9. jan 2012 Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Konsekvens af ens handlinger Konsekvens af ens handlinger
Nu syntes jeg ikke tråden Teenager..
Skal handle om straf, da den mere handler om en skadet kat, og TS i den tråd skal ikke blive ved med at der køres rundt i hvad konsekvens det skal have i hendes hjem..
Men altså som mange ved har jeg jo ikke børn , men jeg mener og er opdraget med at laver man noget uhensigtsmæssigt eller noget man ikke må, så skal det have en konsekvens..
Men jeg ser jo mange slår på at straf ikke er brugbart at der skal snakkes om tingene, så vil i ikke godt give jeres besyv med her for jeg vil gerne vide hvad er konsekvensen når jeres børn gør noget uhensigtsmæssigt, eller jer der ikke har børn hvad mener i straffen/ konsekvensen skal være når man gør noget man ved ikke hensigtsmæssigt/ tilladt..
Jeg går selvfølgelig selv ind for en dialog, men alt kan altså bare ikke klares med en snak..
Kom med jeres input..
aug 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Katte: 3 Emner: 19 Svar: 173
Vi er trods alt kun mennesker, og vi kan fejle. Tager vi episoden fra nævnte tråd, har jeg selv glemt at mit vindue var åbent mens kattene var på værelset. Den unge valgte at lege med et stykke snor der hænger på mit vindue for at jeg kan have det halvt åbent, og falder ud af vinduet. Det var ganske enkelt en tanketorsk, og jeg har ikke haft vinduerne fuldt åbne siden, når kattene er på værelset + jeg fik utrolig dårlig samvittighed. Jeg tror det er de færreste mennesker der ville være fuldstændig ligeglad med at katten var kommet til skade ved at de havde åbnet vinduet, og at man får rigtig dårlig samvittighed mener jeg i sig selv er 'straf' nok, når det er ubevidst/en tanketorsk, at man laver en fejl.
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 30 Katte: 2 Emner: 127 Svar: 1.750
Straf lyder i manges øre hårdt og gammeldags .
Men straf er mange ting.
Jeg kunne aldrig drømme om at straffe en person der er kommet galt afsted ved et uheld, man kan ikke straffe når man ved at handlingen ikke var bevist.
Og selvfølgelig slår jeg ikke ,det er forbudt og kunne ikke drømme om tanken .
Vold avler vold.
Mine 2 drenge er heldigvis nemme at tale med,også selv om vi absolut ikke altid er enige.
Hvis man opdrager med åbenhed og dialog sørger for at putte noget selvtillid i ungerne kan det ikke gå helt galt.
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 804 Katte: 20 Emner: 116 Svar: 7.336
Men normalt klarer vi det ved dialog.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 109 Katte: 3 Emner: 132 Svar: 11.508
Jeg mener blot at samtale ikke altid er nok, jeg går 100% ind for at man skal snakke om tingene med sine børn og unge, men jeg mener faktisk også at selv om man gør noget ved et uheld, fordi man ikke tænker sig om, så bør det have en konsekvens, selv om man har dårlig samvittighed, sådan er alt i den virkelige verden også på arbejdsmarkedet..
At sige undskyld er bare ikke altid nok..
Hvis jeg på mit arbejde glemmer at låse døren som den sidste der går, og der om natten er indbrud, så holder det altså ikke at jeg går ind til chefen og siger undskyld det var en tanketorsk og et uheld.. Konsekvensen for mig vil 100% være en fyreseddel, sådan er livet, hvilket jeg syntes er fair..
Hvis jeg på arbejdet vælter en udstilling fordi jeg er uopmærksom med en palleløfter, ja så er konsekvensen sandsynligvis at jeg ikke går til tiden den dag, for jeg bliver nød til at rydde op efter mig selv, så er det lige før min arbejdstid ender too bad, jeg må blive og rydde op, jeg kan ikke bare sige det var et uheld der er andre der rydder op efter mig..
Handlinger har konsekvenser, jeg der er sikkert mange unge der er glade for ikke at have mig som forældre, for jeg er en hård opdrager, min nevø har oplevet det, både fra mig men hans mor er på samme måde, handlinger har konsekvenser, konsekvenserne er forskellige alt efter hvad handlingen er "that's life"..
jan 2012
aug 2012
Det ved jeg .
Sætningen var ikke møntet på nogle personligt
Men en general betragtning.
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 19 Katte: 1 Emner: 52 Svar: 944
Fuldstændig enig.
nov 2013
Jo mere de gør, hvad vi siger, jo flere friheder har de.
Jo mindre de gør, hvad vi siger, jo færre friheder har de.
feb 2009
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 147
Men nu er jeg ved at bevæge mig ind i den verden - jeg har en datter på snart 3 år.
Og hun prøver selvfølgelig grænser af.
Jeg tror opdragelsen/konsekvensen kan være meget forskellig.
- børn er forskellige.
Jeg var en af de unge mennesker der ikke ville høre - og på mig virkede straffe ikke.
- jeg skulle nok klare en uges stuearrest, og ellers stak jeg bare af.
De kunne tage min telefon - men så ville jeg helt sikkert også stikke af
Okay - jeg var en møgunge.
Nu opdrager jeg min datter kærligt. - men hun skal ikke være i tvivl om at jeg har det sidste ord.
Dialog virker omkring nogle ting - mens andre ting ikke er til at forhandle om.
Tror ikke der er en rigtig eller forkert "opskrift"
apr 2014
Giver dig helt ret i at der ikke findes en "rigtig" eller "forkert" opskrift, men at det handler om at finde den der passer til sit barn.
Jeg synes noget af det vigtigste er at være konsekvent på den måde, at når man siger "Nej", så mener man "Nej" og så i øvrigt tilpasse opdragelsen til barnets alder og som den voksen, at forblive den voksne - så vi ikke skal døjes med de gardinersvinger børn, der forpester verden for andre tilstedeværende.
jan 2012
Men det er sådan set heller ikke der jeg vil hen..
Der jeg vil hen er at uanset alder, uanset gerning så bør der være en konsekvens af ens handlinger..
