{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.413 visninger | Oprettet:

Lily M
Lily M
Tilmeldt:
22. aug 2020
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3

Killinge tørfoder, vådfoder og råt kød? {{forumTopicSubject}}

Hej KG. Jeg skal snart have killing smiley
Jeg er dog meget forvirret angående foder. Tørfoder havde jeg tænkt Iams men der er noget med at der ikke er nok Taurin i, men hvis man nu fodrer med lidt råt kød en gang om dagen eller deromkring? Og i Hills er der vist kun kødmel i. RC kaster nogle katte åbenbart op af, så jeg er lidt usikker med hvad jeg skal vælge.
Våd foder havde jeg enlig bare tænkt Topic fra Aldi.
Foder er meget vigtigt for mig da katten bliver en indekset, og den skal jo helst have den nødvendige kost smiley
Hvad anbefaler I??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinge tørfoder, vådfoder og råt kød?
  • #1   4. sep 2020 Jeg har også indekatte. De fodres på Royal Canin smiley

  • #3   4. sep 2020 Min killing for Royal Canin Kitten

    Mine voksne får Royal Caninen Gastro.
    Dette er et skånekost da min den ene har ekstremt sart mave.

    Så kan desværre ikke lige hjælpe med undermærke som sådan. smiley


  • #4   4. sep 2020 Jeg har også altid brugt RC.
    Før der opstod særlige behov herhjemme, fodrede jeg med Royal Canin Fit eller Exigent og så vådfoder af forskellige mærker 1 gang dagligt.

    Tillykke med din kommende killing smiley


  • #5   4. sep 2020 Jeg kunne aldrig drømme om at bruge RC.
    Her bruger vi Porta 21 Heaven, Iams anti-hairball, Concept for life Maine Coon og Concept for life kitten.

    Af vådfoder får de Bozita i sovs, Cosma, Topic i dåse og pose.


  • Lily M
    Lily M Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   4. sep 2020 Tusind tak og det vil jeg kigge på smiley

  • #7   4. sep 2020 Jeg bruger kun Real Nature tørfoder smiley Der er mange gode slags derude, så gå efter de første to ingredienser er kød og med et fedtindhold omkring de 20%. Jeg har brugt RC da jeg fik min første kat, men hans lort lugtede helt vildt grimt og det virkede bare ikke logisk at fodre så meget vegetabilsk når katte er obligate kødædere. Jeg prøvede at fodre med råt i en periode men jeg følte det var meget svært for mig, og tidskrævende. Råt kød er også rigtig svært at få balanceret i forhold til vitaminer og mineraler synes jeg. Held og lykke med din nye killing smiley

  • Lily M
    Lily M Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #8   4. sep 2020 Tak, og tak for tippet smiley

  • #9   4. sep 2020 Tinka får Orijen Cats and Kittens tørfoder med topping af Royal Canin British Shorthair.

    Af vådfoder får hun flere forskellige varianter med tun filet (hun er kræsen) , bl.a. Schesir, Thrive, Miamor og Porta 21. Det spiser hun max 30-35 g af pr. dag.

    Alt efter tendens til hårboller, så kan det for nogle indekatte også være godt at have kattegræs tilgængeligt + kattemalt efter behov.


  • Lily M
    Lily M Tilmeldt:
    aug 2020

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   4. sep 2020 Super, tusind tak smiley

  • #11   4. sep 2020 Husk at dine gode tanker om foder, ikke gælder når du lige får den lille hjem, uanset hvilket skod foder den får, så må du først starte med at skifte, når du er helt sikker på den er faldet til, jeg ville vente 1-2 måneder, og hviS fremtiden bliver med kornfrit/kødrigt foder, så skal du bruge god tid på en overgang, gerne 2 måneder, så den lille ikke får maveproblemer.
    Jeg sværger så selv til Orijen og ZiwiPeak, men jeg kan se at det begynder at knibe med leverancerne af begge dele smiley smiley Corona rammer mange ting, bla eksport og inport.


  • #12   5. sep 2020 DK Laluna. Fodrer du kun med tørkost? Spørger fordi jeg gør det pt. Kokos havde dårlig mave fra kort efter at jeg hentede hende hjem. Hun er stadig på i/d fra Hills. Hun er heldigvis rigtig flad for det. Men grundet pris og fordi hun bliver tyk af det, står den snart på en overgang til andet. Jeg har endnu ikke besluttet mig til, hvad det bliver.

    Lily M. Ja pas endelig på med foderskift. Når killingen evt skal ud og køre bil, samt skifte hjem, skal den have en god mave. Så indtil den er helt faldet til og helst lidt længere, så lad den gå på det den havde med fra sælger. Find et godt killingefoder, som du kan bruge som godbidder.

