Killinger for første gang. {{forumTopicSubject}}
Vores kattehjerter blødte da vi for 5 uger siden blev kontaktet af vores vicevært; der var en kat i kælderen som have lagt sig i et hul i gulvet og de skulle nu til at fylde hullet med cement. Vi skyndte os ned i den åbne kælder for at få den lille mis ud derfra. Vi tog hende ind til os, og hun har hygget sig med vores to andre katte lige siden! Vi fandt hurtig ud af at hun var gravid, og en tur til dyrlægen kunne bekræfte dette.
Vi har aldrig haft killinger før, og står med nogle spørgsmål, som jeg håber at nogen kan svare på
Hvornår må man røre ved killingerne? Hvis en af kattene ikke vil dige, kan man så benytte en helt normal baby-sutteflaske?
Vi glæder os super meget til killingerne kommer, og imorgen er det hendes 65. dag som gravid (cirka) så det kan være når som helst nu
sep 2011
Følger: 26 Følgere: 27 Katte: 5 Emner: 13 Svar: 612
Hvordan ved du hun er ved 65. dag?
I må røre killingerne så snart de er født. Jeg hjælper nogen gange til ved fødslen, nipper navlestrengen over osv. Og så vejer jeg killingerne dagligt de første 4 uger, hvorefter jeg vejer dem et par gang i ugen. På den måde kan man følge med om de tager på som de skal (omkring 10 g om dagen de første par uger).
Mormis vil højest sandsynligt tage dem til sig og give dem mælk, men er i så uheldige at hun ikke vil, så har jeg engang fået rådet at lukke hende inde med killingerne i en transportkasse, og kun lade hende komme ud hver 3. time for at spise og gå på bakken. Har hun ikke mælk, ja så må sutteflasken i brug hver 2 time... Men det er nu sjældent det er nødvendigt...
Alternativt er at finde en ammemor, en hunkat der har født som har plads til ekstra killinger
sep 2011
Det er godt at have lidt af hvert klar, så man har de nødvendige ting ved hånden hvis hun pludselig føder:
(link fjernet)
aug 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 41 Svar: 661
sep 2011
Men jeg bruger også KMR mælk nu, men med royal canin flaskerne
dec 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 5 Svar: 19
En anden beboer så hende d. 15 & der var hun i løbetid, og d. 23 tog vi hende til os, og der var hun ikke i løbetid, så vi har bare anmodet at hun blev gravid d. 23
Vi vil helt klar købe sådan en pakke med mælk & sutteflaske fra RC, så er vi på den sikre side
Må vi flytte hende hvis hun fx ligger i hjørnet og har veer, vi har nemlig lavet et hjørne i soveværelset til hende.
sep 2011
Jeg har prøvet en af mine hunkatte ville føde ovenpå mit klædeskab Det synes jeg ikke var en ret smart ide, så jeg tog hende ned i den kasse jeg havde lavet til hende, 2 gange før hun accepterede!
Derudover skal du være forberedt på hun vil flytte killingerne et par dage efter fødsel. Det er helt instinktivt for dem at fjerne dem fra fødselsstedet (det kan tiltrække rovdyr pga. duftene) Min hunmis med killinger nu, flyttede dem op i en hule i kradsetræet. Efter 4 dage flyttede jeg dem ned i hulen de var født igen, dog med helt nyt underlag mm. Det har mormis også accepteret
dec 2012
Ang. introduktion til de to andre, hvor lang tid skal der ca. gå? Vores hunmis er en perser og utrolig rolig, men vores hankat, som er en norsk blanding, er en smule vild en gang imellem, han er kun 5 måneder gammel.
sep 2011
dec 2012
sep 2011
Jeg er altid til stede under fødslen, hvis nu man skulle være uheldig at noget skulle gå galt.
Derfor er bl.a. nr på dyrlægen klogt at have klar.
- papir og blyant, for at nedskrive forløbet så man kan fortælle hvad der er sket når man ringer, eller for at kende tidspunkt for fødsler, antal moderkager mm.
- flytbart lys, så man kan følge med
- plasticposer til affald, servietter/køkkenrulle og vådservietter (uparfumeret)
- vand og håndklæder
- køkkenvægt til at veje killingerne fra start
+ modermælkserstatningen og sutteflaske. Men giv mormis tid til at tage sig af dem til at starte med, ellers kan man "skræmme" hende fra killingerne
dec 2012
Notes bog og vægt er stillet klar, vi har nemlig tænkt os at skrive personligt til de fremtidige ejere om hvordan fødslen er gået, det er super rart og dejligt at vide sådan noget Vi fik selv et lille brev med da vi købte vores perser om fødslen, hendes vægt osv.
Jeg er lidt i tvivl om moderkager, er der én moderkager pr. killing eller hvordan? Altså hvis der fx er 3 moderkager og kun 4 killinger, er det noget man skal være bekymret over?
sep 2011
Ofte spiser missemor moderkaten og dermed bider navlestrengen over. Gør hun ikke, så plejer jeg at nippe strengen over med neglene. Det er ikke godt at bruge en saks, snittet bliver for lige.
Hvis der kommer 4 killinger og i kun ser 3 moderkager, ville jeg kontakte dyrlægen. Hvis den sidder i hendes mave kan det skabe betændelse og blødninger i hende. Men jeg har endnu ikke oplevet det
dec 2012
sep 2011
jun 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 9 Emner: 6 Svar: 177
så husk at hvis hun bliver ved med at bløde så kan det være en modderkage og de kan altså være rigtig farlige
Killinger for første gang.