Konsekvensen vil altid være forskellig fra handling til handling, fra barn/ ung til barn/ ung, for det er klart der er nogle "møgunger" som skal takles anderlede end andre, der er børn som er mere sensitive end andre osv. det er slet ikke der jeg vil hen, for hvad konsekvensen er af handlingen høre hjemmet 4 vægge til..
Nej det hele afstedkom af at nogle virkede til at mene at konsekvens kunne nøjes med at være samtale, og det mener jeg ikke personligt, for så ryster ungen bare på hovedet og tænker åndsvage forældre, det skal på en eller anden måde kunne mærkes, ja selvfølgelig vil der som du selv beskriver være unge som ikke vil høre efter trods det, men sorry så mener jeg måske at konsekvensen også har manglet i de helt unge år..
Og her vil jeg så tilføje at det værste min mor kunne sige til mig hvis jeg havde lavet noget forkert, det var "jeg bliver ked af det når du....." jeg vidste ikke noget værre end at gøre min mor ked af det, hun kunne simpelthen ikke straffe mig værre end med den sætning..
Nu var jeg så ikke en møgunge og har sjældent lavet noget helt galt, men det er da sket, og det er klart vi har også haft en dialog hver gang, og det er faktisk meget sjældent jeg er blevet straffet som sådan, men der har altid været en konsekvens for min handling... Altid..
Og det er blevet forklaret til mig at hver handling har en konsekvens, spørgsmålet er blot hvilken konsekvens..
jul 2012
Følger: 3 Følgere: 26 Katte: 1 Emner: 65 Svar: 1.075
jan 2012
Super godt skrevet
jan 2012
apr 2014
Lige over
nov 2013
Men de har også begge AS og ADHD/mistanke om ADD. Så er vi nød til at være lidt "firkantede".
aug 2010
Følger: 50 Følgere: 383 Katte: 4 Emner: 189 Svar: 7.272
Nu véd jeg godt at i dag har børn og unge helt andre vilkår end dengang jeg var barn.
Hvis jeg havde lavet noget "strafbart" så blev jeg sendt ind på værelset med besked på at komme ned igen når jeg var sød! Det var sgu kedeligt, så jeg skammede mig nok max. 5 minutter og gik ned og sagde pænt undskyld.
Men nu er der jo TV / PC / Playstation og mobil på børneværelset i mange hjem, så hvad skal man gøre?
Hvis det nu er en teen så er vedkommende gammel nok til at forstå en ordentlig konsekvens.
Der kunne man jo smække kassen i for lommepenge den måned.
De er nødt til at kende grænser, ellers ender det jo som curling-børn.
Jeg har lige set et gammelt afsnit af Luksusfælden på TV3 og datteren på 14 fik 1000 kr. i lommepenge i måneden. Det kan mærkes!
Når et barn smider sig på gulvet i en butik og skriger fordi det ikke lige får hvad det vil have, så synes jeg at det er okay at bære barnet ud i bilen - efter dialog. Man kan jo starte med at sige at det har vi ikke råd til i dag. Bliver det ved kan man advare om en tur ud i bilen og virker det heller ikke, så op på armen og afsted!
En bekendt er pædagog i en børnehave.
En dag fortalte hun rystet om hvad barnet havde gjort.
En lille dreng havde i protest sagt: "Hold din kæft din fede ko"!
Så måtte hun bide tænderne sammen og sige at det skulle de lige snakke med forældrene om.....
For f***** da. Det skal også nok hjælpe.
jan 2012
Ja du har ret tiderne er anderledes end da vi var børn, men spørgsmålet er om det er til det bedre, børn i dag "keder" sig jo hvis ikke de kan sidde på en elektronisk dims..
Og sorry men alt for mange forældre har en helt forkvaklet indstilling til hvad der skal ske den tid de er sammen med børnene, alt for mange syntes det er "synd" at skælde børn ud, fordi de ikke vil være sure den sparsomme tid de er sammen med deres børn, jamen halloooo det skal da nok også opdrage børnene
jan 2012
Den lader vi lige stå lidt.... De er ensomme
Så er det jeg tænker lidt......
Er de ensomme fordi al kommunikation foregår over FB, Twitter, Instagram, SMS m.m.????
Det er jo frygteligt hvis det er sådan at de er ensomme fordi al den elektronik afholder dem fra at skabe venskaber..
Eller er det i virkeligheden fordi de ser hvad alle deres såkaldte venner laver via det de skriver på facebook og mener at de ikke får mulighed for at deltage i alle disse ting???
Hvad tror i, særligt jer med teenagere????
okt 2014
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 10 Svar: 55
Ang. sociale medier så har min mand og jeg bevidst ikke valgt at være på facebook, Twitter osv, da vi er af holdningen at mennesker som er i vores liv, ER i vores liv og ikke på nettet. Desværre, betyder det at vi ofte går glip af invitationer og oplysninger.
Jeg tror det er nemmere for "voksne" at skelne mellem overdrivelse og glansbillede-kulturer på sociale medier, end det er for teenagere. Derfor tror jeg også at teenagere har nemt ved selv at føle sig underlegne outsidere overfor andre personer som er gode til at markedsføre sig selv og deres liv.
aug 2012
Tror du rammer plet angående ensomhed,
Der findes mange ensomme unge mennesker , og hvis de tilbringer timer ved skærmen, er det ikke så sært.
Netop der ,skal forældrene vise et ansvar, og sørge for fysisk kontakt.
nov 2013
Mine børn har AS, så de har ikke det store liv udenfor deres pc.
Min den ældste er godt nok på efterskole nu her, men i weekenderne står den 110% på pc.
jan 2012
Og igen som flere er inde på så er konsekvensen jo individuel fra barn/ ung til barn/ ung, hustand til husstand..
Og så kan jeg gentage hvad jeg skrev i den anden tråd, hvis man er på julemærkehjem så skal man aflevere sin telefon (simkort) når man kommer og får den (det) først igen når man skal hjem på weekend, hvor man så når man kommer retur igen aflevere..
Der ud over så er jeg nok mega gammeldags, for det er ikke sjældent at vi dumper ind hos venner eller familie uden at have meldt vores ankomst, sådan gør man i vores omgangskreds, lige så ofte er der folk der dumper ind hos os uden at have meldt deres ankomst, jeg syntes det er mega hyggeligt og ingen forventer et top rengjort hjem, det er ganske afslappet
Nå men det har egentligt intet med tråde at gøre..
