877 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Svar
God opdræts-orienteret dyrlæge i 8620/8800 God opdræts-orienteret dyrlæge i 8620/8800
Er der nogen der kender en god dyrlæge med erfaring indenfor katteopdræt imellem Silkeborg, Karup og Viborg?
0 synes godt om
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Hvad mener du med "opdræts-orienteret" ?
Hvad forventer du af denne 'slags' dyrlæge(r) fremfor en dyrlæge med stor erfaring i katte og deres sygdomme?
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Katte: 5 Emner: 11 Svar: 60
En anden ting er de specielle hensyn og kompromiser der ind imellem må eller kan indgås hos en opdrætter, som måske ikke ville være relevante hos en alm. katteejer (anden behandling grundet mange katte/racen af kat, muligheden for at have et mindre medicinskab hjemme (i akutte tilfælde, eller for at spare tid og penge osv)).
Min nuværende dyrlæge er super sød og dygtig til katte og deres sygdomme, men har ikke meget vejledning til mig på sundhedsfronten som ny, ung opdrætter.
Jeg føler at jeg står stærkere hvis jeg allierer mig med en dyrlæge som har mange års erfaring med deciderede race- avls- og udstillingskatte, end bare katte generelt.
Jeg synes også tit at jeg kan researche mig til flere og ofte bedre ting omkring opdræts-problemstillinger, end de informationer jeg får hos min dyrlæge.
Jeg er godt klar over at jeg, som ny opdrætter, sef. skal bevise min seriøsitet, forståelse og vurderingsevne før jeg kan nyde godt af evt. 'opdrætter-aftaler' hos en ny dyrlæge, og det er jeg også villig til at vente på. Jeg har en 4-årig erhvervs-uddannelse som zoo-dyrepasser, og mener derfor selv jeg har et godt udgangspunkt for dette.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
For mig er det væsentligt at jeg har tillid til mine kattes dyrlæge og ikke mindst dennes ekspertise. Ligeledes skal denne være lydhør overfor mine/andre erfaringer med min race. Jeg har ikke en forventning om at min dyrlæge ved ALT om Sphynxen, men jeg forventer, at når jeg beder om en bestemt type narkose og at katten skal holdes varm efterfølgende, at dette bliver imødekommet. Igen, det handler om tillid.
Jeg har valgt at bruge Bygholm Dyrehospital i Horsens ifbm. med min Sphynx, hvor jeg også føler at min kat bliver taget seriøs.
sep 2011
Jeg ved at der findes dyrlæger som er mere erfarne indenfor katteopdræt end andre, og er også blevet tilrådet at finde en sådan af begge mine avlskatte-opdrættere (mine mentorer, som du også nævner), hvoraf den ene har opdrættet i næsten 30 år.
Det jeg mener med mine eksempler i første afsnit er jo ikke at dyrlægen skal forklare mig hvordan jeg skal holde mine avlskatte, eller hvordan en udstilling foregår men f.eks. hvad jeg kan gøre for at mindske smitterisiko hvis jeg (tænkt tilfælde) havde en smitsom sygdom (reng., karantæne, forskellige behandlinger osv.), var bekymret for smitte/sygdom mht. udstillinger, whatever.
Én der kan støtte mig i den DYRLÆGE-RELATEREDE del af opdræt og udstilling. Dét kan min nuværende dyrlæge ikke, eller sjældent.
Du får det til at lyde lidt som om jeg sætter opdræts-ekspertise over alt andet. Men selvfølgelig vægter jeg stadig tillid og almen katte-ekspertise højest, det er bare ekspertisen og forståelsen for lige nøjagtig opdræt, og opdræts-relaterede problemer og sygdomme jeg mangler hos dem.
apr 2009
Jeg er selv veterinær sygeplejerske, arbejder ikke indenfor faget mere; har opdrættet, det gør jeg ikke mere.
Jeg synes ikke dyrlægen skal bruges til fx rådgivning omkring udstilling, men mht hold af fertile katte kan der være specialiteter, som en der har mange opdrættere har bedre mulighed for at kende end en der ikke har.
Omvendt kan du jo også få denne viden i dit opdrætter-netværk, det er som regel dér, man får den slags (fx omkring 'kemiske' muligheder ved strintning etc)
Anden behandling pga race, det er jo MCO du har, der er mig bekendt ikke så mange 'specialiteter' med disse (men OK viden om screenings-programmer, men igen, det er nok via dine opdrætter-netværk du får nyeste info).
Medicin-skab for akutte tilfælde; det tror jeg intet har at gøre med om dyrlægen er opdrætter-orienteret eller ej; det er tillid og lovgivning.
EDIT: Dette er/var skrevet mens du selv skrev svar til Maibritt
apr 2009
Måske dine mentorer (eller dem du deltager på FD-kurset med) kan anbefale den 'rigtige'.
sep 2011
Du har ret i at jeg kunne høre dem på kurset ad, der er bare ikke lige så mange fra området blandt dem, det er der her inde. Prøver at snakke med dem også her på modul 2, hvis ikke jeg har fundet nogen i mellemtiden.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
sep 2011
Chicabee: Det vil jeg meget gerne have.
jul 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 3 Svar: 25
Vi opdrætter Ragdoll, og første gang vi var der vidste de så og sige ingen ting om dem. Men næste gang konne vi godt høre at der var nogle som havde læst på lektien
God opdræts-orienteret dyrlæge i 8620/8800