{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

Syg kat / Muligt forgiftning {{forumTopicSubject}}

Min Lilla er blevet meget syg smiley smiley
Jeg mistænker noget RC vådfoder for at have skyden.

Tirsdag aften fik mine 2 det omtalte fodder, Trold ville ikke spise af det
hvilket var lidt mærkeligt, men Lilla spiste glad af det alt er fint.

Onsdag aften kan jeg se Lilla ikke har spist noget af hendes tørkost, det sker en gang i mellem at hun ikke spiser af det, så hælder en ny pose vådfoder op til dem, Lilla fint af det igen, og Trold lugter igen til det og skal ikke have noget, det er sket før af en af dem ikke vil spise af det når det er noget nyt mad de får så jeg tænker ikke nærmere over det endnu.

Hun fik det dårligt natten til torsdag hvor hun kastede op, men ville gerne spise en smule mere vådfoder og drikke vand Torsdag morgen, da jeg kommer hjem om aften kan jeg godt se hun virker sløv og ikke helt sig selv, men hun har ikke kastet op igen og det ser ud som om der er spist lidt mere vådfoder i løbet af dagen.

Natten til fredag går det helt galt hun har det meget dårligt kaster op en del gange, så jeg får en tid akut til til hende, hun bliver undersøgt og konklusionen bliver en muligt forstoppelse af tarmsystemet, hun får dv indsprøjtninger som tager det smerter hun har og som skal hjælpe på maven, kommer hjem med hende og hun virker frisk, fredag aften hælder jeg en ny omgang vådfoder op til dem, denne gang vil Lilla ikke spise noget af det, men Trold tager sig en god omgang, og 1 til 2 timer der efter høre jeg igen en kat der brækker sig, men denne gang er det Trold der skal af med det meste af det vådfoder han fik spist, og der er her af jeg har fået mistanke til det.

Lørdag morgen har Lilla det virkeligt dårligt, og jeg får igen en akut tid hos byens vagt dyrehospital, der bliver taget blod prøver og hendes nyretal er så høje at deres maskine ikke kan måle det ved den første prøvetagning, der efter har hun været indlagt med intravenøst væske for at få væske i hende, da hun er dehydreret.

Søndag formiddag blev det igen taget prøvet og hendes tal er stadig alt for høje men var faldet ned på en niveau hvor de kunne måles der blev også taget ultralyds scanning af hendes nyre og andre organer, de ser normale og fine ud, som jeg forstod det.

Jeg har fået hende hjem natten over, men hun skal der over igen i morgentidligt, til nye prøver, evt røntgen og mere intravenøst væske.

Jeg håber hun kommer over det, og jeg kan få lov at have hendes selskab i mange år endnu smiley smiley

Jeg er meget glad for min sygeforsikring nu, selv om jeg havde bedt om samme behandling hvis jeg ikke have haft den, men det er ikke lige frem billigt med sådan en omgang lørdag/søndag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syg kat / Muligt forgiftning
  • #1   13. sep 2020 Ja, nogle gange ville man ønske, de kunne tale. Ikke spor sjovt, når de er så dårlige. Håber I får styr på det !

  • #2   13. sep 2020 Ja havde været noget nemmere hvis hun kunne fortælle hvad der var galt og hvor det gør ondt.

    Tak det gør jeg bestemt også


  • #3   13. sep 2020 God bedring til hende

  • #4   13. sep 2020 Hold da op en forskrækkelse det må være. God bedring med hende - den søde Lila smiley

  • #5   14. sep 2020 Sikken en tur hun har været igennem smiley Håber hun har overstået det nu og rigtig god bedring til hende smiley
    Har du haft RC maden med til dyrlægen så de måske kan se om det er den ??? Og hvis det er den så...???? smiley smiley smiley


  • #6   14. sep 2020 Tak

    Hun er ikke over det endnu desværre smiley
    Jeg har afleveret hende til lægen igen her til morgen, så de kan fortsætte med væsketerapi som de kalder det, jeg håber på nye prøver i eftermiddag vil vise endnu et fald i hendes nyretal.

    Jeg vil undersøge om det er muligt for en privat person at få lavet en analyse af det mad, har stadig den pose som fik Trold til at kaste op, samt resten af pakken med lukkede poser.