Jeg går bestemt ikke ind for at en straf indbefatter fratagelse af telefon eller internet i en hel uge, fordi skoler og alt andet for de unge foregår rigtig meget online, men at man er uden telefon/ internet en dag, eller 2 aftner, tror jeg ingen falder død om, men igen er det jo forskelligt fra familie til familie..
Ellers må det jo tænkes at være en straf i vores familie hver eneste dag, for mobiltelefoner er bandlyst ved middagsbordet når man spiser så spiser man, man sidder ikke og følger med på facebook, sms eller hvad man nu kunne finde på at gøre, telefonen er lagt væk enten på værelset eller i lommen uden at komme frem, sådan har det altid været og alle acceptere (der kan være få undtagelser)..
aug 2010
jan 2012
Hvilket også var derfor jeg snakkede om at fratage det 2 aftner, altså ville man have eftermiddagen til at tjekke ens lektier m.m. og ellers kan man jo aftale at man anvender internet under overvågning, altså kan man hente det som er vigtigt for en for at lave lektier og ikke andet..
Jeg er så også selv mere til at man fratager telefon eller spillerettigheder i x antal timer end flere dage..
Det er igen den der med dialogen først og konsekvensen der bliver udløst..
Verden er ikke sort hvid og det er konsekvens heller ikke nødvendigvis..
nov 2013
Det er vist sket en enkelt gang, at computeren har været inddraget knap to døgn. Og nogle få gange har den været inddraget i knap et døgn. Normalt er det nok at sige, at NU stopper festen, for ellers hedder det nul pc.
jan 2012
Måske er der forskel på julemærkehjemmene, for mine venners dater har lige været af sted i sommers og hun havde slet ikke adgang til sin telefon i ugens løb, hvis hun havde behov for at ringe hjem så skulle hun spørge om lov og så var det fra telefonen på kontoret..
Men igen det var ikke det tråden handlede om..
aug 2010
jan 2012
Man skal jo klart mærke en konsekvens men den skal jo heller ikke nødvendigvis være urimelig
aug 2012
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 53 Svar: 629
Jeg går skam ind for dialog men børn/unge skal sgu også lære at handlinger har konsekvenser og nogen ting kan man altså ikke bare snakke sig fra.
Og angående lektier, dem kan man jo sagtens hente ned, slukke for nettet og så bliver lektierne lavet uden internet, eller overvåget hvis internet er nødvendig for lektien. Den med at det er såååå syyyynd og børnemishandling at tage de unges internet er sgu den værste gang lort jeg har hørt i længe.
jan 2012
Dejligt forfriskende at få en ung med i debatten som rent faktisk har prøvet at få frataget internet og telefon, og som faktisk mener at trods det er en hård straf så er det ikke verdens undergang
aug 2010
Heidi jeg har også prøvet det, i hvert fald med mobilen. Men jeg var så også 'lille', og kom lidt til at købe noget til et internetspil, som gav mine forældre en regning på 200kr ekstra. Fik taget min i en uge mener jeg, og den syntes jeg også var helt fair :P. Lærte også af det og lige siden har jeg spurgt (og gør stadig, på trods af jeg er 18 og selv må bestemme hvad jeg bruger mine penge på) om jeg må købe det og det :).
nov 2013
Min den ældste har et par venner, men den yngste har ikke nogen.
aug 2012
aug 2010
aug 2012
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 64 Katte: 4 Emner: 74 Svar: 9.135
Jeg husker ikke, at straf var noget som fyldte i min egen opdragelse, men vi vidste hvad der blev forventet af os, Emma Gad ville have have været stolt af os, altid præsentabele så vi kunne vises frem til Obersten mm. Vi levede ikke i et militær hjem uden grund.
Mine børn har også vidst hvad der forventedes af dem, og mine forventninger levede nok ikke helt op til Emma Gad
Og det køre nu næsten videre til næste generation, Emma som har autisme og Nok også ADHD skal have alle regler, at vide,mange gange
Den trænings metode som bruges en del til børn med autisme ligner faktisk klikker træning af katte
Ros og klistermærker, som omsættes til lommepenge virker på Emma
Men vi ville aldrig tage noget, som hun jo har gjort sig fortjent til, for så ville hun jo ikke gøre noget for, at få flere mærker
jan 2012
Straf eller konsekvens er jo mange ting og individuelt fra barn til barn, det samme er opdragelse, jeg har en mistanke om at folk ser en straf som noget koporligt, og det behøver det jo slet ikke at være, det kan jo blot være en fratagelse af et privilegium eller en ekstra tjans..
Jeg er selv en af dem der ikke er blevet straffet særligt (eller jeg husker det ikke) min mor havde en ret lang line og egentlig var jeg ikke uvorn på den måde, og hvis jeg strittede imod noget så var det oftest nok at true med en straf
maj 2012
maj 2012
jan 2012
I kører jo netop med belønnings systemet altså skal privilegier opnås eller klistermærker, hvis ikke der bliver gjort det der bliver bedt om = ingen ipad eller klistermærke..
Og sorry for dit barnebarn er det samme som en straf, for hun har ikke opnået det hun ønskede, straf behøver ikke at betyde fratagelse, det kan også betyde ikke opnåelse af ønske....
Og uanset hvad så er dit barnebarn specielt og ligegyldigt hvad så handler det om at finde det system der virker for det enkelte barn, og for dit barnebar har hendes handlinger jo en konsekvens, enten er konsekvensen at hun opnår et klistermærke eller brugen af ipad eller også er konsekvensen at hun ikke opnår klistermærke eller brug af ipad..
God opførsel = god konsekvens
Dårlig opførsel = ingen præmie = dårlig konsekvens
maj 2012
Vi har ikke oplevet, at hun ikke laver sine små opgaver, jo en, hun vil helst ikke i tøjet, men vil gerne ud, det kan hun jo ikke komme uden tøj på, ikke som straf men som en konsekvens af, at hun ikke har tøj på, og ja hun får tøj på og hjælp til det, og så kommer vi ud, ja hun er speciel men også temmelig normal når det kommer til intelligensen, og børnehaven har også 20 timer ekstra til hende, ssssååå nem er hun ikke, men belønning virker!
aug 2010
Niks!