    For både din og kattens skyld, så hold det at fodre kat simpelt. Ellers kan du ende op med en møg kræsen kat, der hele tiden går af det der lige var godt et par uger og så venter den på noget nyt fra dig. Det er et helvede.

    Min killing har siden marts fået 1 slags tørfoder pga. dårlig mave. Hun er vild med det og savner ikke de rå og dåsemad hun fik. Vi skal huske at de ikke er mennesker, der bliver trætte af, at spise det samme 3 dage i træk.

    Tillykke med den lille ny. smiley


  • #13   5. sep 2020 Denise:
    Jeg fodre kun med tørkost ja.

    Min med ekstrem sart mave tåler ikke vådkost. Og min killing nægter at spise de ting jeg har forsøgt at give hende.

    Så her står den kun på tørkost.
    Jeg er super glad for Gastro som jeg køber forholdvis billigt på zoo-plus.

    Min den ene kastrat tager også mega nemt på. Så mine fordres i 3 forskellige foderaktiviteter.
    Et fodertårn
    Et foderbræt
    En foderbold

    Det har holdt min dreng i flot figur smiley

    Min killing får så serveret sin mad i en skål mange gange i løbet af dagen.


  • #14   5. sep 2020 Jeg ville aldrig fodre med tørfoder alene.

    Jeg har mistet en kat til akut nyresvigt, fordi hun ikke spiste vådfoder og ikke drak nok vand. Katte får i naturen det meste af deres væskeindtag fra føden. Tørfoder er der næsten ingen vædske i.

    Havde jeg en med diarré, ville jeg hellere teste for giardia, TF mm.


  • #15   5. sep 2020 Mine havde problemer med diarre da jeg fik dem, det viste sig at min pige havde Giardia smiley hendes dårlige mave var rigtig slem og det var et kæmpe arbejde at komme af med parasitten. Men min dreng, som var isoleret fra hende, havde fortsat lidt underlig dårlig mave - det viste sig at han ikke kan tåle fjerkræ. Jeg kørte et par måneder med kogt kylling og det hjalp lidt, men dyrlægen sagde hun ikke vidste noget om det foder jeg havde og blev virkelig sær at tale med da jeg spurgte ind til rå mad. Jeg fandt så en anden dyrlæge fordi jeg synes ikke de var gode og de andre sagde “du kan altid prøve” så jeg købte noget MAC’s vådfoder med rent oksekød. Allerede 2 dage efter stoppede Akio med at have diarre. Jeg supplerede så med Synbiotic D-C som er kraftig probiotika og prebiotika, det gjorde virkelig en kæmpe forskel for min pige som var kommet sig efter Giardia men som stadig havde nogle problemer (Hun havde brug for at gendanne tarmflora efter den ækle parasit). Det var dyrlægen som anbefalede Synbiotic d-c som er meget kraftig i forhold til mange andre produkter.

    Lily, jeg håber at du ikke nogensinde vil opleve det samme som nogle af os andre har smiley
    Jeg kan evt også anbefale dig at prøve nogle af maxizoo’s produkter, jeg køber personligt Real Nature og Select Gold som er dejlige produkter, men de har en del forskelligt og så har de smagsgaranti - så du kan aflevere foderet tilbage hvis din killing ikke kan lide det og så få pengene igen. Men som de andre skriver, gå nænsomt til foderskiftet, eller suppler evt med probiotika. Min nyeste spiste de andres mad nærmest med det samme, jeg brugte noget af det tørfoder han kom med, da han havde lidt svært ved at spise store kroketter smiley killinge tørfoder er generelt mindre, hvilket var rigtig rart da han skiftede tænder. Han tabte konstant mad ud af munden smiley han talte også med mad i munden, hvilket lød super morsomt!


  • #16   5. sep 2020 Susanne:
    Min kat er testet for alt af flere omgange. Så jeg følger dyrlægens anbefaling.


  • #17   5. sep 2020 Vi fodrer med orijen cat & kitten som primær foder mærke, og oveni det kommer der minimum 1 anden slags i (pt er der essential The jaguar og purizon i)
    Vådfoder får han en del forskellige mærker (dog er det altid korn- salt- og sukkerfrit)
    Udover det får han en smule råt et par gange om ugen (især en kyllingvinge er et hit, men hakket kød er også mums)

    Fodring af katte er altid et svært emne, men vi har valgt at fodre så varieret som kan lade sig gøre (tørfoder har han stående 24/7, vådfoder får han 100-150 gram 2 gange om dagen, og råt et par gange om ugen)
    Det er hvad vi mener er det bedste for vores kat, og hvad vi kan se fungerer for ham.