  • #7   14. sep 2020 Føj da! Først rigtig god medring til Lilla.
    Jeg ville altså kontakte Royal Canin og fortælle dem om hændelsen, så det parti kan blive tilbagekaldt i en fart.

    Håber alt det bedste og krydser alt hvad krydses kan, for det er godt nok ikke sjovt når dyrene er syge, for gid de kunne tale.
    En sygeforsikring er hurtigt tjent hjem.


  • #8   14. sep 2020 Hold da op for en sur weekend Bjarke. Og stakkels Lilla smiley
    Håber hun snart bliver bedre igen smiley


  • #9   14. sep 2020 God bedring smiley

  • #10   14. sep 2020 Forvent ikke at RC tager ansvar for hændelsen, selvom det er sket i enkelte tilfælde.

    Jeg mistede en 5 ugers killing pga. infektion af bakterier i en pose mother-and babycat fra RC. De ville ikke erstatte katten, selvom der var foretaget en udvidet obduktion af hende.

    God bedring med Lilla.


  • #12   14. sep 2020 God bedring smiley utroligt at de spiste af det overhovedet, katte plejer at være gode til, at sorte fra.
    Min datter havde købt kyllingestykker til hende og pigerne, men kattene plejer altid at få et stykke, men begge katte gik uden at smage, så hun duftede lige til det, og syntes der var noget ved lugten, så ringede hun lige til mig og spurgte om hun kunne lave det til hende og børnene, for datoen var helt ok, men som jeg sagde til hende, så ville jeg dytte det ud, mine katte holder tjek på mit smør smiley jeg bruger ikke så meget, men Mitti er min mundskænk, når han ikke spiser det, sååå må det ud smiley
    Jeg håber virkeligt din lille kat kommer igennem det hele smiley


  • #13   14. sep 2020 Tak for jeres svar smiley

    Der er lidt bedring at spore her til aften efter hun er kommet hjem fra endnu en dag med væsketerapi, hun er begyndt at drikke vand selv igen og hun har frivilligt spist lidt tørkost smiley

    Jeg vil skrive til RC, men forventer ikke det store fra så stort et amerikansk firma(Mars), som iøvrigt også ejer AniCura hvor hun er i behandling.


  • #14   15. sep 2020 Endnu en dag, og det går tilsyneladende bedre, det er mere liv i hende, og hun har både spist noget våd og tør mad samt drukket en del vand smiley

    Hun skal over til lægen igen i morgen og have taget prøver igen, og jeg håber meget på at hendes nyretal er ved at være normale igen.


  • #15   15. sep 2020 Lyder godt at hun har det bedre. Krydser for at tallene fra de nye prøver viser det samme
    Fortsat god bedring med hende smiley


  • #16   17. sep 2020 Sikke en omgang, hvordan går det med hende i dag

  • #17   17. sep 2020 Skrækkelig når vores dyr bliver syge smiley håber hun komme ovenpå igen smiley god bedring

  • #18   17. sep 2020 Hun har været hjemme idag, hun opfører sig næsten normalt, drikker fint med vand og gemmer ikke sig selv væk mere som de jo gør når det står skidt til, men hun vil nu ikke spise andet end slik(dreamies) som nok ikke er det bedste for en kat der forhåbentligt er ved at komme sig oven på en forgiftning og et nyre svigt.
    Har prøvet 4 forsællige tør og 3 våd, men hun lugter bare til det går væk og tikker om flere dreamies.

    Skal over til lægen igen i morgen og have byttet den meget dyre 2 Kg Hills K/d som jeg fik med i onsdags, de har smags garanti, så jeg vil prøve noget andet og ser om det noget hun vil have, håber meget at finde noget så hun forhåbentligt kan komme sig helt indelænge smiley


  • #19   17. sep 2020 Når mine er småtspisende så får de tilbudt makrel i tomat.
    Det plejer at virke her i huset