Jeg kender et sted hvor de er låst inde i en uge!
Men på den skole er der også konsekvens i stor stil
Børn med særlige behov skal jo have det på en lidt anden måde end "normale" børn - misforstå mig ikke.
Er der nogen der ved hvor træls et weekendophold med en veninde med børn kan være, når den største knægt på 15 skal have TV tændt på trods af at han sidder med store hørebøffer på og spiller gameboy????
På et tidspunkt gik jeg hen, lettede hørebøfferne og bad knægten om at komme hen og spise sammen med os andre. Han ville have special-servering ved sofabordet - hvilket hans mor ikke gav ham lov til.
Sådan en knægt får jo ikke nogle sociale relationer. Vi taler om et stort feriecenter hvor ungerne kunne boltre sig. Det kunne de mindste finde ud af, men han var bare fræk overfor sin mor når hun forsøgte at irettesætte ham.
Ville I finde jer i sidstnævnte?
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Konsekvenser opfatter jeg ikke nødvendigvis som straf, mere som en naturlig følge af en handling.
Der er ikke nogen naturlig konsekvens i at blive straffet (fx skældt ud, sat i skammekrog, eller frataget en ressource), fordi man er kommet til at brække mors dyre læbestift eller tisse på gulvtæppet, eller hvad forseelsen nu har været.
Derimod hvis ens teenager har fx nuppet af mors penge til spil eller modetøj, så vil jeg opfatte det som en naturlig konsekvens, eller selvfølge, at pengene bliver betalt tilbage i en vis fart. Eller hvis der er blevet holdt vild fest, og forældrene kommer hjem til et hus, der ser forfærdeligt ud, så må teenager selv rydde op og gøre rent.
Jeg får lige den tanke, at straf vel egentlig bare er at demonstrere sin magt overfor nogen, der er "mindre end en selv". Og dermed demonstrerer man så lige sin egen spillen fallit som den leder, eller det forbillede man skulle have været.
maj 2012
Børn lære og husker beder ros og undersøgelser viser at børn der får skældud og negativ opdragelse, har større risiko for, at havne i den forkerte grøft.
Og hvis det er med skæld ud og høj stemme man opdrager, skal der måske skrues op og op og op over for børn som ikke kan eller vil makke ret.
De har kurser for forældre som skal lære, at vende den onde cirkel
nov 2013
Men når teenageren med ADHD og AS ikke gider afslutte sin pc, svarer igen, er næbbet, uforskammet, ja rigtig grim i sin mund, og han er lige før, han når det punkt, at han begynder at smadre ting, så er det i min verden bedre at tage hans pc, end at jeg risikerer, at han kammer helt over.
Og det er jo så slet ikke det første, vi gør. Vi prøver FØRST med dialog.
maj 2012
Jeg håber Line klare det
jan 2012
Eks. da min nevø var lille og her snakker jeg 3-6 år, da havde han et voldsomt temperament, han kammede helt over og blev da også undersøgt for om han havde ADHD, det havde han så ikke, han havde/ har blot et voldsomt temperament, men når han så blev rigtig gal så kunne han finde ud af at kaste med sit legetøj og det var jo ikke altid legetøjet overlevede den tur.
Min nevø blev så gerne bedt om at gå ind på sit værelse og rase ud og først komme ud igen når han var god igen (var det en straf??? Tjaa min søster gad bare ikke se på at han kastede rundt med tingene og ødelagde alting fordi legen ikke lige gik efter hans hoved) og ja konsekvensen af hans handling var så at hans legetøj var ødelagt og han fik ikke noget nyt som erstatning, han lærte meget tidligt at ødelægger man noget fordi man bliver rasende så bliver det ikke erstattet, selvfølgelig kunne noget gå i stykker ved et uheld og så var situationen jo helt anderledes..
Jeg er slet ikke imod belønningssystem/ opdragelse, hvis det virker....
Men det er bare ikke alle børn det virker på, det er derfor jeg igen og igen skriver at det er noget man må finde ud af med det enkelte barn, og så er der jo en verden til forskel på at give konsekvens til et barn på 2 år og et barn på 15 år..
jul 2012
Samtidig forstår jeg godt hvad Jette snakker om for med ros og positiv belønning kan man komme rigtig langt. Det er jo især brugt meget til børn og unge med autisme. Vi bruger det selv til Sara når hun f.eks ikke gider at gå ud, så hjælper en belønning. og det bliver brugt dagen igennem i forbindelse med forskellige aktiviteter. Nu er hun jo ikke noget barn længere sådan bedømt i alder men voksen . Hun har levet i belønningssystemet så længe at hvis vi er så dumme vi lige har glemt at der skal en pakke Gajol med på gå turen, så husker hun det skam selv. Og jeg vil lige tilføje at ofte bliver opgaverne lavet udelukkende for belønningen skyld og ikke fordi hun gider.
Jette:
Når du skriver hun ikke vil i tøjet er det så fordi hendes hud er overfølsom. Sara lærte først at beholde tøjet på da hun var over 13 år og nu hvor hun har sin egen lejlighed har hun faktisk ret til at smide tøjet, men kun i sin egen lejlighed. Selv varmt og koldt vand kan man se hendes hud reagerer på. Såfremt det er sådan håber jeg for Emma at det er i en mildere grad.
Systemet kan da også bruges til normale børn. Det er vel ikke alt man nødvendigvis skal belønnes for. Det skulle jo også gerne være sådan at normale børn ikke skal belønnes hele tiden .
Heldigvis er der da utrolig mange søde dejlige børn. Min datter arbejde som frivillig på en lektiecafe et år . Selv om det ofte var børn der havde det lidt svært var det nogle dejlige søde børn. Igen som Heidi skriver var der forskel nogle måtte hun forhandle lidt mere med end andre når det kom til det med at lave lektier.
nov 2013
maj 2012
Jo Emma er følsom, og er heller ikke glad for berøring, hvis det er os som røre, men heldig vis vil hun gerne have kys og knus, når hun er klar, men tøj bliver købt stort, for stort og blødt, det hjælper, men sker der noget som genere hende ender hun i ble og ingen ting og så er hun en kat, ind til hun kan klare livet igen.
