{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.669 visninger | Oprettet:

Killinger for første gang. {{forumTopicSubject}}

Vores kattehjerter blødte da vi for 5 uger siden blev kontaktet af vores vicevært; der var en kat i kælderen som have lagt sig i et hul i gulvet og de skulle nu til at fylde hullet med cement. Vi skyndte os ned i den åbne kælder for at få den lille mis ud derfra. Vi tog hende ind til os, og hun har hygget sig med vores to andre katte lige siden! Vi fandt hurtig ud af at hun var gravid, og en tur til dyrlægen kunne bekræfte dette.
Vi har aldrig haft killinger før, og står med nogle spørgsmål, som jeg håber at nogen kan svare på smiley
Hvornår må man røre ved killingerne? Hvis en af kattene ikke vil dige, kan man så benytte en helt normal baby-sutteflaske?
Vi glæder os super meget til killingerne kommer, og imorgen er det hendes 65. dag som gravid (cirka) så det kan være når som helst nu smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinger for første gang.
  • #1   25. nov 2013 Først og fremmest, dejligt i kunne tage hende til jer, trives hun fint inde hvis hun er vant til at leve i det fri?

Hvordan ved du hun er ved 65. dag? smiley

I må røre killingerne så snart de er født. Jeg hjælper nogen gange til ved fødslen, nipper navlestrengen over osv. Og så vejer jeg killingerne dagligt de første 4 uger, hvorefter jeg vejer dem et par gang i ugen. På den måde kan man følge med om de tager på som de skal (omkring 10 g om dagen de første par uger).

Mormis vil højest sandsynligt tage dem til sig og give dem mælk, men er i så uheldige at hun ikke vil, så har jeg engang fået rådet at lukke hende inde med killingerne i en transportkasse, og kun lade hende komme ud hver 3. time for at spise og gå på bakken. Har hun ikke mælk, ja så må sutteflasken i brug hver 2 time... Men det er nu sjældent det er nødvendigt...
    Alternativt er at finde en ammemor, en hunkat der har født som har plads til ekstra killinger smiley

• #2   25. nov 2013 Her er et link du kan læse, som måske kan forberede dig lidt på fødslen smiley
    Det er godt at have lidt af hvert klar, så man har de nødvendige ting ved hånden hvis hun pludselig føder:

(link fjernet)

• #3   25. nov 2013 Det skal være en sutteflaske der er beregnet til killinger en normal baby sutteflaske er alt for stor til sådan nogle små killinger og der skal bruges kmr mælke erstatning de fås hos dyrlægen .. smiley

• #4   25. nov 2013 Royal Canin har også en pakke med mælk og sutteflaske, det har fungeret fint hos mig.
    Men jeg bruger også KMR mælk nu, men med royal canin flaskerne smiley

• #5   25. nov 2013 Mange tak for svarene smiley
    En anden beboer så hende d. 15 & der var hun i løbetid, og d. 23 tog vi hende til os, og der var hun ikke i løbetid, så vi har bare anmodet at hun blev gravid d. 23 smiley
    Vi vil helt klar købe sådan en pakke med mælk & sutteflaske fra RC, så er vi på den sikre side smiley

Må vi flytte hende hvis hun fx ligger i hjørnet og har veer, vi har nemlig lavet et hjørne i soveværelset til hende.

• #6   25. nov 2013 Ja det må i gerne, men prøv at stresse hende så lidt som muligt smiley

Jeg har prøvet en af mine hunkatte ville føde ovenpå mit klædeskab smiley Det synes jeg ikke var en ret smart ide, så jeg tog hende ned i den kasse jeg havde lavet til hende, 2 gange før hun accepterede!