  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #20   18. sep 2020 hvad plejer du at fodre med inden du gik over på RC?
    Synes det lyder mystisk at det skulle være foderet. an det tænkes at skiftet mellem det gamle og det nye foder er gået for stærkt?, er kattene også ude katte - kunne det tænkes at de har taget en mus der har spist gift?
    At nyre tallene er høje kan også skyldes at katten ikke har spist/drukket i en periode.
    Ex den der forstoppelse kan også give de problemer du beskriver. (har selv været der smiley med mine katte)
    At hun ikke vil spise kan også skyldes at hun forbinder det at spise med noget ubehageligt også selv om foderet ikke fejler noget.
    Hvis katten ikke har spist i et par dage (2-3 dage) så må du tvangsfodre hende.
    Brug recovery (dåse, mener det er Hill's ) rør lidt vand i så det får en konsistens der kan gives med en sprøjte. købe en 50ml. jeanet sprøjte på apoteket og en 10ml jeanet sprøjte sidst nævnte kan du bruge til at tvinge noget vand i katten.
    Spørg evt dr. dyhr om det vil gavne at give lidt (1ml.) HVID parafinolie i foderet indtil maven er i orden igen og hvis det er forstoppelse så skal der vand på katten det hjælper også på den hårde mave samt gør det nemmere for nyrene
    Har selv været ovenstående igennem fordi den ene af mine katte er noget sart mht foder.

    At den anden kat kaster op kan være en tilfældighed. Held og lykke med det.


  • #21   18. sep 2020 Jesper det er nyrerne og der hjælper olie ikke
    Katten har været indlagt så de har styr på hvad det er


  • #22   18. sep 2020 Bjarke hvordan går det i dag?

  • #23   18. sep 2020 Ingen ændring siden i går, hun spiste lidt normal tør mad i nat, har sat en gammel telefon op med en app der gør den til et "overvågnings kamera", men hun har kun spist dreamies i dag og slikket lidt sovs af en pose våd mad som jeg åbnede, men spise det ville hun ikke.

    Har i dag fået fat på 2 andre typer "nyre" tør mad, den første har ingen af kattende ville røre og anden har jeg ikke fået prøvet endnu, mine forhåbninger til den anden er ikke de store, når det nu er nr 6 tør.


  • #24   18. sep 2020 Det er lidt svært at få dem til at spise nyremad
    Har selv haft en for år tilbage. Her sagde dyrlægen til mig at ja det var bedst med nyrefoder. Men det var vigtigst at de spiser i det hele taget. Så han fik rc exigent tør.
    Er selv nyrepartient. Så har lidtforståelsefor deres manglende appitit.
    Der er3tingman skal undgå: fosfal, kalium og salt. Mange bruger portindrikke for få mere enerig

    Jeg ved at der findes en energidrik til katte som bruges til småtspisende katte

    Der findes som et foder til nyrekatte som de fleste katte godt il have, og som skulle være godt. Finder lige navnet


  • #25   18. sep 2020 Foderet hedder Virbac Kidney support
    Det skulle være godt


  • #26   18. sep 2020 Jeg har også tidligere haft en kat med nyreproblemer, og fik også besked på,at den skulle spise, så den fik ikke nyrekost særligt længe.
    Husk kylling og fisk er lette proteiner som ikke belaster nyrerne så meget som protein fra de store græsæder.
    Jeg håber det går fremad og bliver godt igen.


  • #27   18. sep 2020 Drikken hedder
    Oralade RF Support Cat
    Fåes hos dyrenesbutik. dk
    De er netop til nyrekatte


  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #28   18. sep 2020 Anja N

    Javel men iflg min dyrlæge vil nyrerne også blive presset hvis katten ikke spiser eller ikke indtager væske. samt ved forgiftning burde kattens lever tal OGSÅ være påvirket

    Jeg har selv en kat hvor nyrerne lynhurtigt reagere på kost mm.
    (jeg er satme glad for hans sundhedsforsikring da dr Dyhr har tjent en mdr.'s løn på ham indtil videre lidte mere en 52k kr.)
    Så jo jeg kender også til katte med problemer med nyrerne

    Og nej olien hjælper ikke på nyrerne, men som jeg husker det så skrev ts også om forstoppelse og der er olien genialt (i en kort periode)

    Dehydrering vil også kunne ses på nyretallene (P- kreatinin) ud over at det er medhjælpende til at fremme forstoppelse ( har selv 4 katte og de er ikke lige gode til at få væske nok - spec ham med de "sarte" nyrere er ikke god til at drikke nok


  • Jesper L
    Jesper L Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 16
    #29   19. sep 2020 Til TS

    Mon ikke det vigtigste lige nu er at få katten til at spise og drikke. og gerne så meget at den ikke taber sig


  • #30   19. sep 2020 Det vigtigste er at få katten til at spise nu, ellers kan skade på nyrerne blive permanente og i værste fald fatale. Så du må ud i at prøve alt muligt også våd. Vædske er alfa og omega.