Emma har også pauser på værelset. Ikke som straf, men hun behøver ro.
Til familiefødselsdag i lørdags er alt planlagt også hvor hun må være hvis hun skal have en pause fra støj og mennesker.
Børnehaven mener ikke 20 timer ekstra er nok, sååå jeg tror og ønsker faktisk, at hun skal have mere hjælp en de kan klare, og at hendes vigtigste leg er når en hest ikke må være med
Her er Emma den sidste hest i rækken
nov 2013
dec 2006
Konsekvens og straf <i>kan</i> nogle gange komme ud på ét, men er ikke nødvendigvis det samme.
Groft sagt ser jeg det sådan, at konsekvenser er følgerne af ens egne handlinger. Straf er noget andre påfører en.
aug 2012
Vil også lige tilføje at det er glædeligt at du overlevede
maj 2007
Følger: 24 Følgere: 40 Katte: 10 Emner: 141 Svar: 7.112
Fx er hun inden for det sidste år blevet blefri (hun er 5 år, og er blevet sent blefri pga tarmproblemer).
Hun ved hvornår hun skal tisse, meeeeen hun har det med at tisse i bukserne fordi hun ikke lige gider bevæge sig fra værelset ud på badeværelset..
Herhjemme har vi måtte indføre at hver gang hun gør det med vilje (det kan ske ved et uheld) så er der ingen tv/computer/musik i 5 min. Vi har et æggeur og når det ringer ved hun at hun må se film igen.
Det har ikke fjernet dovenskaben helt, men har hjulpet merkant.
Vi har snakket om det med hende, men hun har en alder hvor det bare ikke hjælper..
Måske når hun er ældre kan man bedre gøre det. Men ikke nu.
Lige nu er vi ved at lære hende at rydde op på værelset når man er færdig med at lege. Jeg har talt med hende om det, men indtil videre uden effekt..
Jeg har luftet lidt for hende at konsekvensen kan være at tja, så ryger legetøjet ud (hun har sindsygt meget, så der skal sorteres i det alligevel). Så må jeg se om det fungere eller om jeg skal til at smide ud når hun ikke rydder op.
maj 2007
jan 2012
Altså hvís man siger til sit barn at hvis de gør det og det så får de ....., eller hvis de ikke gør som de bliver bedt om så sker der ......
Og så skal handlingen følge trop, for ellers bliver det jo blot en tom "trussel"
Beltane jeg syntes det er super fint at du tager en snak med din datter, og du har ret i en alder af 5 år er snak bare ikke altid nok, men fint lige at tage debatten først og så finde en metode der minder barnet om det der blev bedt om
maj 2007
Jeg bruger lidt time-out reglen med 1 min pr år barnet er, så må jeg se hvor mange år det fungere
jan 2012
dec 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 81
nov 2013
Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 17 Svar: 102
Lubas, med den udtalelse viser du også, hvor umodent du stadig tænker. Nu er jeg selv på din alder og synes godt nok, at det er noget af det værste fis, du siger. Jeg er selv 2. generationsindvandre og er opvokset mere under "straf" end "konsekvenser" - og jeg ville da til enhver tid hellere få frataget noget så ubetydeligt som internet eller mobiltelefon! Man kan nok ikke selv forstå, hvor "heldig" man er, hvis man ikke ser udover sin egen situation.Det, som du beskriver som længerevarende "krig" med fratagelsen af mobil/internet, er i min optik bare (undskyld mig) et forkælet barns syn på det.
Jeg har stadig meget at lære, og børn kommer der da heller ingen af i den nærmeste fremtid. Men jeg er da selv stadig meget tæt på teenagernes generation, og er helt enig med de fleste i, at der er nødt til at være en konsekvens på ens dårlige handlinger. Ellers får man det bare ikke lært! Men så igen, det handler også om alderen, før man kan forstå konsekvensen. Synes det er fint at prøve at tale om tingene først, men forstår barnet/jeg det ikke, skal der ligges en konsekvens bag. Og der synes jeg, at det ville være fint for en teenager at få frataget lommepenge/mobil/internet.
jan 2012
Straf ville jeg aldrig nogensinde blande ind i børneopdragelse.
Okay da, så din børneopdragelse består udelukkende af at snakke med dit barn og belønne god opførsel, hvilket jeg da heller ikke er i mod, men der kan vel komme en grænse eller hvad??
Hvis lille Søren på 9 år bliver sur på sin bedstefar som er på besøg, bedstefar havde ikke chokolade med som han plejer, og så bliver Søren sur, går uden for og finder en lille sten, som han helt bevidst trækker hele vejen ned af siden på bedstefars bil så der bliver en dyb ridse i lakken fra forlygte til baglygte..
Det skal lille Søren ikke have en straf for??? Der skal ikke være en konsekvens??? Man skal blot snakke med ham om at sådan opføre man sig ikke??
Ja jeg kunne godt tænke mig af vide hvordan du som psykologi studerende vil takle lille Sørens handling...
jul 2012
Samtidig helst med støtte fra familie eller andre omgivelser. Min svigerfar sled sig selv op i skolen i det der hed obs klasser dengang . De børn kunne ikke engang undervises. De gad da ikke høre på snak. man kunne ha snakket sig blå i hovedet.
jan 2012
Jeg var barn lærte jeg at privilegier, tillid og respekt var noget man skulle gøre sig fortjent til ikke noget man blot fik, det kan jeg vel ikke være den eneste der er opdraget med?? Og når det var noget man skulle gøre sig fortjent til betød også at det var noget man kunne miste eller blive frataget..
Men jeg venter stadig på psykolog vurderingen af problemet med lille Søren
maj 2007
aug 2010
Jeg går selvfølgelig ikke ind for tæsk eller mishandling, men jeg synes at det er rigtigt godt at vi lige fik en på banen med en anden kulturel baggrund.
Ingen tager skade af at få fortalt sandheden i et højt tonefald eller blive sendt ind på værelset eller få frataget brugen af materielle goder.
