{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.031 visninger | Oprettet:

Killinge foder ?! {{forumTopicSubject}}

Jeg har en killing på knap 17 uger, indtil idag har jeg givet ham whiskas killinge tørfoder og ligeledes whiskas killinge vådfoder..

Men er det optimalt ?
Er det nødvendigt med både tør og vådfoder ?

Nogle mærker er vel bedre end andre, men hvilke bør jeg vælge ?

Og hvor længe skal han have killinge foder ?

Håber på nogle konstruktive svar smiley
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Killinge foder ?!
  • #1   30. sep 2013 Nej, whiskas skal kun gives som godbider..

    Ja det er nødvendigt med både våd og tørfoder

    Det plejer at stå på pakken

    Du skal ud fra supermarkedet og ind i en dyrehandler eller lign. og kigge på foderpakker, 1. 2. og helst også 3. indgrediens skal helst være kød når vi taler tørfoder


  • #3   30. sep 2013 En kat skal have tørfoder stående 24/7 og vådforder eller råt minimum 2 gang om dagen.

    Jeg fodre selv med kornfrit tørfoder og mærker som Porta 21, Taste of the wild, Orijen, applaws og GranataPet

    Vådfoder bruger jeg LUX (fra Aldi) Bozita, Applaws, almo nature og Cosma

    Her kan du købe billiget foder, legetøj m.m. til din kat.
    http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenfutter_trockenfutter
    Hvis du gerne vil læse beskrivelsen af produkterne på dansk kan du gøre det på zooplus.dk


  • #4   30. sep 2013 Jeg ville satse på et foder med højere kødindhold end whiskas. Herhjemme får de en blanding af Orijen og Porta 21 grainfree + Royal Canin MCO kitten. Den sidste fordi det er hvad den nye killing var vant til hjemmefra, men giver mindre og mindre af den indtil posen er slut og så bliver der ikke købt mere.
    Som tørfoder ville jeg anbefale mærker som Orijen, Acana og Applaws. Applaws laver decideret killingefoder, og de to andre er til killinger og voksne katte. Alle kan fås online på zooplus. Det er meget billigere at handle på den tyske side. smiley

    Vådfoder er godt fordi det indeholder meget vand, og katte drikker tit ikke nok. Aldi sælger et mærke der er rigtig godt og billigt. Lux, findes i 4 smager, er uden korn og sukker og koster 5,50kr for en dåse på 400g. F.eks applaws og Cosma laver også rigtig godt vådfoder, men prisen er så lidt højere...

    Råt kød er også rigtig godt, og det mest naturlige for en kat at spise. Det virker også som en tandbørste og holder tænder og tandkød sunde.

    Og, tillykke med den lille ny. smiley


  • #6   30. sep 2013 Der er lavet en TÆNK test der viser at mange af de billige tørfodder fra Bilka, Aldi, Lidl og Føtex er på næsten samme højde nærings-mæssigt som de dyre mærkefodre som eksempelvis Royal Canin, Hills Osv.

    Flere dyrlæger bestrider dog resultatet idet de mener at de billige fodre ofte kan være skadelige for vores dyr, da der er en masse dårlige tilsætningsstoffer og helt forkerte fedt stoffer, samt mange andre faktorer som gør det billige fodder sundhedsfarligt for vores dyr.

    Man skal give sin kat det man selv har det bedst med samvittighed/økonomisk. Jo bedre fodder man giver, jo bedre har katten det vil jeg mene fungere som tommelfinger regel.

    Men hvad er bedre fodder?

    Smagsmæssigt og kvalitetsmæssigt er der forskel på alle tørfodre. Vi herhjemme har prøvet Orijen, Hills, Porta, Iams, Royal Canin men også Whiskas, XTRA og flere af de billige mærker.

    Vores katte er måske kræsne, men det virker til at de fortrække foderet fra Royal Canin, så det er det vi køber. Prismæssigt ligger det i den dyre ende, men vores katte har det godt og firmaet har en interesse i at have et godt image så man må jo stole på de gør hvad de kan for at kvalitets tjekke deres fodder.

    Men det betyder ikke at katte ikke sagtens kan leve af Whiskas. Min svigermors to katte har aldrig fået andet og hvis du prøver på at servere dem noget dyrt dyrlæge mad ville de nægte at spise det. Begge katte er over 10 år gamle og lever i bedste velgående.

    Så alt er relativt.

    Vådfodder giver vi dem til "aftensmad", her får de som regel en halv dåse LUX fra AlDI til deling, det er de meget glade for.

    Som snack køber vi gerne nogle godbidder, de er især vild med dem med oste smag. Producenterne her er vi dog ikke så kræsne med. Ind imellem får de en håndfuld rejer, bacon, kylling og lign. alt efter hvad vi lige har og de elsker det.

    Men summa sumarum, så ville jeg råde dig til at købe det fodder som du selv mener dine dyr vil være glade for at spise og som de har bedst af, selvfølgelig er det en forudsætning at du økonomisk har råd til det du vælger. For katte har det ikke godt med at spise forskellige mærker, da det ofte giver dårlig mave.

    Husk dog på at kattene vil komme til at spise foderet i lang tid fremover, så at vælge det rigtige kan være vigtigt.


  • #8   30. sep 2013 Whiskas ville jeg ikke anbefale at fodre med, da kødindholdet er så lavt at det er en joke smiley

    Hvis jeg var dig ville jeg gå ud og kigge på nogle kvalitets fodermærker og kigge på ingredienslisten og kigge på at de første 2 ting på listen bør være kødprodukter (proteiner) hvilket mærke du skal vælge vil jeg ikke gøre mig klog på for der findes så mange og der er så vildt mange erfaringer så det er en jungle, jeg benytter selv Royal Canin men det er som sådan udelukkende fordi det er det eneste min store kat på 6 år vil spise..

    vor længe din killing skal have killingemad, det skal den teoretisk indtil den er 1 år, men min katte har aldrig gidet killingefoder længere end til de er 6-7 mdr. og hvis de bliver neutraliserede så er det også fint at skifte til voksenfoder ved den alder, det ændre ikke noget..