    Jeg har haft en hankat, der blev syg, og som følge deraf spiste han kun meget lidt i en periode. Han fik selvfølgelig medicin og blev da også "rask" igen. Han spiste godt og tog på. Men pludselig lå han død. Nyrerne havde taget for meget skade. Det er dyre lærepenge at betale. smiley


  • #31   19. sep 2020 Tak for jeres svar og hjælp smiley

    Hun har spist lidt mere af hendes "nyre mad" i nat og her til morgen både det Hills og det RC jeg fik hentet i går, det ser ud til hun drikker sin normale mængde vand, hun er også blevet mere aktiv igen.
    Hun har været lidt efter Trold som hun plejer, og har gerne ville lege lidt tid med fjer og laser pointer.

    Hun har de sidste 2 dage vækket mig om morgene, det har hun aldrig gjort før, ved at lægge tæt på mit hoved og spinde, det er ikke en dum måde at blive vækket på smiley

    Det virker lige nu som om hun langsomt er ved at kommesig, jeg ved jo stadig ikke hvad der har forsaget det meget pludselige nyre svigt, hendes nyre er blevet scannet og ser normale ud, men håber det er noget som er kommet "ud igen"


  • #32   21. sep 2020 Det går fortsat langsomt frem af, hun har spist mere i dag end de forrige dage, tror stadig ikke det er oppe på normalt niveau, men frem skridt smiley
    Jeg fik købt kattegræs og Stuebambus i går, det er begge katte glade for ser det ud til, ved ikke om det har en sammenhæng, men Lilla spiste mere i går efter hun havde gnasket lidt på det smiley


    profilbillede
  • #33   21. sep 2020 Det har jeg faktisk også oplevet
    Det er som om at de får det bedre år de får græs
    Men ved ikke hvorfor
    Men det er godt at det går den rigtige vej smiley


  • #34   25. sep 2020 En lille opdatering, her 2 uger efter, hun er fortsat i bedring virker det til smiley
    Hun spiser normalt, flere gange om dagen, tager lidt på igen og har fået en del mere energi i løbet af ugen, så det er forhåbentligt overstået.
    Dyrlægen vil tage en kontrol blodprøve om et par uger, for at være sikker.

    Billede Lilla og Trold smiley smiley Taget i går


    profilbillede
  • #35   25. sep 2020 Godt at det går fremad??????

  • #36   25. sep 2020 Åååh, hvor godt at høre smiley

  • #37   26. sep 2020 Dejligt at det går bedre - på billedet ser de begge to ud til at have det godt smiley <3

  • #38   27. sep 2020 Tak for jeres kommentarer smiley

    Jeg er også utrolig glad for den udvikling der har været i løbet af ugen smiley


  • #39   27. sep 2020 Rigtig dejligt at høre smiley

  • #40   27. sep 2020 Rigtig dejligt at Lilla er frisk igen Bjarke smiley
    Er du kommet nærmere hvad årsagen var ?.


  • #41   27. sep 2020 Nej, kender ikke årsagen, mit gæt er stadig det våd mad, men kan ikke være sikker før det evt er blevet undersøgt.

    Kan fortælle at regningen er indtil nu på lidt over 16.000,- så er glad for min forsikring, selv deres behandling tid er noget lang lige i øjeblikket.

    Havde betalt det selv om jeg ikke havde haft forsikringen, Lillas liv er mere vær end det smiley
    Lidt det samme som med Trold da han fik hofte problemer, den gang havde jeg ikke forsikring, det var godt nok "kun" 7800,- men bestemt det vær for fortsat at have ham i dag smiley


  • #42   27. sep 2020 God holdning Bjarke men det må alligevel være hårdt at se dem lide.
    Det kan man jo ikke betale sig fra smiley
    Og hvis det så er pga. noget møg foder burde de jo i det mindste have det at vide så det ikke sker igen tænker jeg. smiley


  • #43   27. sep 2020 Så længe de kan komme sig og der er mulighed for et fortsat godt liv og der er penge til det, vil jeg altid gøre hvad jeg kan for dem smiley

Kommentér på:
Syg kat / Muligt forgiftning

Annonce