Jeg tror faktisk at der er flere af min generation og ældre kan skrive under på, at man altså ikke tager skade af et klap bagi med flad hånd eller en lettere lussing, når det er absolut sidste udvej for at få lille Signe eller Simon til at fatte hvad man ikke må gøre fremover.
Jeg har prøvet det måske samlet 3 gange, men så har det altså været alvorligt hvad jeg har foretaget mig.
Men mishandling herunder også smæk med remme også videre går jeg bestemt ikke ind for.
Hvis det bliver for meget snak og "hør nu her lille skat" så kan det altså ende med de sande curlingbørn.
Husk også lige at mindstealderen for straf er 15 år - og så er det måske for sent.
jan 2012
Nu skal jeg så indrømme at mine forældre sjældent slog, faktisk helst ikke, jeg tror jeg har fået en lussing 1 gang i mit liv, og det var af simpel afmagt min mor gav den, og hun havde sååå dårlig samvittighed bagefter (jeg har været omkring 10 år) min mor slog aldrig, men vi kunne måske godt blive taget hårdt i armen eller få en ordentlig omgang skæld ud. ingen har taget skade af det, der er en verden til forskel på det og så at få læsterlige bank..
Jeg går bestemt ikke ind for at man slår og det må man heller ikke i dag, men man skal sørme også passe på med ikke at kommer helt over i den modsatte grøft mener jeg..
Men "De 3 tosser" du og jeg er også fra samme generation, og jeg tror at vores opvækst har været nogenlunde lig, det fornemmer jeg
Så måske derfor ser vi anderledes på det end de unge i dag, allerede den gang jeg var barn så jeg jo den generation der fik 500 kr om ugen af mor og far og fik lov at gøre hvad de ville i en alder af 14-15 år, forældrene var komplet lige glade med ungerne, de var nærmest glade for at de var væk hjemmefra, der var ingen regler ingen faste rammer, er det bedre mon???
Jeg havde den kærligste mor, penge var der ikke meget af men der var overflod af kærlighed og tillid fra min mor, vi manglede aldrig noget, hvad hun ikke kunne trylle frem af nærmest ingenting er ikke småting, nej mærketøj, ferier og dyre ting det fandtes ikke, men jeg havde hvad jeg skulle bruge..
Vi blev opdraget med en kærlig men fast hånd, hvor man præcis vidste hvor grænsen var og overskred man den så faldt der brænde ned, min mor var sjældent sur, så når hun blev det så vidste man lige præcis at så var man godt nok sprunget meget over grænsen
nov 2013
Men jeg har til gengæld ofte fået lussinger af min mor, og jeg har lovet mig selv, at jeg ikke giver mine børn lussinger.
Jeg har til gengæld fastholdt min den ældste et par gange, hvor han ville skade den yngste af drengene. Da hjælp kommunikation intet.
aug 2010
Vi blev opdraget med en kærlig men fast hånd, hvor man præcis vidste hvor grænsen var og overskred man den så faldt der brænde ned, min mor var sjældent sur, så når hun blev det så vidste man lige præcis at så var man godt nok sprunget meget over grænsen
Er du ved at beskrive min barndom?
Min mor var hjemmegående til jeg var 8 år så fik hun deltidsjob. Min far knoklede r**** ud af bukserne med 2 jobs for at få mad på bordet.
Og jo, jeg gik skam i klasse med nogle som fik mange lommepenge og som skulle fortsætte direkte i fritidshjem efter skole. Begge forældre havde travlt med karrieren og når jeg tænker tilbage, så ville jeg hellere have mine forældre derhjemme så jeg kunne fortælle om dagens oplevelser så snart jeg kom hjem end mange lommepenge
Vi havde det sgu godt
Vi kom dog på ferie - i et lånt sommerhus (gratis) - men vi var på ferie!
jan 2012
Ikke bevidst
Min mor gik hjemme indtil jeg kom i skole som 6 årig derefter fik hun deltidsjob og det betød at hun stadig ville være hjemme når jeg kom hjem, min far arbejdede langt væk fra hjemmet, så han var sent hjemme og nok mest nærværende i weekenderne, og så døde han jo da jeg var 9 år, hvilket betød min mor blev eneforsørger for 3 børn, havde ingen uddannelse og eneste hun kunne var at gøre rent og lave mad, så hun havde konstant 3-4 jobs om dagen, hun kørte fra job til job i bus eller på knallert, da hun intet kørekort havde heller, derfor betød det jo at pengene var små, men hun gjore hvad hun kunne med de midler hun havde, og hun var nærværende når hun var hjemme..
Hvordan hun hang sammen og hvordan hun fik det til at hænge sammen fatter jeg den dag i dag ikke, hun startede 1. job kl 6 (så mine søskende sendte mig i skole) næste job startede om formiddagen og sidste job om eftermiddagen så var hun ca hjemme ved 16.30 -17 tiden og nogle dage havde hun så et job mere om aftenen i et par timer..
Hvert job var af en varighed på 2-4 timer og så havde hun transport mellem hver sted op til 1/2 time dagligt..
dec 2006
Har drengen - i en alder af 9 år! - da aldrig før oplevet skuffelse/ ikke at få lige hvad han har lyst til?
Får han ikke lov til at udtrykke følelser såsom skuffelse og frustration?
Har han måske oplevet, at man i familien hævner sig på hinanden?
Er han blevet udsat for overdreven brug af irrationelle straffe (altså hvor straf og forseelse ikke har nogen sammenhæng)?
Eller har morfaren gjort et eller andet andet mod drengen end blot at undlade at give chokolade?
Nej, jeg tror ikke på straf af børn (selv om jeg sagtens kan forstå, at det kan klø i fingrene for at straffe dem ;-)).
IMO bør straf kun komme på tale, når der ikke er andre muligheder – fx hvis barnet af en eller anden grund ikke <i>kan</i> udvikle naturlig omtanke/empati/indlevelse/respekt overfor andre.
maj 2007
Især små børn (vuggestue/børnehave) kan reagere ved at bide/kradse/slå i bar afmagt over den anden part ikke forstår hvad de siger..
Min datter var en der blev bidt meget, og vi fik at vide at det var fordi hun ikke forstod pigen der gjorde det imod hende, og at pigen også bed andre..