    Vådmad 2 gange om dagen er en god ide, igen her mener jeg at man bør se på et højt kødindhold og gå efter at der ikke skal være korn og sukker i, her kan jeg bedst anbefale LUX fra Aldi da det prismæssigt er i top altså, det vil sige det koster kun 5,5kr. for 400g..

    Tørfoder skal være tilgængeligt 24/ 7, og ja i min verden er det nødvendigt med både tør- og våd-mad..


  • #9   30. sep 2013 Nu bruger jeg så ikke royal canin eller hills, da det ikke er godt foder i forhold til prisen..

    Og dyrlæger er ikke uddannet til at vejlede i foder.. De skal tjene på deres foder, så det er nemmere lige at anbefalde det de har smiley


  • #10   30. sep 2013 Sidst jeg var ved dyrlægen fik jeg af vide at de ikke anbefalede Whiskas på grund af det høje salt indhold plus en masse smags essens som var puttet i for at kattene skal kunne lide det.. Det var ikke optimalt foder sagde hun.
    Selv har jeg en ældre kat som engang var rigtig glad for whiskas. Nu er det kun de gule puder hun sortere fra resten gider hun ikke at æde .
    Jeg har formindsket langsomt fra whiskas og er stort set gået over til Granata Pet . Jeg bruger også Lux vådfoder samt Applaws . Applaws bruger fordi jeg synes min killing for tyndskid hvis den spiser meget Lux .


  • #11   30. sep 2013 Tusind tak for de mange kommentare, jeg vil straks skifte mit foder ud med noget bedre, kan godt fornemme at bare fordi whiskas er en af de dyrere mærker (i supermarkedet) gør det altså ikke produktet bedre.

    Men tak for de mange råd..


  • #12   30. sep 2013 Husk at skifte langsomt, ellers får din kat problemer med maven + den kan også vende sig langsomt til den nye smag smiley

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #14   6. okt 2013 Du kan roligt fodre med Whiskas dåsemad. Det har den rigtige sammensætning som fuldfoder og indeholder IKKE tilsat salt, sukker eller andre smagskorrigenser - som rygterne ellers stadig fremturer med...

    Mine katte er slemme til at slikke sovs/gelé af andre typer end dem, der ligner paté! Så det er altså paté-typerne jeg køber.

    Vigtigt at katten får nok væske, da især hankatte ellers er tilbøjelige til at danne krystaller (sten) i urin-vejene, hvilket er MEGET smertefuldt og ALTID kræver dyrlægehjælp

    Tænk-testen undersøgte ikke indholdet af rå-aske i produkterne. Et højt indhold af rå-aske forøger i dén grad risikoen for at katten danner krystaller i urinvejene, og kvaliteten af proteinet blev heller ikke undersøgt. Protein består af forskellige aminosyrer, hvoraf en del er livsnødvendige (essentielle). Så selvfølgelig skal man vælge foder, der indeholder de rigtige aminosyrer (det gør de bedre mærker og altså også Whiskas dåsemaden)

    En sundhedsforsikring er en rigtig god idé, så man har mulighed for at hjælpe katten, hvis uheldet skulle være ude!

    For en ordens skyld: Nej, jeg arbejder IKKE for Whiskas :o)

    De allerbedste hilsener


  • #16   6. okt 2013 Det eneste jeg har kunne finde om indhold i en dåse er:

    "Ingredienser:Kød og kødbiprodukter (indeholder min. 4%, fersk kød), Fisk og fiskeprodukter (indeholder min. 4% rødspætte, min. 4% torsk), Korn, Vegetabilsk proteinekstrakt, Mineraler Vitaminindholdet garanteres frem til bedst-før-dato.Indeholder EU-godkendte farvestoffer.Uden kunstige smagsstoffer."

    (link fjernet)

    Så vidt jeg ved er salt også et mineralt, men har ikke kunne finde bedere detaljeret.. ikke engang på whiskas' hjemmeside

    Desuden er det vidt ikke dåserne, men poserne med vådfoder der er tale om med salt


  • #17   6. okt 2013 Hvis whiskas er det eneste katten vil have af vådt, er de bedre end ikke at give vådt, og kunne jeg ikke få andet ville jeg give det!
    Et hvert vådfoder og råt kogt, stegt kød er, at foretrække frem for tørkost, men når katten nu helst skal have sååå mange små måltider om dagen, er det ret praktisk med det tørre som står til fri afbenyttelse, altså mellem måltider, mellem hovedmåltide af vådt eller råt.
    Jeg troede også, at tørt var det bedste og min daværende dyrlæge kaldte vådkost for dyrt vand, så det fik de som lidt ekstra godt nu og da, men min viden er blevet større, så sådan bliver det aldrig igen smiley


    profilbillede
  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #18   16. okt 2013 Måske har du ret Berit: Jeg skulle måske bede Whiskas om lidt provision :o)

    De allerbedste hilsener


  • #20   16. okt 2013 Altså jeg fodrer med Royal Canin tørkost og hvad de vil have af vådkost.
    Det er pt. Schesir, Porta 21 og RC Ultra Light.

    Men jeg synes altså også, at det er bedre at give supermarkedsvådkost end slet ikke give det smiley


Kommentér på:
Killinge foder ?!

Annonce