  • #18   5. sep 2020 Dyrlægen kender ikke en skid til foder. Det var nok den sidste i verden, jeg ville følge. Kattens naturlige føde indeholder ca. 70% vædske. Vådfoder generelt omkring 80% vædske. Tørfoder sådan cirka omkring 7% vædske.

    Et stort rungende NEJ TAK til at miste flere katte til nyresvigt pga. manglende vådfoder herfra.


  • #19   5. sep 2020 Susanne:
    Dyrlægen anbefaler ikke foder. Dyrlægen anbefaler What ever works.

    De kan ikke hjælpe ham fordi hans mave er skadet. Hans fordøjelse virker ikke som den skal. Så kan han få 4 år på tørkost er til en HVER tid at fortrække end 12 år med diarre. Og vi snakker ikke bare snasket vi snakker rent vand der kommer ud hver 2. Time.

    Når du vil leve med det i 12 år så siger du bare til. Det nægter jeg at byde min kat..


  • #20   5. sep 2020 Jeg kan selvfølgelig også bare aflive min kat nu. Han dør jo alligevel på tørkost i følge dig...

    Stop med at udtale dig om situationer du intet kender til.


  • #21   5. sep 2020 Jeg foretrækker at have sunde og raske katte. smiley

  • #22   5. sep 2020 Ihh ja. Jeg har nemlig selv valgt at få mig en syg kat.

    Jeg søgte faktisk nettet tyndt med overskriften "nogen der har en mega syg kat jeg kan smide en masse penge i at udrede på og som skal leve med varige mén resten af sit liv"

    Ironi kan forkomme.


  • #23   5. sep 2020 Desuden har selv samme kat lige fået tjekket sine nyre. Og alt var præcis som det skulle være. smiley

  • #24   5. sep 2020 Hej Luna har du prøvet med probitioka over en periode på 3 måneder? Det hjalp rigtig meget på mine og jeg bruger det selv til genoprettelse af min tarmflora, da jeg desværre lider af irritabel tarm og leaky gut syndrome
    Jeg bruger ikke sådan noget som Zoolac til mine, der er alt for lidt bakterier i og ikke nok prebiotika til at fodre dem. (Ideen er jo at få så man bakterier ind som muligt og så formå at de overlever til at komme ned i tarmen)


  • #25   6. sep 2020 Tusind tak for bud jeg tager imod alt med kyshånd.
    Han har været på probiotika i 5 måneder.
    Først 2 måneder på prokolin og dernæst 3 måneder på diapaste kombineret med diapro.

    Men selv mens han fik de produkter havde han tynd mave smiley

    Og det på trods af han også den gang kun fik tørkost.
    Det var først da vi skiftede over på Gastro vi fik gjort kål på en dårlige mave. I forbindelse med min killing flyttede ind prøvede jeg at give ham lidt af hendes tørkost fordi han er lidt til den tynde side og han ville så gerne. Efter en uge med 10 små killingefoder-piller om dagen så fik han tynd mave. Så det er taget fra ham igen og tilbage på kun Gastro.

    Heldigvis er han glad og helt sig selv så længe han er på Gastro og jeg ved at jeg har ham på lån tid for han har været så frygtelig meget igennem smiley

    Narkose 3 gange. Sygdom i luftvejene, sygdom i maven, problemer med øjnene.

    Han er 2 år nu og mit forsikringsselskab er blevet så træt af ham så de har sat min selvrisiko op til det dobbelte. Det fortæller lidt om alt det han har været igennem smiley

    Og alligevel er han den mest tillidsfulde og elskelige bamse smiley


  • #26   6. sep 2020 Susanne:
    "Jeg foretrækker at have sunde og raske katte."

    Dybt provokerende udtalelse!
    Jeg er overbevist om, at herinde vil vi alle helst have sunde og raske katte, men desværre går det ikke altid som præsten prædiker!
    Hvis en kat trives bedst på et bestemt slags tørfoder uden vådt og råt, ja så er det da at foretrække.
    Jeg går også ind for livskvalitet i den tid mine katte er her.



  • #27   6. sep 2020 Susanne. Og fordi det er sket for dig, så er tørkost skod og alle de mange katte der kun får tørfoder dør af nyresvigt. smiley Det er da noget useriøst at udtale sig på den måde du gør. De fleste ønsker det bedste for deres dyr og tager vel erfaringer med, fra tidligere dyr og de fejltagelser med dem, som vi alle har begået.