Herhjemme kan min datter blive sur og smække med døren i frustration over det ikke går som hun vil.. Det sker især når hun er træt... Hun er bestemt ikke forkælet, hun har bare sin egen mening om ting..
jan 2012
Eks. Martin på 8 år og Tobias på 7 år er søskende og kommer op og skændes om et spil, sådan som søskende nu kan om hvis tur det er eller hvor længe man har spillet osv. i arrigskab over ikke at få sin vilje så tager Martin sin ipad og kyler den mod sin lillebror, han rammer lillebror på skulderen og ipaden fortsætter ind i væggen hvorefter den smadres..
Hvordan skal forældrene reagere på dette, søskende skændes det er normalt, begge børn er velfungerende og kan ofte lege fint sammen, de har bare begge et temperament som fra tid til anden tager overhånd, det er ikke første gang at legetøj har taget en tur efter den anden begge veje, og tidligere er børnene blevet bedt om at sige undskyld, det er dog første gang at legetøjet er gået i stykker og det er første gang at det er så dyrt et stykke legetøj..
Er det et bedre eksempel??? Kom med et svar...
maj 2007
At den smadres er for mig et uheld, en 7 årige vil ikke kunne betale for at få den repereret alligevel
dec 2006
Men det mener I altså er normal adfærd, der sikkert intet har at gøre med hvordan familien ellers fungerer?
# 83) Jeg kan ikke svare på om det er et bedre eksempel. Hvad synes du selv?
Og hvordan synes du, det vil være mest hensigtsmæssigt at agere over for Søren og Martin?
Var det min søn, der havde smadret sin ipad, ville han komme til at erfare noget om konsekvenser af egne handlinger: Når man smadrer noget, så kommer man til at mangle det.
nov 2013
Det er jo ikke en boksering, vi har her i huset.
maj 2012
Vi bliver aldrig enig
nov 2013
Jeg hader nedsmeltninger. Heldigvis er de ikke så hyppige, som de har været.
jan 2012
Hvordan jeg ville reagere i de 2 situationer er sådanset underordnet, for det er ikke mig der mener at alle kontraverser kan tales ud..
Men det er klart at konsekvensen bestemt ikke havde været ens i de 2 situationer, men der havde klart været en mærkbar konsekvens i begge tilfælde da begge tilfælde er bevidste hændelser og ikke uheld..
Jeg mener bestemt ikke at i tilfældet med Søren at der behøver at være et problem i familien fordi et barn reagere sådan, nu var det måske at sætte det på en spids at det blot var chokolade at drengen var sur over, pointen var at drengen blev sur og lod det bevidst gå ud over noget andet..
Det kunne måske også have været en situation hvor et barn på 9 år leger med familiens kat og i legen får katten revet barnet hvorved at barnet kvittere ved at sparke katten så den kurer en halv meter hen af gulvet..
nov 2013
jan 2012
nov 2013
Da han besøgte mine forældre (knægten), sparkede han først til mine forældres hund. Da han så opdagede, at den ikke gjorde noget, så tog han kvælertag på ham. Men vi stoppede ham selvfølgeligt.
maj 2007
jan 2012
Ville det være anderledes hvis han tog krystal vasen på reolen og kylede ned i gulvet fordi han blev sur over ikke at måtte gå ud i frostvejr uden overtøj på???
Susanne, der er da noget galt et sted når man som barn bevidst vil skade et dyr, det er da bestemt noget man som forældre bør reagere på, det er jo en frygtelig handling, både den med katten og med dine forældres hund
maj 2012
Jeg ved godt vi ikke må sammenligne katte og børn, men men
Jeg tager det helt pænt og ingen mislyd herfra, men bare en lang rids i ansigtet fordi Mitti kom til, at mellem lande
Selv min voksne datter siger, at høre hun et nej, så har hun allerede lukket af og høre ikke hvad der kommer efter nejet, og sådan har det altid været.
Jeg tror da heller ikke det er nemt, at sadle om, hverken for børnene eller forældrene, for man skal tænke anderledes, og være meget på forkant, for regler og rammer skal der være, det er bare spørgsmålet om hvordan man opnår resultatet.
nov 2013
jan 2012
Men jeg gætter på at i aldrig har oplevet børn med et så voldsomt temperament at når tingene ikke gjore som barnet ønskede eller banet ikke fik sin vilje så kastede man med tingene eller sparkede til noget..
Jeg har oplevet det, for sådan var min nevø hele sin barndom, det blev bedre med årene, og der blev ikke råbt af ham, han blev ikke mishandlet, han fik lov til en masse, og efter sit raseriudbrud så blev han selvfølgelig ked af at han havde ødelagt noget, men i øjeblikket hvor han blev rasende så ænsede han faktisk ikke hvad han lavede, han gik totalt i sort..
Da han var helt lille 2-3 år da kastede han sig ned på gulvet og hamrede hovedet med fuld kraft ned i gulvet, eneste måde at forhindre ham på at skade sig selv og sine omgivelser var at holde om ham uanset om han vred sig rundt, og så snakke til ham gjore man det så varede det blot et par minutter ellers kunne det var op til 10 minutter, det kan man få pænt store buler i baghovedet af og jo mere ondt det gjore jo mere hysterisk blev han..
Der var jo en god grund til min søster var til lægen med ha, for at få undersøgt om han havde ADHD eller lign. men nej han havde blot et voldsomt temperament som han ikke helt forstod at styre..
Han har præsteret at tage en metal legetøjsbil og kyle den i hovedet på en anden dreng i børnehaven, blot fordi den anden dreng ikke forstod min nevøs fantasi og legede på en anden måde end han havde påtænkt..
Jeg skal her lige tilføje at han i dag er en normal og velfungerende ung mand på snart 21 år, yderst høflig og meget vellidt blandt sine kollegaer og studiekammerater, han har gennemført gymnasiet med et gennemsnit på over 10 og studere lige nu historie på Århus universitet på 2. år, han har stadig temperament, men har lært at styre det, jeg har selv som barn haft lignende temperament, dog skadede jeg aldrig mig selv eller andre, men kunne godt smække med døre og kaste med ting, dog aldrig mod andre mennesker eller levende væsner..
maj 2012
Emma er stærkt udadreagerende men bevare man ikke roen kan man ikke give hende ro. Min datter holdt jeg også, og fortalte at jeg ikke var vred, jeg elskede hende og lige nu måtte jeg passe på hende og alle omkring hende.
