Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  God opdræts-orienteret dyrlæge i 8620/8800
  • #1   8. okt 2012 Bor ikke i dit område og kan derfor ikke komme med nogen indspark, men er lidt nysgerrig:

Hvad mener du med "opdræts-orienteret" ?

Hvad forventer du af denne 'slags' dyrlæge(r) fremfor en dyrlæge med stor erfaring i katte og deres sygdomme?

smiley

• #2   8. okt 2012 At man bl.a. har erfaring og forslag til div. problemer man kan løbe ind i som opdrætter (alt fra hold af fertile avls-katte, over udstilling, killinger, behandling af mange katte på én gang, karantæne osv.).
    En anden ting er de specielle hensyn og kompromiser der ind imellem må eller kan indgås hos en opdrætter, som måske ikke ville være relevante hos en alm. katteejer (anden behandling grundet mange katte/racen af kat, muligheden for at have et mindre medicinskab hjemme (i akutte tilfælde, eller for at spare tid og penge osv)).

Min nuværende dyrlæge er super sød og dygtig til katte og deres sygdomme, men har ikke meget vejledning til mig på sundhedsfronten som ny, ung opdrætter.
    Jeg føler at jeg står stærkere hvis jeg allierer mig med en dyrlæge som har mange års erfaring med deciderede race- avls- og udstillingskatte, end bare katte generelt.
    Jeg synes også tit at jeg kan researche mig til flere og ofte bedre ting omkring opdræts-problemstillinger, end de informationer jeg får hos min dyrlæge.

Jeg er godt klar over at jeg, som ny opdrætter, sef. skal bevise min seriøsitet, forståelse og vurderingsevne før jeg kan nyde godt af evt. 'opdrætter-aftaler' hos en ny dyrlæge, og det er jeg også villig til at vente på. Jeg har en 4-årig erhvervs-uddannelse som zoo-dyrepasser, og mener derfor selv jeg har et godt udgangspunkt for dette. smiley

• #3   8. okt 2012 Sådan en dyrlæge tror jeg ikke umiddelbart, at du finder, da det kræver at dyrlægen har en personlig interesse i katte, katteopdræt og udstilling. Langt de meste, at det du skriver i første afsnit er i mine øjne noget DU som OPDRÆTTER selv bør vide eller indhente informationer om. Den viden kan du potentielt tilegne dig via mentorordninger, netværk eller opdrætter-uddannelser.

For mig er det væsentligt at jeg har tillid til mine kattes dyrlæge og ikke mindst dennes ekspertise. Ligeledes skal denne være lydhør overfor mine/andre erfaringer med min race. Jeg har ikke en forventning om at min dyrlæge ved ALT om Sphynxen, men jeg forventer, at når jeg beder om en bestemt type narkose og at katten skal holdes varm efterfølgende, at dette bliver imødekommet. Igen, det handler om tillid.

Jeg har valgt at bruge Bygholm Dyrehospital i Horsens ifbm. med min Sphynx, hvor jeg også føler at min kat bliver taget seriøs.

• #4   8. okt 2012 Til din information er har jeg netop taget 1. modul af Felis Danicas opdrætteruddannelse i går, og føler egentlig at jeg er ret godt inde i stoffet, selv om jeg forholder mig yderst ydmygt til andre, og meget mere erfarne opdrættere.

Jeg ved at der findes dyrlæger som er mere erfarne indenfor katteopdræt end andre, og er også blevet tilrådet at finde en sådan af begge mine avlskatte-opdrættere (mine mentorer, som du også nævner), hvoraf den ene har opdrættet i næsten 30 år.

Det jeg mener med mine eksempler i første afsnit er jo ikke at dyrlægen skal forklare mig hvordan jeg skal holde mine avlskatte, eller hvordan en udstilling foregår men f.eks. hvad jeg kan gøre for at mindske smitterisiko hvis jeg (tænkt tilfælde) havde en smitsom sygdom (reng., karantæne, forskellige behandlinger osv.), var bekymret for smitte/sygdom mht. udstillinger, whatever.
    Én der kan støtte mig i den DYRLÆGE-RELATEREDE del af opdræt og udstilling. Dét kan min nuværende dyrlæge ikke, eller sjældent.

Du får det til at lyde lidt som om jeg sætter opdræts-ekspertise over alt andet. Men selvfølgelig vægter jeg stadig tillid og almen katte-ekspertise højest, det er bare ekspertisen og forståelsen for lige nøjagtig opdræt, og opdræts-relaterede problemer og sygdomme jeg mangler hos dem.

• #5   8. okt 2012 Helt og aldeles enig med Maibritt smiley

Jeg er selv veterinær sygeplejerske, arbejder ikke indenfor faget mere; har opdrættet, det gør jeg ikke mere.
    Jeg synes ikke dyrlægen skal bruges til fx rådgivning omkring udstilling, men mht hold af fertile katte kan der være specialiteter, som en der har mange opdrættere har bedre mulighed for at kende end en der ikke har.

Omvendt kan du jo også få denne viden i dit opdrætter-netværk, det er som regel dér, man får den slags (fx omkring 'kemiske' muligheder ved strintning etc)

Anden behandling pga race, det er jo MCO du har, der er mig bekendt ikke så mange 'specialiteter' med disse (men OK viden om screenings-programmer, men igen, det er nok via dine opdrætter-netværk du får nyeste info).

Medicin-skab for akutte tilfælde; det tror jeg intet har at gøre med om dyrlægen er opdrætter-orienteret eller ej; det er tillid og lovgivning.

smiley

EDIT: Dette er/var skrevet mens du selv skrev svar til Maibritt smiley

• #6   8. okt 2012 Kan dine mentorer så ikke anbefale dig den rigtige dyrlæge, eller er det en anden landsdel?

Måske dine mentorer (eller dem du deltager på FD-kurset med) kan anbefale den 'rigtige'.

smiley

• #7   8. okt 2012 Mine mentorer er begge beliggende på Sjælland, så de har ingen idé om hvordan dyrlægerne er her ovre.

Du har ret i at jeg kunne høre dem på kurset ad, der er bare ikke lige så mange fra området blandt dem, det er der her inde. Prøver at snakke med dem også her på modul 2, hvis ikke jeg har fundet nogen i mellemtiden. smiley

• #8   8. okt 2012 Jeg kender heller ikke dyrlægerne i det område, men hvad med at ringe rundt og tage en snak med dyrlægerne om hvad de kan tilbyde, og hvordan de forholder sig til de ting du gerne vil have at de har en viden om?

• #9   8. okt 2012 Jeg har en opdrætterkollega ( har opdrættet birma i en del år) hun har egen dyrlægepraksis i viborg. Du kan få info på en pb - hvis det har interesse.

• #10   8. okt 2012 Eva K: Det kunne da være en mulighed. smiley

Chicabee: Det vil jeg meget gerne have. smiley

• #11   23. okt 2012 Vi bruger Silkeborg Dyrhospital, og er rigtig glade for dem. Deres priser er OK og de virker meget prof. Det er også dem som har Kjellerup Dyrhospital.

Vi opdrætter Ragdoll, og første gang vi var der vidste de så og sige ingen ting om dem. Men næste gang konne vi godt høre at der var nogle som havde læst på lektien smiley

Kommentér på:
God opdræts-orienteret dyrlæge i 8620/8800

Annonce