{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.285 visninger | Oprettet:

Hvorfor vil mange ikke acceptere...... {{forumTopicSubject}}

Efter at læse tråden om den falske kat (oprettet af en anden end ejeren) ville jeg lige lure om mine katte skulle have en dobbelsgænger..
Jeg har lige kigget RIGTIG mange skovkatte igennem - eller jeg vil næsten fristes til at sige "såkaldte" skovkatte.

Jeg undrer mig virkeligt over "trangen til" at kalde sin (egentligt søde) blandingskat for en racekat... ??

Jeg har set de sødeste blandingkatte - slet ingen tvivl om det, men hvorfor er det så magtpåliggende for folk, at oprette deres katte under en bestemt race, når de end ikke ved om det er en blanding af MCO, NFO, PER eller hvad den er en blanding af.

Jeg er stødt på blandinger, med de største øjne, mini ører og enooooormt nuttede ansigt. Mor er "Fie" og far er ukendt..
Jeg er stødt på katte med mistænkelig kort pels (læs korthåret)
Jeg er stødt på katte, der er fundet på rideture
Jeg er stødt på katte, der er hentet ved et eller andet kattehjem, uden papirer af nogen art (og uden de karakteristiske træk for en skovkat)
Jeg er stødt på katte, der er fundet i en lade
Jeg er stødt på katte, der er fundet på rastepladser
Jeg er stødt på katte, hvor den ene forælder har stamtavle og den anden forælder er ukendt.

Fælles for dem alle er, at der ikke er nogen som helst kendskab til det fulde ophav af disse (søde) katte, men de SKAL partout oprettes som værende racekatte.

Hvordan kan det være, at bare fordi en kat har semilang (eller hmmm ja næsten måske semilang) pels, jamen så er den helt og aldeles - uden pardon - en racekat..
Hvordan kan det være, at alle mulige ejere af diverse blandinger ikke vil vedkende sig ejerskabet af en blandingskat??

Det er jo håbløst, for en ny og kommende katteejer af en eller anden race, at danne sig et indtryk af racen, når over halvdelen er oprettet forkert?

Øv altså - hvis man så absolut VIL have en racekat, jamen så køb da det, i stedet for at hente en kat på den nærmeste gård, for bagefter at kalde den en Skovkat..

Det er simpelthen så trist, for det store arbejde der er gået forud for racens bevarelse, det bliver jo skidt højt og flot på.
Det svarer til at sidemanden tager kredit for dit arbejde - og hvor sjovt er det lige???

Nå det blev vist et surt indlæg, men nu er det ude af mit system...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor vil mange ikke acceptere......
  • #1   1. jan 2008 JEPS - jeg er tankelæser *GGGG*

    Men det er faktisk noget jeg har tænkt på meget ofte ......




  • #2   1. jan 2008 Det er helt i orden. Var ikke helt sikker på, om den hørte til i OT eller Generel...

    Tak skal du have ;-))))




  • #3   1. jan 2008 Annette:
    Jeg ville ønske, at jeg kunne svare. Jeg har selv den skønneste blandingskat og kunne da aldrig drømme om at påstå, at han er andet end min dejlige bastard...


  • #4   1. jan 2008 denne snak vil ingen ende tage ( hvorfor blive ved er som at slå i en dyne ) *S*

  • #5   1. jan 2008 Jeg har min Coco oprettet under Burmeser selvom jeg ikke har stamtavle på ham. Men jeg kender både navn på faderen og moderen og de er begge racerene Burmesere så jeg håber ikke det er sådan en som mig du "poker" til. Baloo's opdrætter kan stå inde for at han er raceren.

    Men ja ellers forstår jeg godt din undren. Der er ikke noget i vejen med at have en blandingskat, det er jo tilsyneladende blevet utrolig populært at blande mco's og skovkatte med hinanden. Personligt synes jeg det er synd at blande racer på den måde, fordi jeg ved der ligger et stort avlsarbejde bag renracet katteopdræt.


  • #6   1. jan 2008 Ja, det er som at slå i en dyne, desværre, jeg håber jo altid på, at nye købere får et fif af disse debatter smiley

  • #7   1. jan 2008 Anette skriver :Det er jo håbløst, for en ny og kommende katteejer af en eller anden race, at danne sig et indtryk af racen, når over halvdelen er oprettet forkert?

