3.282 visninger
|
Oprettet:
Sphynx bad {{forumTopicSubject}}
Hej alle..
Jeg har prøvet at kigge div. enmer igennem, men kunne ikke lige finde hvad jeg søgte..
Jeg har lige fået anskaffet mig den dejligste lille sphynx killing, men er lidt usikker på hvad jeg skal bade hende i... Hvilken shampoo, og om jeg evt. skal smøre hende i et eller andet bagefter, for ikke at udtørre huden?
Plus, hvad giver i jeres sphynx'er af mad? .. Jeg ved man kan få noget specielt til den race fra Royal Canin, men er det nødvendigt at give dem special mad? .. Hvad er jeres erfaringer?
Mvh Sally-Ann
jun 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Katte: 4 Emner: 117 Svar: 1.283
H*n er da den nærmeste til at hjælpe dig med både foder,bad m.m.
Så bare grib telefonen og ring til vedkommende
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Ang. vask:
Vask katten, når den trænger til det, dvs. når den fedter. Mængden af ”fedtproduktion” er forskellige fra Sphynx til Sphynx. Nogle vasker dem hver måned, andre hver 6. måned. Jeg ville personligt vælge en mild shampoo beregnet til katte. Muligvis kunne Anju Beauté DOUCEUR EXTREME anvendes.
Ang. foder:
En Sphynx har en tendens til at spise mere for at bibeholde den høje forbrænding. Jeg vil ikke mene at du kan nøjes med at fodre med racespecifikt foder. RCs udgave til Sphynx indeholder efter min mening ikke en ideel sammensætning, og en lignende sammensætning kan jeg mere eller mindre få hos andre producenter, der ikke er Sphynx-relateret. Jeg ville blande forskellige typer tørfoder (det giver også en bedre foder-tolerance), vådfoder (fx LUX fra ALDI, Bozita eller Applaws) og BARF (fodring med råt kød).
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Jeg ved at Spynx har brug for meget energi i deres foder end andre racer. De skal bla bruge energien på at holde varmen, da de jo ikke har pels. I forhold til vask har jeg hørt at det er vigtigt at vaske efter kattens behov, ligesom Maibritt skriver.
Jeg vil anbefale dig IKKE at tage imod råd hos dyrhandlere, da deres viden ofte ikke rækker og slet ikke til så speciel en race.
jan 2011
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 3
Maibrit - Du aner da ikke noget som helst om hvad jeg ved om racen?
At jeg stiller to spørgsmål, betyder ikke at jeg er uviden.
Men til jer der holder jer til emnet - tak for svarene
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Nej, det gør jeg ikke, men basale spørgsmål omkring vask og fodring af en Sphynx burde være en viden, der har sat sig fast et sted på lystavlen inden man anskaffer sig en kat, der er afhængig af en mere regelmæssig vask og en målrettet fodring for at kunne følge med kattens forbrænding.
I øvrigt mener jeg selv, at jeg svarer meget fyldestgørende og detaljeret på dine spørgsmål.
jan 2011
Det kan da godt være du har besvaret spørgsmålene, men du har samtidig også lige kastet et par sten i hovedet på mig.. Men fint nok, du bestemmer selv hvilket menneske du vil være..
Desuden skriver jeg aldrig noget om at jeg ikke har fået afvide af min opdrætter hvordan det skal gøres, grunden til jeg spurgte jer om jeres erfaringer, er fordi jeg syntes min opdrætter var lidt mærkelig, og ville bare lige checke op..
Han sagde godt han bare vaskede sine katte med en klud engang imellem, og ikke gav dem noget specialfoder, og at han bare gav dem lidt ekstra engang imellem..
Men ja, det er vel hvad man får ud af at checke op på ting - afvide at man er "dum" og ikke aner en skid, tak for det
jan 2011
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.563
Når det så er sagt, så er det ikke rigtigt hvad din opdrætter har fortalt. Selv om jeg ikke har Spynx ved jeg at vask af dem er en vigtig ting og at det er op til hver enkelt kat hvor tit det er nødvendigt. Men jeg vil anbefale dig at snakke med Ann-Dorit ( Mysteri Coon) om sæbe, det ved hun alt om.
I forhold til foder har du så af os fået at vide at de kræver lidt mere energi i foderet for bla at holde varmen.
Men ellers ville jeg vende tilbage til opdrætter.
Sphynx bad