Derudover skal du være forberedt på hun vil flytte killingerne et par dage efter fødsel. Det er helt instinktivt for dem at fjerne dem fra fødselsstedet (det kan tiltrække rovdyr pga. duftene) Min hunmis med killinger nu, flyttede dem op i en hule i kradsetræet. Efter 4 dage flyttede jeg dem ned i hulen de var født igen, dog med helt nyt underlag mm. Det har mormis også accepteret smiley

• #7   25. nov 2013 Okay, vi har en kasse på min side af sengen som hun gerne ligger i & så har vi spærret af til under sengen, bortset fra et sted hvor vi har lavet endnu et gemmested til hende smiley
    Ang. introduktion til de to andre, hvor lang tid skal der ca. gå? Vores hunmis er en perser og utrolig rolig, men vores hankat, som er en norsk blanding, er en smule vild en gang imellem, han er kun 5 måneder gammel.

• #8   25. nov 2013 Normalt er kattene faktisk ikke interesseret i små killinger, nogen er nærmest "bange for dem" smiley Her i huset styre kattene selv "introduktionen" smiley

• #9   25. nov 2013 Okay, mange tak for hjæpen Ditte smiley Nu er vi lidt mere rolige, og endnu mere klar til at tage imod dem smiley

• #10   25. nov 2013 ellers søg lidt rundt på nettet efter gode råd til hvad du skal have klar.
    Jeg er altid til stede under fødslen, hvis nu man skulle være uheldig at noget skulle gå galt.

Derfor er bl.a. nr på dyrlægen klogt at have klar.

- papir og blyant, for at nedskrive forløbet så man kan fortælle hvad der er sket når man ringer, eller for at kende tidspunkt for fødsler, antal moderkager mm.

- flytbart lys, så man kan følge med
    - plasticposer til affald, servietter/køkkenrulle og vådservietter (uparfumeret)
    - vand og håndklæder
    - køkkenvægt til at veje killingerne fra start

+ modermælkserstatningen og sutteflaske. Men giv mormis tid til at tage sig af dem til at starte med, ellers kan man "skræmme" hende fra killingerne

• #11   25. nov 2013 Jeg vil bestemt også være der ved fødslen, allerede nu kigger jeg til hende hver 2. time for at se om der skulle ske noget, nogle fødsler er nemlig helt lydløse (har jeg hørt) smiley
    Notes bog og vægt er stillet klar, vi har nemlig tænkt os at skrive personligt til de fremtidige ejere om hvordan fødslen er gået, det er super rart og dejligt at vide sådan noget smiley Vi fik selv et lille brev med da vi købte vores perser om fødslen, hendes vægt osv.

Jeg er lidt i tvivl om moderkager, er der én moderkager pr. killing eller hvordan? Altså hvis der fx er 3 moderkager og kun 4 killinger, er det noget man skal være bekymret over?

• #12   25. nov 2013 der kommer altid 1 moderkage pr. killing, det er der navlestrengen sidder fast smiley
    Ofte spiser missemor moderkaten og dermed bider navlestrengen over. Gør hun ikke, så plejer jeg at nippe strengen over med neglene. Det er ikke godt at bruge en saks, snittet bliver for lige.

Hvis der kommer 4 killinger og i kun ser 3 moderkager, ville jeg kontakte dyrlægen. Hvis den sidder i hendes mave kan det skabe betændelse og blødninger i hende. Men jeg har endnu ikke oplevet det smiley

• #14   25. nov 2013 Okay, mange tak. Jeg vil bestemt have dyrlægen på speed-dial når den til kommer smiley

• #15   25. nov 2013 Det er rigtigt Berit, men så er det ofte at se da de så sidder på samme smiley (medmindre hun bider strengen over inden moderkagen er født)

• #16   26. nov 2013 Jeg har prøvet at mangle en moderkage, da mine to tøsser besluttede at føde sammentidligt. jeg var usikker på om der manglede en, men det er ikke så svært at opdage. Hun vil blive dårlig og ikke være interesseret i killinger. Hun viol blive ved med at bløde indtil den er kommet ud. efter et par timer røg vi til dyrlægen smiley vi slap for operation da den kom ud da dyrlægen trykkede hende på maven (hun turde tage lidt hårdere og sådan end mig) smiley

så husk at hvis hun bliver ved med at bløde så kan det være en modderkage og de kan altså være rigtig farlige smiley

Kommentér på:
Killinger for første gang.

Annonce