    Øv altså - hvis man så absolut VIL have en racekat, jamen så køb da det, i stedet for at hente en kat på den nærmeste gård, for bagefter at kalde den en Skovkat..

    Det er simpelthen så trist, for det store arbejde der er gået forud for racens bevarelse, det bliver jo skidt højt og flot på.
    Det svarer til at sidemanden tager kredit for dit arbejde - og hvor sjovt er det lige???

    --------------------------------------------------------------------
    Jeg vil give dig fuldstændig ret.. Desværre er det sådan på både heste og hunde galleriet også...

    Synes os det er træls når kattene har stamtavle at man så bare skriver et JA og ikke bare lidt af stamtavlen feks Mor og Far...

    Og nu vi er ved det så kan jeg altså heller ikke se hvad slørrede og uklare billeder mv skal her på galleriet, det er jo et galleri for pokker.. Det er okey hvis katten er afdød og man virkelig ikke har andre billeder men lever katten så kan man vel tage nogle ordentlige billeder og sætte ind...

    For så ikke og komme ind på beskrivelsen af katten, folk der bare skriver en stavelses svar ved hver punkt kan jeg feks sidde og krumme tær over, beskriv dog din kat isteder for bare og slynge ja og nej ud...

    Host herfra...


  • #8   1. jan 2008 Oooh jamen jeg poker ikke til nogen bestemt smiley

    jeg undres bare, når folk ikke bare kan acceptere, når deres søde og dejlige kat IKKE er en raceren kat.
    En NFO skal feks have opmærksomme øjne - ikke store kugle runde perserlignende øjne - og tro mig ... Der var mange med sådanne øjne...

    Det der undrer mig er, når folk samler en kat op fra gaden, så kan de lige med det samme racebedømme katten - og det er altid katte som MCO og NFO der får "rosset" (om jeg så må sige)..
    Alle de katte, der bare har snerten af semilanghår - de bliver partout smidt under den ene eller anden race - for de MÅ JO BESTEMT være helt ægte og racerene ... NFO/MCO - mindre KAN ikke gøre det..

    Og det piner mig, fordi jeg er opdrætter af den ene af de (irriterende) moderacer..
    Det piner mig, fordi vi opdrættere lægegr såå utroligt mange "kræfter i" at få kattene præget som det ønskes ud fra profilen.
    Det piner mig, fordi der i disse blandinger ikke kan fastslåes, hvor de kommer fra og hvilket temperament de har.

    Jeg er blivet spurgt om, hvordan jeg tør at have NFO, for de var vilde og bidske... det havde en person nemlig set i naboens skovkat - som godtnok var uden stamtale og de var heller ikke lige helt sikre på hvem der var faren til killingerne, men det VAR da en skovkat - og de er vilde bæster..

    Det er sådanne ting vi opdrættere må slås med..

    Myter og fordommer, som ikke har en skid på sig, men kommer fra tankeløs avl og (ja nu siger jeg det) smållige mennesker, der ikke vil acceptere, at deres kat IKKE er en raceren NFO, men en blanding..
    Myterne kommer fra folk der har set en kat med 1/16 del NFO - og straks er det skovkattens skyld, at katten er hysterisk...

    Jeg ved godt det er som at slå i en dyne, men på et tidspunkt må sengen da blive redt....






  • #9   1. jan 2008 Jeg tror disse debatter sommetider åbner øjnene på nye - "racekatteejere"
    Bare i sommers havde vi flere MCO killinger uden stamtavler, men gareteret ægte - indtil flere kunne fortælle at de desværre ALDRIG ville blive langhårede.
    Og disse ny ejere svor de kendte forældrene - indtil de måtte indse at de havde en korthåret udgave af en semilanghårskat! ????

    Få dog en stamtavle - så ved du hvad du køber.
    Godt nytår



  • #10   1. jan 2008 Ja det er underligt. Måske fordi det lyder af 'mere' hvis man siger man har en racekat, hvilket jeg ikke synes. Jeg er da super stolt af mine to blandinger.

  • #11   1. jan 2008 Ja - det er altså underligt ......

    men man skulle næsten tro, at det fremmer de menneskers ego... ???