Den går ikke med Emma, hende røre vi slet ikke, men passer på hun ikke kommer til skade, og flytter det eller dem som kunne komme til skade omkring hende, og lige pludseligt er det slut.
jul 2012
Når jeg sammenligner Sara med mine normale børn synes jeg sproget især gør en stor forskel for hun kan sagten give knus og kram og holde i hånden. Det at hun mistede sit sprog omkring 4 år alderen og aldrig kan sige hvordan hun har det men alt skal aflæses er svært. For det skal ofte gå hurtigt inden hun går i affekt.. Hun kan faktisk forstå et nej og mange andre ord samt korte sætninger .
Jeg må indrømme at hendes store søster især som er meget tæt på hende i alder har været helt fantastisk. Hun har aldrig sagt et ondt ord om sin lillesøster selv om det også har været meget svært for hende og hun har savnet at have en lille søster som andre børn. Selvom Sara var anderledes og har fyldt meget har hun altid været så sød og kærlig imod hende og man kan se at Sara trods sit handicap holder utrolig meget af hende. Vi har haft ubehagelige oplevelser både med familie som ikke forstod hendes handicap og med fremmede mennesker f.eks når vi tog bussen til læge med modbydelige kommentarer fra både voksne , unge og børn fordi hun siger lyde. Men der hvor hun bor nu kan man godt tage hende med en tur i brugsen på de gode dage, Jeg tænker ofte på at jeg er lykkelig for at vi ikke skal igennem nogen inkludering . Med hende har det været en lang tur med evig frygt altid. Først dagpleje der ikke gik, så frygt for hvilket special tilbud hun fik og så hvilket voksen bo tilbud. Så frygt for at de gode pædagoger og ildsjæle, der kan noget særligt forsvinder. Sådan er det vel i nogle tilfælde.
Jette jeg synes det gør ondt at se Emma som sidste hest i rækken. Især hvis hun ikke har nogen forståelse for de normale sociale omgangsformer som jo netop er problemet for mange med infantil autisme. Jeg håber for jer at hun får de ekstra timer hun har behov for.
maj 2007
Vi har ingen krystal, vores hjem er ret børnevenligt
nov 2013
Og ofte er der nød til at skulle en time out til, inden kommunikation er mulig.
dec 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Katte: 4 Emner: 15 Svar: 81
Så ift. din problematik omkring iPaden ville jeg ikke bede det 7-8 årige barn erstatte iPaden, men tilgengæld indse, at børn er børn. Sommetider reagerer de irrationelt fordi de endnu ikke forstår, hvordan de skal kommunikere deres frustrationer og afmagt ud. Havde jeg et barn, der reagerer på den måde, ville jeg ikke lade iPaden ligge på børneværelset. Børnelegetøj skal (ligesom børnetøj) kunne gå i stykker uden at forældrene græder snot over det.
jan 2012
Jeg spurgte dig ikke om barnet skulle straffes, men det må vel have en konsekvens, eller hvad??
Jeg snakker ikke om at græde snot over en ipad, eller om at hændelsen skete på børneværelset, sådan set kunne den foregå i hvilket som helst rum i huset, jeg ved min kusines børn sidder i stuen med deres ipad, og i min beskrivelse tænkte jeg sådan set at de var i stuen, men jeg så det ikke relevant at skrive hvor børnene var..
At jeg valgt en ipad i min situation handlede udelukkende om at finde en genstand som børn ofte anvender og som trods alt har lidt værdi, og igen har jeg aldrig sagtt at barnet skulle betale for en ny, hvor ser i det?? Og jeg snakker jo stadig her om en forsættelig ødelæggelse af et stykke legetøj ikke at det ups jeg tabte legetøjet..
Min spørgsmål var - hvad ville du som psykolog sige at konsekvensen skulle være for barnet??? Det svar har jeg endnu ikke fået, med mindre dit svar er ingenting = ingen konsekvens.....
nov 2013
Jeg tænkte på, at en af min søns venner blev stukket ihjel. Og ham der gjorde det, skulle man blot sige skidt pyt til?
aug 2010
Hvis hun i raseri smadrer en glasdør på skolen, skal det så ikke have en konsekvens? Skal man bare sige: Pyt? Vi taler om et barn uden diagnoser..
For en teen der går amok er sommetider et barn der ikke har lært at hvis det ikke får konsekvenser hvis man gør noget galt, så kan man jo bare gøre som man vil?
Hvis et lille barn river en kat i halen hvad sker der så? Katten bider/kradser. Det er en konsekvens der gør at barnet lærer at det skal man bare ikke gøre. Så skal mor/far bare sige til barnet: Jamen katten ville ikke have det, så derfor bed den.
Eller skal de skælde ud på katten fordi den siger fra? NEJ!
Hvad er det der er så galt i at sige NEJ? Hvorfor er det så slemt at konfiskere et en Ipad eller en telefon?
Hvorfor skal det være curlingbørn?
jan 2012
maj 2012
Og ærlighed før alt, det er også sådan mine har lært det.
Der er langt fra et glemt vindue til mord eller direkte hærværk, og i de fleste tilfælde er opdragelsen gået galt længe før det er kommet der til.
Vi må som forældre aldrig blive blinde for vores børns svagheder og styrker og gøre vores bedste for, at vise dem den rette vej, og både vi selv og alle andre må forste, at det ikke altid er forældrenes skyld når det går galt, men vi kan gøre meget
jan 2012
Du skrev lige præcis den pointe jeg ville frem til, men der er åbenbart nogle som ligestiller straf med vold og det har jeg aldrig ment, men at straf er en del af konsekvensen, da jeg ser det at barnet undværer ipad da den jo er smadret som en straf, der bliver ikke købt en ny foreløbig..
Dejligt beskrevet tak Jesper
aug 2010
Rigtigt!
Når det så er sagt, så fik jeg mig sgu en sund latter
Konsekvens af ens handlinger