesporten (har redet landsstævner i dressur på min nuværende hest) og ikke alle heste skal avlsgodkendes. Det er kun hvis avleren ønsker hesten "mærket" (i anførselstegn for man må ikke brændemærke mere) indenfor det bestemte forbund.

Der findes kåringer der "mærker" hestens værdi i avlen - disse betegnelser er for f.eks Dansk Varmblod RDH, DH, RDS og DS. DH står for Dansk Hovedstambog, DS står for Dansk Stambog. R'et får de hvis de er fremvist under rytter eller har startet internationalt. RDH og DH er de bedste hopper, RDS og DS er de hopper der har fået under 8 i helhedskarakter.
    For hingste er det meget nemmere at forstå, men meget sværere at opnå. Meget få hingste bliver kårede. De kommer først til materialprøve hvor de bliver bedømt og derfra bliver nogle få udvalgt til det store show i Herning Messecenter hvor de igen bliver bedømt på forskellige måder, både med og uden rytter. Et par stykker får herefter deres avlsgodkendelse i forbundet.

Grunden til at man gider at gå igennem det er prestige og penge. Tit og ofte er hestene der kommer ud af denne avl, mere skrøbelige og nervøst anlagt på grund af den store mængde fuldblod (ligesom i katteavl er der blevet mixet forskellige racer ind for at tillægge bestemte værdier til en bestemt race) der er i.
    Skal man have en hygge/skovturs hest, er man bedre tjent med en bybber/hobby avlers hest.

Har dog selv en "renavlet" oldenborger (50% fuldblod) med "rene" bourdeux pas, da jeg skulle bruge en hest med nerve og gangarter. Noget af det fineste blod indenfor Dansk Oldenborger. Dog stadig med fuldblod ude i 2. led.

profilbillede
  • #38   24. jan 2014 Jeg mener så slet ikke man kan kalde sig opdrætter hvis man udelukkende avler på dyr der klarer sig godt udstillingsmæssigt. Det kan hurtigt blive ris til egen r*v.

• #39   25. jan 2014 Det ene udelukker vel ikke det andet..

Kommentér på:
Debat om avlsgodkendelse

Annonce