  • #12   1. jan 2008 Ja, man kan bare håbe at jo flere gange det er oppe i forum, jo flere læser så trådene :o)

  • #13   1. jan 2008 Ja det kunne jo bare være dejligt...

    Men også af hensyn til nye ejere af en given race..

    der ligger et stort arbejde de racerene katte (læs dem med stamtavlerne) og så er det altså ualmindeligt træls, når andre mennesker slår plat på racerne..



  • #14   1. jan 2008 ***á er Annette***
    Wauw.... tror da oss lige du er tankelæser! du har taget mine tanker og skrevet dem ned. Jeg kan kun blive enig med dig!

    Hvorfor folk påstår deres blandingskat er "ægte" ved jeg ikke... Tror som der allerede er skrevet at det er fordi det lyder af mere... Men det er ikke til at forstå, for en blandingskat er mindst lige så dejlig som en NFO, MCO osv. Ja... katteverdenen er stor og bred - desværre netop fordi folk avler til højre og venstre uden tavle og derefter sætter en "flot" annonce op om "ÆGTE" racekatte u/stamtavle.

    Jeg tror desværre ikke man kan få folk til at lade være og "påstå" deres blandinger ikke er ægte...
    Man kan jo kun håbe på at den her slags debatter kan hjælpe de nye katteejere til at tænke sig lidt om.

    Om de vælger en blanding, huskat eller en raceren kat er jo op til dem selv. Min første kat var en raceren NFO - men har da siden fået en rigtig skøn blanding af NFO...
    ..... Min nyeste misser er Troldepus og han er også raceren. Har ialt 4 katte nu. 3 racerene med tavle og så min skønne blanding.

    Selvom en blanding er gude skøn og ikke mindre "rigtig" end en racekat har jeg da valgt troldepus fordi jeg vidste han var med stamtavle - og når man køber kat med tavle er der sikkerhed for at katten er det man har valg - skovkat, main coon, perser m.m. På den måde har man også en god rådgivning fra sin opdrætter der kan hjælpe en med mange ting hen af vejen.

    En sidste ting smiley opretter selvfølgelig mine katte så snart det er muligt. Men som sagt og skrevet en tråd før om så ved jeg ikke liiiiige hvad der sker for min computer/net? Kan sagten være på kattegalleriet og oprette en kat, men hver gang jeg så vil loade et billede går den i stå og kan ikke gøre andet end at lukke vinduet ned... smiley


  • #17   1. jan 2008 Felis - ja det er ganske pudsigt, men jeg har nu hørt om helligånden - eller hvem det nu var, der gjorde Maria gravid for mange mange år siden..

    Men ja - du har ret i det du siger.. Det er sq da underligt, at folk ikke bare kan acceptere, at deres kat er ENTEN huskat ELLER blanding af racer ELLER en racekat. (og en 100% raceren kat er der jo ingen tvivl om, da der er stamtavle på...)



  • #18   1. jan 2008 Felis - Eller russere! De lider også. Og Europé

  • #19   1. jan 2008 Mille - jep - ALLE katte er dejlige - hvis bare folk ville erkende HVAD de har.. Ikke hvad de ønsker at have ;-)))

    Og jeg kan jo tydeligt se, at dine katte er højt elsket og "dybt respekteret" i og med at du skriver hvad de er ;-)))
    Håber ikke det blev for knudret *GG*



  • #20   1. jan 2008 ***Ihhh***
    Tror måske også det hele hænger lidt sammen med at dem som ønsker sig en racekat ikke har råd da priserne er anderledes fra en blandingskat eller huskat!

    Men det kan jo heller ikke passe! har man ikke råd til at købe en raceren kat med tavle så skal man finde en anden sød lille mis, blot huske at acceptere det IKKE er en raceren kat u/stamtavle - men derimod en skøn blanding eller huskat!


  • #21   1. jan 2008 Jeg forstår det slet heller ikke... Jeg kan ikke forstå, at folk ikke oprettet deres katte under den race den er...??...

    Det ville jo svare til at jeg placerede mine 3 dejlige huskatte under nogle andre racer... Selvom man tydelig kan se at de er huskatte. Dette ville jeg selvfølgelig aldrig kunne få, da jeg elsker dem og er stolte af dem alle 3... Jeg har jo valgt dem, fordi jeg gerne ville have huskatte og ikke race rene katte...