    Jeg holder meget øjen med, hvor meget min drikker og hvor mange gange om dagen hun tisser. Selvom jeg ikke har valgt kun at give tørkost, er det bare det jeg må give hende så maven får ro. At eksperimenter med foder selv, når katten har en ubalance, skal jeg ikke rode mig ud i. Der følger jeg dyrlægens råd om, at give en mavediæt over en længere tid.


  • #28   6. sep 2020 Denise, du læser, som fanden læser biblen.

    Hvis katten ikke drikker nok vand, er tørkost ikke nok !!!!

    Det er simpel a og b, da nyrer og urinveje SKAL skylles igennem for at fungere.


  • #29   6. sep 2020 Husk Vildkattene, langsomt udviket nyresvigt er ikke livskvalitet. Sorry.

  • #30   7. sep 2020 Denise:
    Man må følge sin mavefornemmelse og gøre hvad der føles rigtigt for lige netop ens egen kat.

    Mine forældres nabo havde en kat der blev 18 før han døde. Han fik kun tørkost og havde aldrig problemer med sine nyre.

    Lever katten med dårlig mave for lang tid så vil det til sidst ødelægge maven så meget så katten dør af det.
    Jeg havde en hest med dårlig mave i en lang periode som desværre ikke kunne fixes. Til sidst kunne hun ikke optage nærrig fra sin mad længere og blev derfor bare tyndere og tyndere. Til sidst måtte jeg aflive hende. Hun var heldigvis en gammel dame med mere end en slags skavank så hun rejse over regnbuen i rette tid.

    Så der er ikke noget rigtigt eller forkert når man har en kat med problemer. Jeg vil hellere se min kat dø som 4 årig af nyresvigt end jeg vil se ham aflivet som 3 årig efter at have levet 3 år med diarre og være blevet så tynd så han ikke er andet end skind og ben. Mens han bare ligger hele tiden og ikke vil lege. Det er for mig ikke et katteliv.

    Jeg prøver at lukke ørene fra alle dem der syntes de ved bedre. Jeg har enda fået at vide jeg kun fodre med Gastro fordi det er nemt.

    Folk der ikke har stået i det ved simpelthen ikke hvad de snakker om.

    Så lyt kun til dig selv, din kat og din dyrlæge. Det er de eneste der kender din kat og din situation. smiley


  • #31   7. sep 2020 De fleste katte, der lever 59 år på Whiskas tørfoder alene er udekatte. De fanger også deres portion "vådfoder" i form af mus og fugle. smiley

  • #33   7. sep 2020 Susanne:
    Jeg har lige været kattepasser for 2 katte på 12 og 14 år. De har fået Whiskas og lign. hele deres liv.


  • #34   7. sep 2020 Det havde mine på 8 og 4 år også, indtil hende på 4 fik dårlig mave. Ligesom i virkelig dårlig mave. Og hun smittede hende på 8. Intet medicin virkede. Dyrlægen begyndte at vende ordet aflivning. Så smed jeg Whiskas langt væk, gik over på Iams anti-hairball og intet andet i en periode på 3 måneder. Væk var al dårlig mave, og Whiskas har aldrig mere fundet en plads her i huset.

  • #35   7. sep 2020 Susanne. Og du læser ikke hvad jeg skriver. Jeg holder øje med hvad min kat drikker og hvor meget hun tisser.

    DK Laluna. Ja og man må ind i mellem smide ens egen religion omkring foder ud over skulderen og lytte til de lærte. smiley


  • #36   7. sep 2020 Denise, hvor meget drikker din kat da om dagen i ml? Og hvor meget skal en kat drikke? smiley

  • #37   8. sep 2020 Jeg ser hun drikker godt over hele dagen og tisser tilsvarende. Så behøves jeg ikke tal.

  • #38   8. sep 2020 Så har du ikke en chance for at vide, om hun drikker nok. En kat skal faktisk drikke 0,33 liter om dagen. smiley

  • #40   8. sep 2020 Jeg kan se hvad der forsvinder fra drikkeskålen. Inden længe får jeg en vandfontæne, så vil hun sikkert indtage mere. Hun kan godt lide at drikke lige når jeg hælder op.

  • #41   9. sep 2020 Hvis mavefornemmelsen er rigtig fatter jeg ikke tråden...

    kun tørkost som foder er ikke godt.

    Anbefaler vådkost tilsat loppefrøskaller (husk)
    og råt kød

    God bedring


  • #42   11. sep 2020 Kathrina, alt er jo en "tommelfingerregel". smiley

Kommentér på:
Killinge tørfoder, vådfoder og råt kød?

Annonce