    Da jeg så valgte at købe Nakuru (norsk skovkat), fordi jeg er fuldstændig vild med denne race og dens super dejlige sind.... Jeg ved hvor meget arbejde der er for opdrætter af alle de forskellige racer, og syntes det er synd at det skal ødelægges af folk, som åbenbart gerne vil have en race kat af den ene eller anden race, som så køber en huskat eller balandings kat, også kalder dem den race, de nu gerne vil have...

    Syntes også det er ærgeligt, at nye brugere herinde, og gamle for den sags skyld, som gerne frem over vil have en kat af en speciel race, ikke kan gå ind under de forskellige racer, og læse om kattens race og udseende, for man kan jo ikke regne med at det er denne race, som der nu står.

    Hvis man vil kalde sin kat en speciel race, så må man også give de penge som det koster, at få en race kat. Så kan man kalde sig ejer af en race kat, den dag man har en stamtavle på katte. Det er synd og skam for alle de opdrætter, som laver så stort og dygtigt et arbejde, at det skal ødelægges på denne måde, og forstår bestemt godt hvis de ind imellem bliver sure i skrælden...smiler, det ville jeg bestemt også blíve.

    Vi kan bare håbe, at jo flere gange dette emne er oppe, at der er flere der vil lytte efter det...
    Rigtig god aften til jer alle. Og godt nytår...


  • #22   1. jan 2008 katte=katten...

  • #23   1. jan 2008 Jeg forstår heller ikke hvorfor nogle har behov for at kalde deres blandingskat for en race som fx. Maine Coon. Den er da lige så sød og dejlig som en racekat, så hvorfor sige at den er noget som den tydeligvis ikke er? Det svarer jo til at jeg oprettede mine under siameser, eller noget andet som de absolut ikke er..

    Jeg tror de der gør det er blevet taget ved næsen og er blevet bildt ind at den kat de nu har købt er en Maine Coon. Så finder de måske ud af hen af vejen at det er den vist ikke - men det er jo aldrig rart at skulle indrømme man er blevet snydt.

    Jeg håber også disse debatter kan informere nogle kommende kattekøbere - for hvis man er helt ny og ikke ved en dyt om racekatte og stamtavler, kan man hurtigt blive snydt.


  • #24   1. jan 2008 Jeg har også lagt mærke til at det er NFO og MCO der tit bruges som betegnelse for ægte. Din kat er jo nærmest pr difinition en ægte skovkat når den er langhåret ?? Men hvordan pokker de så gætter at den er henholdsvis MCO eller NFO, når det nu er en hittekilling, det er mig en gåde ? Der er jo stor forskel på de 2 racer. Man ser det ikke så tit i andre racer, jo det skulle lige være Russeren og Europe´en. Men efter jeg er kommet herinde, virker det som om at særligt MCO er en modekat i øjeblikket ?

    Hellig Birma ser man det meget sjældent, måske fordi den er meget svær at kopiere med både maske, pels og de hvide handsker *gg* Med Ragdoll er jeg begyndt at se det lidt her på det sidste desværre, men den er vist også begyndt at blive lidt "snobbe" poulær ?? Men der er altså godt nok mange falske Ragolls herinde !!


  • #25   2. jan 2008 Jeg forstår heller ikke lige folks desperation for at gøre deres katte til racerene...

    Havde selv oprettet 2 katte som NFO, efter jeg lige fik dem, for det var det, jeg havde fået at vide de var... dog kunne jeg godt se, der var ugler i mosen...
    Stødte så ind på en af disse tråde, og besluttede at de skulle ind under blandinger i stedet...

    De 2 ligner jo slet ikke NFO, når jeg så ser de rigtige racerene fra opdrætterne... de ligner ikke engang hinanden og har vidt forskellige temperementer...
    Men det gør dem jo heller ikke mindre dejlige, at være blandinger i mine øjne...

    Jeg kan altså også krumme tæer, når f.eks en kat, der har mistet noget eller hele halen sådan BUM bliver forvandlet til en Reersø f.eks...
    Eller de utal af huskatte, der er sat ind under Europé...


Kommentér på:
Hvorfor vil mange ikke acceptere......

Annonce